• logg81

Skämspall på förskolan?

Jag undrar bara om personalen på er förskola använder sig av skämspall när barnen gör fel?

Anledningen till att jag undrar är att min dotter fick sitta på skämspall igår. Hon hade börjat bråka i rutschkanan och sparkat en annan flicka så det börjat blöda.

Självklart ska det komma konsekvenser efter en sån grej! Det är inte acceptabelt!
    Men min tös är 2,5 år och förstår inte alls det där med skämspall och det är ingen metod jag någonsin kommer använda mej av eller har använt. Lite mer kreativ tycker jag nog att en utbildad förskolepedagog ska vara...

Det var en vikarie som satt henne åt sidan, en vikarie jag aldrig träffat och så vitt jag vet har min tös aldrig träffat henne heller.
    När jag kom och hämtade tösen satt hon ensam och gungade.

Den här vikarien berättade allt med ett leende på läpparna och verkade väldigt stolt över det hon gjort.

Är det något som är vanligt inom förskolan? Jag kommer ta upp det här med "min" fröken på måndag men jag vill gärna veta om det är andra som varit med om det och hur ni bemötte det hela.

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Svar på tråden Skämspall på förskolan?
  • Mei
    Sar skrev 2010-05-30 23:37:23 följande:
    Och nästa gång du träffar vikarien kan du ju berätta för henne att hon uppfört sig illa och får sätta sig på en skämspall i (hur gammal var hon, 25?) 25 min innan hon får vara med och umgås igen. På den tiden ska hon själv ha listat ut vad hon gjorde fel och hur hon ska göra nästa gång utan att prata med någon annan vuxen......
    Illustrativt och bra. Till det ska ju tilläggas att 25-åringar ändå har en enormt mycket större erfarenhetsbank och helt andra referensramar för omvärldstolkning/händelseanalys att falla tillbaka på vid den problemlösningen.
  • logg81
    livet leker skrev 2010-05-30 22:08:23 följande:
    Vad är det för j*vla dagis????
    Nej nej... det är inte något "jävla dagis".

Jag har fullt förtroende för ordinarie personal. De jobbar med föräldrarna för barnen s.a.s... Det här är ju en vikarie det handlar om... tyvärr...
  • Cocco
    muffin skrev 2010-05-30 19:58:38 följande:
    ..öh, nej det står det inte. Jag pluggar till lärare och har bläddrat igenom alla läroplaner hundra gånger och det står ingenstans.
    Nja inte skämspall bokstavligen talat men att man inte får bestraffa barnet genom att sätta det i typ skamvrå.
    Alltså ensamt.
    Orkar inte leta upp var men jag vet att andra har letat upp det och jag har sjäv läst det.
  • logg81
    Sar skrev 2010-05-30 23:37:23 följande:
    Det är upptaget i kommunalfullmäktige i vår kommun att skämspall INTE får användas inom förskoleverksamheten. Det händer att man måste lyfta undan ett barn från en situation som barnet inte hanterar men då pratar man om saken och barnet behöver inte schavottera inför andra barn och vuxna. Vissa barn behöver också punktmarkeras i vissa perioder för att slippa misslyckas (man hinner hejda dem och visa på "rätt sätt" innan de hunnit ex.vis bita ett annat barn). Jag skulle definitivt ta upp detta med både med ordinarie pedagoger samt med ansvarig för förskoleverksamheten. Och nästa gång du träffar vikarien kan du ju berätta för henne att hon uppfört sig illa och får sätta sig på en skämspall i (hur gammal var hon, 25?) 25 min innan hon får vara med och umgås igen. På den tiden ska hon själv ha listat ut vad hon gjorde fel och hur hon ska göra nästa gång utan att prata med någon annan vuxen......
    Vikarien var (är) nog väldigt nära pensionsåldern så hon lär ju få sitta där ett tag i så fall... hi hi hi...

Jag förstår inte vart de här dumheterna kommer ifrån. Enda gången Lina blir sur är när hennes gammelmormor retas och säger att Linas leksaker är hennes. Då kan Lina gå fram och försöka slå gammelmormor. Men jag har aldrig sett det ihop med andra barn, även om hon varit sur över att hon inte fått som hon velat.

Men jag antar att det är något sådant som hänt. Jag är medveten om att Lina är bortskämd på det sätt att hon inte har någon konkurrens. Hon har inga syskon och kusinen kommer inte förrens i september. Hon är enda barnet i familjen fram tills dess.
    Dagis är det enda stället hon får vardaglig konkurrens och det märks. Ibland kommer hon hem med blåtiror och blåmärken. Men att barn knuffas och är hårdhänta är inget nytt för mej. Jag lever efter det gamla talesättet att "ett friskt barn har skrubbade knän och blåmärken". 
    Däremot behöver det ju inte gå till överdrift så det blir sparkar och någon blöder... Oavsett om det var själva sparken som slog hål eller om flickan trillade och slog hål av sparken. Men jag har lite svårt att se hur Linas sparkar kan bli så hårda så det blöder... Men men... det spelar ingen roll. Fel var det i vilket fall...
    Man sparkas inte och Lina är helt på det klara med att hon ska sparka boll med X, inte sparka X...

