Skulle du ta pengarna?
Du går omkring i en affär och ser plötsligt en plånbok på golvet. Du tar upp den och ser i plånboken att det finns 6000 kr i kontanter. Ingen ser att du har hittat plånboken. Tar du pengarna?
Du går omkring i en affär och ser plötsligt en plånbok på golvet. Du tar upp den och ser i plånboken att det finns 6000 kr i kontanter. Ingen ser att du har hittat plånboken. Tar du pengarna?
Jag vet inte.. Visst skulle man bli sugen, men det är inte mina pengar.
Nej, absolut inte. 6000 betyder för mycket för någon annan. Jag skulle se det som en utmaning att hitta ägaren och lämna tillbaka plånboken snarast. Hade jag däremot hittat en lös hundring på golvet i en omklädningshytt hade jag kanske däremot fallit för frestelsen.
nej, jag skulle ha så dåligt samvete efteråt, tänk om det varit en pensionär som tagit ut alla sina pengar och inte hade något mer att leva på på hela månaden.
6000 är alldeles för mycket för att bara ta sådär...
Klart man inte tar pengarna, tänk själv om du tappat plånboken och precis tagit ut pengar för ett större köp. Vilken lycka när någon då lämnar tillbaka plånboken med pengarna kvar=)
Eh, nej!! Förmodligen finns där körkort, leg eller annat också, det är ju bara att kontakta ägaren!
Nej, det är inte mina pengar.
Äh har man inte hållt reda på sin plånbok när man har så mkt pengar i den får man skylla sig själv!
Däremot, skulle jag nog lämna plånboken (utan cash) i närmaste postlåda...
Här vet jag att jag skulle lämna tillbaka den
För några år sedan så hittade jag en plånbok på en Mc Donalds toalette, jag öppnade den och såg att det fanns massor av femhundralappar kan erkänna att tanken att ta dem flög genom mitt huvud men försvan lika fort. Jag lämnade in den i kassan och efter ca fem min så kom en mamma med sina barn in och frågade efter den, hon såg nästan panik slagen ut och det känndes väldigt skönt att se hur glad hon blev när hon fick till baka den