• Pappagena

Fördelning av sysslor i hemmet.

Vi har lite problem med hur vi ska fördela sysslorna i hemmet och hur vi ska jobba. Min undran är: tar ni hänsyn till hur mycket pengar ni tjänar, mamman och pappan, när ni fördelar sysslorna? Oftast är det mannen som tjänar mer men ska han få göra mindre i hemmet för att han tjänar mer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 21:07
    Jag glömde berätta att vi båda jobbar heltid.

• Svar på tråden Fördelning av sysslor i hemmet.
  • Alexi

Självklart gör man inte mer eller mindre hemma beroende på vad man tjänar! Hallå, lever vi på 1800-talet eller? Det man tjänar går väl till familjen och hushållssysslorna delar man på för att man är en familj.
    Däremot kan det ju skilja hur mycket man gör om en går hemma på dagarna (arbetslös eller föräldraledig), då är det ju för många familjer rimligt att den som är hemma gör mer om den hinner, förbereder middagen, slänger in tvätten osv, beroende på vad man har för barn och hinner med osv.

• Mälaröbo

Hur mycket man tjänar har väl INTE med saken att göra!??
    Hur många timmar man däremot lägger ner på jobbet kan väl däremot räknas in.
    Skulle aldrig kräva att maken skulle göra mer bara för att jag är den som drar in mest pengar!
    Däremot vill man kanske unna sig nåt utan att fråga först ibland.

• pojkens

pengarna spelar väl ingen roll!! det är tiden som avgör. Om en i familjen jobbar heltid och den andra halvtid så skulle vi nog bestämt att den som jobbar halvtid gör mer av hushållet. Jobbar bägge lika mycket, ja då får man dela lika. Så enkelt tycker jag det är, på pappret. Allas tid är lika mycket värd. 

Jag förstår verkligen inte vart pengarna kom in i bilden? 
  • S vali s

Eftersom jag jobbar 64% och maken heltid och periodvis med en hel del övertid så känns det mest naturligt att jag tar en större del av sysslorna härhemma så att vi kan ägna större delen av den lediga tiden vi har tillsammans till annat än städ/disk/tvätt

Vad inkomsten har med det hela att göra har jag väldigt svårt att förstå
    Om vi båda hade jobbat heltid men en av oss tjänat mer än den andre skulle h*n då ha blivit "befriad" från visst "hemarbete" pga av att h*n drar hem mer pengar till familjen

Den late får brått när det blir kväll
  • ploten
    Pappagena skrev 2010-05-11 20:59:08 följande:
    Oftast är det mannen som tjänar mer men ska han få göra mindre i hemmet för att han tjänar mer?
    Typ som att han skulle betala dig för att jobba som hans hushållerska utöver det heltidsjobb du redan har? Vad skulle vitsen vara med det?
  • Pappagena

Tack, för era svar! Jag är av precis samma åsikt som er men inte min sambo som tjänar mer än mig. Ibland kan man ha fel och jag tänkte jag måste bara höra om jag är helt bakom flötet eller om det är som så att min sambo försöker lura av mig tid och ork.
    Han menar att han arbetar hårdare i och med att han drar in mer pengar. Jag säger att det är samhällets syn på hans jobb om att det är värt en viss summa pengar och sedan har samhället sin syn på mitt jobb om hur mycket det är värt. Jag jobbar minst lika hårt på mitt jobb som han på sitt! Detta lär bli en såpopera, tror jag, med många avsnitt......

• Trillian80

Jag håller med alla ovanstående, vad sjutton har inkomst med sysslofördelning att göra.. ?
    Tråkigt att du har såna bekymmer med din sambo, ni behöver nog ta ett riktigt snack! Om ni inte har tid att pyssla hemma kan ni ju alltid skaffa hemhjälp, billigt iom avdragsrätten och om ni båda har jobb så why not? ;)

Är man för nyfiken om man frågar vad ni jobbar med båda två? =)

• paloma84

Nä, men.. inkomst har ju inget med detta att göra!?

Vi har delat upp det beroende på vad vi tycker är kul att göra och vad vi är bra på!

