• Lussekatten87

Om en hund attackerar mitt barn helt oprovocerat är det då okej om jag...

..dänger till den i typ huvudet eller på benen med en pinne/sten eller vad som finns att tillgå i situationen för att få en chans att springa ifrån och undvika skador?

Rent juridiskt? Vad tycker du?

• Svar på tråden Om en hund attackerar mitt barn helt oprovocerat är det då okej om jag...
  • sasssyy

nu har jag inte läst tråden.. men om min hund (har ingen just nu men har haft och ska skaffa) hade attackerat ett barn helt oproocerat utan orsak....så hade jag med största säkerhet SJÄLV slagit första bästa tillhygge i skallen på honom.. förutom att så klart släpa bort honom från barnet....

Jag hade INTE blivit förbaskad på en förälder eller annan vuxen som gjort detsamma i samma sits och jag hade troligtvis tagit hunden till avlivning samma dag.. eller iaf till veterinär för att kolla upp så att allt står rätt till. En frisk hund gör inte så helt enkelt.

Hade mitt barn eller något annat barn attackerat en hund/min hund eller börjat jaga, peta med pinnar eller kasta sten så hade jag flippat.. och sagt i från på skarpen.. jag hade även sagt att barnet i fråga får skylla sig själv om hunden biter.. dock hade jag aldrig accepterat att min hund attackerar ens i den situationen utan hade sett till att det inte skedde och tagit hunden bort från situationen

• Lindreas
    sasssyy skrev 2010-06-08 22:43:45 följande:
    nu har jag inte läst tråden.. men om min hund (har ingen just nu men har haft och ska skaffa) hade attackerat ett barn helt oproocerat utan orsak....så hade jag med största säkerhet SJÄLV slagit första bästa tillhygge i skallen på honom.. förutom att så klart släpa bort honom från barnet....

Jag hade INTE blivit förbaskad på en förälder eller annan vuxen som gjort detsamma i samma sits och jag hade troligtvis tagit hunden till avlivning samma dag.. eller iaf till veterinär för att kolla upp så att allt står rätt till. En frisk hund gör inte så helt enkelt.

Hade mitt barn eller något annat barn attackerat en hund/min hund eller börjat jaga, peta med pinnar eller kasta sten så hade jag flippat.. och sagt i från på skarpen.. jag hade även sagt att barnet i fråga får skylla sig själv om hunden biter.. dock hade jag aldrig accepterat att min hund attackerar ens i den situationen utan hade sett till att det inte skedde och tagit hunden bort från situationen
    Fram för fler hundägare som du! :D
  • sasssyy
    Lindreas skrev 2010-06-08 22:56:13 följande:
    Fram för fler hundägare som du! :D
    ja.. jag vet inte men för mig är det en självklarhet att min hund är en levande varelse och någon jag har ansvar över... det är dock inte samma sak eller ens samma värde som ett barn med i bilden och min hund har JAG köpt och gjort ett val att ta ansvar över.. det gäller både hans hälsa och de människor och andra varelser han träffar.

Läser i flera trådar här om folk som värnar så om sina djur men ändå inte tar dem till veterinär när djuret uppvisar tecken på sjukdom utan hellre skriver här i forum och frågar vad som är fel för att de inte vill/har råd att gå till veterinär...samma sak vad gällande attacker från hundar.. det verkar sällan vara hundens fel... men en hund som attackerar gör det av en orsak..antingen att den är sjuk på något vis... eller att den känner sig trängd och hotad och om det är det senare fallet så är det fanimej ägaresns sak att ta hunden från den sists som gör hunden orolig och trängd....

Samma sak med lösa hundar.. det finns folk som är hundrädda och oavsett hur jävla snäll min hund är så är inte en hundrädd mindre rädd, mitt ord betyder faktiskt inte mycket om man har en fobi. Fråga en som har torgskräck hur mycket den tror på någon som säger "Ja men det är inget farligt att gå ut på öppna platser"

Jag är livrädd för spindlar och det är få som skulle få för sig att ta en spindel och sätta framför mig och säga "Ja men den är inte farlig".. varför skulle jag göra det med en hund som till skillnad från en svensk spindel faktisk KAN vara farlig även om det är otroligt...

