Inlägg från: Millan83 |Visa alla inlägg
  • Millan83

Katter för allergiker

Hej! 

Jag och min sambo är båda allergiska mot katter men lever just nu livet med två sibiriska katter hos oss! En fantastisk semi-långhårsras!

Det är tydligen så olika vad man är allergisk mot som allergiker, därför går det inte att säga att den ena eller andra rasen är bättre för alla generellt, utan man måste nog testa sig fram!

Vi hade båda katt när vi växte upp, men utvecklade allergi med åren. Mina luftrör svällde igen och hans ögon började klia. Olika symptom.

Hittade den här webbsidan www.sibiriskkatt.nu och läste om allergihem. Man fick helt enkelt komma och gosa med katter och testa sig! Vi fick komma hem till en kvinna som hade en kull kattungar (bland de saker som utsöndrar mest  allergener). Det gick som en dans och vi tingade till o med en av ungarna! Hon skickade med oss lite avkammad päls när vi skulle åka så vi kunde stoppa i näsan (sic!) och gå runt med!

Jag är osäker på vad det är som skiljer sibben från andra. Tror det är så att de saknar ett ämne i saliven. Saliven som sen hamnar på pälsen när de tvättar sig. Därför kan man tro att det är pälsen man är allergisk mot, men det är i själva verket detta enzym.  

Det är iaf en helt fantastisk ras!  

• Millan83
    Trynträ skrev 2010-06-04 16:20:12 följande:
    Undrar om det inte var en sibirisk min svägerska hade men jag var lika allergisk mot den i alla fall.
    Som sagt, det är omöjligt att säga bu eller bä, det är individuellt! =) Jag vet att vi både klarar av våra två, men båda blir dåliga när vi åker hem till vänner och släktingar som har katt och vi glömmer ta allergipiller! 

• Millan83
    Mamma Cia skrev 2010-06-08 09:04:07 följande:
    Jag har ju lite förkärlek för dom långhåriga så man kan ju hoppas att han klarar dom bra

Har hittat en uppfödare i grannbyn till mig som vi kan åka till & provnosa så jag ska försöka få med mig maken dit !!
    Vad spännande! Vilken ras?? Be att få med lite päls hem! Det brukar vara bra. Alltså att de kammar igenom dem så ni får med lite av det de fäller! Vi fick tipset att rulla till borrar och stoppa i näsborrarna och sitta med det ett tag! Tydlig exponering alltså! =)
Svar på tråden Katter för allergiker