• Frivolten

Dessa billiga ergonomiska bärselar på Tradera..

www.tradera.com/NY2010-Baby-Barsele-Bla-Ergonomisk-Saker-Nackstod-Luva-auktion_302593_114111409

Är det nån som provat dessa? Funkar dom?
    Ni som är vana selanvändare, ser dom bra ut?
    Jag är total nybörjare på det här med selar, men tycker remmarna bak i ryggen ser lite sådär ut. Att det inte ser helt optimalt ut.. men vad vet jag?!
    De finns ju i överflöd på Tradera och är dom bra, är det ju ett HELT SANSLÖST pris..
    Men man blir ju lite misstänksam!

(¯`°?.¸♥ Älskade Älskade Liten ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Dessa billiga ergonomiska bärselar på Tradera..
  • Frivolten

Jag har burit min kille framåt i selen vid ett par tillfällen. Har då haft honom sittandes i skräddarställning (såg inte alls bekvämt ut men nöjd var han) eller 'på huk'. Men som Ni sa, det är ju inte lika bekvämt att bära så... helst inte när han tar spjärn å trycker rumpan rakt in i solarplexus på mig...

Gaytjej, Trist att selen gått sönder..   Är det 'själva vadderade axelremmen' som är dåligt fastsydd eller är det den 'svarta remmen'?? Spännet på höftbältet har nämligen gått sönder på våran (kan nog inte klandra selen för det, misstänker den blivit klämd i bildörren...) och då jag ska lämna in den för att få det åtgärdat skulle man ju kunna köra axelremmen samtidigt...

Men vi älskar selen här hemma!

(¯`°?.¸♥ Vide ♥¸.?°´¯)
  • Gaytjej
    Frivolten skrev 2010-08-24 09:04:07 följande:
    Gaytjej, Trist att selen gått sönder..   Är det 'själva vadderade axelremmen' som är dåligt fastsydd eller är det den 'svarta remmen'?? Spännet på höftbältet har nämligen gått sönder på våran (kan nog inte klandra selen för det, misstänker den blivit klämd i bildörren...) och då jag ska lämna in den för att få det åtgärdat skulle man ju kunna köra axelremmen samtidigt...  
    Ja det är den vadderade delen som är dåligt fastsydd och jag rekommenderar verkligen att du förstärker detta om du ändå lämnar in! Vår sadelmakare gjorde som så att hon sydde fast ett brett, svart band över själva infästningsstället. Hon lämnade några mm i ytterändarna för att det inte skulle bli vasst eller hårt för barnet. Jag hade dessutom gjort ett kryss över bandet om jag hade gjort det själv, men nu blev det som det blev.

Syns om man inte har en för mörk skärm och tittar noga vid min frus långfinger på den här bilden:

DSC_0283.jpg picture by Flipcia
  • Frivolten
    Gaytjej skrev 2010-08-24 11:21:27 följande:
    Ja det är den vadderade delen som är dåligt fastsydd och jag rekommenderar verkligen att du förstärker detta om du ändå lämnar in! Vår sadelmakare gjorde som så att hon sydde fast ett brett, svart band över själva infästningsstället. Hon lämnade några mm i ytterändarna för att det inte skulle bli vasst eller hårt för barnet. Jag hade dessutom gjort ett kryss över bandet om jag hade gjort det själv, men nu blev det som det blev.

Syns om man inte har en för mörk skärm och tittar noga vid min frus långfinger på den här bilden:

GUUUUUD! Jag tror jag dör! VILKEN SÖTNOS!! Hur gammal är han nu?
    Och tack för att Du delar med Dig! Jag ska absolut försöka få det åtgärdat!
    (¯`°?.¸♥ Vide ♥¸.?°´¯)
  • Gaytjej
    Frivolten skrev 2010-08-26 13:43:47 följande:
    GUUUUUD! Jag tror jag dör! VILKEN SÖTNOS!! Hur gammal är han nu?
    Och tack för att Du delar med Dig! Jag ska absolut försöka få det åtgärdat!
    Tack =) Han brukar pendla mellan att se ut att vara i ett lätt chocktillstånd som på bilden och att le från öra till öra... Han är har precis fyllt 6 månader och väger 6,5 kg. Inte så stor alltså, men vi har just dumpat biltvättsvampen som han hade att sitta på i selen =)
  • Frivolten

