• Anonym (?)

Hur gör man faderskapstest?

Det är så att i höstas hade jag och min sambo ett uppehåll i vårat förhållande jag hade då en liten flirt med en annan kille detta var dock bara under en kväll och det gick aldrig så långt så att vi låg med varandra.
    Min sambo och jag blev tillsammans igen och jag lovade då att jag inte hade gjort någonting med någon annan, jag ljög alltså. Nu kom detta fram i förra veckan då jag inte kunde ljuga längre då jag mått så dåligt över detta att jag inte varit helt ärlig.

Problemet är att jag är gravid i 22:a veckan och nu vill min sambo att vi ska göra ett faderskapstest för han vill vara säker på att det är han som är pappan vilket jag vet att det är han som är eftersom jag inte haft sex med någon annan än han sen förra året innan vi blev tillsammans.

Jag undrar nu hur går man tillväga för att kolla upp detta och är det så att man får betala detta själv. Eller vart vänder man sig överhuvudtaget?? Jag vet ingenting..

Vore så tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Hur gör man faderskapstest?
  • Amy1983
    Anonym (insatt) skrev 2010-05-13 22:30:47 följande:
    Jag utgår ifrån att ni inte är gifta eftersom du kallar honom sambo!?? I så fall utreds faderskapet för ert barn då det är fött - precis som för alla barn till ogifta föräldrar (ni blir kallade till utredning). Ber då mannen om DNA-test för att han är osäker så får ni det gratis!
    En liten fråga: vadå utredning? Är också sambo och alltså inte gift. Här är det inga tvivel från varken min eller faderns sida, ska det ändå göras en utredning? Detta var något helt nytt för mig. Trodde bara sambon behövde skriva på faderskapspapperna vid förlossningen...
  • Anonym
    Amy1983 skrev 2010-05-20 02:44:33 följande:
    En liten fråga: vadå utredning? Är också sambo och alltså inte gift. Här är det inga tvivel från varken min eller faderns sida, ska det ändå göras en utredning? Detta var något helt nytt för mig. Trodde bara sambon behövde skriva på faderskapspapperna vid förlossningen...
    När man inte är gift görs en utredning, ofta består den av att ni  uppger era personuppgifter och intygar med er underskrift  och legitimation att ni är sammanboende. That´s it. Inget mer.
    Faderskapspapper skrivs på hos Familjerätten, inte förlossningen. Ni kan redan nu kontakta familjerätten i er kommun och skriva alla papper innan barnet är fött.
  • Anonym (insatt)
    Amy1983 skrev 2010-05-20 02:44:33 följande:
    Det heter så, att man gör en utredning för alla barn till ogifta föräldrar - det är inte så dramatiskt som det låter. I princip frågar de om ni är överens om att barnet är erat gemensamma!
  • Amy1983
    Anonym skrev 2010-05-20 11:47:16 följande:
    "När man inte är gift görs en utredning, ofta består den av att ni  uppger era personuppgifter och intygar med er underskrift  och legitimation att ni är sammanboende. That´s it. Inget mer.
    Faderskapspapper skrivs på hos Familjerätten, inte förlossningen. Ni kan redan nu kontakta familjerätten i er kommun och skriva alla papper innan barnet är fött."

Oj, det lät krångligt. Varför är det ingen som informerar en om sånt? Typ BM eller nåt, hon vet ju hur vår relation ser ut, att vi inte är gifta alltså.
  • pegga
    Amy1983 skrev 2010-05-20 19:11:14 följande:
    "När man inte är gift görs en utredning, ofta består den av att ni  uppger era personuppgifter och intygar med er underskrift  och legitimation att ni är sammanboende. That´s it. Inget mer. Faderskapspapper skrivs på hos Familjerätten, inte förlossningen. Ni kan redan nu kontakta familjerätten i er kommun och skriva alla papper innan barnet är fött." Oj, det lät krångligt. Varför är det ingen som informerar en om sånt? Typ BM eller nåt, hon vet ju hur vår relation ser ut, att vi inte är gifta alltså.
    Det är inte ett dugg krångligt. Det tar några minuter och du och din sambo får bara bekräfta faderskapet med en signatur. Hur enkelt som helst.
  • Amy1983
    pegga skrev 2010-05-21 08:46:22 följande:
    Det är inte ett dugg krångligt. Det tar några minuter och du och din sambo får bara bekräfta faderskapet med en signatur. Hur enkelt som helst.
    Men man måste själv kontakta familjerätten ang. dessa signaturer?
  • Anonym
    Amy1983 skrev 2010-05-21 08:58:58 följande:
    Men man måste själv kontakta familjerätten ang. dessa signaturer?
    Nej, ni blir kallade om ni inte bokar tid själva.
  • Amy1983
    Anonym skrev 2010-05-21 09:07:31 följande:
    Nej, ni blir kallade om ni inte bokar tid själva.
    Ok. Hur vet de vilka de ska kalla? Är det förlossningen som meddelar sånt eller hur får de annars veta när ett ogift par får barn?