Usch... jag känner inte alls för att ta upp det här imorgon. Jag har en klump i magen. Att klaga och påpeka fel är inte min starka sida. Men jag vill inte att Lina, eller något av de andra barnen, blir utsatt för det här igen.
    Varken sparkar eller skämspall...

Kan ingen byta plats med mej snälla???
  • en glad
    muffin skrev 2010-05-30 19:58:38 följande:
    ..öh, nej det står det inte. Jag pluggar till lärare och har bläddrat igenom alla läroplaner hundra gånger och det står ingenstans.
    Men det står i Föräldrabalken att barn skall "behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling". .... och det förbudet mot kränkande uppfostran gäller alla som har med barn att göra!
  • logg81
    Cocco skrev 2010-05-31 00:31:34 följande:
    Nja inte skämspall bokstavligen talat men att man inte får bestraffa barnet genom att sätta det i typ skamvrå. Alltså ensamt. Orkar inte leta upp var men jag vet att andra har letat upp det och jag har sjäv läst det.
    Jag har läst hela läroplanen en gång till nu och det står inget om vad förskolepersonalen inte får göra. Inte heller något om att skam inte får användas...

Det enda jag kan tolka som att skamvrå/pall skulle kunna falla under är denna mening...:

". Inget barn skall i förskolan utsät-
    tas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller
    annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller funk-
    tionshinder eller för annan kränkande behandling."

Sen är det ju vad man själv anser vara kränkande. Jag tycker att skamvrå och nannymetoderna är superfel men kanske tycker inte vikarien det och då har det ju blivit en miss i kommunikationen. Inte för att jag trodde att det var en metod som användes eller att jag var tvungen att specifikt meddela hur jag vill att Lina uppfostras...men tji fick jag och konsekvenserna av vikariens agerande har inte varit superroliga att se direkt :-/
  • en glad
    logg81 skrev 2010-05-31 00:57:21 följande:
    "Inte heller något om att skam inte får användas..."
    - Nej för det står i Föräldrabalken och gäller även dem som arbetar med barn ...

"Inget barn skall i förskolan utsät- tas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller funk- tionshinder eller för annan kränkande behandling."
    - Och det är hämtat ur Regeringsformen (grundlag)

"Sen är det ju vad man själv anser vara kränkande."
    - Nej, det uttolkas av tillsynsmyndigheter och rättsinstanser...

"Jag tycker att skamvrå och nannymetoderna är superfel men kanske tycker inte vikarien det och då har det ju blivit en miss i kommunikationen."
    - Ja det är definitivt en utbildnings- och arbetsledarfråga ....
  • logg81

En glad:

Jag var inne på läroverkets sida och laddade ner läroplanen för 2010. Den verkar ha varit samma sedan 1998. Eller så laddade jag ner fel. Men 2010 stod på länken och 1998 stod det i pdf-filen.
    Att det är i läroplanen och inte regeringsformen jag läste är jag tvärsäker på. Men det är väl säkert så att mycket av det som står i läroplanen kommer från lagarna.

Men men... en liten parentes i det hela.

• logg81

Nu har jag varit och lämnat Lina på dagis.
    Tyvärr var min fröken inte där men en annan som jag har bra kontakt med.

Det var som en helt vanlig överlämning. Enda skillnaden var att jag tog upp det här.

"Jo... Lina blev ju satt på skämsplats i fredags och hon har tagit mycket hårt på det."
    Fröken förklarade att hon varit på semester sedan i onsdags så hon visste inget alls om det här. Men jag drog lite snabbt det jag visste. Att Lina sparkat X och att hon sen blivit satt på gräsmattekanten.

Fröken sa inte ett ljud. Hon såg väldigt chockad ut och väldigt besviken. Vet inte om det var Lina hon vart besviken på som gjort så dumt, för hon är en snäll, glad och öppen unge annars... Eller om det var bestraffningen hon blev besviken på.

Men hon sa inte ett ljud om det så jag fortsatte och förklarade att Lina gått hem och misshandlat sina nallar, att hon varit väldigt fysisk överhuvudtaget och att hon inte släppt in någon i leken. Det var igår hon slappnade av och släppte in oss andra ordentligt för att leka ihop.

Jag framförde min synpunkt på det hela väldigt kort och avslutade det hela med att påpeka att denna metod inte passar Lina eller mej alls och att de får ta och använda sig av någon annan lösning om det händer igen.

