• Pethrelitan

Vad gör du om ditt barn går fram och drar leksaker ur händerna på andra barn?

Jag är lite nyfiken då dottern och jag var i lekparken i fredags samtidigt som en annan mamma med dotter. Vi kom dit och satte oss ner i sandlådan för att leka. Min dotter hade egen hink, spade och dylikt med sig. När min dotter börjar gräva så kommer den andra flickan fram och sliter spaden ur handen på min dotter och sätter sig ner och börjar gräva. Mamman sitter alldeles intill men säger ingenting, jag blev så paff att jag inte kom för mig att säga något, just eftersom mamman satt där och bara tittade på. Sedan gör hon samma sak med resten av min dotters leksaker, tar dem, både ur min hand och min dotters och går därifrån. Jag försöker då vara snäll (vet att det är helt fel, jag borde sagt ifrån istället) och trösta min egen dotter med att det är ok att flickan lånar, vet inte varför jag säger så. Kanske för att mamman till den andra flickan skall reagera och säga åt sin egna dotter att man inte gör så. Mamman tog fram egna leksaker till dottern redan när vi kom, så det var inte så att hon inte hade egna saker att leka med.

Men hur reagerar ni själv när ni ser att ert barn beter sig på detta vis. Flickan var minst 2 år gammal och i den åldern anser i alla fall jag att det är på tiden man lär sitt barn vad som är rätt och fel, ang. andra barns leksaker.

Frågan är riktad till er föräldrar med barn mellan 2 och 4 år gamla.

Lycka är att acceptera saker som de är
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du om ditt barn går fram och drar leksaker ur händerna på andra barn?
  • canmamma
    Trollsländan skrev 2010-05-25 13:15:31 följande:
    Självklart säger jag till mitt barn att man inte får ta av andra leksaker, vill han inte ge tillbaka så gör jag det. Säger till andras barn med, förvånansvärt många föräldrar som inte tar med sandsaker till lekparken utan nästan förväntar sig att andra har.
    Och det är därför jag älskar "vår" park där någon eller några har donerat en hel drös sandleksaker. Det är så mycket lättare att lära sig dela med sig och turas om med leksaker som inte är ens egna! 
  • muffin

Jag känner igen mig i det där. Något barn kommer och tar min dotters saker el förstör nåt hon byggt etc. Jag brukar prata med min dotter efteråt och säga till henne att hon själv måste säga ifrån om hon tycker att någon beter sig dumt mot henne. Efter ett tag började hon göra det. Så nu om något barn kommer och t.ex hoppar sönder hennes sandslott så hojtar hon SLUTA. Jag är jätte stolt över henne! Om hon tar något av någon annan så säger jag till henne att man inte gör så. Jag anser dock att de flesta konflikter bör barnen handskas med själva då det är så man lär sig.

• Oklok

Givetvis säger jag till mitt barn och så får han lämna tillbaka leksaken.

För nån vecka sen brast det för mig i sandlådan. Min son hade med mina sandeksaker ut till lekplatsen. Han la leksakerna i sandlådan och gick iväg och gjorde annat. Då kommer det ett annat barn och lånar hans saker och tar med det bort till ett klättertorn med rutschkana. Så långt är allt ok, har absolut inget emot att andra barn lånar hans saker.
    Men det här barnet slutar leka med sakerna så de ligger bara i sanden i MINST 10 min, så min son går och hämtar sina saker för han vill gräva. Då blir den andra ungen ledsen. Då kommer ungens mamma fram till min son och säger (hon såg att sakerna var min sons när vi kom till lekplatsen): "Jag vaktar de här grejer åt han däruppe för han ska lek med dom när han är färdig".
    Jag blev ställd av komentaren men fick iaf ur mig: "Han måste ju få ta sina egna grejer som dessutom ingen leker med".
    Men mamman tyckte minsann att hon kunde passa de till sin son..

Så ibland undrar jag hur folk uppfostrar sina barn..

• Alexandra84

Mina barn är 4½år, 2½år och 13månader.

Jag accepterar inte såna dumheter!
    Med båda barnen säger jag som mamma till mina barn att så gör man inte (du får vänta på din tur om det där en "gemensam" leksak"). Det är inte snällt! Sen ber jag mina barn lämna tillbaka leksaken.
    Vägrar dom så tar jag leksaker och ger tillbaka den.

