• Charlotta71

Hur finner man en donator?

Hej,
    Vi har precis varit och träffat Landstinget och vi har två alternativ framöver. Antingen gör vi ytterligare IVF:er (gjort 7 plock och 6 tillbakasättningar privat med 2 grav/missfall) eller så kan de hjälpa oss med äggdonation (korsdonation).

Hur 17 hittar vi en donator som är under 35 år och som har familj och som vill hjälpa oss?  Vi har endast de som är äldre i bekantskapskretsen + unga tjejer som inte har familj ännu.

Någon som har tips på hur man kan gå tillväga?

Ytterst tacksam för svar!
    Lottis

• Svar på tråden Hur finner man en donator?
  • Charlotta71

milou67, jag var och lämnade 13 rör blod i veckan som en del av missfallsutredningen och jag hoppas VERKLIGEN att det du skriver är en av de saker de kollar men det ska jag försöka undersöka.

Jättetack för ditt inlägg och trevlig lördag,
    Kram Lottis

• villsågärna38
    Charlotta71 skrev 2010-05-29 13:39:43 följande:
    milou67, jag var och lämnade 13 rör blod i veckan som en del av missfallsutredningen och jag hoppas VERKLIGEN att det du skriver är en av de saker de kollar men det ska jag försöka undersöka. Jättetack för ditt inlägg och trevlig lördag, Kram Lottis
    Jag har också lämnat ureaplasma och mykoplasmaprov. Går hos Milous gyn. Har inte mykoplasma men ureaplasma har jag inte fått svar på ännu. Hoppas inte att jag har det för jag har FET planerat till fredag nästa vecka. Lycka till nu {#lang_emotions_heart}

Kramar till dig Milou - hoppas att det går bra med ruvningen {#lang_emotions_kiss}
  • milou67

tack villsågärna: det går bra med ruvningen..du som vet..när ska jag testa..hihi har liksominte frågat, gjorde ET i torsdags..
    hoppas ureaplasma är negativt!! {#lang_emotions_heart}
    lottis hoppas att du fick ta uraplasma men det tar du urinvägen elelr med sekret...

• Nathalie009

hur gör man för att bli äggdonator då? Jag skulle kunna tänka mig det.. För jag förtår att det måste va hemskt att inte kunna få barn. har tänkt på det många gågner fakitskt.

Hopaps du hittar någon!

