• maria1972

6-åring som kissar på gräsmattan..

Hej!

Har en kille på 6-år som jag kom idag var ute med de andra grabbarna och lekte jage. Tittade ut efter en stund och då såg jag att han stod och kissade mitt framför grannens hus på en "allmän" gräsplätt.

Jag gick ut och sa till på skarpen och så fick han gå upp på sitt rum fram till middagen (40 min). Jag blev så paff. Han brukar vara ordning på och går hem själv ibland och går på toa när vi är på lekplatsen. Han vet ju mycket väl vad som gäller, man kan ju inte gå igenom allt han inte får göra. Har aldrig sett någon annan av grannkillarna göra så här. Överreagerar jag? Jag blir lite orolig när han tar sådana här beslut... vad tycker ni??

• Svar på tråden 6-åring som kissar på gräsmattan..
  • Trollet Ludenben

Ja, du överreagerar. Räcker det inte med att prata med honom om att man faktiskt kissar på toaletten och inte på gräsmattan? Jag hade sagt att jag vill inte höra talas om att han gör så igen för att om han ska ha ett förtroende om att vara ute utan vuxen så får han sköta det. Men jag hade inte blivit sååå upprörd att jag blivit orolig, skickat upp på rummet eller startat tråd här.

Älskade ungar
  • La Lola

Ja...du överreagerade.....

Han kanske var akut jättekissnödig o kände att han inte skulle hinna in?
    Bättre att kissa ute då än då brallorna nerkissade o kpmisarna ser det.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Equal

Jo man kan nog kalla det för att du överreagerade, han var kissnödig, han kanske inte skulle hinna in på toa eller så hade han inte "tid" att avbryta leken.

Det räcker nog med att tala om att du tycker att han ska komma in på toa och inte kissa på gräsmattan!
    Gör inte så stor affär av det!

• kath69

Du kanske tog i lite väl mycket, men å andra sidan kanske du nu slipper problemet. Har själv två bonuspojkar här hemma som älskar att springa ut och kissa precis utanför huset (i en buske) trots att jag har haft låååånga utläggningar för dem om att de är stora nog att gå på toaletten (som de måste gå förbi för att komma ut...) De är 10 och 13! Måste vara något med pojkar och "vifta med snoppen"! Inte förän jag fråga dem om de ville att vi flickor skulle göra samma sak (vi är 16, 18 och 41 år!) så slutade de. Suck! Då bor vi nästan på i skogen, inga grannar - men jag vill inte ha deras kiss att trampa i. Så kanske lika bra att stämma i bäcken...

• maria1972

Oj, det verkade som om jag överreagerade. Fast jag skällde inte, blev mest besviken. Jag tog han i handen och sa att han fick följa med mig in. De andra grabbarna verkade tycka det var äckligt också..
    Grejen var att det här var ju faktiskt inte ens vår tomt utan framför grannens..men jag tycker inte andra barn häromkring gör sådana saker ?!?
    Jag tror inte han gjorde det för att han inte kunde hålla sig, mer för att vara lite ball.

Det är mest att jag är lite rädd för att han ska göra andra saker han vet att man inte får som kan tom vara farliga. Man kan ju inte berätta om allt man inte får göra utan man måste ju ha omdöme. Hörde om en kille som satte en raket i rumpan på toan på skolan för att filma och lägga på Youtube (han var bara 11!!)

• Trollet Ludenben
    maria1972 skrev 2010-05-18 18:10:12 följande:
    Oj, det verkade som om jag överreagerade. Fast jag skällde inte, blev mest besviken. Jag tog han i handen och sa att han fick följa med mig in. De andra grabbarna verkade tycka det var äckligt också.. Grejen var att det här var ju faktiskt inte ens vår tomt utan framför grannens..men jag tycker inte andra barn häromkring gör sådana saker ?!? Jag tror inte han gjorde det för att han inte kunde hålla sig, mer för att vara lite ball. Det är mest att jag är lite rädd för att han ska göra andra saker han vet att man inte får som kan tom vara farliga. Man kan ju inte berätta om allt man inte får göra utan man måste ju ha omdöme. Hörde om en kille som satte en raket i rumpan på toan på skolan för att filma och lägga på Youtube (han var bara 11!!)
    fast nu tycker jag du är lite väl paranoid... du kan ju inte förutsätta att han ska göra vad som helst bara för att han gjort detta. Barn gör saker som är dumma eller inte accepterade, så är det. Det är något man får stå ut med som förälder. Bara för att han kissade på gräsmattan betyder det inte att han sätter en raket i rumpan och gör en film för youtube. Nu får du sansa dig tycker jag. Ditt barn kommer att ta mängder med beslut, begå mängder med handlingar. Vissa kommer att vara bra, andra mindre bra. När barnen gjort nåt fel pratar man om det som är fel och varför det är fel. Finns det några konsekvenser av handlandet får barnen lära sig att ta dem. Men man kan inte som förälder gå och tänka på alla dumheter ett barn skulle kunna ta sig för, då blir man knäpp tillslut och det är då inte bra för ett barn heller att en vuxen inte litar på det.
    Älskade ungar
  • Ciliaja

Jag brukar uppmuntra min 5 åriga lillebror att gå ut och vattna gräsmattan om toaletten är upptagen å¨han är akut kissnödig ;)

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • maria1972

Sluta oroa sig för framtiden är lättare sagt än gjort.

