• M C

Idag skällde jag på en gammal människa...

Det var en studenthappening, ni vet "vi kommer ut klassvis och alla föräldrar står där med sina plakat och det är kaos i hela stan under en timme".

Jag står vid en grupp ungdommar(som i sin tur står vid avspärrningen), unga pojkar som var inte lite exter över denna tilldragelse. De buffade, pratade (högt), skämtade och låtsasbråkade med varandra. Ingen blev störd, de höll sig fri från andra och deras prat var eg bara underhållande.
    Då och då kommer det en ström av folk från de främre leden (närmare dörren, vi stog bortåt uppställningsplatsen) och de knuffas och armbågas, ställer sig mitt i vår lilla grupp och trampar mig på tårna med en frekvens som är hörbar för mänskliga örat.
    Rätt vad det är kommer det en gammal gubbe med tillhörande gamla fru och försöker ta sig förbi killarna (tror alla och flyttar sig gärna) men TJI fick vi!
    De stannar mitt framför killarna.
    Alla såg ut som fågelholkar kan jag säga. Där har de stått i en halvtimme eller så för att ha bra platser och i sista minuten kommer det någon och tränger sig in framför! Dessutom kom de in för att killarna flyttade på sig för att vara snälla!

Killarna skakar av sig det udda beteendet och fortsätter fira denna bemärkelsedag i sann studentanda och då tar gubben ton.
    "Nu får ni ta och lugna ner er, bla bla skrän bla bla låter".

Då brann det i huvudet på MC kan jag säga.
    Ungefär så här sa jag:
    Men snälla du, du tränger dig in på pojkarnas plats och har MAAAGE att skälla på dem!? Skärp dig!
    Typ så.
    Jag är lite upprörd över att jag sa till gubben öht, men vaFAN, han både trängde sig och tog sig ton! Gammal betyder inte automatiskt respektabel!

Ville bara säga det. Känner mig både stolt och skämmig.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Idag skällde jag på en gammal människa...
  • Haraaz
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 15:58:46 följande:
    Respekt är något man förtjänar, inte något man får automatiskt för att man lyckats med bedriften att bli gammal.

Respektlöshet var vad personerna som M C beskriver visade, ett sådant beteende förtjänar inte respekt, oavsett hur gammal man är eller vilken titel man har.
    Respekt är något man borde visa alla sina medmänniskor oavsett ålder, och man har ingen anledning att gapa åt någon bara för man tycker den gjort något fel, man kan säga till på ett fint och trevligt sätt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Haraaz skrev 2010-06-26 15:58:36 följande:
    Man kan säga till på ett fint och respektfullt sätt, inte skälla ut en gammal gubbe. Vad är det för fel på er som bara kan skälla och gapa om saker och ting istället för att visa respekt på ett bra sätt?
    M C skrev 2010-06-11 22:59:59 följande:
    Men snälla du, du tränger dig in på pojkarnas plats och har MAAAGE att skälla på dem!? Skärp dig!
    Jag kan verkligen inte förstå hur du kan uppfatta det som respektlöst. Jag skulle inte ens kalla det för en utskällning utan snarare ett (argt, beroende på tonfall) påpekande.

Gick det till som M C beskrev det (vilket jag förutsätter) så gjorde han sig förtjänt av en värre utskällning än så.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Haraaz

Med fullt med utropstecken och stora bokstäver tolkar jag det som ett gapande/skällande och det finns bättre sätt att lösa konflikter på än det.

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 16:01:42 följande:
    Jag kan verkligen inte förstå hur du kan uppfatta det som respektlöst. Jag skulle inte ens kalla det för en utskällning utan snarare ett (argt, beroende på tonfall) påpekande.

Gick det till som M C beskrev det (vilket jag förutsätter) så gjorde han sig förtjänt av en värre utskällning än så.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Haraaz skrev 2010-06-26 16:01:18 följande:
    Respekt är något man borde visa alla sina medmänniskor oavsett ålder, och man har ingen anledning att gapa åt någon bara för man tycker den gjort något fel, man kan säga till på ett fint och trevligt sätt.
    Tycker du då att mannen och kvinnan visade respekt för killarna som stod där och firade?

