• Mamma Natta08

Mammor som inte vill vara med sina barn

Det är en grej som jag har gått och undrat över ett tag och tänkte att jag kanske kunde få hjälp med att få svar på, även om frågan är väldigt individuell.

Hur tänker föräldrar som inte är med sina barn så mycket det går?

Jag jobbar nämligen på en förskola där vi har en del föräldrar som fått småbarn och måste då gå mellan 9-15. Det börjar gälla månaden efter barnet föds. Vi har en mamma som fick sitt barn och dottern gick en hel månad nästan (som de hade rätt till) mellan 8-16.30 fast mamman var hemma med lillebror. Varför hämtarman då inte sitt barn tidigare från förskolan så att man kan umgås tillsammans.

Samma som föräldrar som får barn och inte låter storasyskon vara hemma några dagar tillsammans med det nya syskonet.

Här om dagen bad vi föräldrarna komma en halvtimme tidigare då vi skulle iväg på cirkus. Då frågade mammorna om de var tvungna att komma tidigare och hämta. Jag sa nej, eftersom att det var något som vi bad dom göra, men att de fick komma tidigare om de ville. Men det var det ingen som gjorde.

Eller att man har ditt barn ledigt en dag från förskolan så att man kan vara tillsammans hemma, varför gör man inte det? Eller hämtar tidigare någon dag för att få vara tillsammans?

Ja det var många frågor, men mest av allt undrar jag hur föräldrar tänker när man inte vill passar på att vara med sina barn så mycket man kan?

Mamma som vill vara med min dotter så mycket som möjligt.
  • Svar på tråden Mammor som inte vill vara med sina barn
  • oOMayaOo
    Mamma Natta08 skrev 2010-05-19 19:48:49 följande:

Jo, jag passade på att sova så mycket jag kunde när min dotter var nyfödd, och när hon blev tre månadet sov hon hela nätter och då behövde jag inte sova mer på dagarna.

Men som jag skrev tidigare så menar jag inte den första perioden.

Vad skönt för dig. Min son är 6 månader och äter fortfarande 2-3 ggr per natt. Så alla har det inte lika lätt.
  • Leoella
    chrissandra skrev 2011-01-04 01:30:52 följande:
    Vad otroligt många fskpersonal som har uttalats sig negativt angående föräldrarnas beslut över barnens vistelsetid på dagis.

Det är beklämmande att se, ni diskuterar detta och drar era egna slutsatser om anledningen till att barnen är på dagis fast en förälder är hemma.

Ni kanske hör till dem som när era föräldrar blir gamla och sjuka och tvugna att flytta in på ett boende tar hem era anhöriga för att ni är lediga?
    Alla fattar sina beslut baserat på sin egen situation.

Att inte ta sitt jobb på allvar utan tycka att man är en del av en förvaring för barn säger mer om personalen än om föräldrarna som faktiskt litar på er och er förmåga att ta hand om deras barn på bästa sätt.
    Visst är det så; alla fattar beslut baserat på sin egen situation. Och det kan finnas mycket GODA skäl att ha sitt barn långa och/eller många dagar i barnomsorgen.

MEN, jag håller med TS och undrar också. Jag är inte förskollärare men undrar ändå. .....
    har en släkting som snart ska få nr 2 (ett par månader före vår nr2 kommer) och fick häromdagen höra att hennes plan är att försöka få ha treåringen på dagis 40 timmar per vecka för då kan ju pappan hämta och lämna när han arbetar, eftersom de bor ca 10 min bilresa från dagis. 15 timmar i veckan var/är tydligen för krångligt och för lite. Obestämd Det tycker jag är lite sorgligt.... 

Orsaken att jag blir förbluffad över det är väl att jag och min sambo ser det som ett privilegium för vår treåring OCH oss att få ha honom hemma med oss ytterligare en längre period! Jag hade egentligen inte ens en tanke att nyttja 15 timmarna när vi är f-lediga med nästa barn, men kan förstå vitsen med det när man har ett barn som är 3 år eller äldre - just för kontinuitet och "leka av sig". Eftersom vi också bor ca 10-15 min bilresa från vår barnomsorg så blir det dock krångligt att passa in 3-timmars pass x antal dagar i veckan. Därför kommer vi istället att tillse barnets behov via öppen förskola och fixa privata/egna kontakter för lek och umgänge med jämnåriga.
  • The past is now

Jag tycker att det är otroligt att andra människor ska lägga sig i andras liv. Blir så jävla trött på kärringar som vet bäst! Kräks

Varför nämns aldrig fäderna????

