• Anonym (SC)

    Hur skaffar man nya vänner som vuxen?

    Är en tjej på drygt 30 år, med sambo och två små barn.
    Jag har allt jag kan önska mej, förutom vänner...
    När jag gick i grundskolan var vi ett gäng som höll ihop och hade jättekul tillsammans, men när vi sen började på gymnasiet, splittrades vi, och tappade kontakten. Jag vet att flera av dom fortfarnade träffas.
    På gymnasiet fick jag nya vänner och vi höll ihop under den tiden, och några år efter det. Men samma sak händer igen. De slutade ta kontakt, ringde inte upp när jag ringt osv. Vet att vissa fortfarande håller ihop.
    Nu som vuxen med egen familj, käns det som om mina vänner egentligen är sambons vänner..
    Inget fel i det, trivs jättebra med dom, men det är ändå inte riktgit den där vänskapen..
    Har testat öppna förskolan, föräldrar på dagis osv, men ingen verkar vara intresserad att träffas utanför gruppen och ta en fika eller hitta på något annat ihop. Det går tydligen bara bra att umgås där man "ska" vara, men inte någon annanstans.

    Varför blir det så?
    Förstår inte vad jag gör för fel!
    För det måste ju bero på mej, eftersom tidigare vänner plötsligt inte vill vara mina vänner längre..

    Hur skaffar man nya vänner när man är vuxen?
    Trodde man skulle vara sej själv, men uppenbarligen duger inte det i mitt fall..
    Tycker det är så tråkigt...
    Vill ha några vänner som man kan träffa och fika med, shoppa med, ringa till..
    Hur gör man?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 12:14
    Denna tråd har blivit något av en kontaktannons!!
    KUL!!
    Fortsätt söka nya vänner här! ALla som vill ha nya vänner är välkommna att skriva här! Kanske du hittar några vänner?!
    Hoppas det!

    Jag har även valt att inte vara anonym längre. Man hittar ju inga vänner som anonym.

    Det här är jag! www.familjeliv.se/Hem/min_hogsta_onskan/presentation.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 11:09
    Tänkte uppdatera lite, och berätta om mej själv, då jag inte är anonym längre, även om det fortfarnade står så i ts.

    Jag heter Susanne, är 31 år (32 i sommar). Bor i Tråvad, utanför Vara i Västra Götaland, tillsammans med min sambo och våra två pojkar på 3 och 1 år.
    Är just nu mammaledig med minstingen, men ska börja jobba igen till hösten.
    Jobbar som USKA inom hemvården i Skara.
    Förutom min familj, så älskar jag utelivet; Alltså, vandra, fixa i trädgården mm.
    Älskar att göra blommarrangemang!
    Har blivit mer och mer intresserad av fotografering, även om det är väldigt amatörmässigt än så länge.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 12:24
    Har skapat en listtråd!!
    Allt för att inte "föstöra" denna tråd med en massa listor! Fyll på allt eftersom du hittar hit!
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m52720697.html

  • Svar på tråden Hur skaffar man nya vänner som vuxen?
  • Vinona

    Hej!

    Jag bor i Malmö och har en liten hundflicka på 3 år.. :)
    Någon som vill ta en fika någon dag? Eller kanske en promenad? 

  • Ardbeg

    Bor i stockholm, bromma. Har också tappat vänner genom åren och känner mig lite ensam. Har två barn som förvisso tar en massa tid men skulle gärna vilja ha fler vänner. :)

  • LUND

    Söker vänner i lunda trakten. Är 29 år jobbar som snickare och har eget inom import. Har alldeles för få vänner och söker därför nya bekantskaper. Slump att jag hamnade här

  • Glinda
    Ardbeg skrev 2011-06-01 19:51:15 följande:

    Bor i stockholm, bromma. Har också tappat vänner genom åren och känner mig lite ensam. Har två barn som förvisso tar en massa tid men skulle gärna vilja ha fler vänner. :)


    Inboxa mig om du vill, bor i närheten och har också två små barn! Ses gärna! :)
  • Anonym (Landet)

    Någon nära tidaholm/skövde här månntro?:) har andra barnet på väg och jag o sonen har alldeles för mycket ledig tid och för lite vänner.

  • Anonym (Tjej)
    Vinona skrev 2010-12-26 18:44:34 följande:

    Hej!

    Jag bor i Malmö och har en liten hundflicka på 3 år.. :)

    Någon som vill ta en fika någon dag? Eller kanske en promenad? 


    Var i Malmö bor du, hur gammal är du och vad har du för intressen? Om du vill berätta.
  • Blondin84

    Hej,

    Jag har flyttat från Finland till Södermalm, Stockholm för ca 4månader sedan pga av en man. Jag är 31 år gammal och gillar bl.a filmer, att fika och att gå ut och dansa. Jag känner ingen i stan och skulle gärna lära känna nya vänner. Kontakta mig gärna om någon känner lika!

  • Anonym (Anonym (tjej))

    Trevlig tråd! :) Vill ta upp frågan om kompisar till barn. Har en kille på 11 som mest lekt med tjejer, som nu börjat leka mer med varann. Han är blyg och har svårt att hitta nya i klassen och utanför. Inga sportintressen etc, gillar att teckna, musik och dataspel mm. Nu är det ju svårare att gå via föräldrarna också, när de blivit så stora. Något råd?

  • Anonym (A)

    Skulle rekommendera att kolla på aktiviteter utanför skolan. I Stockholm har t.ex. Kulturskolan även bildkurser, men även annat. Schack kanske skulle kunna vara en bra aktivitet också. Kanske något med musik?
    Kolla även om det finns programeringskurser eller andra kurser han kan vara intresserad av.
    Eventuellt kanske någon aktivitet med t.ex. scouter eller Friluftsfrämjandet. Då gör de ju något tillsammans som inte är sport, och han kan gradvis bygga upp vänskap.

  • Anonym (Anonym (tjej))

    Tack för svar! Bra tankar och idéer. Jag får kolla upp det. När det gäller skolan, har nån erfarenhet av hur läraren jobbat för att förbättra en situation där någon är utanför? Han är inte mobbad eller retad, men känns som att han är utanför och inte riktigt "är med". Och eftersom han är blyg är de egna initiativen få.

  • Aaanniiicaaa
    Anonym (Landet) skrev 2015-10-02 12:39:23 följande:

    Någon nära tidaholm/skövde här månntro?:) har andra barnet på väg och jag o sonen har alldeles för mycket ledig tid och för lite vänner.


    Jag timjobbar i skövde :) skicka gärna ett pm så kan vi prata vidare om du vill :)
  • Zombie von Rymmen

    Shit vilken zombietråd!


    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-04 18:43:27 följande:
    Var i Malmö bor du, hur gammal är du och vad har du för intressen? Om du vill berätta.
    Du svarade på ett 5 år gammalt inlägg.
Svar på tråden Hur skaffar man nya vänner som vuxen?