• SolOchSnö

Om du måste välja: Ditt foster i vecka 6 eller grannens levande barn?

Apropå en annan tråd här under Etik så har jag en annan fråga. Precis som i den andra tråden måste jag säga att det handlar inte om att förringa någons sorg eller att trampa på någons känslor.

En fiktiv situation:

Du har precis fått plus på stickan och är i vecka 6! Nu får du veta att du måste välja mellan ditt foster och din grannes levande barn. Antingen får du missfall i vecka 6 eller så dör din grannes levande barn. Vad väljer du?

Situationen kan inte uppstå men det är en etisk fråga. Jag vill absolut inte angripa någon men jag är intresserad av diskussionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 20:21
    Några skrev att de inte kan tänka sig ett scenario så jag har tänkt ut ett:

Du har ätit av bär på en buske utanför ditt hus. Grannbarnet som är några år gammalt gick förbi och åt av samma bär. Strax efteråt får du veta att bären är giftiga men att de är ofarliga för vuxna. Däremot dör barn och gravida kvinnor får missfall. Du åker in till sjukhuset och de har ett motmedel men det finns bara en enda dos inom räckhåll. Du är den enda som vet att grannens barn också åt av bären och alltså kommer att dö om h*n inte får motmedlet. Nu har du valet: Antingen säger du till läkaren att du är gravid och behöver hjälp och tar den enda dosen av motmedlet eller också berättar du för läkaren att grannens barn behöver motmedlet. Vad gör du?
  • Svar på tråden Om du måste välja: Ditt foster i vecka 6 eller grannens levande barn?
  • Ethi

Jag har förlorat ett embryo i vecka sex. Det är klart att det var tråkigt och sorgligt men det går absolut INTE att ens jämföra under samma decenium eller så med den bottenlösa, fruktansvärda, otänkbara, vidriga, enorma och bottenlösa SORG och SMÄRTA jag inte ens vill smyga in på i tanken om vi skulle förlora något av våra barn... Jag skulle aldrig kunna göra min granne, eller någon överhuvudtaget hur illa jag än tyckte om dem, det!

Naturligtvis får grannens barn leva. Det är ju den enda av de två som faktiskt har ett riktigt människoliv ännu.

• idiblon yes

Grannens barn.

Vilar vid denna källa...
  • Jennie med ie

För mig handlar det ö h t inte om att värdera individernas liv, att ställa dem emot varandra för att se vem som är värd mest. Jag anser inte att ett embryo i min mage har ett större värde än grannens födda barn, det har ö h t inte med det att göra och jag ser ingen anledning att värdera så heller, utan jag kan inte tänka mig att medvetet och aktivt agera så att jag förlorar mitt blivande barn.

• FannyGioia
    Jennie med ie skrev 2010-06-06 15:07:11 följande:
    För mig handlar det ö h t inte om att värdera individernas liv, att ställa dem emot varandra för att se vem som är värd mest. Jag anser inte att ett embryo i min mage har ett större värde än grannens födda barn, det har ö h t inte med det att göra och jag ser ingen anledning att värdera så heller, utan jag kan inte tänka mig att medvetet och aktivt agera så att jag förlorar mitt blivande barn.
    Mm, det är väl ungefär så jag känner.
  • Bedan

Grannens barn får leva. Jag skulle känna mig som en mördare ifall jag lät det dö till förmån för mitt foster som kanske ändå kunnat råka bli ett missfall ändå.

• 737 dagar

Jag hade låtit grannens unge leva. Är i vecka 8 nu och måste säga att jag inte riktigt hunnit få såna känslor för det lilla där inne som någon annan har för sitt barn.Och jag räknar med att kunna bli med barn igen..

• SolOchSnö
    LyckligtSlut skrev 2010-06-06 02:26:29 följande:
    Gud vad sjukt. Inte fan vet jag. Eftersom jag nästan funderar på att ta livet av mig av sorg över mina jävla äggstockar just nu så är det bara hemskt att läsa vissa svar.

Foster är inte slit och slängvara för alla direkt.

Att ställa frågan är ju en sak, som en lek, men folk som svarar att man inte skulle förtjäna att bli förälder för att man inte vill döda sitt foster är ju bara sjukt att skriva.

Får ont i magen av att läsa en del svar.

Dessutom är ju scenariot inte tänkbart ändå då läkaren är den som skulle göra valet beroende på om barnet skulle kunna överleva efter att ha fått botemedlet. De bestämmer ju alltid att barnet går före. Sådana bär finns inte. Dessutom skulle inte ett skit ligga på mitt ansvar för att sjukhuset inte beställt in botemedel nog och de skulle aldrig på ett sjukhus be MIG göra det valet då det vore högst oetiskt.
    I scenariot som jag försökte ställa upp är det DU som väljer. Du berättar för läkaren att du har ätit av de giftiga bären (som existerar i scenariot) och att du är gravid. Läkaren säger "Vi har en dos av motmedlet här men vi måste vara varsamma med det för det är den sista. Du vet att bären är livsfarliga för små barn!"

Läkaren vet inte att barnet har ätit av dem, det är bara DU som har sett det och vet det. Det spelar ingen roll om läkaren inte skulle säga så i verkligheten, det är scenariot.
  • SolOchSnö
    SolOchSnö skrev 2010-06-06 22:22:13 följande:
    I scenariot som jag försökte ställa upp är det DU som väljer. Du berättar för läkaren att du har ätit av de giftiga bären (som existerar i scenariot) och att du är gravid. Läkaren säger "Vi har en dos av motmedlet här men vi måste vara varsamma med det för det är den sista. Du vet att bären är livsfarliga för små barn!"

Läkaren vet inte att barnet har ätit av dem, det är bara DU som har sett det och vet det. Det spelar ingen roll om läkaren inte skulle säga så i verkligheten, det är scenariot.
    Ditt val är alltså: Berättar du i det läget att barnet har ätit av bären? Eller håller du tyst så att du själv får den sista dosen motmedel?
  • mosterYster
    Jennie med ie skrev 2010-06-06 15:07:11 följande:
    Samma här.
Svar på tråden Om du måste välja: Ditt foster i vecka 6 eller grannens levande barn?