People are strange.
  • villsågärna38
    milou67 skrev 2010-05-29 19:19:50 följande:
    tack villsågärna: det går bra med ruvningen..du som vet..när ska jag testa..hihi har liksominte frågat, gjorde ET i torsdags.. hoppas ureaplasma är negativt!! lottis hoppas att du fick ta uraplasma men det tar du urinvägen elelr med sekret...
    Jag hade TD 16 dagar efter ET men då var det 2-dagarsodlat. Testa 14-15 dagar efter ET då bör det garanterat visa rätt. Kramar på dig vännen!! {#lang_emotions_heart}
  • villsågärna38
    Nathalie009 skrev 2010-05-29 19:21:12 följande:
    hur gör man för att bli äggdonator då? Jag skulle kunna tänka mig det.. För jag förtår att det måste va hemskt att inte kunna få barn. har tänkt på det många gågner fakitskt. Hopaps du hittar någon!
    Om du bor i stockholm så är det bara att ringa till Huddinge och berätta att du är intresserad så får du all info du behöver. Kramar
  • Nathalie009
    villsågärna38 skrev 2010-05-29 19:36:17 följande:
    Om du bor i stockholm så är det bara att ringa till Huddinge och berätta att du är intresserad så får du all info du behöver. Kramar
    aa okej, ja ajg bor i stockholm. Men får man träffa den som man donerar till? Eller e d sekretess?
    People are strange.
  • villsågärna38
    Nathalie009 skrev 2010-05-29 19:39:56 följande:
    aa okej, ja ajg bor i stockholm. Men får man träffa den som man donerar till? Eller e d sekretess?
    Nej du får inte träffa den personen, det är anonymt. De får inte veta vem du är heller. Men däremot har det ev barn som dina ägg ger upphov till rätt att veta vem du är när han/hon blir myndig.
  • Nathalie009
    villsågärna38 skrev 2010-05-29 19:41:32 följande:
    Nej du får inte träffa den personen, det är anonymt. De får inte veta vem du är heller. Men däremot har det ev barn som dina ägg ger upphov till rätt att veta vem du är när han/hon blir myndig.
    aha okej. Aa egentligen är det ju lite att fundera på. Lite läskigt skulle det ju kännas om det plingar på dörren 15 år senare och så får man träffa sitt biologiska barn, lite märkligt kanske
    People are strange.
  • villsågärna38
    Nathalie009 skrev 2010-05-29 19:43:33 följande:
    aha okej. Aa egentligen är det ju lite att fundera på. Lite läskigt skulle det ju kännas om det plingar på dörren 15 år senare och så får man träffa sitt biologiska barn, lite märkligt kanske
    Ja det är def något man behöver tänka igenom, både som donator och som mottagare. Tog oss ett halvår att processa och bestämma oss. Om du vill donera så får du träffa både läkare och kurator innan du blir godkänd och sedan tar de blodprover för att se att du inte har HIV, hepatit osv + att de gör en gynundersökning på dig för att se att du är fertil och att allt ser bra ut med dina ägg. Det är en process som tar några månader. Nåt som är viktigt att tänka på är dock att du inte blir barnets mamma utan du donerar ett ägg, en liten cell. Om ett barn skulle söka upp dig (vilket man ju inte ens vet om det vill) så har du inga skyldigheter eller förpliktelser, barnet har ju redan två föräldrar. Men som sagt, det är nåt man måste tänka igenom då det ju är en jättestor grej!!! Kramar
  • villsågärna38
    Nathalie009 skrev 2010-05-29 20:06:11 följande:
    Men får man som donator reda på om donationen gått igenom osv?
    Dom berättar om någon du donerat till blivit gravid och jag tror att du får veta sen om hon fött barn också. Ofta donerar man till två personer varje gång men om du bara vill donera till en så får du säkert det också tror jag. Ring och prata med Huddinge. Det är en barnmorska som heter Kristina som ansvarar för all äggdonationsinfo och hon är jättegullig. De har en telefonsvarare dit man kan ringa och lämna namn och tel så ringer hon alltid tillbaka samma dag. Tel 58581432 Lycka til!! Tycker att du är fantastisk som funderar på detta {#lang_emotions_heart}
  • Charlotta71

milou; uraplasma har de nog inte kollat då för jag har bara lämnat blod. Jag får kolla detta.

Kram och tack för alla fina tips!

• anastacia 77

hej hej.

jag ska donera mina ägg till hösten. så här går det till.....
    man uppsöker ett universitetsjukhus, får tid för samtal, blodprover och psykolog samtal. sedan väntar man ett halvår tills hiv provet är klart och visar naturligtvis negativt.
    varför annonserar ni inte om äggdonator på olika sajter. jag har själv letat efter ett par som önskat komma snabbare i kön.....vilket det gör då man har en egen donator.
    efter alla samtal och prover får man lära sig att ta sprutor på sig själv då man ska lura sin kropp att släppa fler ägg......absolut ingen sex utan skydd......då blir det hemskt många barn:)
    när äggen har mognat tar man en spruta för att de ska lossna och man åker till sjukhuset för äggplock.
    den värsta tiden är självklart att lura sin egen kropp och stänga av sin egen ägglossning..... detta tär på kroppen och är minsann ingen lek så det gäller att ge sig fan på att genomföra detta.....
    kram på er
  • anastacia 77

