• Blandis

Föräldraledighet, hur funkar det?

Har försökt att läsa på om hur det här med föräldraledigheten fungerar. Det inte var helt lätt att förstå...

Kan vi båda ta ut ledighet samtidigt om vi har två barn, dvs tar ledigt för varsit barn? En bekant som har två barn trodde inte att det gick, stämmer det?

Man hade visst rätt att var hemma från jobbet det första 18 mån och behövde inte ta ut föräldradagar det första 12 mån, om man har råd till det. Men sedan måste man (mån 13-18) ha 100% sysselsättning. Vad gäller då om man går ner och jobbar på 75%? Är det då 75% sysselsättning som gäller och man blandar ledighet och arbete, eller är det så att jag måste fylla upp till 100% ändå under dessa sistnämda månaderna?

Hur ska man göra, vilka dagar är bäst/smartast att använda först?

• Svar på tråden Föräldraledighet, hur funkar det?
  • Cia o krabaten

Oavsett behöver du inte ta ut en enda dag innan 1-års dagen om du inte vill/behöver ekonomiskt.

efter 1 år är det för att skydda din SGI.
    Efter 18mån för att din arbetsgivare "vill ha tillbaka sin arbetskraft "
    Jobba deltid kan du absolut göra innan 1år, eller heltid eller hur ni nu vill dela på era dagar.
    Jag jobbade 2 dagar/v från 7-8mån, dvs när jag inte ammade så mycket dagtid längre.
    Men det var ju för att dryga ut kassan lite då jag kan jobba en del helg också då pappan ändå är hemma.
    Och så tyckte jag det var skönt att ha ngt annat i huvudet än barn också
  • Blandis

Tack för alla svaren. Hörde på min arbetsplats att man bara skulle få ta ut FP vid tre tillfällen per år. Men att ett tillfälle skulle kunna bestå av flera olika dagar /tillfällen om man uppgav de samtidigt till arbetsgivaren. Är det så överallt?  Förstår att det blir lättare för dom att planera, men ändå. Kan de verkligen neka en till att ta ut FP?

• Cia o krabaten
    Blandis skrev 2010-06-01 18:41:24 följande:
    Tack för alla svaren. Hörde på min arbetsplats att man bara skulle få ta ut FP vid tre tillfällen per år. Men att ett tillfälle skulle kunna bestå av flera olika dagar /tillfällen om man uppgav de samtidigt till arbetsgivaren. Är det så överallt?  Förstår att det blir lättare för dom att planera, men ändå. Kan de verkligen neka en till att ta ut FP?
    Ja det kan de.
    Och om det stör verksamheten eller så så kan de neka senare också om man vill at längre sommarlov mha FP.
  • Blandis

Stämmer det att mamman kan vara hemma ett år utan att vara 100% sysselsatt och därefter pappan ett år utan att vara 100% utan att någon förlorar sin SGI. Dvs att man inte har ett år på sig tillsammans man inte måste vara 100% sysselsatt utan ett år vardera, trots att barnet fyllt ett år. SGI är ju personlig och vill man vara hemma längre än ett år/förälder så bör man skydda sin GSI.
    Det var en person som berättade detta för mig att det var så men jag hittar ingen info om det på försäkringskassanssida. Någon här som vet?

• Maganda

Hej, jag tycker också att det här med föräldrapenning är svårt att förstå. Är det någon här som vet hur det fungerar om man adopterar två barn varav ett är fyllda 10 år och därav är man inte berättigad fp för det barnet. Det andra barnet är yngre.

Finns det nån lösning för hur båda föräldrarna kan vara hemma tillsammans med syskonparet första tiden?

• Kvarnlyckan

Hej

Tänkte bara berätta hur vi gjorde för att skydda vår SGI och ändå kunde minimera uttaget av föräldradagarna. Jag var hemma första året 100% och då får man ju välja hur många föräldradagar man använder utana tt det påverkar SGI.

Sedan var min man hemma i åtta månader och då kunde han välja hur många föräldradagar han ville ta ut utan  att det pvåerkade SGI. Det är viktigt att komma ihåg/veta att ett årsregeln gäller båda föräldrarna oberoende varandra.

Under den tiden jobbade jag heltid för om du jobbar heltid i sex månader och sedan återigen går på föräldraledighet, vilket jag gjorde, är din SGI åter igen skyddad ett år. Så sex månaders heltidsarbete ger ett nytt årskydd av SGI.

Ytterligare en sak jag har insett i efterhand är att om man redan vet när man får barnet att man inte tänker arbeta heltid under de närmaste åren kanske man inte skall bry sig om att skydda SGI till 100 % utan till den procentgrad man tänker arbeta på.

