• dockan72

Misstänkt PCO

Hej allihop! Är ny här och har nyligen fått reda på att jag kanske lider av PCO. Gynekologen som jag uppsökte bl.a. för blödningsrubbningar som jag aldrig lidit av tidigare, inte ens i tonåren, antydde att mina äggstockar eventuellt såg ut att ha tecken på PCO. Själv såg jag ca 5-6 svarta prickar på den ena, hon räknade dem inte men jag läste senare att man ska kunna se minst 10-15st tror jag. Hon sa därefter att man inte brukar göra så mycket åt PCO och att jag, om jag ville ha hormonbehandling fick söka för infertilitet.

Saken är den att det inte var förrän efter beöket jag läste att man, för att ställa en säker diagnos, behöver ta blodprover. Dessutom har jag inga andra symptom som skulle tyda på PCO. Det skulle kanske vara att jag har ganska mycket hår på benen då... Har aldrig tänkt att jag skulle kunna ha just PCO eftersom jag alltid haft regelbunden menstruation förutom då när jag sökte gynekolog efter att nyligen slutat med Diane mot acne (vilket kanske skulle kunna vara ett symptom iofs, att jag alltid lätt fått acne, även i vuxen ålder).

Vad tror ni? Ska jag utgå ifrån att jag lider av PCO trots dessa, som jag själv tycker, ganska vaga tecken och utan blodprovstagning? Ska man i så fall acceptera att det absolut inte finns någon behandling som man kan få utan att behöva dra med sig maken till fertilitetskliniken? Har läst lite om bl.a. Pergotime och liknande. Kan man inte få sådana hormonbehandlingar om PCO skulle fastställas på riktigt, utan att partnern måste följa med?

Tack på förhand till er som läser detta och besvarar det.

• Svar på tråden Misstänkt PCO
  • dockan72

Ingen som har någon kommentar? Ni som har konstaterad PCO, hur fick ni er diagnos? Fick ni alla ta blodpprov t.ex? Hur fick ni som använt er av det, Pergotime el. dyl?

• Cynara

Jag fick min diagnos först när jag och mannen försökt bli med barn i 1år utan att lyckas och utan att jag fick min mens en ända gång under den tiden.
    Jag har sedan jag var 15år haft problem med oregelbunden mens (är 26 nu) och jag sökte för det första gången när jag var 17år. Men den gången sa gyn ingenting utan menade att det berodde på stress.

Jag hade innan jag fick diagnosen läst på om pcos (det är skillnad på pco och pcos) och trodde redan att det var det jag hade och när jag kom till läkaren denna gången för snart ett år sedan så frågade han mig först lite frågor och sen fick jag göra ett ultraljud, efter det sa han att det var 99% säkert att det va pcos men att jag fick ta blodprover iallafall. Dessa bekräftade senare att så var fallet.

Om det är så att ni inte skulle lyckas bli gravida själva inom ett år så får ni båda gå till en fertilitetsklinik och anledningen till att båda måste gå är ju att det är ingen idé att bahandla dig om man inte är säker på att det inte är nått fel på simmarna för isåfall måste man ju ta tag i det med.

När det gäller om du kan ta för givet att du har pcos så nej av det jag läser i ditt inlägg så tror jag inte det. Be din gyn om att få ta ett blodprov så att du får klarhet i saken.

Man kan nämligen ha pco äggstockar men inte lida av pcos vilket är själva syndromet för det krävs mer symptom än den typiska äggstockstypen.

Hoppas att jag kanske gett dig nått svar på din fråga.

Lycka till!

• dockan72

Tack för ditt svar! Har försökt googla lite om PCO och PCOS men vet ändå inte riktigt om jag förstått det hela rätt. Innebär PCO-äggstockar i princip inget annat än att de ser lite konstiga ut eftersom man kanske har något glesare ägglossning än normalt eller vad kan de där "blåsorna" annars bero på? Ja ja, jag får nog åtminstone försöka få ta blodprov också. Tack än en gång i alla fall för svaret:)

• LiselottePCOS

Bäst om du får ta blodprover,då kan även andra hormonrubbningar utelutas.  Diane används för att behandla PCO/S.  När en kvinna tar p-piller brukar mensen vara regelbunden. Hurdan mens hade du före du börjde med p-piller var den regelbunden max 36 dgar mellan cyklerna. Titta gärna på Jan Holtes föreläsning på webben om PCO/S och utebliven ägglossning.

• IssaPissa

Jag ahr precis fått diagnosen PCOS och läkaren kollade först med VUL och jag hade de typiska äggstockarna och sedan togs blodprover som visade en lätt förhöjning av något hormon vilket var vanligt vid PCOS.

Jag har blivit gravid 3 gånger innan superenkelt och har alltid haft regelbunden mens till i höstas då det blev oregelbundet och jag har haft 3 ägglossningar på 9 månader.
    Vi sökte efter 7 månader eftersom maken tog bort sin ena testikel pga sjukdom och vi trodde det berodde på honom.

Av en slump hittade man detta på mig istället. Har det inte tagit sig i September för våran del ska vi åter till RPC och får då lite hjälp på traven. 
    Här måste båda parter följa med. 

• dockan72

Så även om man tar blodprover och det visar sig att tjejen lider av PCO alt. PCO-S måste båda parter ta sig till fertilitetsklinik för att få hjälp med mediciner såsom Pergotime för att få igång en normal ägglossning. Är det så? Mannnen måste alltså ändå lämna spermaprover etc. eller?

• Hannathu

På mig gjorde de en rejäl genomgång med VUL och en hel drös med blodprov.

Då hittade de både förhöjning av fritt testosteron och att jag har hypothyreos. Hypothyreos kan tydligen ge PCOliknande äggstockar så de satte mig på Levaxin och sen gjorde de ett nytt VUL några månader senare och då fanns fortfarande det typiska pärlbandet med minst ett 20tal äggblåsor på varje äggstock.

Har blivit gravid när jag gått ner i vikt och ägglossat tack vare det ett antal gånger, har fått pergotime och ägglossat av det men inte blivit gravid. Nu är jag gravid med hjälp av IVF

• Hannathu
    dockan72 skrev 2010-05-31 10:29:18 följande:
    Så även om man tar blodprover och det visar sig att tjejen lider av PCO alt. PCO-S måste båda parter ta sig till fertilitetsklinik för att få hjälp med mediciner såsom Pergotime för att få igång en normal ägglossning. Är det så? Mannnen måste alltså ändå lämna spermaprover etc. eller?
    Japp han måste lämna spermaprov ändå.

De kanske inte simmar och då är det onödigt att behandla med pergotime mm Då går de på IVF direkt ev med ICSI eller kanske till och med spermadonation
  • dockan72

Fattar inte riktigt varför gynekologen antydde PCOS (speciellt inte som hon inte ens begärde blodprover) nu när jag läst på ytterligare lite bl.a. hos dig LiselottePCOS. Visst hade jag som jag fick se själv kanske äggstockar med lite blåsor på men det kan ju tydligen vem som helst ha... Jag har t.ex. alltid PMS (svår sådan), mycket svårt att få muskler och ökar inte lätt i vikt. Har inte fettansamlingar kring buken. Om jag någon gång går upp lite i vikt så är det kring hfter och lår fettet samlas etc. Obestämd

• dockan72

Ja, just det regelbunden mens har jag alltid haft förutom att jag fått en del mellanblödningar på sistone då.

Svar på tråden Misstänkt PCO