• barajosefine

Vad tycker du ang skoluniform?

En pågående disskution cirkulerar och flera i min bekantskap tycker att det borde
    införas skoluniform i lågstadiet o.s.v pga mobbning. Visst barnen är mer modemedvetna i dagens läge men tror ni att skoluniform skulle minska mobbningen?

Jag är emot!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du ang skoluniform?
  • Lady Dahmer

När jag tänker logiskt så har uniformen bara fördelar. Även när det gäller att uttrycka sin personlighet och kreativet (de hittar andra metoder och sätt att sticka ut på)

Men allt i mig skriker NEJ!! Uniform för mig representerar anpassning. Rätta dig i ledet. Passa in. Stöpta former och ingen acceptans för individualism. Suits. Jag får såna där billig-skräckfilms-vibbar.

Dessutom tror jag inte att uniform är lösningen på de problem som kläder medför. Jag tror att det är att börja i fel ände.

Nej. Jag kan inte riktigt motivera varför jag är emot, men det känns fel.  Jag vill inte att min dotter går i en skola med uniformkrav.

dessutom så handlar mobbing inte om vad man har på sig eller hur man ser ut.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Mummyfied

Jag är FÖR. Förhoppningsvis kan fokuset hamna på annat istället, och det där med att men inte får utrycka sin personlighet tycker jag bara är trams. För det första vore det ju väldigt tragiskt om man lät ett barns identitet hänga så mycket på kläder och för det andra så är det inte mycket till egen stil man mar i låg och mellanstadiet ändå.
    Generellt sett är det viktigare för barn att passa in än att sticka ut, det senare kommer först i tonåren.

Sen löser det ju inte själva mobbingen i sig men det förstår nog de flesta.

• Laire

Jag är för skoluniform! Jag har jobbat i butik och det var helt underbart att veta vad man skulle ha på sig, det var bara att se till att kläderna var tvättade.

Det kan vara jeans eller bomullsbyxor med t-shirt, piké och collagetröja t ex, lekvänliga och funktionella kläder!

Att det minskar mobbningen tror jag inte alls på, men det kan göra att klädhetsen försvinner. Det är hemskt när man kommer ut i kapprummet i en etta och ser en tjej stå på toan och febrilt tvätta pumpsen som blivit smutsiga i gräset på rasten! Eller komma ut och se en tjej vara gråtfärdig över att jackan blivit smutsig för den jackan fick hon inte leka i för sin mamma men den var ju så snygg att hon var tvungen att ha den. Eller flickan i sttan som kom med kort-kort till friluftsdagen...

Märkeshetsen upplever jag finns bland både tjejer och killar och den är illa nog men det hemskaste är alla tjejer som ska vara snygga och inte kan leka Redan från årskurs ett!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire
    FreeForAll skrev 2010-05-24 10:21:37 följande:
    Skoluniformen är inte alls billigare än vanliga kläder.
    Det kan den visst bli, om en skola köper in kläderna kan denne få ett bättre pris än vad du som privatperson kan få i butik för kläder av samma kvalité.
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Bedelia

Jag gick på en privatskola och hade således skoluniform under en stor del av min skolgång. Ser det som positivt.
    Visst löser det inte mobbing för det sitter inte i kläderna, men det var för det första skönt att slippa fundera på vad man skulle ha på sig, sedan  - i min skola där det var en stor grej att annars ha det "rätta" av allt - var det ingen som kunde hävda sig på samma sätt med kläderna, alla var lika på det sättet.

Identiteten på en själv och andra kommer fram oavsett likartade kläder eller helt inviduella kläder.

Sammanfattat - jag kan bara se fördelar med uniform, och har personligen inte heller upplevt något negativt med det.

• Bangbang

Det löser inte mobbing, utan man hittar bara annat att mobba för. Men jag är helt klart för. Ser bara positiva saker med det.

• EnAnka

Nej usch vad jag skulle bli förbannad om någon skulle få för sig att bestämma vad jag skulle ha på mig bara för att de tror att det vore det bästa för mig. Helt fruktansvärt! De få gånger jag varit på skolor där eleverna haft skoluniform har de bara uttryckt avundsjuka för att vi får se ut hur vi vill. Det är jag väldigt tacksam för att vi får!

• annca

Så mycket emot så det går knappt att beskriva.