Om någon annan tar en leksak från mina barn så säger jag till mina barn att ta tillbaka den. Om dom inte vågar och barnets mamma/pappa inte bryr sig så tar jag tillbaka leksaken och säger till barnet att det är fel att göra så.

Jag blir så jäkla trött på föräldrar som inte orkar ta ansvar för sina barn. Man har ett ansavar som förälder att lära sitt barn vett och etikett!

• Sandris82

Sagt såhär: -Nej Thea, det är flickans leksak, titta du har egna. Och fått henne att lämna tillbaka saken. Då kanske min tjej reagerar med skrik, (högljudd dam) men det hjälper inte med mig... luttrad Kanske skulle den andra mamman reagera om mitt barn skrek i högan sky?

• MrsMurphy

Jag säger till min dotter att lämna tillbaka.

Måste dock påpeka en sak, i ts skriver du:

"Flickan var minst 2 år gammal och i den åldern anser i alla fall jag att det är på tiden man lär sitt barn vad som är rätt och fel, ang. andra barns leksaker."

Min tjej har varit rätt duktig på att anamma mina instruktioner, tolkat att hon förstått att det är fel etc under en rätt lång tidsperiod. Men nu när man anser att hon borde ha koll på detta, 2 år 8 mån, så har hon blivit överjävlig med just sånt här. Rycker leksaker, hon vet att det är fel men jippiejay vad skoj det är att göra tvärtemot. Kvittar att hon vet vad som är rätt/fel. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Kajak

Jag tar tillbaka saker och säger att man ska inte göra så.
    Man ska först FRÅGA om man får låna den...

Jag skiter i om mamman sitter en meter ifrån sin barn.

Gör min barn så så tar jag saker från dom o lämna tillbaka o säg att man ska först FRÅGA....

Vad är problem med att ge tillbaka saker???
    Är det OK att ta leksaker från leksaksaffären? nej...

Hallå bebisen! vet du idag är BF+11? när kommer du?
  • Butterscotch

Jag skulle säga åt henne att så får man inte göra. Man får fråga om man får låna, eller försöka byta mot någon annan leksak. Jag skulle definitivt inte bara suttit där och tittat på när mitt barn roffar åt sig andras prylar.

• mammasgullar

Hade jag varit i din sits hade jag sagt åt barnet och tagit ifrån leksaken. Om inte mamman tänker lära sitt barn att inte sno saker från andra får man väl ta saken i egna händer. Så har jag gjort om någon snott saker ur handen på min pojk.

Man kan ju ta upp det barnets leksaker isåfall och säga ' Här har du. '

• Prospero

Jag skulle kolla in mitt barns reaktion och peppa mitt barn till att säga "Jag hade den" istället för att själv ta tillbaka leksaken av det andra barnet.

• Lady Dahmer
    jag har noll tolerans.

Tar min unge saker från andra så säger jag ifrån och get tillbaka saken. I de fall då folk säger "det går bra ändå" så svarar jag enkelt att det gör det inte alls för jag försöker lära min unge att det inte är ok att bara ta. Hon är två år.

men TS -- sen tycker jag att du gjorde ett kardinalfel när du inte sa till själv. Att andra föräldrar skiter i fostran innebär inte att dú ska låta DITT barn bli överkört. Nu visade du ju för din unge att det är helt ok för andra att ta från henne. Och det i sin tur kan faktiskt påverka, inte bara hennes självkänsla, utan även hennes beteende mot andra.

Se det som en engångsföreteelse och nästa gång; SÄG IFRÅN! Man behöver inte vara arg eller sur eller tillrättavisande. Ett snällt "nej nu var det faktiskt **** som lekte med spaden, du får vänta tills hon är klar!" och så tar du tillbaka spaden från barnet ifråga.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • stormfågel

Jag valde första alternativet men kan nog säga att om storebror 2,5 år  är på det humöret att de går fram och knycker grejer ur händerna på andra barn så funkar det inte med att säga till. Då säger jag till coh tar grejen från honom (som då protesterar och gråter).

