• Skehamn2010

Om du hade makten skulle du då ta bort möjligheten till att göra kejsarsnitt för kvinnor som KAN men VÄGRAR föda vaginalt?

Att man KAN föda vaginalt och rekommenderas göra det men man VÄGRAR helt enkelt. Antingen för att man är rädd eller av bekvämlighetsskäl (varierar från kvinna till kvinna)

Nu har du makten att ta bort den möjligheten. Gör du det?

Inte jag....aldrig!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du hade makten skulle du då ta bort möjligheten till att göra kejsarsnitt för kvinnor som KAN men VÄGRAR föda vaginalt?
  • Gaby 01
    My Girls skrev 2010-05-28 17:08:49 följande:
    Ja visst får man vara rädd om den men jag menar att jag räknar "bekvämlighetssnitt" ev till att man bara är rädd om utseendet, inte funktionen, och jag tror de är försvinnande få, som bara tänker på utseendet. Och vad spelar det för roll egentligen om en liten andel faktiskt är rädd för det. Det lär ju ändå inte bli bra att vara för rädd inför en vaginal förlossning iaf. Så visst ska man få värdera sitt sexliv högt. Jag hade inte heller velat spricka och behöva sys igen och sen drabbas av inkontinens och bara rycka på axlarna och tänka "Hey, det är ju naturligt" inte när det finns alternativ. Sen om ubermorsorna vill föda vaginalt till varje pris, låt de då göra det men jag kommer inte riskera en tuff utgång igen. Så om en del anser att jag kommer stå på mig ang snitt pga bekvämlighet för att jag inte vill ha en förlossning med akut slut efter över ett dygn igen, so may it be. Ett snitt är öht ingen bekvämlighet!
    Nej, det är nog det mest felbeskrivande ordet man kan ha om ett snitt Undrar vem som har myntat det?
  • jaghetersophia

Annat:...tycker att möjligheten fortfarande ska finnas att välja kejsarsnitt för dem som bara vill ha snitt av bekvämlighet med som KAN föda vaginalt, men att man då själv får bekosta den extra vård som behövs.

• Gaby 01
    jaghetersophia skrev 2010-05-29 07:46:25 följande:
    Annat:...tycker att möjligheten fortfarande ska finnas att välja kejsarsnitt för dem som bara vill ha snitt av bekvämlighet med som KAN föda vaginalt, men att man då själv får bekosta den extra vård som behövs.
    Men alla skulle inte ha råd med det... för bekvämlighetsnitt är alla snitt som sker fastän man kan föda vaginalt, såsom förlossningsrädda etc. Och då skulle vi få mödrar som mår extrem dåligt både före och efter sin "påtvingade" vaginala födsel och även se fler akuta snitt = dyra, dyra kostnader. Och varför skulle tex komplikationer efter en vaginal födsel stå utan kostnader för den enskilda individen, man har ju faktiskt valt att skaffa barn själv och får således skylla sig själv. Eller?
  • jaghetersophia
    Gaby 01 skrev 2010-05-29 09:27:16 följande:
    Men alla skulle inte ha råd med det... för bekvämlighetsnitt är alla snitt som sker fastän man kan föda vaginalt, såsom förlossningsrädda etc. Och då skulle vi få mödrar som mår extrem dåligt både före och efter sin "påtvingade" vaginala födsel och även se fler akuta snitt = dyra, dyra kostnader. Och varför skulle tex komplikationer efter en vaginal födsel stå utan kostnader för den enskilda individen, man har ju faktiskt valt att skaffa barn själv och får således skylla sig själv. Eller?
    tja, det är ju ingen annan som betalar för våra provrörsförsök heller så...jag skulle må extremt dåligt av att inte kunna bli gravid igen, men jag får ändå hosta upp över 30 000kr för ett nytt ivf - så varför inte..
  • parvati
    jaghetersophia skrev 2010-05-29 13:12:12 följande:
    tja, det är ju ingen annan som betalar för våra provrörsförsök heller så...jag skulle må extremt dåligt av att inte kunna bli gravid igen, men jag får ändå hosta upp över 30 000kr för ett nytt ivf - så varför inte..
    IVF bekostas av landstingen men man får ett visst antal man måste ockdså uppfylla en del kriterier pga etiska skäl(ålder) eller att man måste ha bra utgångsläge för att kunna bära ett barn(övervikt).
  • jaghetersophia
    parvati skrev 2010-05-29 13:15:57 följande:
    IVF bekostas av landstingen men man får ett visst antal man måste ockdså uppfylla en del kriterier pga etiska skäl(ålder) eller att man måste ha bra utgångsläge för att kunna bära ett barn(övervikt).
    inte om man har barn ihop sedan tidigare..
  • parvati
    jaghetersophia skrev 2010-05-29 13:23:54 följande:
    inte om man har barn ihop sedan tidigare..
    Nej så tex jag skulle inte kunna få ivf, jag kan inte få barn utan hjälp. Men det finns ju inga bekvämlighetssnitt i Sverige utan det finns alltid en anledning som måste godkännas av läkare.
  • Jagvetmest