HÄNSYN till sina medmänniskor i första hand och hunden i andra får man väl säga.. men köper man hund (eller något annat djur) så har man det TOTALA ansvaret, kan man inte ta det ska man inte ha hund...
    Det är därför jag inte haft hund de senaste tio åren, för jag har inte kunnat ge en hund den tryggheten, jag skulle kunnat FÅTT en hund för 2 år sen, men jag skulle inte ha haft råd med veterinärräkningar eller försäkring, därför tackade jag med sorg i hjärtat nej...
  • The Morticia
    sasssyy skrev 2010-06-08 23:01:55 följande:
    ja.. jag vet inte men för mig är det en självklarhet att min hund är en levande varelse och någon jag har ansvar över... det är dock inte samma sak eller ens samma värde som ett barn med i bilden och min hund har JAG köpt och gjort ett val att ta ansvar över.. det gäller både hans hälsa och de människor och andra varelser han träffar.

Läser i flera trådar här om folk som värnar så om sina djur men ändå inte tar dem till veterinär när djuret uppvisar tecken på sjukdom utan hellre skriver här i forum och frågar vad som är fel för att de inte vill/har råd att gå till veterinär...samma sak vad gällande attacker från hundar.. det verkar sällan vara hundens fel... men en hund som attackerar gör det av en orsak..antingen att den är sjuk på något vis... eller att den känner sig trängd och hotad och om det är det senare fallet så är det fanimej ägaresns sak att ta hunden från den sists som gör hunden orolig och trängd....

Samma sak med lösa hundar.. det finns folk som är hundrädda och oavsett hur jävla snäll min hund är så är inte en hundrädd mindre rädd, mitt ord betyder faktiskt inte mycket om man har en fobi. Fråga en som har torgskräck hur mycket den tror på någon som säger "Ja men det är inget farligt att gå ut på öppna platser"

Jag är livrädd för spindlar och det är få som skulle få för sig att ta en spindel och sätta framför mig och säga "Ja men den är inte farlig".. varför skulle jag göra det med en hund som till skillnad från en svensk spindel faktisk KAN vara farlig även om det är otroligt...

HÄNSYN till sina medmänniskor i första hand och hunden i andra får man väl säga.. men köper man hund (eller något annat djur) så har man det TOTALA ansvaret, kan man inte ta det ska man inte ha hund...
    Det är därför jag inte haft hund de senaste tio åren, för jag har inte kunnat ge en hund den tryggheten, jag skulle kunnat FÅTT en hund för 2 år sen, men jag skulle inte ha haft råd med veterinärräkningar eller försäkring, därför tackade jag med sorg i hjärtat nej...
    Amen!
  • sopes alva
    MammaMajs skrev 2010-06-08 22:33:18 följande:
    Rent juridiskt är det inget större problem, då en hund inte räknas som en levande varelse utan en sak man äger. (Detta faktum kan man givetvis ha synpunkter på)
    vänta lite nu ser att du skrivit att det är en uppfatnning man kan a synpunkter på MEN hur kan en hund inte vara en LEVANDE varelse?
  • logg81
    sopes alva skrev 2010-06-09 05:07:28 följande:
    vänta lite nu ser att du skrivit att det är en uppfatnning man kan a synpunkter på MEN hur kan en hund inte vara en LEVANDE varelse?
    Jo det är sant... Husdjur räknas som "ting".
    Djuren har djurskyddslagen för att inte bli behandlade som "ting".

Bortser man från djurskyddslagen så är husdjur samma sak som en bokhylla ungefär. Knepigt som attans men sant... Lagen är ibland ganska "platt"...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • sopes alva
    logg81 skrev 2010-06-09 05:17:48 följande:
    Jo det är sant... Husdjur räknas som "ting".
    Djuren har djurskyddslagen för att inte bli behandlade som "ting".

