Om du måste välja: Ditt foster i vecka 6 eller grannens levande barn?
Apropå en annan tråd här under Etik så har jag en annan fråga. Precis som i den andra tråden måste jag säga att det handlar inte om att förringa någons sorg eller att trampa på någons känslor.
En fiktiv situation:
Du har precis fått plus på stickan och är i vecka 6! Nu får du veta att du måste välja mellan ditt foster och din grannes levande barn. Antingen får du missfall i vecka 6 eller så dör din grannes levande barn. Vad väljer du?
Situationen kan inte uppstå men det är en etisk fråga. Jag vill absolut inte angripa någon men jag är intresserad av diskussionen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 20:21
Några skrev att de inte kan tänka sig ett scenario så jag har tänkt ut ett:
Du har ätit av bär på en buske utanför ditt hus. Grannbarnet som är några år gammalt gick förbi och åt av samma bär. Strax efteråt får du veta att bären är giftiga men att de är ofarliga för vuxna. Däremot dör barn och gravida kvinnor får missfall. Du åker in till sjukhuset och de har ett motmedel men det finns bara en enda dos inom räckhåll. Du är den enda som vet att grannens barn också åt av bären och alltså kommer att dö om h*n inte får motmedlet. Nu har du valet: Antingen säger du till läkaren att du är gravid och behöver hjälp och tar den enda dosen av motmedlet eller också berättar du för läkaren att grannens barn behöver motmedlet. Vad gör du?