• SweetSpirit

Hur länge låg ni på Neo med era prematurbarn??

Jag fick min dotter i vecka 29+3, den 22:a April... Vi har precis flyttats från IVA till familjevården här på huddinge.. Vi låg på IVA i 20 dagar..

Jag har inte haft så många att dela min korta erfarenhet med och det kan vara kul att höra hur det gick för andra..

Agnes mår jätte bra, har lite syrgas på 27% och matas med sond.. Ni som fick jätte små barn när började ni amma? Jag har börjat med amningsförsök.

Hur gick era barn upp i vikt? Agnes har gått upp ca 25 gram per dag, brukar de gå upp som fullgågna barn, att det tar ett tag och sen går de upp mer per dag?

Jag fick sonen i v. 35+4 och han låg på Neo i 2 dagar men det var 11 år sen så jag minns inte så mycket och han var inte så här liten som Agnes..

Vore kul om nån kunde dela med sig av sin erfarenhet och att ha nån att prata med :--D

Alexander -99,Emilia -07, Stephanie -09 & Agnes -10
  • Svar på tråden Hur länge låg ni på Neo med era prematurbarn??
  • Kazeer

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g (lite tillväxthämmad). Han låg på neonatal i åtta dygn. Han behövde värmebädd, solning och sondmatning. Vi fick åka hem, när han gick upp i vikt på enbart fri amning.

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och han vägde 1510 g (tillväxthämmad). Han var inskriven på neonatal i 33 dygn. Efter halva den tiden kunde han hålla värmen utan värmebädd och då fick vi åka hem med hemsjukvård resten av tiden. När sonden var borttagen så blev han helt utskriven. Några dagar innan han skrevs ut vägde han 2444 g. Han hade då gått upp nästan 1 kg på fyra veckor. Nu är han 4 månader och väger nästan 5 kg.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • forvantningar

Jag har själv inte fått för tidigt men min sambos bror & hans fru fick en liten son för 6 veckor sedan. Han föddes i v 36. (35+5), Vägde 2280 och var 45cm lång. Dem åkte hem 5 dygn senare. Han klarade andingen helt själv och började ammas på dygn 2.
    Nu sex veckor senare väger han 4280g och är 53cm lång.

Sedan vet jag en annan som fick i vecka 26. Vägde 885g. Föddes den 15 november o blev utskriven den 28 jan. Vid 3 månaders ålder vägde han 3kg. Hon ammade inte honom utan han fick flaska.

• mina12

Vår dotter föddes i jan 2009 i v.24+0. 620gram & 31cm

Vår dotter låg på IVA i 10v innan vi fick dispens och flyttade till samvården, trots att hon fortfarande hade CPAP. På vårt sjukhus skulle man ha blivit av med CPAP innan man flyttade från IVA, men de tyckte att vi behövde få lite lugn & ro & egentid efter 10v på salen... Så länge hon hade CPAP, så sov vi inte med henne, utan en sköterska satt hos henne på natten och vi sov på anhörigrum. När hon varit utan CPAP helt i några dygn blev vi utskrivna från neo och inskrivna på hemsjukvården. Vi kom hem 8dagar innan bf efter 3,5mån på sjukhuset.

När vi åkte hem hade hon syrgas på grimma och sond. Sonden hade hon ytterligare någon vecka och syrgasen trappades succesivt ner tills hon slapp den helt efter ca 2mån hemma. Vi hade dock övervakningen på henne nattetid ända tills hon var okorr. 11mån. Länge, men vi var inte redo att släppa den förrän då.

Hon gick upp bra i vikt så länge hon hade sond, sen blev det en liten kamp för varenda gram känns det som och några gånger var det nog nära att hon skulle få sond igen. Hon åt helt enkelt för små portioner. Sen några månader känns det dock som om det har lossnat och hon har stort intresse för mat. Hon är fortfarande liten, även för sin korrigerade ålder, men hon följer sin kurva och på längden ligger hon nu precis på -2kurvan och vikten straxt under den. Jag började amningsträna när hon var i v.32. När sonden togs bort, så helammade hon. Hon ville inte ha flaska... Jag fortsatte dock att pumpa några gånger per dag, för att hålla mjölkmängden uppe, för hon åt ju lite lite. Det var jätteskönt att packa undan pumpen efter 8månaders pumpande! Slutade amma när hon var 11mån korr.

När vi låg på neo och även när vi var hemma med syrgas, amningsvägning, övervakning, isolering från omgivning (pga smittrisker) osv, så kändes det som om vi aldrig skulle bli en normal och frisk familj. MEN nu känns det faktiskt ganska normalt även om minnena från neo alltid kommer finnas kvar. Nu väger hon ca 7,7kg och är 71,5cm. Så vitt vi kan se nu så är hon frisk och utvecklas helt normalt med sin korrigerade ålder.

Grattis till din Agnes!

