• CharlieJ

Skaljackan, hur mycket väta ska den tåla?

Hej!

Mina barn har alla skaljackan från Polarn & Pyret. Detta året köpte jag fjorårets skaljackor på rean. I dag så var ett av mina barn ute med sin dagis grupp och hade då sin skall skaljacka på sig. De barn som hade ""vanliga" regnkläder blev inte blöta men mitt barn som hade skaljacka och skalbyxor på sig blev genomblött. Min fråga är hur mycket ska egentligen skaljackorna och skalbyxorna klara av? Det står att dem är vattentäta och vindtäta, så hur ska jag tolka detta?

På Polarn & Pyret frågade jag när jag köpte ytterkläderna om jag behövde köpa regnkläder som kompliment men då svarade expediten att det inte skulle behövas då skaljackorna och skalbyxorna är vattentäta.

Vilka regnkläder är annars bäst? Vad håller barnen torra en regning dag?

Tacksam på svar!

• Svar på tråden Skaljackan, hur mycket väta ska den tåla?
  • Barnklädesexperten

Hej!

Jag ska försöka förklara skillnaden mellan galon och skalkläder.Galon är ett gummi/plast liknande material oftas gjord av bla Polyuretan.Galon har svetsade sömmar och är både vind
    och vattentätt.Nackdelen med galon är att det inte andas alls så alla kroppsvätskor stannar kvar innanför galontyget.

Måttet vattenpelare anger hur vattentät en textil väv är,det går till så att man spänner fast textilväven under ett rör med samma dimension.Röret fylls med vatten och när vattnet börjar läcka igenom tyget mäter man hur mycket/många mm tyget har klarat av.Så ju högre vattenpelare plagget har ju längre håller sig barnet torr.För att ett plagg ska anses vara vattentät måste det tåla 2000 mm samt ha tejpade sömmar så att vattnet ej kan tränga igenom hålet efter nålen.
    Polarn O Pyrets skaljacka/skalbyxor har en vattenpelare på 10 000mm samt tejpade sömmar.Vi har även hög andningsfunktion på våra skalkläder.

Om du upplever att  ditt barn inte bara var blöt på utsidan av tyget, att det inte har läckt in vid plaggets öppningar  tycker jag att du ska vända dig till din närmaste Pop butik för hjälp.

Jag föredrar själv skalplaggen och har bara positiva upplevelser och har ej behövt använda galonkläder på så väl stora som små barn.

Lycka till mvh Therese

Svar på tråden Skaljackan, hur mycket väta ska den tåla?