• kråka

    Är det som vuxen ok att frysa ut andra barn.

    Hej!

    Vi bor ute på landet i ett av två hus bredvid varandra, det är ett drömläge våra barn leker tillsammans med deras varje dag och dom är bästa vänner. Och nu när det är vår springer våra och deras barn fram och tillbaks på våra tomter och leker från morgon till kväll utomhus.

     Men ibland får våra grannar besök av några andra grannar som bor lite längre bort.(alltså grannar även till oss).
    Och då blir vår grannfru som förbytt och säger till våra barn att nu får dom inte vara på deras tomt för nu ska hennes barn leka med några andra barn. och våra barn får gå hem. Detta säger hon surt och strängt.
    våran minsta kille brukar komma hem och gråta vid dessa tillfällen för att han känner sig bortstött och utanför.
    han är så liten och har svårt att förstå vart tomtgränsen går och varför han helt plötsligt inte får vara med.

    När hennes barn ändå vill springa till våran tomt stoppar hon dom och skickar tillbaka dom. Hon står som en polis på gräsvakt och vaktar så att barnen inte skall leka tillsammans.
    Detta resulterar till att våra barn hamnar lite utanför i grannskapet och inte får lära känna de andra grannarna.

    Har tänkt att vid något tillfällen göra likadant tillbaka, och strängt avvisa hennes barn från vår tomt när vi har gäster. Men det känns fel och elakt och jag tycker om deras barn och vill inte vara en elak tant i deras barndomsminnen.

    Hade det varit någon slags släkträff, eller kalas kanske man kunde förstå, men det är grannbarn som kommer över och det är UTOMHUSLEK.
    våra barn blir så ledsna.

    obs varje gång hon gör så här så respekterar vi hennes önskan , och håller våra barn därifrån. men det är lika tråkigt varje gång att se hur ledsna dom blir.
    och vi är tvugna att hålla minstingen innomhus, för så fort han går ut så springer han dit, fast han inte får, det finns inga staket.

    Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Är det som vuxen ok att frysa ut andra barn.
  • kråka

    jag förstår allt det där med privatliv osv men det här handlar om grannbarn utan sina föräldrar  som kommer för att leka utomhus,med deras barn.
    och grannfrun stoppar sina barn från att leka med våra presis så mkt som hon stoppar våra att leka med hennes.
    varför lägga ner energi liksom , om barnen uppenbarligen vill leka.
    klart man ska få säga stop när man vill vara ensam men man kanske kan välja tillfälle lite annorlunda. pluss att hon är otrevlig och hård när hon säger ifrån. förstår inte varför när vi alltid respekterar hennes önskningar. 

  • tessilus

    hon kanse tycker att era barn leker ofta nog som det är och att det kanske är bäst att passa på att leka med andra barn åxå. eller att hon tycker att när de har gäster så får andra gå hem. jag skulle inte stanna hos nån om denne hade besök.

  • kråka

    vill poängtera att det inte är så att vi inte respekterar deras privatliv. utan vi tänker nästan på det jämt.håller koll, ibland kan man ju se på någon om den vill vara ifred, då hämtar vi hem våra barn. om det dyker upp någon släkting. eller om våra barn verkar vilda eller liknande så är vi där och har koll. eller tar hem våra barn om så verkar behövas.
    deras barn är ju hoss oss jämt oxå. många gånger har deras barn stått och hängt utanför vår dörr när vi har gäster. är våra barn ute då, så tycker jag att då kan dom väl leka. men om man ska in och äta eller liknande med sina gäster så säger jag på ett vänligt sätt(så som jag skulle sakt till en vuxen. att mitt barn kan säkert komma ut och leka lite senare, nu ska hon in o äta en stund.så ler jag och ursäktar oss. på ett trvligt sätt. men alla är vi ju olika. vissa tycker att är det barn man pratar med så behöver man inte vara hyfsad. då kan man spänna ögonen i dom och ryta att nu får du gå hem , mitt barn ska leka med pelle nu.och se barnet gråtandes gå hem.
    om barnet inte verkade fatta när jag bad vänligt hade jag sakt det lika vänligt fast nästa gång till barnets förälder.