Kanske verkar vara dumma frågor men detta var helt och hållet nytt för mig.
  • Anonym (insatt)
    Amy1983 skrev 2010-05-21 09:22:43 följande:
    Ok. Hur vet de vilka de ska kalla? Är det förlossningen som meddelar sånt eller hur får de annars veta när ett ogift par får barn?Kanske verkar vara dumma frågor men detta var helt och hållet nytt för mig.
    Alla barn som föds skall ju registreras. Ser man då att föräldrarna är ogifta görs en avisering till socialnämnden eftersom föds inte barnet i äktenskap måste faderskapet utredas ... Aviseringen sker automatiskt, enligt lag ...
  • Amy1983
    Anonym (insatt) skrev 2010-05-23 12:17:43 följande:
    Alla barn som föds skall ju registreras. Ser man då att föräldrarna är ogifta görs en avisering till socialnämnden eftersom föds inte barnet i äktenskap måste faderskapet utredas ... Aviseringen sker automatiskt, enligt lag ...
    Aha, ok. Då är jag med. Tack för svaret {#lang_emotions_laughing}

Till TS, ursäkta om jag kapade tråden lite
  • Anonym (?)
    Amy1983 skrev 2010-05-23 16:32:20 följande:
    Aha, ok. Då är jag med. Tack för svaret Till TS, ursäkta om jag kapade tråden lite
    Ingen fara vi ska inte göra något test. Min sambo har valt att lite på mig att det verkligen är han som är pappa till barnet och han förstår nog även det innerst inne.

• jonnyN1

Det är såhät att vårt barn hunnit bli åtta år, när vi skaffade barn så trodde jag allt var frid o fröjd. Hon frågad oxå om jag ville skaffa barn ihop med henne. Vi köpte barnvagn,planerade o va glada. En dag kom hon hem o sa hon ville ta abort bara sådär, jag blev utom mig o ledsen o ville ha svar på varför hon plötsligt ville göra aort, hon hade två barn sen innan med en annan kille då När vårt barn var tre-fyramår kopm jag på henne med att hon va grovt sexuell missbrukare. jag hittade filmer hon hade medverkat i på oloika psighter som jag hittade länkar genom hennes dator genom. jag hittade pfoto cirka 100 tal med olika män,o detta va under tiden vi var ihop, o sen hittade jag et antal olika webcamprofilnamn på olika webcam-sighter o det var en jättehemsk härva Nu har jag gått i lång terapi för att oeka leva med d etta o vi gjorde slut omgående för hon ville inte ha behandling etc o då kunde jag inte stötta henne,o den första bilden jag hittad3 på nätet kan hon inte ha varit mer än 16-17år gammal. När jaf kom på allt detta här hadde vi varit ihop i 8 åro vi var ca39 år gamla. O inte en enda bild jag hittade fanns det någon kondom med i. Nu har jag kommit så långt att jag vill veta om jag är pappa till barnet eller om hon ljugit för mig om det oxå, o mkt beroende på att hon kom hem en dag under graviditeten o tvunget ville göra abort. jag krävde ju svar, men det kunde hon inte ge mig, honn va bara rädd att jag skulle götra slut ett litet tag efter om vi behöll barnet. Där var ju filmer oxå när hon låg med olika mörka män på samma gång,hon har kanske trott det skulle komma ut en mörkhyad, vad vet jag. Men jag skulle verkligen vilja ha klarhet i om jag är pappa eller inte.    vet inte vart jag ska vända mig eller nånting,finns det nån som vet,snälla hjälp mig!!

Svar på tråden Hur gör man faderskapstest?