• SillaLóa

Blir så upprörd när gravida röker!!

Idag var jag på studentfest där 2 gravida kvinnor befann sig. Den ena är i 8:e månaden, den andra i 4:e. Jag blev så himla upprörd när jag såg att de gick ut för att röka!, båda två! Sa inget såklart, det är ju deras val, men hur i hela världen kan man röka när man har ett litet barn i magen??? Det är år 2010 och vi bor i Sverige, - människor VET hur farlig rökning är. Hur kan man då utsätta sitt ofödda barn för sådana gifter? Jag förstår inte. Fy för säger jag bara.

• Svar på tråden Blir så upprörd när gravida röker!!
  • mammamutilltre

Jag håller med, jag tycker det är fruktansvärt egoistiskt att röka när man är gravid. Ser nästan lika illa ut att gå runt med barnvagn och en cigg i handen!

• carpediem01

Verkligen sjukt... Barnmisshandel enligt mig.

• SillaLóa

Men alltså... ska man säga något eller bara låtsas som det regnar?

• lennartsdotter

Man intalar sig att man tillhör de där få kvinnorna vars foster faktiskt mår bättre av några bloss om dagen än av abstinensen, sedan går man ut och röker.

Eller så är man hjärndöd. Alternativt skiter man i fostret för man ville ändå inte bli gravid och få barn. Fast det kanske är likamed hjärndöd? Take your pick.

• Isprinsessan och grodprinsen

Min åsikt är att om man inte har mål i mun och säga det till personen i fråga så behöver man inte heller ta upp det i ett forum. Det strider mot en av mina grundpriciper. Att ha problem med andras beteende men enbart delge dessa med personer som det inte berör.

Personligen tror jag att de flesta inte vill röka när de är med barn men att det i många fall finns personliga skäl till varför man inte kan sluta.

• Momalicious
    SillaLóa skrev 2010-06-11 23:23:04 följande:
    Men alltså... ska man säga något eller bara låtsas som det regnar?
    Låtsas som det regnar, ingen gillar moraltanter. Särskilt när man vet att dom har rätt ;)
    Jag håller med dig, men skulle aldrig falla mig in att säga att jag tycker det är hemskt. Det är deras val och det är lagligt och man kan inte göra nåt åt det. Däremot kan dom bli jävligt förbannade och med alla hormoner känns det livsfarligt haha. Nej men skämt åsido, det är förjäkligt men du gör bara dig själv en otjänst om du säger något.
    De vet med allra största sannolikhet att det de gör inte är bra, så om någon påpekar detta så blir det ett jävla liv.

Du får helt enkelt (tyvärr) sitta snällt och vara tyst. Om du inte gillar konfrontationer såklart ;) 
  • Tozz82

Jag talar från egen erfarenhet när jag säger att man INTE ska säga något till rökare.

Min fd svärmor dvs min sons farmor kommenterade mitt rökande nästan varje dag!! Minst några gånger, antingen med sms, telesamtal, tidningsutklipp o dylikt.

Och dom dagarna man inte hörde något från henne så rökade man faktiskt mindre.
    För en rökare som blir påmind om hur "lätt det är att sluta, farligt för dig o bla bla bla" dom slutar inte.
    Får man däremot kämpa sin egen kamp så går det hur bra som helst.

Hon slutade tjata på mig den dagen jag slutade amma. O gissa vem som va rökfri 2 dagar efter jag sluta amma.
    Och har idag en fullt frisk 9åring.

• lövet2

Ja, det finns mycket man kan bli upprörd över. Personligen blir jag mer upprörd över många andra saker, men så länge det inte är olagligt så nöjer jag mig med att sucka lite inombords ...

• Geiisha

Håller med!!!! Ser själv på unga mödrar (från danmark) och där verkar alla bolma dagarna långa som gravida. Tycker det är vidrigt, själviskt och bara ren jäkla idioti!! I mina ögon ser det trashy ut och personerna ger intrycket av att vara lågutbildade och korkade som inte fattar riskerna. Men men. Jag skulle dock inte lägga mig i eftersom att det är deras val. Tyvärr.

