Dödsfall, bouppteckning och arv?
Hur snart efter ens förälders död sker bouppteckning och när kan man eventuellt få veta om man ärver något?
Hur snart efter ens förälders död sker bouppteckning och när kan man eventuellt få veta om man ärver något?
Bouppteckningen ska göras ganska snart efter dödsfallet. Det ska redovisas alla tillgångar, skulder och om det är ngn som har skuld till den avlidna. Bouppteckningen ska in till skattemyndigheterna 3-4 månader efter dödsfallet. Den ligger grund till arvskiftet och delar upp till dom som har rätt att ärva. Dom som har rätt att ärva står på dödsfalls intyget/ släktutredningen som skattemyndigheterna skickar ut till efter läkaren skickat in döttsfalls utlåtandet.
Håller precis på med min mammas död och är mitt inne i bouppteckningen.
Hoppas du fick svar på frågan.
ja det är inte roligt om det blir tvist. Tyvärr verkar det bli så för oss efter mamma när ena syskonet hade en skuld till henne. Tyvärr inga papper. Han har erkänt till oss om skulden som är på ganska mycket pengar. Men han vill inte ta med den i bouppteckningen. Pengarna kommer inte att täcka alla kostnader så betalar han inte så kommer vi att få stå för konstnade för bouppteckningen och maten till begravningen. Uppdrag som vi anlitat får vi stå för om det inte finns några pengar, andra skulder ärver man inte.
Så nu står man i en svårt situation, juristen säger att man bara förlorar på om man drar tvisten vidare.
Någon som varit med om samma eller har några tips vad man kan göra?
Vi blev tipsade om Berryou när min mamma gick bort. En bra checklista så man kan dubbelkolla att man inte glömt något men också säga upp abonnemang och göra bouppteckningen (även om den måste postas till Skatteverket sedan). Det var tydligt och enkelt så kan rekommendera om man inte riktigt vet hur man ska gå tillväga med allt administrativt som begravningsbyrån inte hjälper till med. Blir ju också billigare.