1. Kläderna är en del av ens personlighet. Kan bara se till mig själv - hade jag tvingats ha uniform i kolan hade jag definitivt blivit en skolkare, till skilnad från hur det var - jag älskade skolan! Men klädde mig som jag själv ville, dvs absolut INTE som någon annan på skolan.Det går verkligen rysningar i mog när jag ser småflickorna i kort plisserad kjol och blazer i lekparken i Spanien väntande på skolbussen. Det ser verkligen ... *hemskt* ut.

2. Är vekligen emot att bunta ihop barn med en sådan ettikett. Likariktning. Stöpa i samma form. En grå enhetlig massa...
    Barn ska få ha på sig det de vill.

3. Likadana kläder löser INTE mobbingproblemen. No Way! Det blir bara nåt annat de hittar att mobbas för. Personliga egenskaper, typ. Eller att vissa har begagnat.

4. Vaddå problem med att veta vad man ska ta på sig på morronen? Man tar det man vill.

Bestämmer de att ungartna ska ha uniform i den skola mina kommer att hamna i så letar jag upp en som inte har den idiotin. Om jag så ska behöva skjutsa till andra sidan stan. Mina barn ska INTE behöva hamna i likriktningens paradis.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • tamate
    Lady Dahmer skrev 2010-05-24 12:33:39 följande:
     dessutom så handlar mobbing inte om vad man har på sig eller hur man ser ut.
    mobbing handlar mycket om hur man är klädd och hur man ser ut.
    Kan räkna upp flera st som blivit mobbade för dom inte har "rätt" kläder.
    En nära familj till oss hade jätteproblem för deras doter vart slagen och mobbad i skolan och när dom började köpa märkeskläder (var eg inget fel på kläderna hon hade innan för dom var ny och inte avlagda och såg vettiga ut) så upphörde mobbingen helt.
    Själv vart jg också mobbad för mina klädersskull, bla. Det var en tydlig faktor som stressade upp mobbingen men det fanns även annat dom kom på attt mobba mig för.
  • lennartsdotter
    tamate skrev 2010-05-24 21:43:09 följande:
    mobbing handlar mycket om hur man är klädd och hur man ser ut. Kan räkna upp flera st som blivit mobbade för dom inte har "rätt" kläder. En nära familj till oss hade jätteproblem för deras doter vart slagen och mobbad i skolan och när dom började köpa märkeskläder (var eg inget fel på kläderna hon hade innan för dom var ny och inte avlagda och såg vettiga ut) så upphörde mobbingen helt. Själv vart jg också mobbad för mina klädersskull, bla. Det var en tydlig faktor som stressade upp mobbingen men det fanns även annat dom kom på attt mobba mig för.
    Ja och barn mobbas för att de är tjocka. Ska tjocka barn gå i en egen skola då? Isoleras från smala potentiella mobbare tills de har bantats ner till normalvikt?
  • rasajj

Jag tycker uniform ar positivt. Vara barn har gatt i skola med uniform sedan min aldsta dotter gick i andra klass.

Tyvarr sa blev jag besviken det har skolaret da skolan valde att ta in fyra olika farger i trojorna och tva byxfarger i 'uniformen' samt att de inte alls var strikta med att barnen verkligen bar uniformen under dagen, vilket jag anser tar bort hela iden med att ha uniform da.

Uniformen ger baren en samhorighetskansla med skolan och den miljon.

Att ha uniform hjalper mycket nar man har barn som ska kla sig pa morgonen. det behovs inte tjafsas om att XYZ har sana klader det vill jag ocksa ha, etc..

Inte heller behover man oroa sig over att kladerna inte matchar.

Jag forstar att manga som hor 'uniform' tanker pa korta kjolar, vita blusar pa flickor, korta shorts och slips pa pojkarna. Men uniform betyder itne slips och kjol. Uniform betyder att de i 'gruppen' bar lakadana klader. Vad de an ma vara.

Att kladerna maste fa vara ett satt att visa individualitet, haller jag inte med om. I manga yrken sa kommer uniformen inte vara ett val. I varden har man uniform tex. Osv. Varfor vore det sa hemskt att barnen har en viss kladsel under skoldagen? de kan ju byta nar de kommer hem, samt ha vad de nu vill pa helger och lediga dagar.

Skolan ar barnens arbetsplats, det ar dar de tillbringar sin tid for inlarning. Det ar inte ett modehus.