Bortser man från djurskyddslagen så är husdjur samma sak som en bokhylla ungefär. Knepigt som attans men sant... Lagen är ibland ganska "platt"...
    där ser man vad lite man kan. Tycker det låter lite hemskt faktiskt.
  • logg81
    sopes alva skrev 2010-06-09 05:24:56 följande:
    där ser man vad lite man kan. Tycker det låter lite hemskt faktiskt.
    Nja... det är ju en juridisk term på dom. Privat egendom.
    Det finns ju lagar för det mesta. Hur bohag ska delas mellan två makar, hur man ska sköta sin bil och hur man betalar sitt hus. O så hur man tar hand om sin hund. Allt är privat egendom och allt har olika lagar... Sparkar man en hund så är det ju inte skadegörelse man blir anmäld för. Då är det djurskyddslagarna man använder sig av. Men i grund och botten är de "ting"...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • yodi

nu vet jag inte vad lagen säger men  hade en hund attakerat mitt barn så hade jag både slagit och sparkat på den för att få den att avbrytta attaken

• Rakad Apa

Hade en hund gått till angrepp på mitt barn så hade hundfan fått en känga, oavsett juridiska konsekvenser.

• Lindreas

Du har så rätt!

Vår hund (alltså mina föräldrars egentligen) är hur snäll som helst, och skulle hon bita någon skulle jag bli ytterst förvånad. Men om hon skulle göra det har något gått snett, och då är det mitt ansvar att reda upp det. Munkorg ute eller rätt och slätt avlivning. Hur mycket jag än älskar henne.
  • sataya

nu har jag inte läst hela tråden...

men skulle min hund göra det där så skulle även jag nog ha sparkat henne och sedan en tripp till vetrinären för avlivning... en hund som biter är inte frisk...

skulle även ha sparkat någon annans hund om den attackerade mig, mina barn eller min hund.. min hund blev biten av en schäfer när hon var ca 6mån och hon är nu livrädd för schäfrar..  jag var dock inte den som var ute med min hund då så därav hände inte så mycket mer än att min syster ringde mig och tok grät så jag trodde hunden var död men det var ett litet litet sår på tassen...

• Gung Ho
    Lussekatten87 skrev 2010-05-28 22:17:44 följande:
    ..dänger till den i typ huvudet eller på benen med en pinne/sten eller vad som finns att tillgå i situationen för att få en chans att springa ifrån och undvika skador?

Rent juridiskt? Vad tycker du?
    Jag tar en sten och slår ihjäl hunden!

Vad i ligger problematiken?
  • sternum

Om du med attackerar menar biter, så är det klart att du ska skydda barnet, men med minsta möjliga våld. Precis som om det hade varit en människa som attackerat. 

Jag har själv hund men inga barn. Jag har även upplevt det motsatta vill jag tillägga i den här diskussionen. Föräldrar låter sitt barn (ofta skrikandes/skrattandes och med viftande armar), utan att fråga om det är okej, springa fram till hunden. Hunden upplever detta som en attack från barnets sida och hunden svarar med samma medel. Det räcker om detta händer en gång och hunden kan bli livrädd och inta försvarsställning varje gång ett barn kommer. Fråga om du/ditt barn får klappa hunden och låt ALDRIG ett barn springa mot en okänd hund.
    Det finns alltid en bakgrund till att en hund beter sig på ett visst sätt. Men det är förstås ALDRIG okej att en hund biter.

Med detta vill jag ha sagt att detta bygger på en ÖMSESIDIG respekt för varandra!     

• sternum

Läser i flera trådar här om folk som värnar så om sina djur men ändå inte tar dem till veterinär när djuret uppvisar tecken på sjukdom utan hellre skriver här i forum och frågar vad som är fel för att de inte vill/har råd att gå till veterinär ...samma sak vad gällande attacker från hundar.. det verkar sällan vara hundens fel... men en hund som attackerar gör det av en orsak..antingen att den är sjuk på något vis... eller att den känner sig trängd och hotad och om det är det senare fallet så är det fanimej ägaresns sak att ta hunden från den sists som gör hunden orolig och trängd....

Jag tror mig ha sett en och annan tråd som handlar om barns krämpor också (även om jag i sig tycker att du har rätt, självklart ska man kontakta veterinär vid misstanke om sjukdom/skada/smärta hos djuret).
  • Gul13

Ja absolut. Gör vad du behöver göra för att skydda ditt barn.
    Om det är tillåtet rent juridiskt vet jag inte. Men varken jag eller min man tänker anmäla dig.

Svar på tråden Om en hund attackerar mitt barn helt oprovocerat är det då okej om jag...