Hur hade du reagerat om läget hade varit annorlunda, alltså att ett par unga killar ställt sig framför ett äldre par och bett dem prata tystare? Hade det fortfarande varit respektlöst att säga det som M C skrev?

Bonusfråga: Ska respektlöshet bemötas med oreserverad respekt? Jag tycker som sagt inte det, respekt förtjänar man.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Haraaz
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 16:04:31 följande:
    Tycker du då att mannen och kvinnan visade respekt för killarna som stod där och firade?

Hur hade du reagerat om läget hade varit annorlunda, alltså att ett par unga killar ställt sig framför ett äldre par och bett dem prata tystare? Hade det fortfarande varit respektlöst att säga det som M C skrev?

Bonusfråga: Ska respektlöshet bemötas med oreserverad respekt? Jag tycker som sagt inte det, respekt förtjänar man.
    Såsom jag uppfattade det i TS så bad gubben bara ungdomarna att vara lite tystare (och det tycker jag väl man kan respektera, man måste inte gapa och skrika så man får tinnitus bara för det är något dom firar), alltså med normalt tonläge. MC å andra sidan började skälla ut gubben och höja rösten (antar jag pga vad hon skrivit), när hon egentligen bara kunnat säga till på ett fint sätt, i NORMAL ton.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Haraaz skrev 2010-06-26 16:12:12 följande:
    Såsom jag uppfattade det i TS så bad gubben bara ungdomarna att vara lite tystare (och det tycker jag väl man kan respektera, man måste inte gapa och skrika så man får tinnitus bara för det är något dom firar), alltså med normalt tonläge. MC å andra sidan började skälla ut gubben och höja rösten (antar jag pga vad hon skrivit), när hon egentligen bara kunnat säga till på ett fint sätt, i NORMAL ton.
    Gubben hade själv ställt sig på killarnas plats, då får han också acceptera att de fortsätter sitt firande med allt det innebär.

Jag noterar att du undvek att svara på mina frågor, jag ser gärna ett svar på dem.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Haraaz skrev 2010-06-26 16:12:12 följande:
    Såsom jag uppfattade det i TS så bad gubben bara ungdomarna att vara lite tystare (och det tycker jag väl man kan respektera, man måste inte gapa och skrika så man får tinnitus bara för det är något dom firar), alltså med normalt tonläge.
    Detta tolkar jag absolut inte som att det var så att gubben "bara bad" dem att vara lite tystare.
    Killarna skakar av sig det udda beteendet och fortsätter fira denna bemärkelsedag i sann studentanda och då tar gubben ton.
  • Haraaz
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 16:18:01 följande:
    Detta tolkar jag absolut inte som att det var så att gubben "bara bad" dem att vara lite tystare.
    Uttrycket "tar ton" brukar väl bara innebära att man börjar prata, inte högljutt eller något.
    Så jag ser inte var MC skrivit att gubben börjat bossa runt med killarna.

"Hur hade du reagerat om läget hade varit annorlunda, alltså att ett par unga killar ställt sig framför ett äldre par och bett dem prata tystare? Hade det fortfarande varit respektlöst att säga det som M C skrev?" Ja, det hade det. Om dom pratade/skrek/gapade jättehögt så är det väl inget fel på att säga åt dom att vara lite tystare??

"Bonusfråga: Ska respektlöshet bemötas med oreserverad respekt? Jag tycker som sagt inte det, respekt förtjänar man." Jag tycker som så att den som visar respekt är den bästa av personerna. Det visar ett mycket mer moget sätt att hantera konflikter, istället för att öppna käften och sjunka till samma nivå som den andre.

• anitra2012

Bra gjort! Inte alla som vågar säga ifrån idag! 

Värsta jag vet är när folk tränger sig före andra och sen råka på det i denna historien att "gubben" skäller på pojkarna att de ska vara lugna. Han valde själv att tränga sig före och ställa sig framför då får han acceptera läget. I detta fallet så har pojkarna rätt att säga ifrån till han och frun p.g.a.  att de ställde sig framför pojkarna.