• Ferrari72

inte din ensak!! Sköt dej själv och skit i andra.

• saltabanditen

Jag upprörs mer av hyckleri, tex att beklaga sig bakom någons rygg men inte ha stake nog och stå för sina åsikter och säga det till personen det rör.

• loijsen

Håller med dig TS. Driften att röka större än sitt ofödda barns hälsa-VIDRIGT. Men sedan har jag aldrig varit en rökare så vet inte hur det är..

• ragatan

Men varför engagera er så oerhört i främlingars liv och leverne? Ni hetsar upp er över något ni ser, som ni anser vara fel och avsätter tid och energi till att formulera er åsikt i ett forum om något som faktiskt inte angår er. Än så länge är det faktiskt inte olgligt att röka när man är gravid.
    Korkat? Ja.
    Onödigt? Absolut.
    Ert problem? Nej.
    Ni har inte mandat att bestämma huruvida dessa personer får röka eller inte. Och det är  oförskämt att attackera främmande människor med sina personliga åsikter om deras vanor eller ovanor.
    Men det är tur att dom finns, idioterna som röker fast dom är gravida.  Fläskbergen som svullar glass, godis och läsk offentligt. De sunkiga mammorna i mjukisbyxor, sladdriga t-shirts, osinkade med otvättat hår.
    Dom får oss andra att framstå som såååå mycket bättre.

Nej. Jag röker inte.

• Göteborgsmamman75

Jag tycker att Om man bestämmer sig för att säga till främlingar, så var verkligen säkra på att personen är gravid först. Det i 8 månaden kanske går att se att hon är, men i 4 månaden kan det faktist bara vara fett på magen, en valk helt enkelt.

Jag rökte fram tills jag var 25 år, och hade att tag en mage som gjorde att jag såg gravid ut fast jag inte var det (vattenansamling). Vet ni hur många ohyfsade folk som kom fram och skällde på mig...Riktigt otäcka kunde en del bli.

Det tycker jag är ännu värre. Moraltanter som håller på att få hjärtattack så fort de ser nåt som strider mot deras principer. Och skäller ut totala främlingar.

Till dom som skällde brukade jag säga att ja jag kanske har tjock mage men när vattenansamlingen går bort så är jag smal igen, medans du är ju riktigt fet och dessutom korkad och det går aldrig bort

Så för guds skull ta reda på att personen verkligen är gravid först annars kan ni göra bort er, för ingen som har lite mage tycker det är kul att folk skäller på en för det.

• Molson Canadian

Det finns något som kallas beroendeproblematik. Det kanske kan vara något att läsa på om för att förstå bättre varför somliga är så "vidriga" att de inte kan släppa ett beroende för att de är gravida. 

• Nikki

jag har en kompis som är gravid, hon sa innan hon blev med barn att hon skulle sluta röka om hon blev med barn, men icke. jag frågade lite försiktigt om hon hade tänkt att sluta, då svarade hon " jag röker inte så mycket, min barnmorska sa att det är bättre att jag tar några bloss än att vara stressad och få missfall, det är värre om man röker om man är långt in i graviditeten sa hon jag ska inte stressa "

• TereseA
    Nikki skrev 2010-06-13 23:10:54 följande:
    jag har en kompis som är gravid, hon sa innan hon blev med barn att hon skulle sluta röka om hon blev med barn, men icke. jag frågade lite försiktigt om hon hade tänkt att sluta, då svarade hon " jag röker inte så mycket, min barnmorska sa att det är bättre att jag tar några bloss än att vara stressad och få missfall, det är värre om man röker om man är långt in i graviditeten sa hon jag ska inte stressa "
    hade min bm sagt så hade bytt bm..låter korkat.Hur stor risk är det att få mf av abstinensbesvär? och hur vet man att man kommer vara stressig av att sluta röka?..för endel är det nte så svårt att suta röka,öven om man rökt flera år.Tror det är större risk att få mf av det är fel på fostret än att man är stressad?..vad jag tror i allafall.
    Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Blir så upprörd när gravida röker!!