• frk tiger

Kan man bli sjukskriven på grund av sömnbrist?

Är det nån som har blivit sjukskriven på grund av dålig sömn? Jag har sovit dåligt mer eller mindre hela graviditeten (går in i vecka 19 imorgon). För det mesta funkar det ändå okej, men det påverkar förstås hela min vardag. Egentligen trivs jag jättebra på jobbet och tycker att det är kul. Men nu när jag tänker på vad jag har framför mig i veckan känns allt bara jobbigt och besvärligt. Saker som jag annars skulle tycka va roliga och se fram emot. Längtar bara hem till soffan.

Det känns inte som att jag gör nåt vidare bra jobb.

Samtidigt verkar det lite "futtigt" att bli sjukskriven för att man inte kan sova. Det finns ju så mycket värre saker att drabbas av.

Men det känns som att om jag jobbade bara halvtid, så skulle jag inte behöva sitta här och räkna ner timmarna varje dag. Fick jag tid att vila på dagarna skulle jag kanske ha mer ork och lust att ägna mig åt arbetsuppgifterna och det skulle kännas kul igen.

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven på grund av sömnbrist?
  • Jisa
    saltabanditen skrev 2010-06-02 18:54:17 följande:
    Eller så är det precis tvärtom, att de som påstår sig "lida" av sömnsvårigheter vet i allmänhet inte vad allvarliga sömnsvårigheter innebär, de tror.

Varför tror du att jag tog upp psykiska störningar i samband med sömnbrist? (Tex hallucinationer, men det har du säkert upplevt eller?)

Trötthet under några månader är inte lång tid, det är obekvämt och jobbigt, men inget som kan hämtas igen och inget som påverkar kroppen negativt i längden. 
    Det var inte meningen att kliva någon på tårna. Kan bara tycka att det är trist att om någon skriver en tråd över att må skit över förlorad sömn så kommer genast folk och ska klanka ner istället för att stötta.

Sen måste det faktiskt inte gå så långt som att man ska få hallucinationer för att det ska vara för jävligt.  Jag fattar inte ens varför du hoppar på mig som du gör.
    Och hur svåra mina sömnproblem har varit och vilka symptom jag fått tänker jag int redogöra för. Jag skrev här för att stötta TS.

Det finns alltid de som har det värre, det gör inte TS problem i detta nu betydelselösa.
  • Zygo
    Eller så är det precis tvärtom, att de som påstår sig "lida" av sömnsvårigheter vet i allmänhet inte vad allvarliga sömnsvårigheter innebär, de tror.

Varför tror du att jag tog upp psykiska störningar i samband med sömnbrist? (Tex hallucinationer, men det har du säkert upplevt eller?)

Trötthet under några månader är inte lång tid, det är obekvämt och jobbigt, men inget som kan hämtas igen och inget som påverkar kroppen negativt i längden. 
    Finns alltid de som har det värre, det får inte andra att känna sig bättre av att deras problem blir förminskade.
    Och att trötthet inte påverkar kroppen negativt, är du läkare eller?
  • saltabanditen
    Jisa skrev 2010-06-03 00:22:36 följande:
    Det var inte meningen att kliva någon på tårna. Kan bara tycka att det är trist att om någon skriver en tråd över att må skit över förlorad sömn så kommer genast folk och ska klanka ner istället för att stötta.

Sen måste det faktiskt inte gå så långt som att man ska få hallucinationer för att det ska vara för jävligt.  Jag fattar inte ens varför du hoppar på mig som du gör.
    Och hur svåra mina sömnproblem har varit och vilka symptom jag fått tänker jag int redogöra för. Jag skrev här för att stötta TS.