Då är våra små killar nästan lika gamla då. Vide föddes 6 mars och blir alltså 5 månader och 3 veckor imorgon. Men han väger redan 8 kilo. Vad massa hår han har dessutom! Söt som socker som sagt!

(¯`°?.¸♥ Vide ♥¸.?°´¯)
  • Johanniee

Inser att tråden är i princip uråldrig men satt just och tittade på de här selarna på tradera. Nu har ni förhoppningsvis använt dom lite mer (och kanske slutat använda dom också) så jag måste bara fråga, står ni fast vid ert betyg att den var värd sitt pris? :) 

Gaytjej skrev 2010-08-24 11:21:27 följande:

Och alltså jaa, vad kan man säga? Sååå jäkla söt!! :)

• Gaytjej
    Johanniee skrev 2013-10-15 13:29:08 följande:
    Inser att tråden är i princip uråldrig men satt just och tittade på de här selarna på tradera. Nu har ni förhoppningsvis använt dom lite mer (och kanske slutat använda dom också) så jag måste bara fråga, står ni fast vid ert betyg att den var värd sitt pris? :) 

Och alltså jaa, vad kan man säga? Sååå jäkla söt!! :)

:)

Både och här! Jag tycker absolut att den är värd sitt pris, men med facit i hand så har jag burit såpass mycket att jag hade velat kosta på mig en originalsele från början (köpte en till lillasyster). Kopian är trots allt lite sladdrigare, och man har ju många fler valmöjligheter gällande designen ifall man någon av de äkta. Och sen skäms jag fortfarande när det gäller de förmodade gifterna i tyget och taskiga arbetsförhållandena bakom piratkopian....

Selen som säljs idag på Tradera behöver inte förstärkas på det viset jag fick göra med min från 2010!

PS Skulle jag "börjat om" med två barn så hade jag köpt två stycken Wompat-selar, en för mindre barn och en för lite större + kör trikåsjal från start även med första barnet.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Johanniee
    Gaytjej skrev 2013-10-15 21:24:37 följande:
    :)

Både och här! Jag tycker absolut att den är värd sitt pris, men med facit i hand så har jag burit såpass mycket att jag hade velat kosta på mig en originalsele från början (köpte en till lillasyster). Kopian är trots allt lite sladdrigare, och man har ju många fler valmöjligheter gällande designen ifall man någon av de äkta. Och sen skäms jag fortfarande när det gäller de förmodade gifterna i tyget och taskiga arbetsförhållandena bakom piratkopian....

Selen som säljs idag på Tradera behöver inte förstärkas på det viset jag fick göra med min från 2010!

PS Skulle jag "börjat om" med två barn så hade jag köpt två stycken Wompat-selar, en för mindre barn och en för lite större + kör trikåsjal från start även med första barnet.

Okej tack så mycket för svaret  :) Får fundera lite på det men de är ju frestande att testa dom.. de är ju sååå billiga jämfört med original.... 

Ha det bra :)

• emmmaYo

det finns ju två olika selar, en väldigt likt ergon och den andra är likt en babybjörn, vilken har ni testat? jag köpte den likt en babybjörn och är inte alls nöjd, det står att de ska funka till barn upp till 22kg, min väligt lilla 1åring (på 9kg) sitter jätte tokigt i den, den är trång och liten plus att nackstödet slutar mitt på hans rygg. den är alltså för liten! Men än dock så funderar jag på att ge det en andra chans och beställa en ergo liknande...
    Hur länge kunde ni använda selen? 

