• sagofröken

När hade ni kunnat arbeta efter förlossningen?

Jag är en gravid lärare, bara i v.8, och har inte tänkt berätta för chef och kollegor på ett bra tag. Nu sitter vi och planerar kommande läsår, datum börjar spikas som är efter mit BF-datum... Känns väldigt underligt. En del av det som spikas nu kommer bli väldigt svårt att överlåta på någon annan.

Hur troligt är det att man kan gå in och ha några dagars lektioner ca 3 veckor efter BF? Nu förutsätter ju självklart det att allt går bra och enligt planering, men jag försöker mest lindra mitt samvete. Vill ju varken sätta kollegorna i klistret eller berätta för tidigt...

Helt enkelt: även om ni inte gjorde det, när HADE ni kunnat jobba efter förlossningen? Ett jobb som inte är fysiskt krävande men som kräver att man är glad, alert och förberedd. 

Jag vill gärna höra om era erfarenheter!

• Svar på tråden När hade ni kunnat arbeta efter förlossningen?
  • Miss Cee

Jag har ett skrivbordsjobb och har jobbat hemifrån några timmar varje vecka sedan sonen var ungefär en månad gammal. Det har funkat jättebra, men då har jag ju varken behövt lämna hemmet eller vara tillgänglig en viss tid på dygnet. Jag kan göra mitt jobb mitt i natten om jag vill det, har bara en deadline som jag håller när sakerna ska skickas.

Hade jag behövt gå hemifrån och faktiskt träffa folk, och jobba på bestämda tider så hade jag sagt 4-5 månader iaf.

• sagofröken

Jag tänker puffa upp denna tråd igen Glad

Finns det andra med erfarenheter som vill dela med sig? 

Jag har fortfarande en (antagligen naiv) tanke om att kunna börja jobba ca 1 dag i veckan typ 1-2 månader efter förlossning. Eventuellt bara spridda inhopp, och pappan skulle vara hemma med barnet dessa dagar.

• Anna Paulita

Kroppsligt efter någon vecka, mentalt efter 2 månader ungefär.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Konvaljen

Kroppsligt hade jag nog kunnat börja jobba efter några veckor när snittärret läkt ordentligt.