Lindreas skrev 2010-06-08 22:56:13 följande:
Fram för fler hundägare som du! :D
ja.. jag vet inte men för mig är det en självklarhet att min hund är en levande varelse och någon jag har ansvar över... det är dock inte samma sak eller ens samma värde som ett barn med i bilden och min hund har JAG köpt och gjort ett val att ta ansvar över.. det gäller både hans hälsa och de människor och andra varelser han träffar.
Läser i flera trådar här om folk som värnar så om sina djur men ändå inte tar dem till veterinär när djuret uppvisar tecken på sjukdom utan hellre skriver här i forum och frågar vad som är fel för att de inte vill/har råd att gå till veterinär...samma sak vad gällande attacker från hundar.. det verkar sällan vara hundens fel... men en hund som attackerar gör det av en orsak..antingen att den är sjuk på något vis... eller att den känner sig trängd och hotad och om det är det senare fallet så är det fanimej ägaresns sak att ta hunden från den sists som gör hunden orolig och trängd....
Samma sak med lösa hundar.. det finns folk som är hundrädda och oavsett hur jävla snäll min hund är så är inte en hundrädd mindre rädd, mitt ord betyder faktiskt inte mycket om man har en fobi. Fråga en som har torgskräck hur mycket den tror på någon som säger "Ja men det är inget farligt att gå ut på öppna platser"
Jag är livrädd för spindlar och det är få som skulle få för sig att ta en spindel och sätta framför mig och säga "Ja men den är inte farlig".. varför skulle jag göra det med en hund som till skillnad från en svensk spindel faktisk KAN vara farlig även om det är otroligt...
HÄNSYN till sina medmänniskor i första hand och hunden i andra får man väl säga.. men köper man hund (eller något annat djur) så har man det TOTALA ansvaret, kan man inte ta det ska man inte ha hund...
Det är därför jag inte haft hund de senaste tio åren, för jag har inte kunnat ge en hund den tryggheten, jag skulle kunnat FÅTT en hund för 2 år sen, men jag skulle inte ha haft råd med veterinärräkningar eller försäkring, därför tackade jag med sorg i hjärtat nej...