• mi07va

Någon mer med barn som har mikroti?

Hej!

Jag har en son på 4 månader som föddes med mikroti på vänster öra. Vi visste inte vad det var för någonting och vi fick ingen information om detta när han föddes förrän nu. Han hör på den andra örat som vanligt och är inte alls påverkad av detta, han är en pigg och glad liten pojk Skrattande.
    Läkaren säger att han ska genomgå 3st operationer när han blir 7 år gammal. Eftersom det är ca 20 st barn som födds med detta varje år i Sverige undrar jag om det finns flera föräldrar som är i samma eller  liknande situation som vi och vill diskutera, följas åt i denna tråd!
    Freja 070402 Maddox 100216
  • Svar på tråden Någon mer med barn som har mikroti?
  • Twofourty
    Netta86 skrev 2013-05-17 10:39:27 följande:
    Jag har en son på 5 v som föddes med mikroti på höger öra. Vi bor i Solna och fick ganska direkt en hel hög med remisser i brevlådan. Vi har varit på hörsel på KS samt öronkliniken. Vi har fått en kalleles gällande BAHA på Rosenlunds sjukhus nästa v och kommer högst troligt få ett sådant pannband. Även kallelse till plastik senare under sommaren...

Jag tycker det är en stor stress att man inte kan operera tidigare än skolåldern men hoppas att man växer in i detta och accepterar situationen som den är. Han hör trotsallt perfekt på den friska örat och är perfekt i övrigt. 

Det var otroligt jobbigt att se örat när han kom ut och jag undrar hela tiden hur det kunde bli så...

Såg att någon i tråden dock 2010 skrev att Stockholm först opererar vid 10 års ålder?! Är det någon som blivit opererad tidigare i tråden? Har det ändrats sedan dess? Informationen vi fick på öron på KS igår var att han troligtvis kan opereras innan skolåldern dvs kanske 6 års åldern.

Är det någon som känner till någon som opererats i Sthlm för detta och hur blev resultatet? 
    Oj, så tidigt..?

Här (vi bor i Örnsköldsvik) har de hela tiden sagt att det görs ingen operation förrän i tonåren (14-15 år)..
    Man kan göra en operation när han är ett par år, som innebär att man opererar in en skruv i skallbenet för att fästa hörisen på, så man slipper pannbandet..

Vi har också varit nervösa då vi har tänkt kring dagis/skola, men å andra sidan har jag läst så många berättelser på nätet om folk med mikroti som valt att inte göra någon operation överhuvudtaget då lillörat är en del av henne/honom..

Vi kallar lillörat för tursnibben.. "Hitta Nemo" är en favoritfilm här hemma och han har ju en fena som är mindre som de kallar "turfenan".. :)

Många vi har träffat har inte ens reagerat på att Colin har mikroti förrän vi själva har påpekat det eller satt på honom pannbandet..

Vi har två äldre pojkar på 10 och 8 år och de frågade ju mycket i början och tyckte synd om Colin, men vi brukar resonera som så att "det är bara ett öra".. Det finns så mycket annat hemskt som kan drabba de små liven..

Här tänker vi positivt och vi ska se till att den här lilla killen har tillräckligt med självförtroende och självkänsla för att kunna stå upp mot eventuella mobbare i framtiden! :) 
  • SolSolSol

Hej!

Jag kan rekommendera den här hemsidan earcommunity.com/ där det står massor med info om mikroti på engelska. De har även en Facebook sida där jag är medlem. Googla så hittar ni nog den. Den 6 juli i år organiserar de en picknick i Barcelona som vi även tänkte åka till. Det är den enda picknicken som organiseras i Europa så passa på om ni kan.

Jag skrev anonymt förut för länge sen i tråden när min bebis var liten. Nu är hon nästan 20 mån och vi har verkligen förlikat oss med hennes lilla öra. Vi har träffat flera läkare och plastikkirurger och av den info jag har fått så känner jag i nuläget att plastikkirurgi är bäst att vänta med till hon blir tonåring.
    Just nu har hon en Ponto Pro med softband. Vi fick vår bara för ett par månader sen och det är svårt att få henne att ha den på längre stunder. Så jag rekommenderar verkligen er som har mindre bebisar att använda BAHAn så mycket som möjligt så de vänjer sig.

Jag säger samma som föregående talare, folk tänker knappt på att hon har ett litet öra. Och nu när hon har lite mer hår så märks det praktiskt bara med hörapparaten. Vi har förresten också en Nemo. Det är earcomunitys maskot typ :).

Jag skriver från mobilen och klarar inte av att länka till Facebooksidan men den går säkert att hitta. Lycka till!!!

Visste ni förresten att sångaren i Kiss har Mikroti? Kan vara kul att veta :D.

