• miruska

jag kan inte låta bli att bli arg på min trotsiga son

sonen verkar vara i sin värsta trotsfas. han gör allt som man inte ska och vägrar göra det man borde. han vill bestämma allt och är väldigt envis och bestämd. ibland kan han bara säga nej till allt och gnälla hela dagen och verkar arg. han slänger gjejer på mig och är allmänt hårdhänt. ibland blir han till sig och vet inte vad han ska göra med sig själv och det kan resultera i att han blir hårdhänt. ibland blir han ivrig och verkar visa sitt tycke genom att knuffas. allt är mitt mitt mitt och allt ska vara på hans villkor. det är han som bestämmer tror han och allt ska göras på hans sätt. jag orkar inte och vill inte göra allt och säger mycket bestämt ifrån, men han lyssnar inte. han smiter och gör dumma saker och ibland blir jag gaaaaaalen. vet ej hur jag ska hantera det hela.
    har läst böcker, men blir inte klokare på det.
    sonen verkar gå igenom mycket jobbigt nu och jag kan tydligen inte hjälpa honom.
    tappar tålamodet ofta och känner mig så dålig som mamma.borde vara pedagogisk, men inget hjälper.
    tips någon???

• Svar på tråden jag kan inte låta bli att bli arg på min trotsiga son
  • Maddisen80

Hej hur gammal är din son ? Han kanske har ADHD du får kolla upp det iaf. Sysselsätter hans inte ?

• miruska

han är tre år, nä adhd är det nog inte... han har alltid varit aktiv, men nu verkar det vara en fas. han har inte alltid varit så här illa.

• Saffris

Det låter som vår dotter! Hon har ett väldigt temperament och är envis som synden! Vi försöker avleda avleda avleda i all oändlighet eftersom hon har svårt att hantera ordet "nej". De gånger vi måste säga "nej" får hon bli arg och skrika tills hon inte orkar och sen pratar vi om det med henne. Men hon får INTE slåss eller göra någon illa, varken sig själv eller andra. Då håller vi henne tills hon lugnar sig, vilket kan ta ett tag.

Ska hon tex plocka undan och smiter, hämtar vi henne gång på gång. Naturligtvis är vi med henne då hon ska plocka upp klossar etc och hjälper henne. Slår hon oss eller sina syskon, så är det en kram och klapp

Ibland har vi inte ork och tålamod, och det är väl då ubrotten är som värst. Det är kämpigt! Men det gäller att stå på sig. Det blir bättre!

• Birgitta2

Trots är inte något han väljer. Det händer så mycket i hjärnan och de börjar bli egna individer som testar en vilja han inte ens visste att han hade. Temperament har också med saken att göra. Han kan inte hjälpa det! Det bästa du kan göra är att behålla lugnet. Du skall naturligtvis inte ignorera beteendet, men att bli arg gör att han mår ännu sämre. Trotsiga barn behöver lugnet som en förälder kan förmedla. Och massor massor med tålamod.  Man får inte stressa och ha bråttom, man måste ta sin tid. Gå upp tidigare på morgonen eftersom påklädningen kan vara kämpig (både för dig och barnet). Många barn kan själva inte stoppa de här utbrotten utan behöver hjälp. De kämpar emot, men du måste vara starkare.

Jobbig period är det hur som helst.

• Teskedsmamman
    Maddisen80 skrev 2010-06-09 14:45:23 följande:
    Hej hur gammal är din son ? Han kanske har ADHD du får kolla upp det iaf. Sysselsätter hans inte ?
    ADHD är direkt misstanke om barnet har trots eller???

Beskrivningen TS ger är ett helt normalt beteende hos barn, dessutom utreder man ytterst sällan barn i 3-årsåldern.
    3 killar & pojke v31 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • MammaTillFelicia

låter delvis som min kära dotter, har samma problem med att mitt tålamod inte räcker, har en lillebror som väcker mig massa ggr på natten och hon kliver upp tidigt. Så ingen ork och trotsiga barn=ingen bra kombination.

Men man kan inte göra med än sitt bästa och försöka vara så pedagigisk man kan, det går ju över (säger dom iallafall *L*)

• miruska

men jag måste stoppa om han slåss och då säga nej.
    förstår att han har det jobbigt. jag ska verkligen försöka bättra på mitt tålamod.
    men det är som att han testar mig och vill att jag ska bli arg och då fattar han att han gått för långt

• MammaTillFelicia

självklart måste man få säga ifrån, man är inte pedagogisk för att min säger till, men man ska ju helst göra det på ett bra sätt. men min dotter hör inte ett ord jag säger om jag inte blir arg, och det är väldigt frustrerande, jag vill inte gå rumt och vara arg halva dagarna!

• miruska

nä precis. han lyssnar inte alls om jag försöker att prata och när jag är lugn och avleder.
    bara att vara arg som hjälper och jag hatar mig själv när jag inte kan hantera det bättre.
    igår hade jag ont i tänderna av att vara så sammanbiten hela dagen.hahha

• Birgitta2

Det är ingen idé att prata mitt i trotset. Barnet lyssnar INTE. Däremot kan man nämna det efteråt och försöka komma med små lösningar. Ett barn kan heller inte lova att inte slänga sig på golvet i affären ex.vis nästa gång ni går dit hur mycket ni än pratar om det. Men det kan vara skönt för båda två att nämna det.

• miruska

har märkt det. hur stoppar man det då om han slåss tex?

• Maddisen80
    miruska skrev 2010-06-09 15:46:51 följande:
    har märkt det. hur stoppar man det då om han slåss tex?
    Det är ju inte bra att han slåss, men de kanske bli bättre med tiden .
Svar på tråden jag kan inte låta bli att bli arg på min trotsiga son