• SweetSpirit

Hur länge låg ni på Neo med era prematurbarn??

Jag fick min dotter i vecka 29+3, den 22:a April... Vi har precis flyttats från IVA till familjevården här på huddinge.. Vi låg på IVA i 20 dagar..

Jag har inte haft så många att dela min korta erfarenhet med och det kan vara kul att höra hur det gick för andra..

Agnes mår jätte bra, har lite syrgas på 27% och matas med sond.. Ni som fick jätte små barn när började ni amma? Jag har börjat med amningsförsök.

Hur gick era barn upp i vikt? Agnes har gått upp ca 25 gram per dag, brukar de gå upp som fullgågna barn, att det tar ett tag och sen går de upp mer per dag?

Jag fick sonen i v. 35+4 och han låg på Neo i 2 dagar men det var 11 år sen så jag minns inte så mycket och han var inte så här liten som Agnes..

Vore kul om nån kunde dela med sig av sin erfarenhet och att ha nån att prata med :--D

Alexander -99,Emilia -07, Stephanie -09 & Agnes -10
  • Svar på tråden Hur länge låg ni på Neo med era prematurbarn??
  • FamÅsling

Vi fick en son i dec 08 i vecka 36+4, vi låg på neo o 2½ vecka, han hade mycket gulsot, låg i värmesäng, tillmatades för lågtblodsocker. Han vägde vid födseln 2660g var nere på under 2500g och vägde 2990g när vi skrevs ut.

• Miracle85

Jag och min sambo fick vår son i vecka 32+0 den 11 mars i år han vägde 1600gr och var 41 cm lång, enligt läkarna lite tillväxthämmad och stressad i magen men jättefina hjärtljud så dom akutkesarsnitta mig lite i onödan tyckte jag, för dom skyllde mest på min moderkaka men när den kom ut var det inget fel på den, så han hade kunnat övervakas i någon vecka till för att se om han växte lite dåligt. Men iaf han behövde värmebädd men andades helt själv och behövde lära sig att äta,de tog exakt 3 veckor sen åkte vi hem idag väger han över 3,2 kg och är 50cm lång. Han får flaska då jag aldrig lyckades få någon tillräcklig mjölkmängd och ge honom vilket jag fortfarande tycker är skitjobbigt.

• gosnosens mamma

Hej! Grattis till den lilla! :)

Vår son föddes i vecka 26+5 den 16 mars 2009!
    Vi fick ligga 3 veckor på östra i gbg, sen ytterliggare 8 veckor på vårt hemsjukhus!

Jonathan låg i respirator i 2 omgångar. Sen hade han cpap i x antal veckor samt syrgas på grimma! Han behövde syrgas i ca 50 dygn!

Jonathan hade ett stort sugbehov tidigt, och "sökte" efter bröstet/mat, så jag fick lägga honom till bröstet redan när han var 29 grav veckor! Inte för att amma, men snutta! Han sög fast direkt och snuttade!
    Jag tror att det är runt grav vecka 34 som barnens hjärna kan kombinera de olika funktionerna som krävs för att amma: suga- svälja- andas!Dessvärre fungerade aldrig ammningen fullt ut för oss. Jag hade inte så myckte mjölk och J orkade inte suga så länge så att han fick i sig det han behövde! Så det fick bli flaskan för oss, också den blev han snabbt trött av. Varje måltid tog runt 40-50 minuter de första månaderna.

Jag tror att J vägde runt 2500 gram när vi blev utskrivna! Han vägde 1116 när han föddes 10% över snitt! :)

Idag är han 14 månader ( 11 korrigerat) och väger närmare 10 kg :)

• SweetSpirit

Tack för att ni berättar lite, det är till stor hjälp för jag har inte hittat så mycket på nätet om prematurer... Idag sa läkaren att vi kanske får åka hem om 2 veckor om inget tillkommer..

Jag kom på att jag kanske skulle tillägga att hon har legat i respirator för att hennes ena lunga blev dålig, det gick hål på en av blåsorna så hon fick ett drän som skulle suga ur luften..

Efter det hade hon varken syrgas el cpap.. För ca 1 vecka sen fick hon vätska i lungorna så då fick hon tillbaka syrgasen..

Nu är den sänkt till 23%, det är väldigt skönt och hon äter 27 ml varje mål..

Nu väger hon 1436 gram och går stadigt uppåt..

