• Eddam

Har du någonsin "glömt" scanna in varor i affären?

Idag när jag var i affärn och skulle betala mina självscannade varor fick jag en avstämning. Började då fundera hur ofta det händer att folk medvetet inte betalar för sina varor. Av olika anledningar antar jag men allt är ju stöld..

Så, har du någonsin "glömt" att scanna in en eller flera varor när du självscannar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du någonsin "glömt" scanna in varor i affären?
  • BillyX
    laklak skrev 2010-05-23 19:23:34 följande:
    det mest störande är när man scannat in en vara, sätt att den är kladdig/trasig förpackning tagit en ny och råkat tagit en med annan smak typ jordgubb till hallonsaft. När man sen kommer till kassan och får kontroll så får man en utskällning. Dom ser ju för fan likadana ut!
    Utskällning? Du överreagerar inte nu då?
  • Skogsflickan

Jag började precis med självscanning och är paranoid varje gång att jag missat ngt och dubbelcheckar...För med min otur så skulle jag just då bli kollad...

• ROLLO kolan

Självklart inte, jag har pengar att betala med!
    Anledningen till att jag alltid självscannar är att jag då slipper stå i white trash kön, jag går raka vägen fram till terminalen, betalar och sen går jag hem.

• Jossebell

var på ica ikvällst och förundras över att så många fortfarande orkar stå och köa?

förstår att vissa inte har ica kort alls eller att det inte är deras normala affär de handlar i men inte sååå många.
    En person jag pratade med hade slutat att köra shopping express eftersom hon en gång missat en vara och sedan så fick hon avstämning 3 ggr i rad och då ansåg hon att det var för jobbigt att hålla på. Vi får numera avstämning kanske 2 ggr per år, det kan jag ta...

• Skogsflickan
    Jossebell skrev 2010-05-28 22:37:10 följande:
    var på ica ikvällst och förundras över att så många fortfarande orkar stå och köa? förstår att vissa inte har ica kort alls eller att det inte är deras normala affär de handlar i men inte sååå många.En person jag pratade med hade slutat att köra shopping express eftersom hon en gång missat en vara och sedan så fick hon avstämning 3 ggr i rad och då ansåg hon att det var för jobbigt att hålla på. Vi får numera avstämning kanske 2 ggr per år, det kan jag ta...
    funkar det med ett vanligt icakort (alltså bara det man använder med bonus) eller måste man ha ica kreditkort?
  • nyfiken00

nej, har aldrig missat nått,,,

är ingen tjuv helt enkelt

• Suck och suck

Jag har tänkt på, att det borde ju vara lätt att göra, men jag har inte gjort det. För sjutton, det måste ju bli mycket svinn? Har de inte tänkt på det?
    Är det ändå värt det för de slipper ha en person i kassan?? Eller hur resonerar de?

• MrsMurphy
    Suck och suck skrev 2010-05-28 22:51:43 följande:
    Jag har tänkt på, att det borde ju vara lätt att göra, men jag har inte gjort det. För sjutton, det måste ju bli mycket svinn? Har de inte tänkt på det?Är det ändå värt det för de slipper ha en person i kassan?? Eller hur resonerar de?
    Absolut största kostnaderna är just personalkostnaderna, jag tror svinnet betalar sig flera gånger om.
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-05-28 22:51:43 följande:
    Jag har tänkt på, att det borde ju vara lätt att göra, men jag har inte gjort det. För sjutton, det måste ju bli mycket svinn? Har de inte tänkt på det? Är det ändå värt det för de slipper ha en person i kassan?? Eller hur resonerar de?
    Okej, då är det därför de gör så.
  • Suck och suck

Men om kunderna ska ägna sig åt arbete som de borde ha betalt för, så kanske de gott kunde få några varor i betalning då?

• Suck och suck

Och tänk på alla de ensamma små pensionärer som inte får någon kassör/kassörska att gaffla lite med.
    Trist utveckling att allt teknifieras i samhället.
    Snart går vi som robotar, det blir som såna där science fiction filmer man sett.

