Sar skrev 2010-05-30 23:37:23 följande:
Det är upptaget i kommunalfullmäktige i vår kommun att skämspall INTE får användas inom förskoleverksamheten. Det händer att man måste lyfta undan ett barn från en situation som barnet inte hanterar men då pratar man om saken och barnet behöver inte schavottera inför andra barn och vuxna. Vissa barn behöver också punktmarkeras i vissa perioder för att slippa misslyckas (man hinner hejda dem och visa på "rätt sätt" innan de hunnit ex.vis bita ett annat barn). Jag skulle definitivt ta upp detta med både med ordinarie pedagoger samt med ansvarig för förskoleverksamheten. Och nästa gång du träffar vikarien kan du ju berätta för henne att hon uppfört sig illa och får sätta sig på en skämspall i (hur gammal var hon, 25?) 25 min innan hon får vara med och umgås igen. På den tiden ska hon själv ha listat ut vad hon gjorde fel och hur hon ska göra nästa gång utan att prata med någon annan vuxen......
Vikarien var (är) nog väldigt nära pensionsåldern så hon lär ju få sitta där ett tag i så fall... hi hi hi...
Jag förstår inte vart de här dumheterna kommer ifrån. Enda gången Lina blir sur är när hennes gammelmormor retas och säger att Linas leksaker är hennes. Då kan Lina gå fram och försöka slå gammelmormor. Men jag har aldrig sett det ihop med andra barn, även om hon varit sur över att hon inte fått som hon velat.
Men jag antar att det är något sådant som hänt. Jag är medveten om att Lina är bortskämd på det sätt att hon inte har någon konkurrens. Hon har inga syskon och kusinen kommer inte förrens i september. Hon är enda barnet i familjen fram tills dess.
Dagis är det enda stället hon får vardaglig konkurrens och det märks. Ibland kommer hon hem med blåtiror och blåmärken. Men att barn knuffas och är hårdhänta är inget nytt för mej. Jag lever efter det gamla talesättet att "ett friskt barn har skrubbade knän och blåmärken".
Däremot behöver det ju inte gå till överdrift så det blir sparkar och någon blöder... Oavsett om det var själva sparken som slog hål eller om flickan trillade och slog hål av sparken. Men jag har lite svårt att se hur Linas sparkar kan bli så hårda så det blöder... Men men... det spelar ingen roll. Fel var det i vilket fall...
Man sparkas inte och Lina är helt på det klara med att hon ska sparka boll med X, inte sparka X...
Usch... jag känner inte alls för att ta upp det här imorgon. Jag har en klump i magen. Att klaga och påpeka fel är inte min starka sida. Men jag vill inte att Lina, eller något av de andra barnen, blir utsatt för det här igen.
Varken sparkar eller skämspall...
Kan ingen byta plats med mej snälla???