• VirrigaVerna

Vad spelar mest roll för huruvida man ska lyckas

Vad tror du har störst betydelse för hur någon "lyckas" i samhället?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad spelar mest roll för huruvida man ska lyckas
  • Volatile

Det beror på vad man menar med lyckas, man kan nog lyckas på olika sätt.

Jag anser när det gäller personlig egenskap, envishet. Har insett att vissa möter motgångar i livet och då blir det viktigt att vara envis, fortsätta hitta vägar dit även när vissa människor omkring en ger råd att man ska "glömma" ett visst mål i livet för att det inte har fungerat en eller två gånger innan.

När det handlar om andra faktorer så spelar det väl roll vilken miljö (familj och land).

Jag har personligen vissa saker som går mot mig, för det första min förflutna, det land jag kommer ifrån blev konfliktdrabbad vilket sen drabbade mina familjeförhållanden, vilket sen påverkade mig djupt som person alltså min vilja kan svika mig, jag får lätt dåligt självförtroende, lätt sätter krokben för mig själv och sen är invandrare. Det enda jag har är min envishet, förlita mig på den egenskapen som har visat sig fungera för mig, att jag just aldrig ger upp oberoende hur många gånger jag faktiskt misslyckas.

• en glad

Mest betydelse för hur det går för en i livet är val av föräldrar dvs det vi minst av allt kan påverka! (Det finns forskning på det!) 

• Mummyfied

Pengar styr tyvärr väldigt mycket så jag lade min röst på det. Men även utseende har ju stor betydelse, beror lite på vilken bransch man vill lyckas i såklart, men ser man ut som ringaren i notre damm så är det antagligen inte lätt att ens få jobb på ica.

• nnx

Annat: passion för det man gör, god självkänsla, god medkänsla, bra självförtroende, god flexibilitet, kreativitet, bra nätverk

• Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-06 20:44:04 följande:
    Varken utbildning, klass, intelligens eller kontakter kan kompensera för brist på den faktor som är: drivkraft. För att ta några exempel:

- Erik Lallerstedt (berömd kock) . Ingen högre utbildning utan har jobbat sig upp från bell-boy till att ha några av Stockholms finaste resturanter.

- Mats Sundin (skitrik och berömd hockeyspelare). Bodde hemma hos mamma och pappa i medlklassvillan fram till ahn blev hockeymiljonär. Gick väl inte ens ut gymnasiet?

- Håkan Lans (berömd uppfinnare). Gick ut gymnasiet men inget mer. Byggde istället sin första riktiga ubåt som tonåring och fick senare timanställning som assistent på FoA och på den vägen är det.

- X antal politiker (med makt). Har jobbat sig upp genom sina organiationer. Har orkat stå ut med skitgörat som det ofta är. 

- Niklas Zennström (Skypes grundare, snorrik). Datanörd från Uppsala Universitet som skapade bla Kazaa och Skype.

Osv ...

Det enda gemensamma draget för dessa personer är att de alla haft en vilja, ett intresse och ett driv för det de har gjort och därför har de lyckats. Idrott, affärer, politik, naturvetenskap. Sak samma. Det är drivet som är den största anledningen till framgång.
    Ahem. Så talang, möjlighet, förmåga hade inget med saken att göra? En analfabetisk kryppling från Tuvalu hade kunnat lyckas med samma saker, bara han VILL tillräckligt mycket? Knappast va...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Themis skrev 2010-06-06 22:23:03 följande:
    Matillin för många inlägg sen: Jag tycker det är uppenbart från resultaten i min omgivning att man kan ha jävligt mycket vilja och ändå inte bli vald/ha rätt kontakter/ens få presentera sig i ett sammanhang om man har oflyt.

Okej, alla kan studera i Sverige. Men man ska veta att t ex min chefs chef som gick ut med toppbetyg från KTH och dubbel examen, inte fick komma på en enda intervju förrän han sökte upp arbetsgivarna personligen och de hajade att han var född i Sverige och talade perfekt svenska. Och då är han inte kosovo-somalier precis utan europé.

Jag tror ju då bara att Karl Svensson med samma betyg kanske hade sluppit få de där 100 nej innan han fick en intervju?

