skorpionen80 skrev 2010-06-07 07:19:52 följande:
Antar att du syftar på mig? Jag tycker inte min perser tappar så mycket hår... Men det är lättare att städa efter en perser än en korthårig katt ;) Och som jag skrev, en perser badar man ofta, så då tvättar man bort saliv mm från pälsen, så är det det man är allergisk mot är det ett lika bra val som någon annan katt som är OK med bad. Vet bara att mina allergiska kompisar tål min katt rätt bra, men sen jag flyttade ihop med sambon som har två birmor så känner de av allergin snabbare.
Jag syftade på alla som tipsat ovan ;)
Själv är jag inte allergisk, men när jag bär katter i panel som är långhåriga så har jag hår ÖVERALLT. När jag träffat tex perser, har jag hår ÖVERALLT. För mig är det inget jag skulle stå ut med, allergisk eller inte. Det är inget heller jag skulle rekommendera till en allergiker. Däremot, besöker man en perseruppfödare och man tål katterna fint, så grattis! Då är ju det jättebra!
Men jag blir alltid lika förvånd när folk ställer frågan "katt för allergiker" och alla möjliga långhåriga och korthåriga katter rekommenderas.