Men det här är bara saker jag lärt mig under vår föräldraledighet. Allt beror ju på hur man själv vill göra. Rätten till föräldraledighet är lagstadgad, precis som rätten till 25 % nedsättning av tjänst tom barnet fyller 7 år. Arbetsgivaren har rätt att få in din begäran tre månader i förtid och du har bara rätt att begära förändring av schema tre gånger per år. (Det är därför riksdagsmän och lärarer och personer med uppehållstjänst avbryter sin förädlraledighet vid lov...)

• Blandis

Tack för svaret.
    En fundering bara… vad menas med skyddad SGI, efter att man jobbat heltid i 6 månader?
    Jag har fattat att man inte får sänkt sjukpenning då om man blir sjuk eller vård av sjukt barn genom att skydda sin SGI, men kan man återigen får välja hur många föräldradagar man använder nästkommande år, utan att det påvarkar SGI:n?

• Kvarnlyckan

Japp, det kan man! Jobbar du heltid i sex månader kan du åter igen välja antalet föräldradag du vill ta ut under ett år från den dagen du går hem från din heltid". Regeln handlar egentligen inte om föräldrapenning utan är allmängiltig.

• Blandis

Ok, jag fattar. Tänk om ändå försäkringskassan kunde förklara detta lika bra.

• elsa77

man får börja begära dagar den dagen då man får barnet i sin vård. men för oss var det krångligt eftersom FK vill ha intyg som vi fick under adoptionen + att hemutredaren skulle skicka in ett papper till Fk när vi var hemma..
    det skiljer nog sig massor var man bor i landet

Lycka till på eran spännande resa

• vem vet
    Kvarnlyckan skrev 2010-09-12 16:41:22 följande:
    ...

Under den tiden jobbade jag heltid för om du jobbar heltid i sex månader och sedan återigen går på föräldraledighet, vilket jag gjorde, är din SGI åter igen skyddad ett år. Så sex månaders heltidsarbete ger ett nytt årskydd av SGI.

....

Har jag förstått dig rätt att man har skyddad SGI under ett helt år och inte behöver ta ut någon föräldrapenning alls under den tiden om man inte vill, bara man har jobbat sex månader heltid innan man går på ledighet? Oberoende av när barnet i fråga är fött? Till exempel skulle man då kunna saxa och vara hemma sex månader var ända tills barnet börjar skolan utan att behöva bekymra sig om att ta ut föräldrapenning 100% och ändå ha en skyddad SGI?

Om det är så du menar så undrar jag verkligen om det stämmer. Du får nog länka till någon lagtext eller informationstext från försäkringskassan för att övertyga mig om att det är så.
  • Kvarnlyckan

Hm, håller med om att det låter orimligt men jag undrar om det inte är så.... 

Vi var inte hemma så länge utan till dess att vårt barn var två år och fyra månader. Och under den tiden funkar det så. Jag gav ett exempel bara för att berätta hur vi gjorde. Inte för att vara expert.

Det man måste komma ihåg är att SGI inte har med föräldrapeningen att göra över huvudtaget. Din SGI kan med andra ord vara beräknad på dina sex månaders heltid men om du har rätt att vara föräldraledig på heltid så länge vet jag inte. Det tror jag inte. SGI är ju bara något som konstruerats för att försäkringskassan skall veta hur de skall räkna ut din rätt till ersättning i samtliga bidrag.

Det funkade för oss enligt det exemplet jag gav, om det funkar för en fyraåring vet inte jag för det var jag aldrig intreserad av att ta reda på. Mitt syfte var bara att vara trevlig och visa på något som är värt att fråga om och ta reda på mer om. Jag visste inte ens att det funkade att göra så överhuvudtaget. Det var efter en hel del frågande som jag förstod det. Och jag begärde beskedet skriftligt vilket jag fick av handläggare.

Så jag har inget behov av att övertyga dig.

• Rapunzella
    Kvarnlyckan skrev 2010-09-12 16:41:22 följande:
    Sedan var min man hemma i åtta månader och då kunde han välja hur många föräldradagar han ville ta ut utan  att det pvåerkade SGI. Det är viktigt att komma ihåg/veta att ett årsregeln gäller båda föräldrarna oberoende varandra.
    Stämmer det verkligen? Är det inte så att första föräldern har skyddad SGI i ett år, och förälder nummer två har skyddad SGI i tre månader? Tror att det var så de sade till oss...

Jag har för mig att innan ett års ålder så får du ta ut så många eller så få dagar som du vill, SGI:n är skyddad ändå. Efter ett års ålder måste du plocka ut 5 dagar i veckan för att komma upp i 100%. Värt att tänka på är då att lägsta-nivådagar också funkar att använda.

