• Bambis

Igår föddes Nilo i vecka 26+3 <3

Igår förlöstes vårt lilla underverk Nilo med akut kejsarsnitt på grund av havandeskapsförgiftning. Han vägde 846 g och 35 cm lång och är världens vackraste. 

Allt ser bra ut just nu, han hade bara respirator i några timmar och har nu cpap och andas luft. 
    Jag har fått träffa honom tre gånger nu och tårarna bara rinner, jag är så fruktansvärt rädd att han inte ska klara sig. Hur orkar man igenom detta? Slits mellan lycka och förtvivlan. 
    Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter, kanske ge lite stöd? 
  • Svar på tråden Igår föddes Nilo i vecka 26+3 <3
  • Pellepellepelle

Bambis, jag lider med dig. Väntar tvillingar som drabbats av TTTS och troligtvis måste tas ut om ett par veckor, i v.28. Men det kan bli tidigare. Nästa vecka ska vi hälsa på på Neo och träffa barnläkare, jag undrar, precis som du, hur i all världen man ska orka. Gråter bara jag tänker på att något kan gå snett, att inte få hålla mina barn, amma dem, hjälpa dem...så maktlös man är.

Önskar er all lycka.

Stora kramar från mig

• Proletariatet
    Bambis skrev 2010-06-19 10:15:20 följande:
    Han har nu fått komma ut från respiratorn, låg i den i ca två dygn. Först var han mycket bättre i andningen och de sänkte tryck och testade tom grimma men nu dippar han ganska mycket igen. 

Jag förstår inte hur man ska orka med det här. Just nu är jag förkyld och får sitta hemma. Drivs till vansinne av oro, kommer han bi jättesjuk igen nu är han dippar mer och mer igen. Det kan vara ductus som stör, men jag vet inte om det blir operation i så fall. Är det någon som varit med om en ductusoperation? 
    Hej! Min dotter opererade ductus när hon var två veckor gammal (född i v.24+1, vägde på operationsdagen strax över 600 gram). Jag var väldigt orolig, att läkarna sa att det var en rutinoperation kändes liksom oväsentligt när det handlar om att söva och skära i ett så litet barn. Men det gick faktiskt jättebra och vi märkte ganska snart efter operationen att hon mådde bättre. Hon låg i respirator de första 7,5 veckorna i sitt liv innan hon orkade med att ligga i CPAP.
    Ta hand om dig, jag hoppas att er lille pojke orkar med CPAP.en och slutar dippa, jag vet precis vilken oro det är
  • xandra
    Bambis skrev 2010-06-19 10:15:20 följande:
    Han har nu fått komma ut från respiratorn, låg i den i ca två dygn. Först var han mycket bättre i andningen och de sänkte tryck och testade tom grimma men nu dippar han ganska mycket igen. 

Jag förstår inte hur man ska orka med det här. Just nu är jag förkyld och får sitta hemma. Drivs till vansinne av oro, kommer han bi jättesjuk igen nu är han dippar mer och mer igen. Det kan vara ductus som stör, men jag vet inte om det blir operation i så fall. Är det någon som varit med om en ductusoperation? 
    Max opererades för öppen duktus. Han var då 5 veckor (vecka 31+0). Precis som Futurum nobis est skriver så sa läkarna att det var en rutinoperation. Här i Stockholm gör läkarna en sådan operation i månaden ca. Men blä så jobbigt det var. Tankarna innan operation gjorde en så orolig, men de små liven läker så snabbt. Det blev 17 stygn. Läkarna sa att en vuxen inte skulle röra sig och må så bra så snabbt som dessa små gör. Max mådde bättre efter operationen. Han fortsatte att dimpa i saturation ett bra tag till, men det var i samband men matning eller bajsning, inte lite hela tiden som innan operationen. En av läkarna som vi träffade i Huddinge fick sin dotter i vecka 25+6 (precis som min Max) för 20 år sedan. Hon opererades för duktusen då och mår prima idag. Det kan vara skönt för dig att veta att denna operation har gjorts ett tag av läkarna i Sverige. Massa kramar från oss!
  • saja08

min historia är lite annorlunda, då det gäller mig. jag föddes i november 82 och hade en öppenstående ductus som läkaren sa att den skulle läka ihop av sig själv. jag fick ligga i lund och i växjö om vart annat tills siste februari 83. jag är född en vecka förtidigt och vägde 2430g och var 43 cm lång. min ductus läkte aldrig och jag opererades första veckan i januari 83. min läkare på den tiden hette Hedling. jag är helt återställd och har inga problem idag.

• Bambis

Va skönt att det har gått bra för er! Det är kanske framför allt att han ska sövas som oroar mig, men vi vet fortfarande inte om det blir operation. Idag hade han dippat väldigt mycket men han hade också bajsat rejält flera gånger och när han var klar så blev han stabil igen. Inte lätta att bajsa och leva samtidigt när man är så liten. 

• 2små2stora
    Bambis: Har de försökt att sluta ductusen med Pedea, det brukar man man börja med innan man opererar.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Bambis
    2små2stora skrev 2010-06-19 20:20:53 följande:
    Bambis: Har de försökt att sluta ductusen med Pedea, det brukar man man börja med innan man opererar.
    Ja det har gjort det en gång och då stängde den sig men nu efter hans senaste infektion verkar det som den är öppen igen enligt läkaren som lyssnat på hjärtat, men vi väntar fortfarande på att de ska göra ett ultraljud för att fastställa. 
  • Catasita81

Jag kan inte säga att jag vet hur det är, eftersom jag inte har varit med om att få barn så mycket tidigare än beräknat. Men ni är i mina tankar! Hoppas ni får må bättre och bättre, och att Nilo bara blir starkare!
    *Styrkekramar*

• 2små2stora
    Bambis skrev 2010-06-19 20:53:23 följande:
    Ja det har gjort det en gång och då stängde den sig men nu efter hans senaste infektion verkar det som den är öppen igen enligt läkaren som lyssnat på hjärtat, men vi väntar fortfarande på att de ska göra ett ultraljud för att fastställa. 
    Pedea kan man göra flera gånger.  Jag har varit med om barn som fått 2 fulla behandlingar med Pedea. På dessa barn har dock inte ductus slutit sig efter den första och då har man gått på med en behandling till. Om nu duktus slöt sig på behandlingen finns det en god chans att det gör det igen.
  • Bambis
    2små2stora skrev 2010-06-19 21:20:22 följande:
    Pedea kan man göra flera gånger.  Jag har varit med om barn som fått 2 fulla behandlingar med Pedea. På dessa barn har dock inte ductus slutit sig efter den första och då har man gått på med en behandling till. Om nu duktus slöt sig på behandlingen finns det en god chans att det gör det igen.
    Ja läkaren sa att det hände att de medicinerade igen men att de ofta inte vill göra det, vet inte varför. Han kunde dock inte svara på om det skulle bli operation då eller om det skulle medicineras. Som jag förstått kan den kanske stänga sig själv också?
  • 2små2stora
    Bambis skrev 2010-06-19 22:28:53 följande:
    Ja läkaren sa att det hände att de medicinerade igen men att de ofta inte vill göra det, vet inte varför. Han kunde dock inte svara på om det skulle bli operation då eller om det skulle medicineras. Som jag förstått kan den kanske stänga sig själv också?
    Ja det kan den.
Svar på tråden Igår föddes Nilo i vecka 26+3 <3