Sa ser iallafall jag pa saken!

sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • Hannaliten

Jag håller med saargr. Min dotter går i en skola som har "dress code". De får välja mellan mörkblå, vinröd, mörkgrön eller vit piketröja och khaki eller mörkblå byxor. På fredagar får de ha vad de vill på sig men många av barnen har ändå sin "uniform" på sig. Jag tycker det är skönt att veta vad dottern ska ha på sig men att hon ändå har lite valmöjlighet när det gäller färgerna.

• utlandsmamma

Jag var emot skoluniform innan jag flyttade till England. 

Nu efter att mina barn gar i en skola med uniform tycker jag endast det ar positivt. Varfor? vad har fatt mig att andra mig?
    Framforallt mina barn, att se hur positiva de ar och hur mycket de alskade sin uniform. De ville inte ens ta av sig dem pa helgerna.
    Uniformen far dem att kanna en samhorighet
    Mobbas gor man oavsatt uniform eller inte
    Sin egna pesonlighet kan man uttrycka pa annat sattl (nu har dock mina barn endast tennistroja, skolvaska och en troja som skoluniform, racker tycker jag).
    Uniformen far mina barn att mental forbereda sig infor sin skoldag
    Jag forstar att man kan vara skeptisk till skoluniform eftersom man aldrig har upplevt uniform inom skolan i Sverige. 
    Uniform finns redan overallt i samhallet, vissa mera tydliga an andra, sasom posten, systembolaget etc etc. Dock har vi uniform inom andra karer sasom bankindustin dar vi maste ha pa oss kostym och finskor, detta accepterar vi. 
    Sa varfor ar vi sa emot uniform i skolan?
  • lennartsdotter
    utlandsmamma skrev 2010-05-25 16:53:35 följande:
    Jag var emot skoluniform innan jag flyttade till England.  Nu efter att mina barn gar i en skola med uniform tycker jag endast det ar positivt. Varfor? vad har fatt mig att andra mig? Framforallt mina barn, att se hur positiva de ar och hur mycket de alskade sin uniform. De ville inte ens ta av sig dem pa helgerna. Uniformen far dem att kanna en samhorighet Mobbas gor man oavsatt uniform eller inte Sin egna pesonlighet kan man uttrycka pa annat sattl (nu har dock mina barn endast tennistroja, skolvaska och en troja som skoluniform, racker tycker jag). Uniformen far mina barn att mental forbereda sig infor sin skoldag Jag forstar att man kan vara skeptisk till skoluniform eftersom man aldrig har upplevt uniform inom skolan i Sverige.  Uniform finns redan overallt i samhallet, vissa mera tydliga an andra, sasom posten, systembolaget etc etc. Dock har vi uniform inom andra karer sasom bankindustin dar vi maste ha pa oss kostym och finskor, detta accepterar vi.  Sa varfor ar vi sa emot uniform i skolan?
    När jag var lite fanns möjligheten att köpa "skolkläder" via skolan. Inga uniformer, men tex. collegetröjor och t-shirts med skolans logga på. En bra, frivillig, lösning för de som känner att samhörighet med skolan är viktig.
  • Purpurbräcka
    tamate skrev 2010-05-24 21:43:09 följande:
    mobbing handlar mycket om hur man är klädd och hur man ser ut. Kan räkna upp flera st som blivit mobbade för dom inte har "rätt" kläder. En nära familj till oss hade jätteproblem för deras doter vart slagen och mobbad i skolan och när dom började köpa märkeskläder (var eg inget fel på kläderna hon hade innan för dom var ny och inte avlagda och såg vettiga ut) så upphörde mobbingen helt. Själv vart jg också mobbad för mina klädersskull, bla. Det var en tydlig faktor som stressade upp mobbingen men det fanns även annat dom kom på attt mobba mig för.
    Mobbare kan tala illa om offrets klädsel för att manifestera sitt övertag, men det är inte kläderna det är fel på utan mobbarens (och i viss mån offrets) syn på sig själv och andra. Mobbaren får inte bättre självkänsla av att dess offer börjar gå i märkeskläder, möjligen kan h*n se det som ett bevis på att det var rätt att mobba...

Jag röstade nej just på grund av att vissa tror att det är en quick-fix mot mobbning. Men visst finns det en poäng med att inte behöva fundera på vad man ska klä på sig på morgonen. Jag jobbar själv i uniform tycker att det är rätt praktiskt.
Svar på tråden Vad tycker du ang skoluniform?