Jag har en fyra årig kille också, och med honom är det helt annorlunda. Man märker att han *vill* vara till lags och göra rätt. Säger man till honom att något inte var bra gjort så tar han till sig det, men jag är nog lite mer orolig för 6-åringen, han bryr sig inte på samma sätt utan tycker nog att han klarar sig bäst själv och skojar bort det mesta. Jag är väl orolig för att han ska göra saker för att kompisar eggar honom utan att tänka efter på konsekvenser, och jag känner inte att jag har något bra sätt att nå honom. Häromveckan hörde en granne lite längre bort av sig och bad att jag skulle se till att han inte busringde på hemma hos dem. Oskyldigt tyckte jag, och pratade med honom, men är lite orolig för det är alltid han som tar ledningen när det kommer till bus.

• Trollet Ludenben
    maria1972 skrev 2010-05-18 19:00:54 följande:
    Sluta oroa sig för framtiden är lättare sagt än gjort. Jag har en fyra årig kille också, och med honom är det helt annorlunda. Man märker att han *vill* vara till lags och göra rätt. Säger man till honom att något inte var bra gjort så tar han till sig det, men jag är nog lite mer orolig för 6-åringen, han bryr sig inte på samma sätt utan tycker nog att han klarar sig bäst själv och skojar bort det mesta. Jag är väl orolig för att han ska göra saker för att kompisar eggar honom utan att tänka efter på konsekvenser, och jag känner inte att jag har något bra sätt att nå honom. Häromveckan hörde en granne lite längre bort av sig och bad att jag skulle se till att han inte busringde på hemma hos dem. Oskyldigt tyckte jag, och pratade med honom, men är lite orolig för det är alltid han som tar ledningen när det kommer till bus.
    men jisses... barn ska väl inte bara vara till lags?? Det är väl rätt naturligt av barn att hitta på massa bus?? Sen får man ju som förälder reda upp detta men ett barn som bara är till lags tycker jag det är lite mer oroväckande än att testa gränser. Tänk på att de som bara är till lags genom livet är de som lätt blir utnyttjade.
    Älskade ungar
  • maria1972

Jo det är en annan sida av medaljen. Men fyraåringen är absolut inte bara till lags, alldeles nyss tog han en vända härutanför endast iklädd en strumpa. Det jag menar är att man känner att han innerst inne vill att man ska tycka att han är en bra kille som gör bra saker, så jag känner att jag når fram till honom mycket lättare än med 6-åringen, han mer struntar i vad både jag och till viss del andra tycker.

• viseversa

Äh softa ts. ja du överreagerar helt klart. Min lillebror kissade mitt på en gata i Paris när han var 5 år. DET var ganska magstarkt och mamma skämdes. men inte straffade hon honom. Hon satte sig ner med honom och berättade att det INTE är okej att göra så. och han förstod och gjorde aldrig något sådant igen.

• Trollet Ludenben
    maria1972 skrev 2010-05-18 19:20:38 följande:
    Jo det är en annan sida av medaljen. Men fyraåringen är absolut inte bara till lags, alldeles nyss tog han en vända härutanför endast iklädd en strumpa. Det jag menar är att man känner att han innerst inne vill att man ska tycka att han är en bra kille som gör bra saker, så jag känner att jag når fram till honom mycket lättare än med 6-åringen, han mer struntar i vad både jag och till viss del andra tycker.
    så är det, barn är olika varandra. Det är viktigt att din stora pojk vet att han är en bra kille fast han ibland begå handlingar som inte är uppskattade av andra. Att skilja på att handlingen är det som är felet och inte han. Att kissa på gräset var ingen jättegrej. Om du känner att din 6åring inte lyssnar på vad du säger kanske du kan försöka hitta ett annat förhållningssätt till honom som han kan ta till sig. Han kanske har mer behov av beröm och bekräftelse.
    Älskade ungar
  • Maroschka

Jag förstår inte vad som är så hemskt? Ok, kanske lite tokigt att det var framför grannens hus men annars? Harreligen jag tycker man ser ungar överallt som kissar ute på sommaren och inte tycker då jag att det är konstigt. Är vi ute och leker och grabben blir kissnödig så har vi sagt åt honom att gå en bit bort och kissa ute.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • viseversa

Eftersom koncentrerat kiss kan skada gräset så hade jag tagit med mig en liten hink/balja vatten ut och sköljt på stället där han kissat. sen hade jag ringt på hos grannen och förklarat läget. är nästan säker på att dom inte skulle göra en stor sak av det. och skulle dom det är dom med största sannorlikhet surpellar!