    men det är klart, alla är vi olika. det är väl därför jag sitter och skriver här.

    jag är väl av den åsikten att grann barn som leker ihop utomhus inte är ett sådant tillfälle då man ska skicka hem vissa av grannarna.(jag tycker det blir utfrysnings varning.
    medans andra tycker tvärt om.
    vet men mig själv att det skulle ta emot att göra så.därför gör jag det inte.
    man får väl följa sitt hjärta.

  • Starkast
    kråka skrev 2010-05-22 18:14:43 följande:
    jag förstår allt det där med privatliv osv men det här handlar om grannbarn utan sina föräldrar  som kommer för att leka utomhus,med deras barn.och grannfrun stoppar sina barn från att leka med våra presis så mkt som hon stoppar våra att leka med hennes.varför lägga ner energi liksom , om barnen uppenbarligen vill leka.klart man ska få säga stop när man vill vara ensam men man kanske kan välja tillfälle lite annorlunda. pluss att hon är otrevlig och hård när hon säger ifrån. förstår inte varför när vi alltid respekterar hennes önskningar. 
    Ok.
    Uppfattade det som att det var hela familjen som kom på besök.

    Personligen kan jag känna att jag inte orkar med hur många barn som helst här hemma alla gånger. Då sätter vi stopp. Även om det handlar om grannbarn så har man ju ändå ett visst ansvar över barn som är hemma hos en.

    Vissa gånger har vi även fått be grannbarn gå hem eftersom våra barn då leker med dom och andra kompisar som kommit hamnar lite utanför. Det kanske är så det blir för er granne? Att hennes barn hellre leker med dina? Då blir det ju rätt fel för de som kommit.
  • ErikJohansson32

    Det är väll inte barnens fel att det är som det är, är det någon du ska straffa så är det kärringen. Ser det som ett litet obetydligt problem, varför inte skicka iväg dina barn till någon annan unge i området istället? Känns ju ganska efterblivet att bara ha 1 vän som barn ...

  • statisk

    Vad konstigt...

    Jag tycker ju att om barnen leker tillsammans så finns det väl ingen anledning att avisa era barn, enbart för att dom fått gäster! Om inte barnen sitter med de vuxna så klart.

    Kan det vara så att hon tycker att dina barn är ouppfostrade på något vis? Eller om de andra grannarna tycker det kanske?

    Jag tycker du ska ifrågasätta det här. Så klart.

    Du kan tex säga så här: Förlåt att jag frågar, men jag bara undrar varför inte mina barn får vara med och leka med era barn när grannarna är hos er?

    Du behöver ju inte ha någon "ton" , utan säg det som en uppriktig fundering.

  • sextiotalist

    Nej, det är inte mobbing, inte det minsta. Du får helt enkelt förklara för dina barn att ibland är det OK och ibland inte.

    Har de ett privat kalas, oavsett om det är massor av barn, så är det ett privat kalas och inte öppet för alla. Hade jag varit grannfrun som läst detta, då hade jag nog funderat allvarligt på att flytta.
    När grannarna anser att det är mobbing för att man inte får springa som man vill och inte respektera att man har fest, som de (även barnen) är inbjudna.

    Jag tycker inte alls du ska ifrågasätta varför era barn inte kan springa som de vill till era grannar, det är respektlöst.

    Dina grannar har faktiskt rätt att säga till när de inte vill ha era barn där, de har ingen skyldighet att förklara varför.
    Dina barn måste lära sig att man inte springer över närhelst och att man inte kan räkna med att alltid vara välkommen.

  • SaramedM
    sextiotalist skrev 2010-06-22 12:23:54 följande:
    Nej, det är inte mobbing, inte det minsta. Du får helt enkelt förklara för dina barn att ibland är det OK och ibland inte.