• Gaytjej

Prova du att köpa en Ergo-liknande! Nu vet jag inte vilken BB-liknande sele du menar, men är det något som liknar BB original/active så förstår jag att du inte kan bära bra i den..

Jag bär vår 3,5-åring (killen på i inlägg #12 ..något större nu!) då och då, både i vår original-Ergo och i vår Tradera-kopia och det fungerar bra! Men hade jag burit oftare skulle jag dock skaffa en sele som passar större barn (dvs har en bredare sittyta och högre panel), t ex en Wompat eller en Tula Toddler.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • annasara

Hej!

Har bara läst din trådstart ordentligt, men jag skulle avråda dig från att köpa dessa billiga kopior på Tradera. Och då har jag tre barn som jag burit i sjalar och selar så jag har provat det mesta ;)

Köpte en sån på Tradera för att det låga priset lockade men den är inte alls lika stadig och slitstark som en riktig Ergo, t ex, är.
    Köpte också en Ergo på Tradera men den visade sig vara en kopia!! Lyckades reklamera köpet genom att ge säljaren ett dåligt omdöme, då gick det bra att skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka ;)

Så, alltså, köp en riktig Ergo, ( eller anna kvalitetssele) den kostar några hundralappar mer men den kommer ju att användas varje dag så det är det värt alla gånger

Andra bärverktyg jag kan rekommendera är elastisk sjal (för bebisar som är ca 0-5 månader) t ex Aldoria eller Babylonias sjalar, supergosiga och lätt att knyta, även för nybörjare ;)
    När barnet är lite tyngre passar det finfint med en vävd långsjal, t ex Ellevill, men det finns en massa fina på marknaden. Jag har haft en Ergo som varit jättesmidig också. Har just nu en "Toddler-sele", en Tula som passar fint att bära lite större barn i.

Hoppas att det inte blev för rörigt ;) Lycka till  

• annasara

Ska tillägga, att föutom trikåsjalarna, så kostar de flesta bra bärverktyg över 1000-lappen. Men jag tycker att de är såå värda det.
    Själv motiverade jag inköpen för min man med att vi köpte en väldigt billig barnvagn istället och då gick det jämt ut
    Barnen älskar verkligen att bli burna så jag har haft stor nytta av sjalar och selar! 

• Johanniee
    annasara skrev 2013-11-06 11:33:37 följande:
    Hej!

Har bara läst din trådstart ordentligt, men jag skulle avråda dig från att köpa dessa billiga kopior på Tradera. Och då har jag tre barn som jag burit i sjalar och selar så jag har provat det mesta ;)

Köpte en sån på Tradera för att det låga priset lockade men den är inte alls lika stadig och slitstark som en riktig Ergo, t ex, är.
    Köpte också en Ergo på Tradera men den visade sig vara en kopia!! Lyckades reklamera köpet genom att ge säljaren ett dåligt omdöme, då gick det bra att skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka ;)

Så, alltså, köp en riktig Ergo, ( eller anna kvalitetssele) den kostar några hundralappar mer men den kommer ju att användas varje dag så det är det värt alla gånger

Andra bärverktyg jag kan rekommendera är elastisk sjal (för bebisar som är ca 0-5 månader) t ex Aldoria eller Babylonias sjalar, supergosiga och lätt att knyta, även för nybörjare ;)
    När barnet är lite tyngre passar det finfint med en vävd långsjal, t ex Ellevill, men det finns en massa fina på marknaden. Jag har haft en Ergo som varit jättesmidig också. Har just nu en "Toddler-sele", en Tula som passar fint att bära lite större barn i.

