Äldre barn som manipulerar mig och mitt barn!
Hej!
Har en dotter på 8 år och bor i en liten by på landet, flyttade dit för 3 år sen trivs utmärkt förutom en liten detalj. Ett grannbarn som visade sig vara väldigt manipulativ och som är svår att sätta gränser för förstör våra liv!
Jag oroar mig dels för att jag får höra väldigt mycket om dennes äldre syskon som är utflugna, t ex, tillåten rökning vid åldrar kring 10-11 år! Inga gränser dragna och mycket polishemkörningar.
Detta flickebarnet är 10 år och börjar närma sig denna åldern och jag börjar bli mycket orolig.
Sedan finns det upplevelser som är svåra att hantera. Telefonsamtal som jag har hört (min dotter brukar sätta igång högtalartelefon) som är lite hotfulla "om inte du säger förlåt ska jag aldrig...." "du, om inte du gör som jag säger....". En gång fick jag spatt när det gällde ett sådant samtal, gick bort med min dotter för en konfrontation. Försökte lösa det med de båda, men grannbarnet börja gråta (antagligen ej van vid konfrontationer) så upptäcker jag att ingen är hemma. säger till henne att ringa hennes mamma, vi stannar tills hon kommer hem å då får man höra att jag inte ska komma dit fler gånger om det inte gäller att de slår eller stjäler av varandra, jag förklarar att i vår familj pratar vi och reder ut saker och ting som uppstår så man inte behöver gå å bära på ouppredda saker!
Saken hör till denna att grannbarnet vid denna situation och flera andra tar upp saker som min dotter har gjort som hänt för år sedan vid t ex ett halvt år eftre inflyttning. jag blir orolig när ett barn tar upp saker som uppenbarligen tynger henne så länge efter incidentens inträffande. Det värsta är när hon drar det emot min dotter när en ny situation uppstår; min dotter tacklar juh inte dessa översittar fasoner särskilt bra och blir istället det svarta fåret alltid i dessa situationer!
Jag blir alltid fruktansvärt arg på grannbarnet och nu har det slutat med att vi inte hälsar eller tittar på varandra, jag vill bara skrika på henne å låta min dotter va ifred!
Det finns också skickade lappar som är elaka från grannbarnet och andra ouppredda saker som hänt, försöker lösa det utanför grannbarnets hem, brukar säga till min dotter att ni får prata om det och lösa detta på busshållsplatsen när de väntar på skolbussen. Säg till henne att säga förlåt säger jag! Men i många fall har grannbarnet vägrat och menar på att hon har inte gjort något fel!
Hon säger att mitt barn ljuger vilket oftast är osant(mitt barn ljuger och gör fel!); stilen på "lögner"; grannbarnet undrar om de kan leka? ja säger mitt barn, senare hemma får hon reda på att vi ska iväg eller nått annat. hon ringer grannbarnet och säger att det gick inte, då säger hon att mitt barn har ljugit för henne!! snacka om att göra en höna av en fjäder! hon är så trist manipulernade, har aldrig hört henne skratta med min dotter eller va snäll mot henne. är trött på detta.
Min dotter kommer hem och är ledsen och så slinker det ur mig;"Vi leker inte fler ggr med henne, hon är juh elak! och nu har jag hållt fast vid detta i ca 8 månader. Men min dotter börjar gå emot mig! Hon pratar ideligen om henne och säger nu är vi kompisar igen. Hon har också sagt till henne att jag sagt att hon är elak vilket grannbarnet konfronterade mig med, vilket jag dementerade att jag sagt att de båda var elaka mot varandra så därför tyckte jag det va bra att de var lite borta ifrån varandra. Jag har sagt att ni kan leka om pappa är hemma så att han tar konflikter om det uppstår för jag orkar inte! (grannbarnet uppvisar samma attityd mot mig som är vuxen, hon har ingen respekt för att jag säger nej till något då går det ut över mitt barn, hon eller jag kommer aldrig undan, det blir alltid nån av oss som blir illa behandlad av henne!)
Har också sagt att de kan leka i skolan, där får pedagogerna ta konflikter. Försöker att få mitt barn på andra tankar att leka med andra barn, men alltid detta eviga tjat om henne! jag mår dåligt! vill inte att mitt barn ser upp till henne! orolig att hon också ska bli som henne med den manipulativa och mobbande attityden.
Har hört andra och liknande saker att hon är inget "snällt" barn. Min dotter har inga som helst problem med andra barn, inte jag heller. Därför ser jag det som att det är grannbarnet som inte får några gränser inga nej och inga måsten, det testar hon hos oss men jag vill inte mer!
Kan jag förbjuda mitt barn att leka med detta barnet?