Äggdonation blev lagligt 2003 så de första barnen är endast 7 år gamla. Därför har ingen blivit uppsökt ännu..... sperma donation blev lagligt 1986 och på sahlgrenska är det inget barn som kommit dit för att ta reda på vem donatorn är...... med äggdonation tror barnmorskorna att det blir annorlunda..... läkarna uppmanar föräldrarna att berätta vem äggdonatorn är..... så det blir nog vanligare. det sägs även att vi snart ska få ha surrogatmödrar..... om några år iaf

kram A
  • villsågärna38
    anastacia 77 skrev 2010-05-30 20:59:10 följande:
    hej hej. jag ska donera mina ägg till hösten. så här går det till..... man uppsöker ett universitetsjukhus, får tid för samtal, blodprover och psykolog samtal. sedan väntar man ett halvår tills hiv provet är klart och visar naturligtvis negativt. varför annonserar ni inte om äggdonator på olika sajter. jag har själv letat efter ett par som önskat komma snabbare i kön.....vilket det gör då man har en egen donator. efter alla samtal och prover får man lära sig att ta sprutor på sig själv då man ska lura sin kropp att släppa fler ägg......absolut ingen sex utan skydd......då blir det hemskt många barn:) när äggen har mognat tar man en spruta för att de ska lossna och man åker till sjukhuset för äggplock. den värsta tiden är självklart att lura sin egen kropp och stänga av sin egen ägglossning..... detta tär på kroppen och är minsann ingen lek så det gäller att ge sig fan på att genomföra detta..... kram på er
    Va fantastisk du är som donerar ägg - ville bara säga det Vi annonserade här på FL och kom i kontakt med en fantastisk tjej som hjälpt oss att komma fram i kön till KS.

Natalie009: På KS behöver donatorerna inte nedregleras (hamna i ett konstgjort klimakterie) heller utan man börjar direkt med sprutor som man tar i ca 14 dagar och sedan plockas äggen. Ev kan man dock behöva ta p-piller i någon vecka innan för att synka mensen men det är inte alltid så.
  • Charlotta71

Natalie009; OCH nedregleringen behöver inte vara en pärs, för mig funkade det väldigt bra att komma i klimakteriet.

anastacia77; du är fantastisk!

• Charlotta71
    Ni som donerar ägg är guld värda för oss som har problem! Kärlek till er!

Seriös förfrågan efter äggdonator!
    Hej,
    Det här är en seriös förfrågan till Dig som funderat på att bli äggdonator och som helst (för enkelhetens skull) är boende i Stockholm med omnejd. Du skall helst ha egna barn sedan tidigare och vara max 35 år. Vi har hört andra par som fått kontakter denna väg, därav vår förfrågan via Familjeliv.

Jag och min sambo har försökt att få barn i flera år med hjälp av tre inseminationer och 6 fullständiga IVFér. Två IVFér har resultetat i graviditeter men som tyvärr slutat i MA (missfall). Alla dessa behandlingar har vi gjort på privat väg.

Nu har vi kommit fram i Landstingskön och går hos läkare på Huddinge Sjukhus. Han har gett oss två valmöjligheter och det ena är att försöka göra tre nya IVFér eller att vi ska göra äggdonation. Men med tanke på den länga kön för äggdonation så behöver vi en donator då jag är nyss fyllda 39 år och inte hinner göra detta annars. Det handlar om korsdonation, dvs att den som lämnar ägg till "oss", dennes ägg går till något annat par och vi får ägg från annan donator.

Vi har inte bestämt oss ännu vilken väg vi skall gå men läkaren/vi tror att äggkvalitén hos mig troligen är det som gör att vi inte lyckats gå vidare med våra graviditeter. Vi får svar på en missfallsutredning om någon vecka och beroende på vad den säger så kommer vi även att ta beslut vilken väg vi ska gå.

Om det finns någon som är intresserad av att ta en dialog med oss så är det bara att skicka ett meddelande till mig via min inbox.

Kort om oss:
    Vi är 39 respektive 42 år år och uppväxta söder om Stockholm. Vi har varit tillsammans i 3,5 år men känt varandra i nästan 10 år. Vår högsta önskan är att få kröna vårt liv med ett liten men resan dit har varit lång och "skumpig".

Stor kram och trevlig helg,
    Lottis
Svar på tråden Hur finner man en donator?