• Philippa

Skulle du ta pengarna?

Du går omkring i en affär och ser plötsligt en plånbok på golvet. Du tar upp den och ser i plånboken att det finns 6000 kr i kontanter. Ingen ser att du har hittat plånboken. Tar du pengarna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du ta pengarna?
  • Me o Mike

Jag vet inte.. Visst skulle man bli sugen, men det är inte mina pengar.

• Stårschan

Nej, absolut inte. 6000 betyder för mycket för någon annan. Jag skulle se det som en utmaning att hitta ägaren och lämna tillbaka plånboken snarast. Hade jag däremot hittat en lös hundring på golvet i en omklädningshytt hade jag kanske däremot fallit för frestelsen.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Bevabus

6000 är alldeles för mycket för att bara ta sådär...

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • snarthoppasjag

Klart man inte tar pengarna, tänk själv om du tappat plånboken och precis tagit ut pengar för ett större köp. Vilken lycka när någon då lämnar tillbaka plånboken med pengarna kvar=)

• Linda1976

Eh, nej!! Förmodligen finns där körkort, leg eller annat också, det är ju bara att kontakta ägaren!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Lillafinajag

Äh har man inte hållt reda på sin plånbok när man har så mkt pengar i den får man skylla sig själv!
    Däremot, skulle jag nog lämna plånboken (utan cash) i närmaste postlåda...

• vampyria2

Här vet jag att jag skulle lämna tillbaka den
    För några år sedan så hittade jag en plånbok på en Mc Donalds toalette, jag öppnade den och såg att det fanns massor av femhundralappar kan erkänna att tanken att ta dem flög genom mitt huvud men försvan lika fort. Jag lämnade in den i kassan och efter ca fem min så kom en mamma med sina barn in och frågade efter den, hon såg nästan panik slagen ut och det känndes väldigt skönt att se hur glad hon blev när hon fick till baka den {#lang_emotions_sunny}

• idiblon yes
    Nej, det gör jag absolut inte.
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Skulle du ta pengarna?