• Trynträ
    beckiebabe skrev 2011-01-03 23:00:15 följande:
    går barnet 9-12 och de äter lunch 11 så funkar det ju. :)
    Ja det kan säkert vara olika från olika ställen. Här tror jag inte man får välja så jag har för mig man går 8-11 här. Antar att kommunen vill spara pengar eller nåt.
  • Trynträ
    Leoella skrev 2011-01-04 18:54:30 följande:
    Visst är det så; alla fattar beslut baserat på sin egen situation. Och det kan finnas mycket GODA skäl att ha sitt barn långa och/eller många dagar i barnomsorgen.

MEN, jag håller med TS och undrar också. Jag är inte förskollärare men undrar ändå. .....
    har en släkting som snart ska få nr 2 (ett par månader före vår nr2 kommer) och fick häromdagen höra att hennes plan är att försöka få ha treåringen på dagis 40 timmar per vecka för då kan ju pappan hämta och lämna när han arbetar, eftersom de bor ca 10 min bilresa från dagis. 15 timmar i veckan var/är tydligen för krångligt och för lite. Obestämd Det tycker jag är lite sorgligt.... 

Orsaken att jag blir förbluffad över det är väl att jag och min sambo ser det som ett privilegium för vår treåring OCH oss att få ha honom hemma med oss ytterligare en längre period! Jag hade egentligen inte ens en tanke att nyttja 15 timmarna när vi är f-lediga med nästa barn, men kan förstå vitsen med det när man har ett barn som är 3 år eller äldre - just för kontinuitet och "leka av sig". Eftersom vi också bor ca 10-15 min bilresa från vår barnomsorg så blir det dock krångligt att passa in 3-timmars pass x antal dagar i veckan. Därför kommer vi istället att tillse barnets behov via öppen förskola och fixa privata/egna kontakter för lek och umgänge med jämnåriga.
    Men man får väl inte ens ha barnen heltid på dagis om man är föräldraledig?
  • Leoella
    The past is now skrev 2011-01-04 19:03:58 följande:
    Jag tycker att det är otroligt att andra människor ska lägga sig i andras liv. Blir så jävla trött på kärringar som vet bäst! Kräks

Läs t ex mitt inlägg direkt ovanför ditt så ser du vad jag och min sambo (= fader till vårt barn) tycker.

Rubriken i ts är missvisande tycker jag. Föräldrar borde det stå och inte mammor.
  • Leoella
    Trynträ skrev 2011-01-05 14:24:08 följande:
    Men man får väl inte ens ha barnen heltid på dagis om man är föräldraledig?
    Nej, men släktingens plan är att försöka få ha barnet där på heltid (vill inte berätta mer om planen än så... så att inte jag avslöjar mig själv här..).  Jag tror inte hon kommer att lyckas dock.
  • Trynträ
    Leoella skrev 2011-01-05 21:30:44 följande:
    Nej, men släktingens plan är att försöka få ha barnet där på heltid (vill inte berätta mer om planen än så... så att inte jag avslöjar mig själv här..).  Jag tror inte hon kommer att lyckas dock.
    Hehe. Ja då får vi önska dem lycka till. De lär nog ha väldigt bra anledning om de ska få det hela att gå igenom med tanke på den brist på dagisplatser som råder nuförtiden.
  • Meddelande borttaget
  • lennartsdotter

1. Den nyförlösta mamman som är ensam hemma kanske inte orkar ta hand om både ett spädbarn och äldre syskon? Vi har alla olika förlossningar och det tar olika lång tid att återhämta sig.
    2. Det nyfödda barnet kanske inte är helt frisk och har särskilda behov som gör att det äldre syskonet/de äldre syskonen ändå inte får den uppmärksamhet de behöver.
    3. Det äldre syskonet/de äldre syskonen kanske gillar att vara på dagis och föräldrarna kanske anser att barnen faktiskt får ut någonting av de sociala och pedagogiska verksamheten som förs i förskolan. De kanske tror att det är någonting positivt för barnet/barnen (jag är helt övertygad om att min son mår bra av att vara i förskolan)?
    4. Man kanske vill ge det nyfödda barnet lite egentid och man kanske vill ha egentid med det nya barnet? Första barnet i kullen har det ju väldigt förspänt på det sättet att det barnet alltid är fokus. Barn som kommer senare har inte riktigt det privilegiet.

Osv. Det finns 100 olika anledningar till varför man som förälder anser att det är bäst för barnet/barnen att vara i förskolan X antal timmar. Förskolepersonalen ska inte uttala några som helst åsikter om det.

• Apocalypso
    The past is now skrev 2011-01-04 19:03:58 följande
    Är så jävla less på att det alltid förutsätts vara kvinnorna som ska ha hela ansvaret för ungarna, har karln dött?! Död
Svar på tråden Mammor som inte vill vara med sina barn