• Heureka

Familjen Annorlunda

Ja, tråden handlar om tv-programmet, och nej, den har inte hamnat fel.

Följer inte serien, men snubblade över ett avsnitt idag. Reagerade på en sak och vill nu höra vad ni tycker.

Vid flera tillfällen måste de äldre syskonen passa de yngre, och i det ser jag väl inget fel. Men när de äldre måste vara barnvakt för att föräldrarna inte hinner göra det de ska, pga för många barn....... Det är ju inte barnen som skaffar syskon, det är ju föräldrarna. Jag tycker att det känns så fel att man skaffar massa barn och sen får de passa varandra. För mig känns det naturligt att ha så många som jag har tid för.

Nu menar jag inte på något sätt att dessa barn far illa eller något. Det var just detta fenomen med att det är så självklart att de äldre SKA passa de yngre som jag reagerade lite på.

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Svar på tråden Familjen Annorlunda
  • lövet2

Först vill jag kommentera just TV-serien. Mammorna i familjerna har förklarat en del saker i en annan tråd om TV-programmet, och i ett par uppseendeväckande fall av "barnvaktande", så är det TV-teamet som propsat på att det ska gå till på ett visst sätt. T ex så måste en mamma dra i väg till en MC-lektion innan pappan kommit hem, så ett större barn fick lov att passa de 1-åriga tvillingarna en stund. Mamman resonerade som så, att 3(?) vuxna personer ändå skulle finnas på plats eftersom ett TV-team stannade kvar hos barnen.

Annars - i största allmänhet - så tycker jag det är självklart att de äldre syskonen ska passa de yngre kortare stunder. Det är liksom en sådan där sak som ingår i familjelivet, och som förberedelse för vuxenlivet. Själv hade jag knappt sett en baby på nära håll innan jag själv fick barn, och det var ett stort handikapp. Mina egna barn går in i vuxenlivet bättre förberedda än vad jag var i det fallet!
    Däremot tycker jag inte att det ska röra sig om några orimliga mängder tid som de ska sköta småsyskon. Det jag tänker på är 5 minuter medan jag är på toaletten, eller 20 minuter när jag handlar. I det senare fallet brukar de få välja på att handla eller att vara barnvakt medan jag handlar. Gäller det längre tid än så, så får de betalt för att vara barnvakt. Mycket populärt om man vill tjäna en extraslant!

• Heureka

Ok ja, som sagt jag har ju inte sett det tidigare så det kan säkert vara iscensatt just det jag såg.

Håller helt med att man ska hjälpa till, det gjorde jag också när jag var liten, men här fick jag känslan av att de vuxna barnen får göra avkall på sina liv (intressen, kompisar mm) för att passa de yngre.

Men som sagt, det var ett avsnitt....

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
Svar på tråden Familjen Annorlunda