Att det ska komma en konsekvens är jag helt med på. Det är inget snack om den saken...
    Men Lina ska inte behöva gå och må dåligt av den konsekvensen i flera dagar, inte heller ska hon fortsätta att straffa sig själv.

• muffin
    en glad skrev 2010-05-31 00:51:13 följande:
    Men det står i Föräldrabalken att barn skall "behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling". .... och det förbudet mot kränkande uppfostran gäller alla som har med barn att göra!
    ja det gör det säkert.
  • Sar
    Mei skrev 2010-05-31 00:24:38 följande:
    Illustrativt och bra. Till det ska ju tilläggas att 25-åringar ändå har en enormt mycket större erfarenhetsbank och helt andra referensramar för omvärldstolkning/händelseanalys att falla tillbaka på vid den problemlösningen.
    Jamenvisst, och eftersom vikarien inte lyckas med detta så kan man ju undra hur en 2,5-åring skulle ha en sportslig att lyckas klura sig fram till "rätt" lösning genom att sitta och "skämmas".

Till ts; vad bra att du kontaktat förskolans ordinarie personal och berättat att du inte accepterar skämspall. Jag tror inte det var ditt barns uppförande som oroade den ordinarie pedagogen utan vikariens. Däremot vill hon nog inte säga så mkt till dig av lojalitetsskäl?! men detta är definitivt något som bör tas upp senare på utvecklingssamtal etc.
    Vad har förskolan för handlingsplan om något liknande inträffar? Och då är inte skämspall rätt lösning.
  • Melly

Om mitt barn hade fått sitta på skämspall på dagis så hade jag blivit vansinnig. Hade direkt kontaktat förskolans chef och kommunens ansvariga oxå. Aldrig i livet att jag skulle acceptera att mitt barn utsattes för en sån kränkande behandling. Om det skulle hända igen så skulle jag ta mitt barn ifrån den förskolan.

• logg81

När jag kom för att hämta Lina hade den fröken jag pratade med imorse forskat lite under dagen och fått reda på hela historien. Jag har ingen anledning att misstro någon av dom på dagis.

Den problemet låg hos var vikarien. Hon skulle ha berättat mer utförligt vad som hänt.

Tydligen hade barnen kivats i rutschkanan vid upprepade tillfällen och när Lina sparkade X tog de Lina åt sidan för att lugna ner det hela.
    Lina fick aldrig sitta och skämmas som jag uppfattade att hon fick göra utan hon hade sällskap undertiden hon lugnade ner sig. De hade först suttit ner med henne och sedan aktiverat henne på annat håll.
    Flickan hon sparkade repade sig ganska omgående efter omplåstring och tröst så det blev ingen allvarlig skada fysiskt. Och hon var med och lekte med Lina idag när jag hämtade henne så hon verkar inte ha blivit rädd för henne heller.

Så kan det gå när man inte är övertydlig.
    Det är iaf skönt att veta att dagis inte jobbar med sådana metoder utan låter barnen försöka reda ut saker på egen hand innan de lägger sig i.
    Jag tror det är mycket lätt att missförstå oxå när det ska tas i "all hast" av en människa man aldrig sett förut. Jag hade ju ingen aning om vem hon var förrens hon pratat klart. Då presenterade hon sig.

Men men... Mycket skönt att det bara var ett missförstånd.

Att Lina agerade som hon gjorde hemma kan ha berott på många saker. Att hon åkte på stryk hon med och var ledsen för det, att hon förstått att hon gjort fel men inte vet vad hon ska göra av ångern ännu... Ja... jag fick en hel del alternativ på det.

Allt är utrett och alla mår bra. Det är huvudsaken
    Händer det att de ryker ihop igen så är jag trygg med att de tar Lina åt sidan vid behov. Då vet jag hur de gör...

• en glad
    logg81 skrev 2010-05-31 06:34:11 följande:
    En glad:Jag var inne på läroverkets sida och laddade ner läroplanen för 2010. Den verkar ha varit samma sedan 1998. Eller så laddade jag ner fel. Men 2010 stod på länken och 1998 stod det i pdf-filen. Att det är i läroplanen och inte regeringsformen jag läste är jag tvärsäker på. Men det är väl säkert så att mycket av det som står i läroplanen kommer från lagarna. Men men... en liten parentes i det hela.
    Men absolut - våra grundlagar är starka styrdokument och är överförda till många andra lagar och bestämmelser..... Man kan jämföra med konventionen om barnets rättigheter som inte är någon lag i sig, men ändå ett styrdokument som Svrige ratificierat och som därfår återfinns artiklarna överförda i många lagar som berör barn....
Svar på tråden Skämspall på förskolan?