Det finns alltid de som har det värre, det gör inte TS problem i detta nu betydelselösa.
    Att stötta är inte synonymt med att få medhåll. Ts skrev en fråga och fick också svar, varav flera inte på hennes linje. Du behöver lära dig skilja på medhåll med att stötta. Vill man ha en typ av svar ska man skriva det.
    Zygo skrev 2010-06-03 08:40:30 följande:
    Finns alltid de som har det värre, det får inte andra att känna sig bättre av att deras problem blir förminskade.
    Det handlar inte om värre utan att ge TS svar på sin fråga. Att de sedan blev oväntade gör att du tolkar det som något som liknar påhopp, i allafall meningen att trycka ner TS i skoskaften.
    Well. Forum är inte ett ställe för inbördes beundrar. Något som många tror.

Angående yrkesfrågan: läs inläggen noga igen, du hoppade över en del meningar med bla ordet långvarig. Därför tolkar du fel och får det till att bli annat.
  • Jisa

Du skulle nog må bra av att bli mer ödmjuk.
    Lämnar tråden då det som vanligt inte handlar om TS problematik utan blir tjaffs bland de kommenterar.

• Starkast
    Zygo skrev 2010-06-02 17:25:51 följande:
    Vad är det mer som FK kräver för att få en sjukskrivning godkänd än ett sjukskrivningsintyg från en läkare?
    Det är FK som gör bedömningen. Läkarens intyg är bara en del i den bedömning Fk gör.

FK har ju även gjort om reglerna vilker gör att det är mycket svårare att få igenom en sjukskrivning idag.
  • Starkast
    Zygo skrev 2010-06-02 17:27:05 följande:
    Det var pga sömnbristen som ledde till svårt med koncentrationen som gjorde att jag blev sjuskriven. Inte pga de andra symtomen.
    FK har tagit med alla delar i sin bedömning.
    Du har ju även ett arbete där du inte kan må hur som helst och när det är så tydligt att dina besvär var övergående kan ju inte Fk kräva att du byter jobb. Det är först efter 3månader du bedöms över hela arbetsmarknaden.
  • Starkast
    längtar och väntar skrev 2010-06-02 17:32:34 följande:
    De bedömer din förmåga till att kunna jobba.. Det är inte säkert fk: s läkare gör samma bedömning som din läkare. Däremot har du rätt att vara hemma från ditt jobb om du har läkarintyg, men godkänner inte fk får du inga pengar.
    Det är handläggaren som gör bedömningen först och främst.
    Denne kan be sin rådgivningläkare om råd i svårare fall.
  • Starkast
    Zygo skrev 2010-06-02 17:56:01 följande:
    Om de inte godkänner, kan man direkt överklaga då?
    Japp.
    Om de inte godkänner får du hem ett brev, där står det hur du gör för att överklaga.
  • Starkast

Håller till stor del med dig
    Att verkligen vara sömnstörd, det är en helt annan sak.
  • Starkast
    Jisa skrev 2010-06-03 00:22:36 följande:

Det är ingen som klankar ner, utan informerar.
    Jag tycker det är lika trist när människor verkar vilja missförstå.
  • Starkast
    Kroppen klarar av mycket mer än vad man tror. Den vänjer sig. Man behöver mycket mindre sömn än vad man tror faktiskt.

Kan ta mig själv som exempel eftersom det är enklast.
    Under 4år sov jag ingen djupsömn alls. Visst var jag trött, men det är ju alla mellan varven. Inget jag reflekterade över eftersom jag sällan "gnäller" över något.

När jag sen var inlagd kunde vårdpersonalen se detta jättetydligt. Fick insomningstabletter och kände mig som en helt ny människa.

Sen fick min son Diabetes.
    Det kan krångla en hel del, särskillt nattetid. Detta gör att jag inte kan ta insomningstabletterna mer än ett par gånger i veckan eftersom hans blodsocker måste mätas kl.24, kl,02 och kl.04 i de krånglinga perioderna som ofta varar ett par månader i stöten.
    Men kroppen klarar av det. Igår ex. sov jag 15min 2gånger under hela natten. Men klarade göra allt jag var tvungen till ändå. Plus att dagis hade familjekväll så det vart en extra lång dag.