Hoppas att det inte blev för rörigt ;) Lycka till  
    Tack för dina tips :) 

Jag har nog tänkt lite likadant som du men inte riktigt ändå. Jag ska investera i två bra sjalar, en elastisk och en vävd hade jag tänkt. Dessa ska jag ha som huvudsakliga bärverktyg men jag skulle vilja ha en sele också, framför allt till mannen då han inte är helt såld på det här med sjalar. Dock tror jag att han kommer bli det så småningom så jag vill inte lägga ut så mycket på en sele. Därför kommer det nog bli en sån billig från Tradera :)

Blev inte alls rörigt förresten :)

Tack! 
  • Flickan och kråkan
    annasara skrev 2013-11-06 11:37:41 följande:
    Ska tillägga, att föutom trikåsjalarna, så kostar de flesta bra bärverktyg över 1000-lappen. Men jag tycker att de är såå värda det.
    Själv motiverade jag inköpen för min man med att vi köpte en väldigt billig barnvagn istället och då gick det jämt ut
    Barnen älskar verkligen att bli burna så jag har haft stor nytta av sjalar och selar! 
    Men det måste inte bli så dyrt. Jag köper också bara bra bärredskap, men jag köper mycket begagnat. Riktigt bra bärredskap håller till många barn. Sjalbarn har en bra marknad för sjalar och bärselar. Jag köpte t.ex. nyligen en beco butterfly II som ser helt oanvänd ut för en femhundring, då jag i vinter vill ha en sele jag kan ta i och ur min yngsta utan att ta av bärjackan (gillar annars inte konstruktionen på den riktigt även om den är jätteskön att bära i så det är en en-vinterssele som kommer att säljas vidare i fint skick till våren). Sålde precis min looma sino för 350:- (stadig, tunn trikåsjal) som jag själv köpt begagnad för 400 tidigare (ville ha en som inte längre tillverkas). Ser fortfarande oanvänd av. Har ett par vävda sjalar som också köpts begagnade. De håller läääänge . Har köpt nytt också, men man kan få riktigt bra bärredskap under 1000-lappen. Köper absolut hellre bra grejor begagnat än billiga varianter nya.
  • annasara
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-07 20:30:57 följande:
    Men det måste inte bli så dyrt. Jag köper också bara bra bärredskap, men jag köper mycket begagnat. Riktigt bra bärredskap håller till många barn. Sjalbarn har en bra marknad för sjalar och bärselar. Jag köpte t.ex. nyligen en beco butterfly II som ser helt oanvänd ut för en femhundring, då jag i vinter vill ha en sele jag kan ta i och ur min yngsta utan att ta av bärjackan (gillar annars inte konstruktionen på den riktigt även om den är jätteskön att bära i så det är en en-vinterssele som kommer att säljas vidare i fint skick till våren). Sålde precis min looma sino för 350:- (stadig, tunn trikåsjal) som jag själv köpt begagnad för 400 tidigare (ville ha en som inte längre tillverkas). Ser fortfarande oanvänd av. Har ett par vävda sjalar som också köpts begagnade. De håller läääänge . Har köpt nytt också, men man kan få riktigt bra bärredskap under 1000-lappen. Köper absolut hellre bra grejor begagnat än billiga varianter nya.
    Absolut. Håller med dig helt och hållet, glömde nämna det för jag ville inte skriva hur länge och mycket som helst
    Skulle annars kunna göra det, älskar att bära i sjal, så mysigt och bra för både barnet och föräldern!
    Det finns ju ganska mycket bra begagnat, t ex på Blocket också  
  • Frivolten

Va kul att denna gamla tråden vaknat till liv! :)

Vi använde 'den billiga selen från Tradera' jättemycket. Timvis, varje dag, fram tills sonen var ca 15 månader. Då han blev lite större, trivdes han inte lika bra längre. Tror det hängde ihop med att han inte såg så bra i selen. I samma veva började det bli tungt att bära länge. Jämförde med en av orginalselarna (som en kompis hade) och konstaterade att med den orkade jag bära längre.
    Men i och med att han inte ville bli buren så mycket längre köpte vi aldrig nån ny sele.
    Nu var det ett tag sen jag använde selen men fortfarande har den varit bra att ha när Sonen varit sjuk och hängig.. och han fyller snart 4. :)

(¯`°?.¸♥ Vide ♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Dessa billiga ergonomiska bärselar på Tradera..