• Philippa

Skulle du ta pengarna?

Du går omkring i en affär och ser plötsligt en plånbok på golvet. Du tar upp den och ser i plånboken att det finns 6000 kr i kontanter. Ingen ser att du har hittat plånboken. Tar du pengarna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du ta pengarna?
  • Pythia

Självklart!! Jag har både varit med om att hitta två plånböcker och tappa en och i har självklart lämnat tillbaka, en gång till polisen och en gång ringt direkt till personen. Sedan blev jag själv uppsökt och fick tillbaka min plånbok när jag hade tappat den ur min bil på gatan.

Jag blir så glad av att folk beteer sig på ett juste sätt mot varandra och önskar mig ett samhälle där folk mår så bra att de kan kosta på sig att vara hederliga och empatiska mot varandra.

• lördagsgodis

För några år sedan hade jag det utan att blinka nu vet jag inte förens jag skulle komma i den situationen...

En fredagskväll för länge sedan innan de barnen och de tre v:na infan sig så gick jag till bankomaten för att ta ut pengar på vägen hem från jobbet och där var det tre 500 lappar i sedelfacket och de tog jag och kände mig mycket glad men dom var ju ganska anonyma oxå.

En prins och en prinsessa
  • Mammas gossar

Hmm, svårt att säga men det skulle jag nog tyvärr... Usch o fy.

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Näckrosen

Jag skulle inte ta pengarna. Jag har hittat plånböcker ett par gånger och har aldrig ens tittat i pengafacken. Däremot har jag letat igenom efter ID, så rätt person fått tillbaka den. Då har jag själv letat reda på personen eller lämnat till Polisen. Inte i kassan.

• hemljuvahem

Detta har hänt mig en gång, dock med en mindre summa pengar.
    ..och JA jag var himla sugen.
    Men sen såg jag bilden på killen i plånboken (ID-kort) och kunde inte sluta tänka på hur fattig han kanske var. VEM han var? Jag tänkte på min lillebror som kunde tappat sin plånka med pengarna som skulle gått till en snowboard osv.

Nej mitt samvete hade aldrig pallat med. Resten av livet hade jag gått med ågren.

Hade pengarna legat löst så har dem ju ingen direkt namngiven ägare, då är det svårare! Lämnar man in en sedelbunt till personalen och hoppas att dem kommer rätt? Njaaee

• hemljuvahem

Jag hoppas verkligen det är någon av de 67% hittar min plånka om jag skulle tappa den.

Tänk om pengarna tillhör en ensamstående med 3 barn och dem skulle täcka hyra och mat för en månad.

• Em00
    hemljuvahem skrev 2010-05-22 02:03:07 följande:
    Jag hoppas verkligen det är någon av de 67% hittar min plånka om jag skulle tappa den. Tänk om pengarna tillhör en ensamstående med 3 barn och dem skulle täcka hyra och mat för en månad.
    då hoppas jag att man håller sjukt hårt i plånboken...
  • hemljuvahem
    Em00 skrev 2010-05-22 02:17:11 följande:
    då hoppas jag att man håller sjukt hårt i plånboken...
    Vissa småbarnsföräldrar är väldigt stressade, säkert lätt att glömma plånboken vid kassan i Ica eller liknande.
  • BlackOrchid
    snarthoppasjag skrev 2010-05-20 08:26:22 följande:
    Klart man inte tar pengarna, tänk själv om du tappat plånboken och precis tagit ut pengar för ett större köp. Vilken lycka när någon då lämnar tillbaka plånboken med pengarna kvar=)
  • Bam
    Jag hoppas verkligen det är någon av de 67% hittar min plånka om jag skulle tappa den.
    Ja, tänk så många ärliga människor det finns. Ändå har jag aldrig fått tbx nåt jag tappat bort.
    Jag har en LIKEknapp mellan benen.
  • MLT
    Jag hoppas verkligen det är någon av de 67% hittar min plånka om jag skulle tappa den.Tänk om pengarna tillhör en ensamstående med 3 barn och dem skulle täcka hyra och mat för en månad.
    Jag är expert på att tappa bort min plånbok på fyllan, men har fått tillbaka den varje gång. Folk har tom gjort sig mödan att ta reda på mitt telefonnummer och ringt mig och sist jag tappade den hade en tant lagt en lapp där hon hittat plånboken. Nu går jag aldrig runt med 6000:- i kontanter, men man har ju så mycket annat där i som är jobbigt att förlora.. 
  • AEL
    tjej87 skrev 2010-05-21 00:02:13 följande:
    Förmodligen var det väl en nyckel som gick till så många lås att det skulle kosta 50 000 att byta ut alla dom och tillverka nya nycklar till dom. Tur för dom att dom fick tillbaka nyckel :)
    Det är sant.. men då gäller det iof att någon vet om att det är en huvudnyckel och risken för det känns inte så stor. Dessutom lär de väl haft fler än en huvudnyckel. Nog har det hänt att vi blivit av med nycklar men jag har aldrig någonsin bytt lås. Sannolikheten för att någon ska lista ut att det är min nyckel känns så låg.
Svar på tråden Skulle du ta pengarna?