    Har de ett privat kalas, oavsett om det är massor av barn, så är det ett privat kalas och inte öppet för alla. Hade jag varit grannfrun som läst detta, då hade jag nog funderat allvarligt på att flytta.
    När grannarna anser att det är mobbing för att man inte får springa som man vill och inte respektera att man har fest, som de (även barnen) är inbjudna.

    Jag tycker inte alls du ska ifrågasätta varför era barn inte kan springa som de vill till era grannar, det är respektlöst.

    Dina grannar har faktiskt rätt att säga till när de inte vill ha era barn där, de har ingen skyldighet att förklara varför.
    Dina barn måste lära sig att man inte springer över närhelst och att man inte kan räkna med att alltid vara välkommen.
    Håller helt med

    Mobbing är nått helt annat TS

    Man har rätt till sitt privatliv utan att behöva försvara det för grannarna, det räcker med att "det passar inte just nu"
  • sextiotalist
    SaramedM skrev 2010-06-22 12:27:05 följande:
    Håller helt med

    Mobbing är nått helt annat TS

    Man har rätt till sitt privatliv utan att behöva försvara det för grannarna, det räcker med att "det passar inte just nu"
    Jag är också förvånad över svaren, kräva förklaringar och svar av grannarna för att barnen inte kan springa fritt. och leka som barnen vill.

    Vem vet, det kanske är TS grannar som kan ha skrivit inläggen av typen "hur skall vi göra för att slippa har grannbarnen här jämnt", för det finns ett antal.
  • SaramedM
    kråka skrev 2010-05-22 18:14:43 följande:
    jag förstår allt det där med privatliv osv men det här handlar om grannbarn utan sina föräldrar  som kommer för att leka utomhus,med deras barn.
    och grannfrun stoppar sina barn från att leka med våra presis så mkt som hon stoppar våra att leka med hennes.
    varför lägga ner energi liksom , om barnen uppenbarligen vill leka.
    klart man ska få säga stop när man vill vara ensam men man kanske kan välja tillfälle lite annorlunda. pluss att hon är otrevlig och hård när hon säger ifrån. förstår inte varför när vi alltid respekterar hennes önskningar. 
    Hon kanske tycker att hennes barn ska ta hand om sina gäster när de är där?

    Otrevlig behöver hon ju inte vara iofs
  • statisk
    sextiotalist skrev 2010-06-22 12:23:54 följande:
    Nej, det är inte mobbing, inte det minsta. Du får helt enkelt förklara för dina barn att ibland är det OK och ibland inte.

    Har de ett privat kalas, oavsett om det är massor av barn, så är det ett privat kalas och inte öppet för alla. Hade jag varit grannfrun som läst detta, då hade jag nog funderat allvarligt på att flytta.
    När grannarna anser att det är mobbing för att man inte får springa som man vill och inte respektera att man har fest, som de (även barnen) är inbjudna.

    Jag tycker inte alls du ska ifrågasätta varför era barn inte kan springa som de vill till era grannar, det är respektlöst.

    Dina grannar har faktiskt rätt att säga till när de inte vill ha era barn där, de har ingen skyldighet att förklara varför.
    Dina barn måste lära sig att man inte springer över närhelst och att man inte kan räkna med att alltid vara välkommen.
    Jag har inte uppfattat det så, att det skulle vara något slags privat kalas, har jag missat det någonstans?

    Om ungarna leker utomhus, Nu menar jag inte bara vid deras trädgård, utan överlag, så fattar inte jag varför TS barn inte ska kunna vara med och leka när grannarnas ungar kommer och hälsar på.
    Förutsatt att dom fortfarande är ute såklart.

    DÄREMOT är det ju en helt annan sak om det kommer vänner och bekanta och alla sitter till bords och fikar, alternativt, att de bekantas ungar och ts grannes ungar leker inne i sin trädgård.

    Men om en gemensam granne till dessa kommer in på en kopp kaffe, och råkar ha med sig sitt barn, varför måste då TS barn gå hem? Det begriper inte jag. Även om det kanske inte är mobbing.

