• Petrah

Stökiga barn kanske mår dåligt

Jag vill bara skriva av mig lite. Många barn som anses stökiga och likaså tvärtom inåtvända och blyga kanske mår jättedåligt. Många tror att de är ouppfostrade och de får göra som de vill hemma osv. men har ni tänkt på att felet kanske tex kan vara trauman,övergrepp eller annat de sett eller vart med om. Ni vet inte alls hur mycket skit det rör sig om bakom varje dörr i varje hus/lägenhet. Jag vill verkligen hjälpa dessa barn som far illa. Jag lider med dom små liven och önskar att allt fler får upp ögonen att dessa barn kanske ropar efter hjälp fast på sitt eget lilla sätt. Vi vuxna måste vara lyhörda och stå upp för barnen, misstänker vi att något är fel så måste vi ta ansvar för att de får den hjälp de behöver och inte blunda för det. många tänker tex, - nää inte han vår snälla granne,morfar,farfar,kompis eller vad det nu kan vara, men oftast är dessa människor jättesnälla och underbara utåt för det är på så sätt de inte åker dit. just nu håller jag på att hjälpa 2 st som blivit utsatta av pappan och hans kompis. och sen jag började tala om detta så har jag stött på 8 st som blivit offer för övergrepp på bara några veckor. Det är hemskt!!!!  Så blunda inte för det utan gör vad ni känner är rätt och kom ihåg att den första magkänslan är alltid rätt - lita på den!!

ni kan oxå gå in på www.hopp.org 

Wild, Raw and Beautiful
  • Svar på tråden Stökiga barn kanske mår dåligt
  • Mummy

Som sagt, har man ingen kompetens ska man heller inte leka nån amatörpsykolog.
    Misstänker man något ska man därför prata med någon inom området

• Petrah
    Mummy skrev 2010-05-28 09:57:36 följande:
    Som sagt, har man ingen kompetens ska man heller inte leka nån amatörpsykolog. Misstänker man något ska man därför prata med någon inom området
    vem syftar du på då?? jag leker inte nån amatörpsykolog. jag tror inte det behövs nån psykolog för att upptäcka detta. bara att man är bra människokännare och vet signalerna. jag har hjälpt många med detta både barn och vuxna och fått dom att erkänna för mig o ingen annan.
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah

Det är väldigt tragiskt att man nästan blundar för detta ämne tycket jag. och ännu mer tragsikt att man tros sig behöva en psykolog för att upptäcka ett barns vädjan till att behöva hjälp. suck vart är samhälllet på väg när man blundar för att barn far illa!!!!!!!!!!

Wild, Raw and Beautiful
  • Mummy

Jag blundar inte. Jag säger bara att man ska vara försiktig med att försöka hitta saker i vad barn säger och gör. Bara för att barn ritar blod på sina teckningar måste det inte handla om något speciellt eller att de säger "mamma slår mig" tex. Men självklart ska man ha uppsikt över barn som på något sätt gång på gång visar upp ett beteende som kanske inte är riktigt normalt. Men jag är fortfarande av den åsikten att om man misstänker något så pass hemskt som övergrepp ska man inte själv försöka få barnet att prata om det, utan ta hjälp från någon som jobbar med det.
    Det är inte att blunda för saker eller att strunta i det

• Petrah

jag har lärt mig att fråga barnen själv men på ett snyggt sätt.

Wild, Raw and Beautiful
  • Reglementet

Hur frågar du barnen?

Hur kommer du i kontakt med dessa barn?

• annbom
    Man kan få fram vad som helst ur barn bara man frågar på rätt sätt. Eftersom du själv har ett barn med ADHD å bör du tänka efter lite. Det finns någ många som tycker synd om honom för han mår nog dåligt. Nu vet säkert de som finns i er närhet hur läget är, men alla gör det inte.

En sådan här tråd blir oftast fel just för att man uppfattar den som skriver som fanatisk och inte kan se nyanserna. Jag säger definitivt inte att du är sådan, men jag uppfattade det så när jag läste trådstarten.

Petrah skrev 2010-05-28 10:34:19 följande:
  • hugskott
    Petrah skrev 2010-05-28 10:34:19 följande:
    Du får ursäkta, men det låter oseriöst. Vad har du för kvalifikationer? Eftersom du inte tycker att det krävs någon kompetens antar jag att du är "självlärd"? Det finns inget som är så svårt som att prata med barn som har det tufft, och kunna lägga rätt "värderingar" i detta. Endast om man inte har någon insikt i psykologi kan man hävda att det inte behövs!
    Jag undrar också som reglementet hur/var du kommer i kontakt med dessa barn? Jag håller helt med dig om att vi alla måste hjälpa utsatta barn, men underskatta inte att det finns kompetens inom området.
  • ica

Det finns forskning som visat att barn med sömnbrist blir överaktiva.

• Petrah
    hugskott skrev 2010-05-28 21:05:03 följande:
    Du får ursäkta, men det låter oseriöst. Vad har du för kvalifikationer? Eftersom du inte tycker att det krävs någon kompetens antar jag att du är "självlärd"? Det finns inget som är så svårt som att prata med barn som har det tufft, och kunna lägga rätt "värderingar" i detta. Endast om man inte har någon insikt i psykologi kan man hävda att det inte behövs!
    Jag undrar också som reglementet hur/var du kommer i kontakt med dessa barn? Jag håller helt med dig om att vi alla måste hjälpa utsatta barn, men underskatta inte att det finns kompetens inom området.
    jo jag underskattar det vääääldigt mycket eftersom där jag bor vet dom ingenting och gör ingenting med dessa barn. De lever kvar hos de som tex. utsatt dom och jag kan skriva hur mycket som helst som är helt sjukt.Och de som jobbar med detta, DE är nog bara pålästa, de har nog inte vart med om det i verkliga livet.
    Wild, Raw and Beautiful
  • Johannes E

Hoppa inte på Petrah! Pga av de extremt långa väntetiderna till vården behövs det folk som tar vardagsansvar och bygger upp brustna hjärtan. Väntetiderna är längre än i Albanien,( även om vården är i världsklass ). Men i de fall det har begåtts brott ska hon naturligtvis anmäla det, framför allt om det är pågående. Det är också viktigt att avskräcka också, särkilt om det handlar om sexuella övergrepp i vårt sexistiska samhälle.

Svar på tråden Stökiga barn kanske mår dåligt