Ni som tror att vaginal förlossning är säkrare för BARNET än ett planerat snitt- ni är helt missledda. Vaginal förlossning må vara säkrare för mamman än ett snitt men för barnet... njeeeej. All fosterövervakning under förlossning syftar till att minimera risken för syrebristskador före förlossning. TROTS detta så föds varje år ett 100-tal barn med så svår syrebristskada att det klassas som CP. Barn som föds med planerat snitt kan ha en ÖVERGÅENDE svårighet att andas ut överskottsvätska ur lungorna, men det är alltid övergående och ger inga men för livet. Detta är alla barnläkare rörande överrens om. Trots detta så klarar i stort sett alla barn en vaginal förlossning- men ett visst svinn kalkylerar man med för att minska de planerade snitten. Fair??? Det får var och en ta ställning för.

• Gaby 01
    jaghetersophia skrev 2010-05-29 13:12:12 följande:
    Vilket jag inte heller tycker är rättvist. Jag skulle gladeligen via skatt betala så att provrörsbarn har chansen till att få syskon. Det är en rättighet varje barn borde ha, att kunna få syskon om nu så föräldrarna vill.

PS. Lycka till med barnalstrandet.
  • Emeli
    Mei skrev 2010-05-28 00:07:39 följande:
    Men nu har du missförstått mig. Jag är inte emot kejsarsnitt som sådant. Och jag är inte emot det på indikationen förlossningsrädsla. Däremot är jag för att en läkare gör en bedömning och att kvinnan ifråga går på samtal (om det rör sig om förlossningsrädsla). Det finns massor med skäl att snitta. Men det är inte en beställningsvara.  
    Precis min åsikt.
  • Nomaden

Eg bryr jag mig inte öht hur andra föder sina barn men om jag nu måste filura lite så kan jag tycka att det görs för många "onödiga" snitt, vilket inte är lika bra för barnen..... men jag tycker ju nuvarande system är helt ok. Mammorna får ju komma iväg och prata innan beslut fattas.

• My opinion
    jaghetersophia skrev 2010-05-29 07:46:25 följande:
    Gäller det även andra" icke nödvändiga" operationer som utåtstående öron eller nya bröst efter bröstcancer eller är det bara födande kvinnor?
  • Spelar roll
    Skogsflickan skrev 2010-05-24 00:11:46 följande:
    Är denna lag du tänker på och den jag tog till och fick mitt snitt då läkare MÅSTE följa HSL men många missuppfattar övertalning och tvång och därför blir det såna trådar där alla hittar på sina egna lagar =)

Har jag rätt att få ett planerat kejsarsnitt om jag vill det?
    Enlig lagstiftningen ser det ju ut så..

"Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:

”När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.”
    Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården

Ja, det är exakt den lagen jag menar. Vissa landsting följer lagen dåligt och borde kunna bli anmälda för det. Som jag ser det.

Alla som vill ha kejsarsnitt bör stå på sig. Inget mesande! DÅ får de sitt snitt.
  • Spelar roll
    Jagvetmest skrev 2010-05-29 17:10:40 följande:
    Ni som tror att vaginal förlossning är säkrare för BARNET än ett planerat snitt- ni är helt missledda. Vaginal förlossning må vara säkrare för mamman än ett snitt men för barnet... njeeeej. All fosterövervakning under förlossning syftar till att minimera risken för syrebristskador före förlossning. TROTS detta så föds varje år ett 100-tal barn med så svår syrebristskada att det klassas som CP. Barn som föds med planerat snitt kan ha en ÖVERGÅENDE svårighet att andas ut överskottsvätska ur lungorna, men det är alltid övergående och ger inga men för livet. Detta är alla barnläkare rörande överrens om. Trots detta så klarar i stort sett alla barn en vaginal förlossning- men ett visst svinn kalkylerar man med för att minska de planerade snitten. Fair??? Det får var och en ta ställning för.
    Ja, så är det efter all forskning jag läst och alla proffs jag talat med.
Svar på tråden Om du hade makten skulle du då ta bort möjligheten till att göra kejsarsnitt för kvinnor som KAN men VÄGRAR föda vaginalt?