Kroppen är fenomenal! Den skadas inte av sämre sömn under en begänsad period. Det är jättejobbigt att vara trött och vissa saker bör man då avstå ifrån. Ex. ta bussen istället för att köra bil. Är detta omöjligt kan FK ordna så man får taxi till jobbet istället ex.

En mammas kropp är ju dessutom designad för att klara av det under graviditet och spädbarnstiden. Annars skulle våra bebisar inte överleva. 
    Så kroppen tar inte stryk. Det är inte farligt. Men ruskigt obekvänt och jobbigt.
  • Starkast
    Jisa skrev 2010-06-03 10:06:15 följande:

Du skulle nog må bra av att bli mer ödmjuk.
    Lämnar tråden då det som vanligt inte handlar om TS problematik utan blir tjaffs bland de kommenterar.

Låter som en bra idé, då det var du som drog in tråden på sidospåret
  • Zygo
    saltabanditen skrev 2010-06-03 09:42:03 följande:
    Att stötta är inte synonymt med att få medhåll. Ts skrev en fråga och fick också svar, varav flera inte på hennes linje. Du behöver lära dig skilja på medhåll med att stötta. Vill man ha en typ av svar ska man skriva det.
    Det handlar inte om värre utan att ge TS svar på sin fråga. Att de sedan blev oväntade gör att du tolkar det som något som liknar påhopp, i allafall meningen att trycka ner TS i skoskaften.
    Well. Forum är inte ett ställe för inbördes beundrar. Något som många tror.

Angående yrkesfrågan: läs inläggen noga igen, du hoppade över en del meningar med bla ordet långvarig. Därför tolkar du fel och får det till att bli annat.
    Du måste vara en oerhört bitter människa. Stackare.
  • saltabanditen
    Zygo skrev 2010-06-03 16:58:53 följande:
    Du måste vara en oerhört bitter människa. Stackare.
    Där har du helt fel. Glad
    Däremot är det lite tragikomiskt över de som måste ta till personliga påhopp och gastar "påhopp" så fort de inte får de svar de förväntat.
    Är det någon mer briljant reflektion du vill delge oss?
  • Zygo
    saltabanditen skrev 2010-06-03 17:53:36 följande:
    Där har du helt fel. Glad
    Däremot är det lite tragikomiskt över de som måste ta till personliga påhopp och gastar "påhopp" så fort de inte får de svar de förväntat.
    Är det någon mer briljant reflektion du vill delge oss?
    Nej, varför skulle jag det? Jag sitter inte på samma problem som du gör. Ha ett trevligt liv. Om det nu går.
  • Louise Hbg

Hur som helst. Alla mår mer eller mindre bra utan tillräcklig sömn. Självklat ska du ta upp detta med din BM som ska hänvisa dig vidare till en läkare eller husläkaren. Det beror kanske även på vilketg jobb man har om man kan och ska bli sjukskriven. Kanske räcker det att du tar semester några dagar och åker i väg för att var´va ner... lösningarna finns igentligen hos varje individ och det är ju "bara" att hitta dem...!

Lycka till!!

• daKi

Min bm frågar vid varje besök om jag får sova ordentligt, bara för att det är så himla viktigt. Vet inte hur det är i de delar av landet där ni bor men här skulle våra läkare nog skriva att jag är farlig för arbetet så att jag kan få vara hemma å sova. Nä kanske inte riktigt, men dom skulle göra allt dom kan för att övertyga FK om att sömnbrist faktiskt inte är hälsosamt.

• Samba81

Hur är det när man är föräldrarledig och inte fått en enda sovnatt på 5 månader? Kan man bli sjukskriven då så mun man kan va hemma lite. Jag tror seriöst jag går in i en vägg snart. Om jag säger att jag sovit 3 timmar i natt, totalt, överdriver jag nog. Jag kan inte koncentrera mig längre. Jag är helt snurrig. Känner mig svimfärdig flera gånger om dan. Förlåt nu kom allt här. Jag är bara så trött.

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven på grund av sömnbrist?