• MrsMurphy
    Suck och suck skrev 2010-05-28 22:55:53 följande:
    Men om kunderna ska ägna sig åt arbete som de borde ha betalt för, så kanske de gott kunde få några varor i betalning då?
    Eller så kan man se det som så att de gör allt för att pressa ner kostnaderna så att de kan ha lägre priser i rent konkurrentsyfte, vilket gagnar oss alla. Mycket personal=höga kostnader som måste tjänas in via försäljningen. Mycket svinn= kostnader som måste tjänas in via försäljningen.

Satt och grubblade på detta och drog till med lite tippningssiffror men ca 10 000 kg fläskfilé i svinn går väl jämt ut med en personal/år.
  • Suck och suck

A ja, om de pressar priserna är det väl bra. Frågan är om de gör det? Eller om det kommer företagets vd:ar till godo. De brukar ju kunna leva ganska gott.
    Då känner jag mig lite utnyttjad som kund.

• längtan09

Vi handlade en gång och jag var SUPERTRÖTT och vi handlade plockgodis. Jag kom ihåg att sätta på klisterlappen men inte att scanna den. Absolut inte med flit.

Sen råkade jag scanna fel gröt en gång. Skulle ha två stycken lika så använde en streckkod två gånger. Bara det att jag tog fel på den ena gröten.

Skulle aldrig "glömma"

Mamma sedan juni 2009
  • MrsMurphy
    Suck och suck skrev 2010-05-28 23:17:11 följande:
    A ja, om de pressar priserna är det väl bra. Frågan är om de gör det? Eller om det kommer företagets vd:ar till godo. De brukar ju kunna leva ganska gott.Då känner jag mig lite utnyttjad som kund.
    Se inte allt så svart, visst vill företag tjäna pengar. Självklart! Men vilka är det som kör med självscanning? Coop, Ica maxi etc, hur lockar de kunder? Inte för att de är svindyra iaf. Faktum är att i rent konkurranssyfte för att locka kunder så kan det ju löna sig hur mycket som helst om de kan profilera sig som hyggligt billiga. Då måste kostnader pressas. Skulle de höja priser så skulle de förlora kunder, ännu mindre pengar, ännu mindre pengar till vd.
  • RosaNapp

Ett bra tag fick vi avstämning vid nästan varje storhandling. Då började det blir ätt drygt med självscanning . Men vi hade aldrig några fel.
    Efter det så har det hänt EN gång att jag missat en vara. Det var vid storhandling och vi gick och plockade var för sig. Men eftersom vi fick avstämning just den gången så löste det sig ju .

Annars är jag en sån där som går tillbaka till affören när jag märkt att jag missat något. Jag verkligen avskyr att missa så jag brukar kolla väldigt noga, men när jag är stressad så har det hänt. Häromdagen gick jag tillbaka till en affär efter en timme då jag märkt att jag faktiskt missat att betala för två saker som jag lagtt under vagnen. Betalade själv nrä jag gick ut, men gick tillbaka och pratade med personal om det.

Tror sånt lönar sig i längden . Dessutom är det ju inte mitt och jag vill inte lära barnen att det är ok att sno, vilken anledningen än är...

• Guldrosen
    Suck och suck skrev 2010-05-28 23:17:11 följande:
    A ja, om de pressar priserna är det väl bra. Frågan är om de gör det? Eller om det kommer företagets vd:ar till godo. De brukar ju kunna leva ganska gott.Då känner jag mig lite utnyttjad som kund.
    Om du äger, har satsat en massa pengar och tid i ett företag så vill du inte tjäna pengar på det företaget?!
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Skogsflickan
    ROLLO kolan skrev 2010-05-26 17:00:38 följande:
    Självklart inte, jag har pengar att betala med!Anledningen till att jag alltid självscannar är att jag då slipper stå i white trash kön, jag går raka vägen fram till terminalen, betalar och sen går jag hem.
    om du har pengar, varför beställer du inte hem varorna istället och få dom hemkörda och inburna så slipper du gå ut o se dessa drägg till white trash..

Brukar då och då beställa hem varorna,bekvämt och sen slippa bära skiten..*bara ett tips till fina människor*
Svar på tråden Har du någonsin "glömt" scanna in varor i affären?