Misstänkt PCO
Hej allihop! Är ny här och har nyligen fått reda på att jag kanske lider av PCO. Gynekologen som jag uppsökte bl.a. för blödningsrubbningar som jag aldrig lidit av tidigare, inte ens i tonåren, antydde att mina äggstockar eventuellt såg ut att ha tecken på PCO. Själv såg jag ca 5-6 svarta prickar på den ena, hon räknade dem inte men jag läste senare att man ska kunna se minst 10-15st tror jag. Hon sa därefter att man inte brukar göra så mycket åt PCO och att jag, om jag ville ha hormonbehandling fick söka för infertilitet.
Saken är den att det inte var förrän efter beöket jag läste att man, för att ställa en säker diagnos, behöver ta blodprover. Dessutom har jag inga andra symptom som skulle tyda på PCO. Det skulle kanske vara att jag har ganska mycket hår på benen då... Har aldrig tänkt att jag skulle kunna ha just PCO eftersom jag alltid haft regelbunden menstruation förutom då när jag sökte gynekolog efter att nyligen slutat med Diane mot acne (vilket kanske skulle kunna vara ett symptom iofs, att jag alltid lätt fått acne, även i vuxen ålder).
Vad tror ni? Ska jag utgå ifrån att jag lider av PCO trots dessa, som jag själv tycker, ganska vaga tecken och utan blodprovstagning? Ska man i så fall acceptera att det absolut inte finns någon behandling som man kan få utan att behöva dra med sig maken till fertilitetskliniken? Har läst lite om bl.a. Pergotime och liknande. Kan man inte få sådana hormonbehandlingar om PCO skulle fastställas på riktigt, utan att partnern måste följa med?
Tack på förhand till er som läser detta och besvarar det.