• tamate

Vad kräver/kommer kräva du av ditt barn

Blev lite nyfiken hur det ser ut i familjerna i landet och vad som eg ställs för krav på barnen. 

Sköta sina egna saker räknar jag som bädda sängen och annat som barnet själv rår om och har stökat fram.
    Månads el veckosaker tänker jag på att tex ha ansvaret för diskmaskinen, städa visa områden etc
    hyra tänker jag att barnet betalar någon form av hyra på en summa som föräldrar och barn kommit överens
    nu har jag glömt att ha en övrigt men om ni har något som absolut inte passar in så skriv hur ni har löst det i er familj.
    nu räknar jag kallt med att har man mer än ett barn som planerar man att uppfostra dom likadant när dom kommer upp i den åldern då man brukar kräva mer av sina barn.
    (och ja i just denna omröstningen säger jag barn fastän dom är öve 20 för enkelhetens skull)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-17 12:21
    Eftersom det är många som hänger upp sig på åldern så låt oss säga barn över 12 år då dom borde vara gamla nog att passa in under alla kategorier!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad kräver/kommer kräva du av ditt barn
  • Maggis

Mina är fortfarande rätt små men jag tycker nog man kan kräva (åtminstone av 7-åringen) att han plockar undan efter sig, städar sitt rum, slänger smutsiga kläder i tvättkorgen. Han brukar ta undan sin tallrik efter maten och bäddar sin säng.

3-åringen brukar städa upp i sitt rum tillsammans med mig eller sin pappa. Och har faktiskt börjat (spontant) att slänga smutskläder i tvättkorgen.

Båda barnen hjälper till att duka fram till måltid. Vi har ingen vecko - eller månadspeng ännu.

//Maggis
  • Guerita

Röstade på nummer 2 eftersom det är ungefär det vi just nu jobbar på med 2.5 åringen. Hen plockar själv av sitt från bordet och dumpar i diskhon (plastprylar så klart {#lang_emotions_smile}) och hjälper gärna till med smutstvätten. Städningen är det lite si och så med men men det tar sig. Sen ändras det så klart med ålder och färdigheter och jag skulle tro  att vi hamnar på näst sista eller sista punkten i slutänden beroende på när hen börjar tjäna egna pengar och hur mycket.

• felicityporter

Röstade på alternativ 1, men jag tycker att barnet skall ha huvudansvaret för städning av sitt eget rum när de blir tillräckligt gamla för det. Ville dock inte rösta på alternativ 2 eftersom jag tolkar det som att föräldrarna skall diktera när rummet i så fall ska städas, vilket jag tycker att barnet själv skall få bedöma. Tycker också att dammsugning av barnens rum skall ske samtidigt som övriga rum i hushållet damsugs, det känns otroligt löjligt när föräldern som dammsuger hoppar över barnens rum när de dammsuger resten av hushållet.

• Damar

Det är olika beroende på ålder. Så jag kan inte rösta.

• Dr Mupp

Det beror ju verkligen på ålder.

Men såhär ser det ut just nu.

5 och 6-åring: Städa sitt rum, lägga sin smutsvätt i tvättkorgen och plocka bort tallrik mm från bordet.

3-åring: Städa undan leksakerna i vardagsrumet, plocka bort sin tallrik

Bebis: Växa.

• La Lola

Städa rummet, plocka bort på bordet o lägga kläder i tvättkorgen.

Det räcker för min del.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • fruis

Just nu när barnen är 6 och 4 år gamla ser deras ansvar ut så här:

Duka av efter sig när de ätit
    Hänga upp ytterkläder när de kommer in
    Lägga sina kläder i tvättkorgen när de ska tvättas
    Plocka undan sina saker från köksbordet när det ska dukas (hälften av gångerna gör vi det själva men när vi säger till får de komma och göra det)

Fyraåringen är också ofta med och tvättar, diskar och lagar mat så han har ju lärt sig tvättmaskin och annat men är fortfarande för liten för att ansvara för något annat. Sexåringen skulle ju teoretiskt sett kunna få ansvara för att städa en toalett eller liknande men det är inget vi har diskuterat än. Jag utgår från att de båda får större ansvar när de kommit över 10-årsstrecket.

• lövet2

Jag röstade på sista alternativet eftersom det kommer närmast.
    Barnen tar över ansvaret för sina egna saker lite mer ju större de blir. Dukar bort efter sig vid 3 år, sköljer och stoppar i diskmaskinen när de är större än så, lär sig starta diskmaskinen när de är ännu större. Vid 12 år t ex, så sköter de sina egna rum, lägger sin tvätt i tvättkorgen, dukar bort efter sig, stoppar i diskmaskinen, får handdiska då och då, gå och handla, tja, lite av varje. Det är rätt individanpassat och dessutom drar vi ner på kraven under perioder av mycket läxor eller under fotbollssäsongen t ex.

När de gått ut gymnasiet, så betalar de för sig hemma.

• lennartsdotter

Det beror självklart på ålder. Barn växer och mår bra av att få ta ansvar, men det får inte bli för mycket ansvar. Just nu har jag bara en 18-månaders...

• Rhoda Horswunce

Vilken ålder gäller omröstningen?

Vi har en treåring och har inga speciella krav på att han gör något hemma. Däremot vill han ofta hjälpa till med matlagning, städning och tvätt och det uppmuntrar vi honom att göra (genom att säga typ: "vad kul att du hjälper mig, jag tycker det är så roligt när vi lagar mat tillsammans du och jag" och liknande saker). Men de gånger han inte vill så tjatar vi inte på honom. Jag tänker att ju mer man tjatar, desto mer tar man bort glädjen i att hjälpas åt.

• nollåtta

Hyra av ett barn? Det är väl olagligt?

• tamate
    nollåtta skrev 2010-05-17 10:10:40 följande:
    Hyra av ett barn? Det är väl olagligt?
    om du läser en gång till så behåller man ju inte pengarna utan dom går tillbaka till barnet.
    dom som väljer att behålla pengarna får kommentera istället. och jag tror inte det är olagligt att ta ut hyra från en vuxen person vilket det är i sista alternativet
Svar på tråden Vad kräver/kommer kräva du av ditt barn