• maria1972
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-18 19:26:05 följande:
    så är det, barn är olika varandra. Det är viktigt att din stora pojk vet att han är en bra kille fast han ibland begå handlingar som inte är uppskattade av andra. Att skilja på att handlingen är det som är felet och inte han. Att kissa på gräset var ingen jättegrej. Om du känner att din 6åring inte lyssnar på vad du säger kanske du kan försöka hitta ett annat förhållningssätt till honom som han kan ta till sig. Han kanske har mer behov av beröm och bekräftelse.
    Jo men det är ju lite det som är grejen, han verkar inte gilla att få beröm. Jo när det är prestationer så blir han glad när han får beröm, att han byggt något fint, att han kunde räkna långt osv, men för "mjukare" saker blir han mest arg när man berömmer honom. Och skulle man säga att han ser snygg ut när han klippt sig eller har på sig något fint så blir han rent av arg. Jag vet inte riktigt hur jag ska nå honom ???
  • Trollet Ludenben
    maria1972 skrev 2010-05-19 21:48:32 följande:
    Jo men det är ju lite det som är grejen, han verkar inte gilla att få beröm. Jo när det är prestationer så blir han glad när han får beröm, att han byggt något fint, att han kunde räkna långt osv, men för "mjukare" saker blir han mest arg när man berömmer honom. Och skulle man säga att han ser snygg ut när han klippt sig eller har på sig något fint så blir han rent av arg. Jag vet inte riktigt hur jag ska nå honom ???
    Ett tips för att fösöka nå dom lättare är att använda ord som de själva använder De tar till sig det mycket lättare. Gick en kometkurs för ett tag sen (har en son med ADHD/asperger och det var därför jag gick den men den är för alla barn oavsett diagnos eller ej). Just detta med beröm var det väldigt mycket om och barnpsykologen där sa att man når barnen lättare på deras eget språk. Min son säger mycket "coolt"... det brukar jag säga istället för fin eller nåt. Kan säga vilken cool frisyr du har Det funkar bättre än "vilken snygg frisyr du har" hahaha
    Älskade ungar
  • maria1972

Hej!

Vad bra tips! Min kille är förtjust i Bakugan (fast jag hatar det!) och en morgon när jag var så less på det vanliga tjatet sa jag "Aktivera klädpåtagning" istället, och oj vad fort det gick! Ska försöka använda det i lite mer när det gäller att ge beröm för när han handlar på ett bra sätt.

Det är ju skönt att han är så självständig, men det är lite svårt när man vill hjälpa honom på rätt väg. Men det genomsyrar verkligen allt. Han är allergisk också, och han har på senare tid blivit erbjuden saker när jag inte varit med (av kompisar) och har då tagit beslut att äta för att han tycker han känner igen maten - inte helt lyckad, och när vi var iväg och åkte skidor var han jättesur för att han inte fick åka själv i backarna utan fick hålla sig inom synhåll.

• Trollet Ludenben
    maria1972 skrev 2010-05-20 18:28:06 följande:
    Hej! Vad bra tips! Min kille är förtjust i Bakugan (fast jag hatar det!) och en morgon när jag var så less på det vanliga tjatet sa jag "Aktivera klädpåtagning" istället, och oj vad fort det gick! Ska försöka använda det i lite mer när det gäller att ge beröm för när han handlar på ett bra sätt. Det är ju skönt att han är så självständig, men det är lite svårt när man vill hjälpa honom på rätt väg. Men det genomsyrar verkligen allt. Han är allergisk också, och han har på senare tid blivit erbjuden saker när jag inte varit med (av kompisar) och har då tagit beslut att äta för att han tycker han känner igen maten - inte helt lyckad, och när vi var iväg och åkte skidor var han jättesur för att han inte fick åka själv i backarna utan fick hålla sig inom synhåll.
    skitbra att du anammat det och kör med det. Bakugan gillar min son med och jag avskyr det haha. Men mest förtjust är han i ben10 Det är  smart att möta barnen där de är liksom, då får man lättare med sig dom. Man får ha sina små trix och så länge de köper det är det bara att köra på.
    Älskade ungar
  • AngoStura

Jag har en femårig tjej som brukar kissa bakom buskar och bilar och så för hon hatar allmänna toaletter. Hon kissar även bakom buskar i vår trädgård för hon planerar inte sina toabesök så himla bra. Tycker någon att det är oämpligt? Skall jag prata med henne om att gå på toa istället? Vad tycker ni?

Svar på tråden 6-åring som kissar på gräsmattan..