/Nötis77

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Haraaz skrev 2010-06-26 16:25:12 följande:
    Uttrycket "tar ton" brukar väl bara innebära att man börjar prata, inte högljutt eller något.
    Så jag ser inte var MC skrivit att gubben börjat bossa runt med killarna.
    Notera: "skrän, bla bla bla". Knappast ett tecken på att gubben uppförde sig speciellt respektfullt.
    "Hur hade du reagerat om läget hade varit annorlunda, alltså att ett par unga killar ställt sig framför ett äldre par och bett dem prata tystare? Hade det fortfarande varit respektlöst att säga det som M C skrev?" Ja, det hade det. Om dom pratade/skrek/gapade jättehögt så är det väl inget fel på att säga åt dom att vara lite tystare?? 
    Även om de hade trängt sig före det äldre paret, tagit deras plats och sedan sagt till dem att vara tysta som grädde på moset?
  • Tassdjuret

Oh, hihi, det här påminner mig om en sak som hände mig en gång... Morsan och jag hade parkerat och så kom det en bil och ställde sig bredvid oss. Så när morsan skulle ut så snuddade hennes dörr vid den andra bilen, inte hårt så att det ens lät... och gubben i den andra bilen blev fly förbannad. Han stod där och gapade ett bra tag om gudarnavetvad, tillslut fick jag nog och bad honom lite vackert att hålla käften.

Men det känns lite som att folk, specielt gamla gubbar, blir arga över så triviala saker? De måste ju ha byggt upp en buffert av frustration som bara väntar på att få pysa ut som luft ur en stungen ballong.

• Haraaz
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 16:29:20 följande:
    Notera: "skrän, bla bla bla". Knappast ett tecken på att gubben uppförde sig speciellt respektfullt.
    Även om de hade trängt sig före det äldre paret, tagit deras plats och sedan sagt till dem att vara tysta som grädde på moset?
    "Skrän, bla bla bla" syftade nog till att gubben sa att ungdomarna "skränade" (väsnades), inte att han själv gjorde det? Sista frågan: JA.
  • dessan59

TS

du gjorde helt rätt! många äldre( en viss procent) tror att man får göra vissa saker bara för att dom är äldre.hade en bakom mig härom dagen som pustade och stånkade för att "tala" om för mig att hon tyckte att jag skulle släppa före henne, det var bara det att jag hade redan lagt upp mina varor . sen tyckte jag att hennes uppsyn inte var så trevlig.... så hon kunde gott vänta tyckte jag. annars är jag en sådan som alltid släpper fram någon.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Haraaz skrev 2010-06-26 16:43:05 följande:
    "Skrän, bla bla bla" syftade nog till att gubben sa att ungdomarna "skränade" (väsnades), inte att han själv gjorde det? Sista frågan: JA.
    Jo så var det nog, mea culpa.

Hursomhelst, det är möjligt att det kunde gjorts på ett bättre sätt men jag har svårt att se varför man alltid ska vara trevlig och visa respekt mot de som inte har viljan att visa det tillbaka. Framförallt i ett fall som detta, nu spekulerar jag men jag tror att nämnde herre ansåg att han själv hade rätt att göra som han gjorde för att han hade ålderns rätt på sin sida. I min mening är ett sådant förhållningssätt förkastligt.
  • M C

Killarna var inte speciellt skräniga. De pratade och stojade som unga killar tenderar att göra. Intet jämfört med studenterna ska tilläggas.
    Gubben röt i åt dem, ganska högt och rätt otrevligt.
    Jag låg mittimellan de två i röstläge, högre än killarna för att höras med inte lika otrevligt som gubben.

Jag tror att du Haraaz har dels blivit itutad att man ska respektera äldre oavsett (inte att folk förtjänar respekt utan som ett krav) och att du inte gillar mig.

Jag tycker att man ska vara artigare mot folk som har svårt att ta sig fram, där ingår att jag gärna ställer mig upp för gamla, gravida och handikappade. Men beter de sig som idioter kommer jag säga det.
    Finns inga ursäkter för att bete sig som en egocentrisk självgod kung bara för att man är äldre, artig kan man vara ändå.
    Hade han bett killarna att få stå där och snällt bett dem att vara tyst hade jag inte sagt ett pip.

Igen har vi hamnat i den där re-SPEC-diskussionen. Märkligt att detta ytterst amerikanska uttryck har blivit så svenskt.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Idag skällde jag på en gammal människa...