• Helena 1985

Hejsan! Jag fick min lille son 35+0.  Han fick ligga i kuvös första dygnet, sedan i egen säng i 9 dygn. Han vägde 2600 och var 48 lång. Vi var inskrivna på neo i 3 veckor men fick hempermis efter 1½ vecka. Fick sola lite. Hade problem att äta från bröst, men fick sondas resten. Efter en hektisk period på neo så dog mina mjölkmaskiner när vi kom hem och nu är det bara flaska. Han blir snart 3 månader och väger idag 5,5kg och är 59cm lång. :)

• SaJo81

födde våra tvillingpojkar i vecka 30+1 i september -09
    storlek:
    T: 1580gr o 42cm
    A: 1280gr o 39cm
    dom låg med CPAP i Kuvös i bara några timmar och sen var det vattensäng.
    Vi låg på Neo exakt 4 veckor (föddes en torsdag och åkte hem en torsdag) hade hemsjukvård i 3veckor till sen blev vi helt utskrivna.
    Kommer inte ihåg hur mcyket dom gick upp i början tyvärr men lillen droppade ner till 1kg innan han började gå upp i vikt, tyckte det gick väldigt långsamt i början och man blev så himla besatt av vikten, är det fortfarande känns det som fast dom går upp bra hela tiden!

Vi var på BVC igår med grabbarna då var dom 8.5månader (6mån och 1v korrigerat) och då vägde T: 7825gr o var 69.5cm A: 7370gr o 67.5cm
    Dom ligger fortfarande under "normalkurvan" men växer bra hela tiden!

Neo-tiden tyckte jag var fruktansvärd och då hade vi egentligen inga problem alls med våra förutom att dom hade för höga bilirubinvärden och fick "sola" i två dygn.

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Sofie 87

Hej. Födde våra tvillingflickor i v. 29+2 med akut snitt. Mycket pga. min havandeskapsförgiftning och den ena tvillingen hade en tillväxthämning och dåligt flöde i navelsträngen. Hade även lite tecken på TTTS (twin to twin transfusion syndrom)

Skulle in och ta en cortisonspruta för att påskynda lungornas utveckling och då upptäcktes havandeskapsförgiftningen. Blev då inlagd. På kvällen togs CTG kurva och då sjönk lilla tvillingens hjärtljud så det blev akut snitt.

Första dygnen hade de respirator. De hade lite problem med lungorna och hade också vätska så det fick sättas drän. Har även haft blåsljud på ductus som har varit lite jobbigt för dem. Efter respiratorn blev det CPAP som dem hade lite från och till. Tillslut fick dem syrgasgrimma som stora tvillingen klarade utmärkt medans lilla tvillingen pendlade lite fram och tillbaka med CPAP:en.

De fick ligga i kuvös ca 2 veckor och efter det blev det värmebädd i 2 till! Sen fick dem äntligen komma till vanlig säng då de klarade att hålla temperaturen själva.

Efter ca 6,5 veckor fick vi åka hem med våra små flickor. De hade fortfarande syrgas på grimma när vi åkte hem och dem hade syrgasen ca 1,5 vecka efter det att vi kom hem.

Vi hade hemsjukvård i 4 veckor innan vi äntligen blev utsrivna. Nu 3 månader senare mår tvillingarna toppen

Födselvikt: 1140, 1280 gr
    Dagens vikter: 2880, 3500

Lycka till :)

• mama gul

Min tjej föddes i vecka 31+1, vägde 1690 gram och var 43 cm lång. Vi var kvar 2,5 vecka på neo, då åkte vi hem på permission och blev utskrivna 1,5 vecka senare. Hon lärde sig amma efter lite mindre än 2 veckor och helammades när vi åkte hem.
    Hon behövde ingen syrgas och ingen intensivvård, kanske berodde det på att jag hade fått kortisonsprutor innan.

• Sunkiissed

Hej & grattis till lilltösen!

Jag fick mina tvillingar i v24+4 för precis 9 månadersen idag!
    De vägde ca 650g & var 31 cm. Idag väger lillkillen 7100g & flickan 6000g.

Vi kom hem efter 12 veckor ( v36+4) & blev utskrivna när de var precis i v37.

De kunde amma när vi åkte hem & hade kunnat det i ca 1 vecka. Men började ändå med flaska för det blev för mkt för mig med ammningen.

Kram!

• Erkens mamma

Hej!
    Jag har Elias född i vecka 29+4. Han vägde 1400 som minst och var 40 cm.
    Jag hade en föreliggande moderkaka som blödde massor och låg inlagd sex veckor innan han kom. Men ändå var man inte förbered på hur det skulle bli.

Elias låg i respirator i tre dyng, cpap i två veckor och sedan syrgas tills 35+4.
    För oss lossnade amningen när han blev av med syrgasen. Det var liksom ivägen och han hade svårt att få bra tag med grimman på. Vi kom hem på permission 36+5 och utskrivna 38+2.

Han hade problem med luftvägsinfektioner i början och vi vart inlagda igen i tre omgångar. Men så är han född i november och har två storasyskon som släpar hem det ena och det andra från skola och dagis...

Nu är han en pigg och smart kille på 18 månader okorr. och håller som bäst på att öva sina gångfärdigheter.

Neotiden kändes som en evighet medans vi var mitt uppe i den men nu så här i backspegeln så var det ett kort tag. Se till att ladda batterierna och försök att äta och sova ordentligt. Snart är ni hemma och myser hela familjen.