    Men om du anser att det är helt naturligt, kan väl du förklara för mig, ts och andra i tråden, så vi kan ha det i baktanke, nästa gång något liknande händer.
  • sextiotalist
    statisk skrev 2010-06-22 17:23:12 följande:
    Jag har inte uppfattat det så, att det skulle vara något slags privat kalas, har jag missat det någonstans?

    Om ungarna leker utomhus, Nu menar jag inte bara vid deras trädgård, utan överlag, så fattar inte jag varför TS barn inte ska kunna vara med och leka när grannarnas ungar kommer och hälsar på.
    Förutsatt att dom fortfarande är ute såklart.

    DÄREMOT är det ju en helt annan sak om det kommer vänner och bekanta och alla sitter till bords och fikar, alternativt, att de bekantas ungar och ts grannes ungar leker inne i sin trädgård.

    Men om en gemensam granne till dessa kommer in på en kopp kaffe, och råkar ha med sig sitt barn, varför måste då TS barn gå hem? Det begriper inte jag. Även om det kanske inte är mobbing.

    Men om du anser att det är helt naturligt, kan väl du förklara för mig, ts och andra i tråden, så vi kan ha det i baktanke, nästa gång något liknande händer.
    Det handlar helt enkelt om att respektera att man inte kan gå som man vill till grannen. Jag är i varje fall uppvuxen med att man alltid frågar om det går bra, och att man ibland får svaret att det inte går och då lärt mig att acceptera detta.
    Egentligen är det ganska ointressant varför man just då inte kan komma. Den familjen bestämmer med all rätt vilka som får vara på deras tomt.
  • Sar

    Grannfrun har kanske upplevt att eftersom era barn är så tajta så har de gästande barnen inte lika stor möjlighet att komma in i leken med hennes barn (eller ännu "värre". leker hellre med era barn än hennes)?

    Nu behöver hon ju inte göra det strängt men du får väl vara vaksam och själv kalla hem barnen då de så tydligt visar att de vill umgås privat. Vill du att dina barn ska lära känna de andra grannarna får du se till att göra det själv, det går inte att räkna med att åka snålskjuts på grannarna även om det vore bekvämt. 

    Hoppas att det löser sig för er! 

  • SretnaJa

    A. Dina barn är redan hos grannen och leker med dennes barn. Andra grannbarn kommer för att leka utan vuxet sällskap eller någon speciell anledning mer än att leka och härja utomhus = Inte OK att skicka hem barnen som redan var där. Vad spelar det för roll för mamman om alla barn kan leka ihop utomhus? Det verkar som att grannen inte anser att era barn är bra nog när de andra kommer och det verkar som att de prioriterar dem. B. Om de andra barnen är hos grannen så är det inte självklart att man får springa dit fritt men om barnen är utomhus så ser inte jag något problem med att dina barn frågar barnen om de får vara med och leka. Om alla kommer överens bra så är det väl bara bra? Om de andra barnen bestämt att de ska äta hos din granne så är det OK av de att säga till dina barn "Vi ska in och äta nu. Vi kanske ses senare" om inte grannfrun bjuder in dem också vilket jag skulle ha gjort om det inte var något privat utan vanlig lekträff över middag. C. Om barnen kommit dit med föräldrarna och barnen är där inne så förstår jag att man vill ha den stunden för sig själv. Omväxling. När barnen är ute ser jag fortfarande inget konstigt med att alla barn leker utomhus förutsatt att de själva vill det så får dina barn gå hem när de andra ska in till föräldrarna. D. Om dina barn är där samma dag de ska ha bjudning så anser jag att det är helt OK av grannen att skicka hem dina barn innan gästerna kommer om hon inte känner att hon kan ha dem där också. Men fortfarande, när barnen är ute så ska väl alla kunna leka om de nu vill det?

  • SretnaJa

    Oj allt åkte ihop i mitt inlägg, skriver från telefonen. Ledsen!

Svar på tråden Är det som vuxen ok att frysa ut andra barn.