• taru

grattis till er dotter =)

vi fick en liten kille 23/12-09 född vecka 31
    dom tog ut jimmie med akutsnitt, hann inte få "medecinen" för lugnmognaden
    han hamna i respirator på 2:a dygnet och låg där 1 vecka...
    såg rätt så bra ut  , när han kom ur den.. men fick ett bakslag.. och c-pap.. fick vi dras med dygnet runt i 3 veckor..
    sen börjades  han tas ur den nån timme här och där när han var uppe hos oss..
    när han var 5 veckor , så kom han ur c-pap.. vilken lycka =)
    men hade övervakning och koffeincentratet 1 vecka till..
    så när han va 6 1/2 vecka fick vi äntligen åka hem!!
    utan sond för den drog han själv dan före :)
    liten kort historia om våran tid ..
    på neo i borås...

än en gång grattis!

• taru
    taru skrev 2010-05-16 15:56:55 följande:
    grattis till er dotter =)vi fick en liten kille 23/12-09 född vecka 31dom tog ut jimmie med akutsnitt, hann inte få "medecinen" för lugnmognadenhan hamna i respirator på 2:a dygnet och låg där 1 vecka...såg rätt så bra ut  , när han kom ur den.. men fick ett bakslag.. och c-pap.. fick vi dras med dygnet runt i 3 veckor..sen börjades  han tas ur den nån timme här och där när han var uppe hos oss..när han var 5 veckor , så kom han ur c-pap.. vilken lycka =)men hade övervakning och koffeincentratet 1 vecka till..så när han va 6 1/2 vecka fick vi äntligen åka hem!! utan sond för den drog han själv dan före :)liten kort historia om våran tid ..på neo i borås...än en gång grattis!
    såg att du fråga om ammning ...  jimmie  började visa sitt intresse för att suga , nån dag före vi åka hem...
     gick upp allt mellan 0-30 gram om dan..
  • Ängeln 80

Grattis till din dotter..

Jag fick en liten tös i v 29+4 som låg i kuvös i 4 dagar och efter det så fick hon flyttas över till en vattensäng.. Vi fick åka hem efter 30dagar... Hade kunnat åka hem tidigare om det hade varit så att dem släppte hem bebisarna innan v 34 men det gör dem inte här...

• knäppisen

Min son föddes i v 29+0. Han stannade till v 34+4 på sjukhuset och sen blev det hemsjukvård tills han var ungefär fullgången. Jag lade honom vid bröstet efter ca 10 dagar och han åt sitt första hela mål mat själv exakt 1 månad gammal. Sen tog det ändå 1,5 mån till innan han orkade äta fullt själv. Han vägde 1,4 kg när han föddes och 2 kg när han var 1 månad....Han hade ganska många andningsuppehåll första månaden men det växte bort och sen vi kom hem så larmade han faktiskt ingenting. Skönt nog.

• Mammatillmini2008

Grattis till er dotter!

Fick vår son i vecka 24+4 i augusti 2008 vi var kvar på sjukhuseti ungefär 14 veckor och han blev helt utskriven efter ca 17 veckor.

Hur mycket han gick upp i vikt om dagen vet jag inte direkt, men han vägde 516 gram när han föddes och när vi fick åka hem vägde han ca 2100...

Amningen fungerade aldrig för oss men flaskan tog han med en gång när vi väl fick börja försöka med det.

• Cocco

Jag fick en kraftigt tillväxthämmad pojke i v33+2. Vi var kvar på neo i 3 veckor och sen 2 veckor med hemsjukvård. Jag hade turen att veta att det skulle kunna bli så att M behövde komma ut tidigare så jag läste på en massa om bland annat prematuramning.
    http://www.kangaroomothercare.com/story01o.htm
    Här är en bildserie som förklarar lite om hur en amning med en liten kan gå till.
    Jag tyckte ju mer jag låg känguru desto lättare gick amningen och det är samma nu. Ju mer jag är nära desto bättre fungerar amningen även nu.

M ammade redan första dygnet vilket jag tror gjorde att vi fick en relativt bra start, sen ammade han mellan 1-3ggr/dygn i en vecka för att sen när vi kom till samvårdsavdelningen orka amma varje mattillfälle. Efter ytterligare en vecka så började han amma mycket. När vi hade varit hemma en vecka så började han helt plötsligt amma fullt.

Vad det gäller vikten har M gått upp ca 30g/dag från det att han föddes tills han var fullgången det är inte förrän efter BF som han har börjat komma i kapp sig. Han vägde 2880g på BF.

För att ha mått så dåligt i magen har han mått väldigt bra på utsidan. Han hade CPAP några timmar och sen extra syrgas i ytterligare några timmar men sen har han klarat sig helt utan tillbud på hela neo-tiden.

Svar på tråden Hur länge låg ni på Neo med era prematurbarn??