Oftast är dock stora killen duktig och vet att man inte får ta saker ur händerna på någon, och  när det gäller småkillarna (bara 1 år) så tar jag nog till en avledande manöver fortfarande

• Pethrelitan
    Lady Dahmer skrev 2010-05-26 09:37:32 följande:
    jag har noll tolerans. Tar min unge saker från andra så säger jag ifrån och get tillbaka saken. I de fall då folk säger "det går bra ändå" så svarar jag enkelt att det gör det inte alls för jag försöker lära min unge att det inte är ok att bara ta. Hon är två år. men TS -- sen tycker jag att du gjorde ett kardinalfel när du inte sa till själv. Att andra föräldrar skiter i fostran innebär inte att dú ska låta DITT barn bli överkört. Nu visade du ju för din unge att det är helt ok för andra att ta från henne. Och det i sin tur kan faktiskt påverka, inte bara hennes självkänsla, utan även hennes beteende mot andra. Se det som en engångsföreteelse och nästa gång; SÄG IFRÅN! Man behöver inte vara arg eller sur eller tillrättavisande. Ett snällt "nej nu var det faktiskt **** som lekte med spaden, du får vänta tills hon är klar!" och så tar du tillbaka spaden från barnet ifråga.
    Jo, jag är väl medveten om att jag agerade fel, självklart skulle jag sagt till att det inte var ok, vilket jag också kommer att göra om det upprepar sig. Jag har aldrig problem att säga ifrån när det är vänners barn, det sker ju hela tiden, på samma sätt som att vår dotter kan ta något från sina kompisar, och då säger jag till henne. Nu var det en främmande mamma och jag blev bara så paff att jag tappade orden, men nästa gång säger jag ifrån, men måste också lära dottern att hon får ta tillbaka sina leksaker själv också, få henne att visa att det inte är ok. Men det är lätt som förälder att medla tycker jag, även om man gör barnen en stor otjänst.
  • Pethrelitan
    Simsonen skrev 2010-05-24 21:43:12 följande:
    Nej det tror inte jag heller, däremot verkar det inte vara lika populärt att skriva och fråga vad man ska göra när det egna barnet varit dumt mot ett annat barn. Då är det väldigt tyst.
    Simsonen skrev 2010-05-24 21:29:44 följande:
    Lustigt, det är alltid andras barn som gör dåliga saker och det egna barnet som gör bra saker när man läser här. Det är sällan man läser att det är det egna barnet som varit dumt.
    Nu handlar det om föräldern ifråga. Jag skulle inte ha några problem att rådfråga andra föräldrar här på FL, om mitt barn har gjort något dumt och om jag behöver råd ang. hur jag skall hantera det.
  • Kaosmamma

nej nej nej.. fel fel fel.. skulle mitt barn göra det skulle jag genast agera. skulle lugnt berätta att det är flickans leksaker och ge tillbaka dem, även om mitt barn skriker för den vill ha det. Skulle leksakerna bara ligga och ingen lekte med dem hade jag frågat om det var ok att vi lånade dem tills hon vill ha dem igen (förutsatt att  vi inte hade egna).

Om jag var dig hade jag sagt till.. jag är ganska hård där. Jag hade gått fram till flickan och sagt att det där är våra saker och man kan inte bara ta från någon annan det är fel. Och sagt att hon får be om saker från sin mamma... sen hade jag sträckt på mig och sett lite kaxig ut haha ;)

nä, det är tråkigt att vissa låter sina barn göra vad de vill...

• Pethrelitan
    Kaosmamma skrev 2010-05-27 10:53:01 följande:
    nej nej nej.. fel fel fel.. skulle mitt barn göra det skulle jag genast agera. skulle lugnt berätta att det är flickans leksaker och ge tillbaka dem, även om mitt barn skriker för den vill ha det. Skulle leksakerna bara ligga och ingen lekte med dem hade jag frågat om det var ok att vi lånade dem tills hon vill ha dem igen (förutsatt att  vi inte hade egna).Om jag var dig hade jag sagt till.. jag är ganska hård där. Jag hade gått fram till flickan och sagt att det där är våra saker och man kan inte bara ta från någon annan det är fel. Och sagt att hon får be om saker från sin mamma... sen hade jag sträckt på mig och sett lite kaxig ut haha ;)nä, det är tråkigt att vissa låter sina barn göra vad de vill...
    Nej, leker inte dottern med sina saker så är det mer än ok att andra lånar dem under stunden, har inga problem med det. Yepp, jag måste tuffa till mig, jag är ju trots allt förebild för min dotter.
  • Kaosmamma
    Pethrelitan skrev 2010-05-27 10:56:13 följande:
    Nej, leker inte dottern med sina saker så är det mer än ok att andra lånar dem under stunden, har inga problem med det. Yepp, jag måste tuffa till mig, jag är ju trots allt förebild för min dotter.
    hur gammal är din dotter? :)

