• Jijii

Vad betyder det?? inget typiskt fall?

Jag fick min diagnos för ett tag sedan.

Anledningen jag sökte hjälp var att jag hade såna fruktansvärda menssmärtor, åkte in på akuten till och med. Anledningen till att jag till slut efter ca 7 månaders väntetid fick hjälp var att jag hade oregelbunden mens. Min läkare konstaterade att jag pco (via VUL). Jag hade inte alls väntat mig detta, visste knappt vad det var, vet knappt nu heller. Så jag satt som ett frågetecken och när man har legat med benen i vädret och en strålkastare mellan benen så är man ju inte direkt mer bekväm i situationen. 
    Hon frågade om jag visste vad det var och hon förklarade lite kort. Hon sa att jag inte är ett typiskt fall då jag knappt har någon kroppsbehåring och är inte överviktig. Hon nämnde att en del som har pco har svårt att bli gravida men eftersom jag försökte med det så fick jag utskrivet p-piller... Och sedan skulle jag återkomma om jag fick svårigheter att bli gravid i framtiden. 
    Så vad betyder detta? Inget "typiskt" fall.. betyder det att jag kanske har större chanser att bli gravid eller har det absolut ingenting med saken att göra??
    Någon som känner igen sig eller vet mer om pco än vad jag gör?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-17 22:01
    Jag skrev fel! Glömde ett "INTE"
    Jag försöker inte bli gravid och har aldrig försökt!
  • Svar på tråden Vad betyder det?? inget typiskt fall?
  • Ladycocos

Jag är precis som du! Ett icke-typiskt PCO-fall.. 
    det klassiska är: Vikten, behåring och oregelbunden mens! 

Men när jag nu lärt mig lite mer så inser jag att det faktiskt inte är jätteovanligt att inte ha problem med vikten och behåring. Och en väninna till mig har problem med vikten men har regelbunden mens..

Läs allt du hittar, finns en massa trådar här på FL..

Jag för står inte riktigt din mening: Hon nämnde att en del som har pco har svårt att bli gravida men eftersom jag försökte med det så fick jag utskrivet p-piller...

Om du vill bli gravid så finns det flera bra hormonpreparat för att stimulera fram ägglossning, så det brukar inte vara ett jätteproblem.. ett plus är att vi med PCO ofta har bra kvalité på våra ägg!

• Jijii

Tack för svar!:)

Det är så skönt att få skriva av sig och dessutom få svar på sin noja!:)
    jag glömde ett ord där dvs INTE :) 
    jag försöker inte och har aldrig försökt.. 
    Men att jag fick denna diagnos påverkar mitt sätt att tänka..
    Ska man köra igång och försöka trots att läget inte är det bästa..
    eller vänta för att sedan kanske förbanna sig över att man borde försökt tidigare..
    hm.. 
    Jag vill ju helst ha svar på om det är stor risk för just mig att det kan bli problem att bli gravid. Men jag antar att det bara finns ett sätt att få reda på det :)
  • Ladycocos

Problemet i att bli gravid ligger i att ÄL är oregelbunden! Jag har väldigt tydliga PCO-äggstockar men trots detta ålar ett 9-månaders troll omkring på golvet i rasande tempo!

Hade under mååånga år inte en tanke på barn, hade aldrig reflekterar över att det skulle vara svårt att få dem.. jag åt piller under säkert 15 års tid eftersom mensen var så oregelbunden, men inte kattsiken hade någon talat om för mig varför den var det!! Så det var en liten chock för mig med när jag sökte hjälp eftersom jag inte blev gravid..

Jag har tur för jag är EXTREMT lättstimulerad med hormonpreparat, och vi har redan börjat jobba på syskon

• LiselottePCOS

Inte typiskt fall var ett svävande svar, jag hade bokat en telefontid tid till vederbörande läkare och  bett den förklar sig.  Menar de att de utselutit PCO/S? och anar det kan vara något annat tillstånd som liknar PCO/S? för de finns liknade tillstånd. 

PCO/S kvinnor behöver inte ha påverkan som syns av manliga hormoner eller övervikt, vilket är tämligen vanligt. På de årsmöten som patientföreningen för PCO och PCO-S  har en gång per år har jag sett fler nomalviktiga och tom underviktiga med diagnosen. Utan både acne och generadne hårväxt. På dessa möte blir det endel prat och berättelser om den egna upplevelsen av PCO/S.

• Carro

under vår fertilitetsutredning fick jag diagnosen PCO och jag var som ett frågetecken.
    Jag är snarare underviktig, har inte speciellt mycket kroppsbehåring, kan räkna finnarna jag haft på en hand och har mens och äl så regelbunden så att man kan ställa en klocka efter dem..

Men tydligen så har jag "typiska PCO-äggstockar" och så var det ngt blodprov som också visade att jag har PCO (minns inte exakt, det är ett antal år sen utredning)
    Så precis som ovanstående besvarat så är det antagligen det läkaren menade, att du faller lite utanför ramarna för de typiska "symptomen" för PCO

Om du vill veta hur din ägglossning fungerar så hoppa över pillerna ett par månader och kolla med t ex äl-stickor för att se huruvida du får utslag eller ej så får du svar på huruvida du kommer att få problem eller ej

Svar på tråden Vad betyder det?? inget typiskt fall?