Jag älskar att städa! För mig är det terapi och jag är jävligt effektiv, så jag städar! Det är kliniskt rent och städat hos oss!
    Sambon är grym på att handla mat, han är ekonomisk, han tycker att det är viktigt med varierad kost, han är insatt i vilka butiker man bör handla respektive vara så han handlar allt på olika ställen. Han är grym på att laga mat, så han lagar all mat! Och han brukar diska! Han tvättar, hänger upp tvätten och viker in den!
  • Pappagena

Är man för nyfiken om man frågar vad ni jobbar med båda två? =)

Det är ok, Trillian80! Jag är ekonom och han är läkare.

• de Robespierre

Hur mycket pengar var och en drar in till hushållet har inget med arbetsfördelningen att göra. Har man ett gemensamt hem så delar man även på hushållssysslorna.

Sedan kan arbetstider, barn samt en del andra faktorer spela en viss roll. Om en i förhållandet är tvingad att jobba extremt mycket för att ekonomin skall gå ihop eller om man jobbar natt/skift eller likn så kan det naturligtvis påverka sitiuationen.

Dock finns det vissa som "flyr hemmet och ansvaret hemmavid" genom att ta på sig mer på arbetet än vad man egentligen behöver göra. Då blir arbetet en fristad där man kan andas ut utan att behöva göra all markservice som måste göras då man är hemma. Och försvaret blir då ofta att man drar ju in pengar till hemmet.

Detta brukar i längden straffa sig då det ofta tär på förhållandet. Speciellt i sitiuationer där mannen gör "karriär" medans mamman är hemma med barnet. Han har fortfarande sin frihet, träffa folk, social kontakt, tänka en tanke klart medans mamman är hemma lite isolerad, dagarna ser väldigt lika ut, ingen egentid och längtar bara efter att mannen kommer hem och lastar av lite. Om hon dessutom känner kravet att det är hon som skall sköta hemmets alla sysslor så är det inte svårt att förstå varför många känner sig felfördelade. De killar som inte vet hur mycket arbete det är att vara hemma med barn och sköta ett hem bör testa att vara hemmapappa ett tag.

Visst, finns det oerhört med fördelar med att vara hemma också. Och många vill ha det så. Men det innebär inte att en person skall behöva känna sig att den har hela ansvaret för hemmet.

Om nu båda förvärvsarbetar så får man försöka fördela uppgifterna i hemmet så rättvist som möjligt. Man har ett hem tillsammans och därmed det delade ansvaret oavsett inkomst. I hemmet gäller ingen progressiv skatteskala. Det handlar om respekt mot varandra. Som partner och vän. Om man som man inte inser eller respekterar det så skall man inte heller bli förvånad om det sakta men säkert börjar knaka i relationen och att man snart hittar sig skrivande inlägg i FL typ:

"Min fru vill inte ha sex med mig. Hon är jämt trött säger hon. Det var bra i början men nu bir det nästan aldrig av." 

• Sar

Jobbar båda heltid så bör man hjälpas åt lika mkt i hemmet. Däremot är det inte nödvändigt med millimeterrättvisa  (hälften av tvätten är din) utan man kan dela upp det på ett sätt där båda känner sig nöjda.

• Helene OSV

Båda gör det de orkar och kan!
    Just nu gör jag i princip ingenting (är sjukskriven) och min man vabbar och tar hand om barnen, tvätten, städningen, matlagningen, disken, osv, osv. Det jag har hand om är ekonomin och bilkörningen (han har inget körkort)

Han tar nog det mesta i vanliga fall också men då tar jag barnen lite mer och tvätten och matlagningen. Han gör i princip allt som är tungt och jobbigt OCH tjänar det mesta av pengarna (periodvis lever vi på enbart hans lön)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • hannis

Öh, nej vi tar inte hänsyn till vem som tjänar mest. (Det är för övrigt jag, kvinnan i förhållandet som tjänar mest hos oss) Däremot tar vi hänsyn till arbetsbelastning. Om en av oss jobbar mer under en period så drar den andra parten ett lite tyngre lass hemma just då.

I vanliga fall gör vi de sysslor som vi tycker mest om att göra dvs jag lagar mest mat och tvättar medan min man städar och sköter disken. Handlar brukar vi göra tillsammans och trädgårdsarbetet delar vi på.

Svar på tråden Fördelning av sysslor i hemmet.