jag anser att ge respekt tilld e som ger det tillbaka.. mamman brydde sig ju inte, varför ska du? det är era grejer o din dotter lekte ju faktiskt med dem.. det kan vara känsligt för barn och om du blev stum, tänk din dotter då :)

sen behöver man inte vara otrevlig.. men saklig o bestämd, mamman behöver ju få lära sig om inte annat :)
  • Pethrelitan
    Kaosmamma skrev 2010-05-27 11:03:05 följande:
    hur gammal är din dotter? :)jag anser att ge respekt tilld e som ger det tillbaka.. mamman brydde sig ju inte, varför ska du? det är era grejer o din dotter lekte ju faktiskt med dem.. det kan vara känsligt för barn och om du blev stum, tänk din dotter då :) sen behöver man inte vara otrevlig.. men saklig o bestämd, mamman behöver ju få lära sig om inte annat :)
    Min dotter är 3 år, när hon leker med kompisar och kusiner så löser de oftast "problemen" själva, hon har inga problem att ta tillbaka när hon är med de barn hon känner eller att lämna tillbaka det hon tagit utan att jag säger något. I situationen i TS så blev nog både hon och jag väldigt stumma, jag pga. mammans fräckhet och min dotter pga. flickans fräckhet eftersom de inte känner varandra, aldrig ens sett varandra förut. Och det är sant det du säger.
  • vittra

Bryter givetvis in och ser till att leksaken blir återlämnad, men jag svarade annat därför att jag tycker sällan det fungerar att bara säga till barnet att lämna igen leksaken och sen är det bra. Åtminstone fungerar inte vår tjej så.

Jag sätter mig ner med henne och talar om att nu var den där leksaken upptagen, hjälper henne att ge tillbaka den medan jag samtidigt söker efter något annat att ge dottern istället så att hon inte blir helt utan. Så gör jag faktiskt även med andras barn, och jag blir stortokig på föräldrar som inte bryr sig alls... Jag försöker uppmuntra barnen att dela och leka tillsammans istället för att ett av barnen ska behöva stå utan eller bli ledset. Men just nu är vår tjej i en väldigt jobbig min-fas och det blir en hel del utbrott när vi tex har folk på besök och hon måste acceptera att dela med sig av sina leksaker. Det var längesedan nu som jag behövde sitta på golvet och roa/underhålla henne i sin lek, eller ens vara i samma rum. Men nu är en tid då man inte längre kan lämna barnen själva i ett rum att leka utan man får ta med sig tex kaffekoppen dit och sätta sig med barnen istället

• Lady Dahmer
    Kaosmamma skrev 2010-05-27 11:03:05 följande:
    hur gammal är din dotter? :)jag anser att ge respekt tilld e som ger det tillbaka.. mamman brydde sig ju inte, varför ska du? det är era grejer o din dotter lekte ju faktiskt med dem.. det kan vara känsligt för barn och om du blev stum, tänk din dotter då :) sen behöver man inte vara otrevlig.. men saklig o bestämd, mamman behöver ju få lära sig om inte annat :)
    det handlar inte om respekt. det handlar om att vara en bra förebild. Jag tänker inte bete mig illa mot ett barn bara för att föräldern är ett spån. Dessutom tycker jag att det är viktigt att MITT barn lär sig hur man beter sig, oavsett hur andra gör.

Tar vi med oss leksaker till sandlådan så är det självklart att andra barn får leka med dem när min unge inte gör det. Annars så kan man lämna grejerna hemma, alt. plocka undan dem när man är klar.

Jag vill lära mitt barn att dela med sig, generositet och att vara en schysst kompis.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Vad gör du om ditt barn går fram och drar leksaker ur händerna på andra barn?