• sagofröken

När hade ni kunnat arbeta efter förlossningen?

Jag är en gravid lärare, bara i v.8, och har inte tänkt berätta för chef och kollegor på ett bra tag. Nu sitter vi och planerar kommande läsår, datum börjar spikas som är efter mit BF-datum... Känns väldigt underligt. En del av det som spikas nu kommer bli väldigt svårt att överlåta på någon annan.

Hur troligt är det att man kan gå in och ha några dagars lektioner ca 3 veckor efter BF? Nu förutsätter ju självklart det att allt går bra och enligt planering, men jag försöker mest lindra mitt samvete. Vill ju varken sätta kollegorna i klistret eller berätta för tidigt...

Helt enkelt: även om ni inte gjorde det, när HADE ni kunnat jobba efter förlossningen? Ett jobb som inte är fysiskt krävande men som kräver att man är glad, alert och förberedd. 

Jag vill gärna höra om era erfarenheter!

• Svar på tråden När hade ni kunnat arbeta efter förlossningen?
  • lövet2

Första barnet - efter 2 månader ungefär. Detta förutsatt att jag hade kunnat ta babyn med mig, eftersom jag ammade.
    Rent kroppsligt och fysiskt hade jag klarat det efter en vecka (ung, stark, första förlossningen), men hjärnan funkade inte. Sömnbrist, trött, seg, glömsk, virrig; det tog ett tag innan hjärnan hängde med igen.

• Heffa

Oj, jag hade nog tidigast kunnat arbeta efter 6 månader. Dels var kroppen helt förstörd, hade infektioner som inte gick med sig och denna trötthet. Hade aldrig fungerat i ett arbete som nyförlöst.

Over and out
  • skogstok

Kroppsligt hade jag kunnat arbetat dagen efter, men jag hade inte redo mentalt förens efter ett par veckor tror jag.

• FrogSandra

Jag är lärare (inom dans) och jag började jobba efter 5 månader. Hade kanske kunnat hoppa in efter 3 månader.  Då kände jag att jag ville visa framfötterna. Hade inte jobbat så länge och det funkade inte bra med min vikarie och jag var ingen hemma person.
    Nu ska jag ha nr 2 och jag ska vara hemma 1 år. Visst kommer det klia i kroppen efter ett tag men VARFÖR jobbar man. Inte tackar dom dig för att du går upp på morgonen efter att inte ha sovit mer än få timmar och har lektion. Lycka till!

• sagofröken

Oj. Jag tror att jag tänkt lite för naivt på det här. Känns svårt när det är så himla långt bort! Jag tänkte nog att eftersom det bara gällde några få dagar (som det i princip är omöjligt att få vikarie för, resten av min tjänst får de självklart tillsätta vikarie till)... ja, att jag skulle kunna masa mig dit, lämna pappan med bebis och utpumpad mjölk {#lang_emotions_innocent}

Hmm. Dilemma. Jag vill verkligen inte berätta än, men fy så hemskt att planera in saker man vet att man inte kommer kunna utföra...
  • sagofröken
    Heffa skrev 2010-05-26 17:22:58 följande:
    Oj, jag hade nog tidigast kunnat arbeta efter 6 månader. Dels var kroppen helt förstörd, hade infektioner som inte gick med sig och denna trötthet. Hade aldrig fungerat i ett arbete som nyförlöst.
    Matildath: Oj, det låter jättetufft! 
    Jag gissar att när man väl kommer dit så lär man inte tänka på jobbet alls, bara att bebis och en själv mår bra... 
    Tack för att ni delar med er!
  • benedikten

Ts du sätter inte kollegorna i klistret om du inte kan jobba pågrund av graviditet. Det är väl inte upp till dig att lösa det problemet? Du behöver inte berätta på jobbet fören 2-3 månader innan bf.

Jag tycker du ska fortsätta som vanligt och berätta när du tycker att det känns rätt sen är det upp till din chef att lösa resten.

• SilverEmma

Jag började utbildning/praktik när yngsta var 3½ vecka utan problem. Tyckte det var liiiite tidigt innan jag började men när jag väl började så ångrade jag ingenting! Nu i efterhand hade jag fixat det ännu tidigare också. Dock krävs det att man litar 100% på pappan.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Michisen

Jag hade inte kunnat jobba förrän tidigast sex månader efter förlossningen och gjorde så också, halvpass på helger till en början.

Kunde inte gå ordentligt förrän efter ungefär fyra månader och ammade större delen av dygnet första halvåret, så det var lagom att börja vara ifrån fyra timmar i taget ett par dagar i veckan.

Svårt att planera innan för hur man ska känna sig efter förlossningen liksom - det kan ju tillstöta diverse komplikationer, både fysiska och psykiska, som gör att det känns omöjligt att jobba då.

• passau

jag började när stora var 4 mån, pappa kom med S till jobbet var 3:e timma typ och sedan lämnade han henne när han började och jag slutade...

inte optimalt... men det var kris på jobbet och jag var snäll...
    jag har jobbat hemma en hel del med nr 2 oxå för att spara dagar men jag undrar ibland vad jag håller på med...

minsta är 1 år, jag har massor av dagar kvar på båda men är rätt splittrad och tänker rätt mkt på jobbet... (jobbar 20% el 1 dag/v nu...) så  i slutändan undrar jag om jag kommer tycka det var värt det...

men gör det som känns rätt för DIG!

Lycka tilL!

Svar på tråden När hade ni kunnat arbeta efter förlossningen?