Kramar

• Cincy

Fick vår son v 34+2. Låg på Neo i 10 dagar och därefter ytterligare 20 dagar hemsjukvård. Han hade värmebädd, apnémonitor till han var 35+0 (standardvård) men sonden blev han först av med när han var några dagar innan en månad gammal, då fattade han var pattarna var till för. ;)

• EACM

Min lilleman föddes i vecka 33+5 år 2006 och vi låg inne i 9 dagar.
    Han vägde 1861 gr när han kom, gick ner till 1635 och samma dag vi åkte hem var han uppe på 1860 igen.
    Han solade i 12 timmar. Och låg i kuvös 12 timmar plus andningshjälp i 24 h.
    Han åt även genom en slang i näsan de 3 första dagarna.

• kela81

vi fick våran Signe för 3 veckor sedan, i vecka 36+2. Hon var en stor tjej och vägde 3170 gram och var 49 cm. Vi blev utskrivna när hon var en vecka gammal. Vi fick ligga kvar för att hon hadde gulsot och var dålig på att äta.

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Katarina76

Hur går det TS?

Vår dotter föddes i v31+4, för 1,5 år sedan. Vi var 5 veckor på sjukhus samt en vecka med hempermission.

• Millies

Hej och grattis till er flicka! Vi låg inne på Huddinge i drygt fem veckor med vår pojke som föddes i v 28+5. Han vägde 1490 g och var 41 cm. Sedan hade vi hemsjukvård några veckor tills han blev av med sonden, men då var vi ju hemma och allt kändes mycket bättre. Sjukhustiden var rätt kämpig tycker jag. Men det är ju bara att ta och vara tacksam över den hjälp man får. De är ju mycket duktiga på huddinge. Lycka till!

• Bliglin

Min son föddes i v 27+1, vi låg inne i nästan 3 månader (i Belgien). Vi avvaktade att han skulle orka ta alla mål från bröstet, han sondades när han inte orkade sug tillräckligt från bröstet. 

Jag är glad över att det fick ta tid... Vi fick åka hem när han var 39+4 (nästan på Bf) och då orkade han amma fullt. Jag ammade sedan i 11 månader ytterligare (hade ju då redan pumpat i 3 månader).

• SweetSpirit

Såg att jag inte hade uppdaterat något...

Vi låg på IVA i 4 veckor... Sen flyttades vi till familjeneo och var kvar till den 26/5 då fick vi åka hem med sond och apnelarm... Den 2/6 blev vi utskrivna från Neo då hon hade ätit allt ur flaska förutom 2 ggr på 2 dagar..

Jag pumpade hela Neo tiden men sen började det strula med hemgång och jag blev stressad så då blev det ersättning..

Det har gått super bra sen vi kom hem och nu väger hon 2205 gram Skrattande

Tack för att ni svarat så man har kunnat läsa hur länge andra låg kvar.. När jag skrev tråden kändes det som att det var en evighet kvar på sjukhus men det gick väldigt snabbt från bakslag med grimma och vätskedrivande till att åka hem ..

• Systermalin

Hej!
    Jag fick tvillingar i nov -05, de föddes i v. 32. Tvilling 1 vägde 1800g och tv2 vägde 1200g. Vi låg på neo i tre veckor, varav den första i kuvös och de andra två i värmebädd. Tack och lov ingen CPAP eller syrgas, de behövde bara värme och sondmatning. Vi skrevs hem med hemsjukvård varannan dag i ca. 1 månad. Idag är pojkarna 7 månader och mår jättebra! Kan inte förstå att dessa stora killar (nu 7,5 och 9 kg) varit så små och sköra!

• MammaDiana

Äldsta dottern föddes v 34+5 och låg på neo i 3 veckor, hade problem med andningen. 

Lillan föddes v 36+ 0 ( på gränsen för prematur) hon hade en underutvecklad lunga och låg i 2 veckor.,

Lillen föddes v 30+1 och låg på neo i 4 veckor, (första  veckan på iva-neo) och sen ytterligare 4 veckors hemvård, främst pga sondmatning. 

• Katarina76
    SweetSpirit skrev 2010-06-14 14:16:18 följande:
    Såg att jag inte hade uppdaterat något...

Vi låg på IVA i 4 veckor... Sen flyttades vi till familjeneo och var kvar till den 26/5 då fick vi åka hem med sond och apnelarm... Den 2/6 blev vi utskrivna från Neo då hon hade ätit allt ur flaska förutom 2 ggr på 2 dagar..

Jag pumpade hela Neo tiden men sen började det strula med hemgång och jag blev stressad så då blev det ersättning..

Det har gått super bra sen vi kom hem och nu väger hon 2205 gram Skrattande

Tack för att ni svarat så man har kunnat läsa hur länge andra låg kvar.. När jag skrev tråden kändes det som att det var en evighet kvar på sjukhus men det gick väldigt snabbt från bakslag med grimma och vätskedrivande till att åka hem ..
    Vad skönt att ni kommit hem och att dottern mår bra nu!
Svar på tråden Hur länge låg ni på Neo med era prematurbarn??