Därför kan man egentligen fortsätta som man gjorde innan barnet fyllde 1 år, dvs plocka ut så många dagar per vecka som man behöver för att gå runt ekonomiskt och sedan fylla ut resten (upp till 5 dgr/vecka) med lägsta nivådagar. Det är ett bra sätt att bli av med dem!

Vad det gäller om arbetsgivaren har rätt att neka föräldraledighet så låter det konstigt. Jag har för mig att om man bara ansöker minst två månader innan man vill vara ledig så är de tvugna enligt lag att bevilja ansökan. Jag jobbar inom vården och det används rätt ofta på julafton tex, och det är en dag då det är väldigt dåligt med folk, så om arbetsgivaren hade haft minsta chans att neka så hade de definitivt gjort det!
  • vem vet
    Kvarnlyckan skrev 2010-09-16 20:33:24 följande:
    Hm, håller med om att det låter orimligt men jag undrar om det inte är så.... 

Vi var inte hemma så länge utan till dess att vårt barn var två år och fyra månader. Och under den tiden funkar det så. Jag gav ett exempel bara för att berätta hur vi gjorde. Inte för att vara expert.

Det man måste komma ihåg är att SGI inte har med föräldrapeningen att göra över huvudtaget. Din SGI kan med andra ord vara beräknad på dina sex månaders heltid men om du har rätt att vara föräldraledig på heltid så länge vet jag inte. Det tror jag inte. SGI är ju bara något som konstruerats för att försäkringskassan skall veta hur de skall räkna ut din rätt till ersättning i samtliga bidrag.

Det funkade för oss enligt det exemplet jag gav, om det funkar för en fyraåring vet inte jag för det var jag aldrig intreserad av att ta reda på. Mitt syfte var bara att vara trevlig och visa på något som är värt att fråga om och ta reda på mer om. Jag visste inte ens att det funkade att göra så överhuvudtaget. Det var efter en hel del frågande som jag förstod det. Och jag begärde beskedet skriftligt vilket jag fick av handläggare.

Så jag har inget behov av att övertyga dig.
    Missförstå mig inte, det var trevligt att du delade med dig Glad, och det är intressant om du har rätt Solig. För min personliga del spelar det egentligen ingen större roll, men som sagt är det intressant att hålla koll på regelverket. Kommer jag i den situationen ska jag absolut ta reda på mer om ämnet (och se till att få det skriftligt).

Syftet med mitt inlägg var egentligen att höja ett varningens finger så att inte någon annan tar påståendet om att "sex månaders heltidsarbete ger ett nytt årskydd av SGI" för sanning utan att kolla upp det närmare. Jag tror nämligen inte att det stämmer och det skulle ju inte vara så kul att upptäcka i efterhand att man omedvetet nollat sin SGI om denna regel inte visade sig stämma. 
  • Kvarnlyckan

Att kolla allt en extra gång hållerjag absolut med om. Och ju mer man diskuterar desto snurrigare blir det. För mig blir det kaos...

För jag vet att den här sex månadersregeln finns men samtidigt blir den orimlig i det exemepl som gavs. Jag vet att arbetsgivaren inte har rätt att neka föräldraledighet på t.ex. julafton bara man lägger in det i tid men får du verkligen vara ledig ett helt år för en sexåring?

Ja, det verkar inte vara regler som är gjorda för att förstå. Sedan blir de ju ännu krångligare om man är egen företagare.

Så jäg håller absolut med, jag hade inte följt vårat exempel utan att själv ha dubbelkollat det... Och begärt skritfligt på det ifrån en handläggare, inte en av dem som svarar i servicetelefonen.

• Mamma och Mor

Det kvarlyckan skriver stämmer!
    Jag har senast idag varit i kontakt med en handläggare på Försäkringskassan och frågade just om detta. Har man jobbat heltid i minst sex månader sammanhängande tid så har man rätt att vara hemma föräldraledig, ej ta ut dagar och ha skyddad SGI. Detta har man rätt att göra tills föräldradagarna är slut, dock längst till barnet blir 8 år och föräldrapenningen försvinner.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Blandis

Håller med och tänker absolut kolla allt en extra gång med Försäkringskassan innan det blir aktuellt för oss att ta ut några dagar. Vi har ju inte ens fått BB ännu. Ju mer man diskuterar om det desto mer invecklat blir det. Men man har ju fått en del bra tips och ideer från er, som man aldrig hade tänkt på/vetat annars.

Om man föder barn och får tvillingar, så får man ju inte 480 dagar/barn utan 480 dagar + 180 extra dagar för barn nummer 2. Det samma antar jag gäller även vid adoption av tvillingar. Men hur är det om man adopterar syskonpar, dvs det skilljer tex 2 år mellan barnen, får man 480 dagar/barn eller blir det samma antal dagar som vid tvillingadoption?

Svar på tråden Föräldraledighet, hur funkar det?