Kvarnlyckan skrev 2010-09-16 20:33:24 följande:
Hm, håller med om att det låter orimligt men jag undrar om det inte är så....
Vi var inte hemma så länge utan till dess att vårt barn var två år och fyra månader. Och under den tiden funkar det så. Jag gav ett exempel bara för att berätta hur vi gjorde. Inte för att vara expert.
Det man måste komma ihåg är att SGI inte har med föräldrapeningen att göra över huvudtaget. Din SGI kan med andra ord vara beräknad på dina sex månaders heltid men om du har rätt att vara föräldraledig på heltid så länge vet jag inte. Det tror jag inte. SGI är ju bara något som konstruerats för att försäkringskassan skall veta hur de skall räkna ut din rätt till ersättning i samtliga bidrag.
Det funkade för oss enligt det exemplet jag gav, om det funkar för en fyraåring vet inte jag för det var jag aldrig intreserad av att ta reda på. Mitt syfte var bara att vara trevlig och visa på något som är värt att fråga om och ta reda på mer om. Jag visste inte ens att det funkade att göra så överhuvudtaget. Det var efter en hel del frågande som jag förstod det. Och jag begärde beskedet skriftligt vilket jag fick av handläggare.
Så jag har inget behov av att övertyga dig.
Missförstå mig inte, det var trevligt att du delade med dig

, och det är intressant om du har rätt

. För min personliga del spelar det egentligen ingen större roll, men som sagt är det intressant att hålla koll på regelverket. Kommer jag i den situationen ska jag absolut ta reda på mer om ämnet (och se till att få det skriftligt).
Syftet med mitt inlägg var egentligen att höja ett varningens finger så att inte någon annan tar påståendet om att "sex månaders heltidsarbete ger ett nytt årskydd av SGI" för sanning utan att kolla upp det närmare. Jag
tror nämligen inte att det stämmer och det skulle ju inte vara så kul att upptäcka i efterhand att man omedvetet nollat sin SGI om denna regel inte visade sig stämma.