Visst, du kan ändå lyckas, men vägen är drygare och du får fler nej, vare sig du nu är kvinna, utomnordisk invandrare eller sockiplastfetischist. En del egenskaper utlöser fördomar hos andra och det är dem vi kämpar mot förutom allt det andra, nämligen att bara klara den där examen till att börja med. Och sen kan väl en räka räkna ut att det är lite skillnad på supportsituationen hemifrån om jag pluggar till läkare med två läkarföräldrar eller om jag pluggar till läkare och har föräldrar som inte har en hel gymnasieutbildning.
    Mmm, precis.
  • Dorian Ertymexx
    Smultron ett skrev 2010-06-06 21:16:44 följande:
    Språk!

Spelar ingen som helst roll hur duktig, bra och bäst du är om du inte kan kommunicera på ett bra sätt.

Om jag måste flytta till ett annat land skulle språket vara prio nummero 1 att lära mig!

Även Svenskar måste ha ett bra svenskt språk för att komma någonstans.
    Jag är den som är den!
    Håller med i stort sett. Kan man inte tala för sig, och veta HUR man ska tala med rätt personer kan man ha driv som en F1-kärra på urandrivmedel, ingen kommer orka lyssna eller lita på dig. Tråkigt men sant.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-07 16:07:41 följande:
    Ahem. Så talang, möjlighet, förmåga hade inget med saken att göra? En analfabetisk kryppling från Tuvalu hade kunnat lyckas med samma saker, bara han VILL tillräckligt mycket? Knappast va...
    Vilja är i sammanhanget överordnat allt annat, ja.

Men nä, en armlös man utan ben kommer aldrig att kunna flyga genom att flaxa med armstumparna hur mycket vilja han än har men varför larva sig och dra det till de yttersta extremerna?

Självklart kan inte alla bli bäst på allt *duh!* men nu var det faktorerna bakom ordet "lyckas" som skulle analyseras. Din analfabetiske kryppling från Tuvalu kan mycket väl lyckas med nåt annat han förutsätter sig att lyckas med - bara han har viljan.

Hårt arbete kompenserar dessutom en hel del av bristande talang.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-08 07:36:29 följande:
    Vilja är i sammanhanget överordnat allt annat, ja.Men nä, en armlös man utan ben kommer aldrig att kunna flyga genom att flaxa med armstumparna hur mycket vilja han än har men varför larva sig och dra det till de yttersta extremerna?Självklart kan inte alla bli bäst på allt *duh!* men nu var det faktorerna bakom ordet "lyckas" som skulle analyseras. Din analfabetiske kryppling från Tuvalu kan mycket väl lyckas med nåt annat han förutsätter sig att lyckas med - bara han har viljan. Hårt arbete kompenserar dessutom en hel del av bristande talang.

Det är knappast några extremer va... Det finns många som av olika skäl inte kan hur mycket de än vill. För att de inte har läshuvud, för att de inte kan uttrycka sig, för att de inte har rätt kontakter eller bakgrund... Utan vilja går väldigt litet, onekligen, men att upphöja allt till något slags modern "Viljans triumf" är ganska ensidigt. Det finns många ekonomiska och sociala hinder för de som inte har rätt bakgrund eller kunskaper.
  • en glad
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-08 09:57:59 följande:
    Det är knappast några extremer va... Det finns många som av olika skäl inte kan hur mycket de än vill. För att de inte har läshuvud, för att de inte kan uttrycka sig, för att de inte har rätt kontakter eller bakgrund... Utan vilja går väldigt litet, onekligen, men att upphöja allt till något slags modern "Viljans triumf" är ganska ensidigt. Det finns många ekonomiska och sociala hinder för de som inte har rätt bakgrund eller kunskaper.
    Håller med dig fullständigt, för en gångs skull! Utbildningsminister Björklund är ytterligare en av dem som tror att alla kan lyckas bara de anstränger sig tillräckligt mycket! Och så får skolan nu kritik för att man hellre skyller på elevernas oförmåga än sin undermåliga undervisning när resultat uteblir! Klart som tusan att skolan lär sig av ledande politikers ogenomtänkta floskler! 
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-08 09:57:59 följande:
    Klart det finns andra hinder, beroende på vem som vill uppnå vad, men nu frågade TS efter den faktor som har störst betydelse för att  lyckas och det är vilja/drivkraft.
Svar på tråden Vad spelar mest roll för huruvida man ska lyckas