• SolSolSol

Till Netta86:
    Nu är ditt barn ganska litet, men som du själv skriver så kommer ni växa in i det hela. Plastikkirurgen ni kommer få träffa i Sthlm är förmodligen samma som vi sett. En jättetrevlig och kompetent kvinna. Hon förklarade allt för oss, väldigt pedagogiskt och bra om plastikoperationerna. Om varför man gör det vid en viss ålder, om olika metoder/skolor som används osv. Ta det bara lugnt så ska du se att det ordnar sig. Sen är det helt naturligt att gå igenom en liten sorgeprocess nät allt inte riktigt blir som man tänkt det. Tro mig, jag grät själv floder i början.
    Skickar en jättekram till dig!

• Netta86
    SolSolSol skrev 2013-05-21 22:11:34 följande:
    Till Netta86:
    Nu är ditt barn ganska litet, men som du själv skriver så kommer ni växa in i det hela. Plastikkirurgen ni kommer få träffa i Sthlm är förmodligen samma som vi sett. En jättetrevlig och kompetent kvinna. Hon förklarade allt för oss, väldigt pedagogiskt och bra om plastikoperationerna. Om varför man gör det vid en viss ålder, om olika metoder/skolor som används osv. Ta det bara lugnt så ska du se att det ordnar sig. Sen är det helt naturligt att gå igenom en liten sorgeprocess nät allt inte riktigt blir som man tänkt det. Tro mig, jag grät själv floder i början.
    Skickar en jättekram till dig!
    tack! känns skönt att man inte är ensam! :)
  • Ancha01
    Anonym (Min lilla tjej) skrev 2012-04-17 18:22:18 följande:
    Hej!

Nu var det jättelänge sedan jag skrev mitt inlägg och det känns som om jag har landat lite i allt detta. Min lilla tjej är nu 6 månader gammal och nu tänker jag inte ens på att hon ser lite annorlunda ut. Vad kul att ni är flera som skrivit på sistone och det känns skönt att läsa om era erfarenheter och upplevelser. 

Vi har nu varit och gjort ett hörseltest och har fått svaret. På svenska heter det Hjärnstamsaudiometri (ABR - Audiometry Brainstem Response) har jag googlat mig till. Har ni gjort det på era barn? Resultatet var iallafall att hon har helt normal hörsel på vänster öra (jätteskönt!) och på höger öra kan hon höra ljud över 70 decibel även fast hon inte har någon öppning. 

Så eftersom hon hör normalt på vänster öra så kommer man inte göra någonting mer förräns det blir dags för plastikkirurgi. Här har de inte pratat någonting om eventuell hörapparat, teckenspråk, implantat, BAHA etc. De verkar inte anse att ensidig hörsel är något problem alls. En gång om året kommer vi få träffa öronläkaren och även plastikkirurgen fram tills operation, men thats it liksom. 

Det verkar så himla mer organiserat i Sverige och att allt går med automatik. Lilla A, jag tittade lite på er blogg och den är jättefin. Jag läste inlägget om 18 månader och när ni varit på kontroll, om all information ni fått och saker man ska tänka på. Vi har inte fått någon sådan information över huvud taget. Det jag vet har jag läst mig till på internet. Tips tas gärna emot!

Något som oroar mig lite är när det är dags för dagis. Här i Spanien är dagisgrupperna väldigt stora, 13-20barn på 1 personal så ljudnivån lär ju vara extremt hög. 

Kapa001, har ni varit i Malmö ännu? Vi funderar på att ta kontakt med dem på privat basis eftersom jag inte fick så jättestort förtroende för läkarna här. Men vet inte om jag ska göra det redan nu eller vänta några år.  
    Hej,
    Jag föddes med mikroti och jag gjorde dessa 3 operationerna, nu var jag 12 när jag gjorde det för jag var för liten vid 7 årsåldern. För mig var detta det bästa jag gjort! Aldrig blivit mobbad men alltid känt mig annorlunda, det bästa är att låta barnet själv bestämma vad hon/han vill. Jag fick själv bestämma om denna operationen och har ännu bättre självförtroende nu när jag gjort operationerna. Det är annorlunda för alla, jag hade lite smärta men var så envis att man tog det för man svävade på rosa moln största delen. :)
    Hoppas detta hjälpte lite, något mer du undrar över är det bara att höra av dig! :)  
  • Netta86
    Ancha01 skrev 2013-07-20 20:55:29 följande:
    Hej,
    Jag föddes med mikroti och jag gjorde dessa 3 operationerna, nu var jag 12 när jag gjorde det för jag var för liten vid 7 årsåldern. För mig var detta det bästa jag gjort! Aldrig blivit mobbad men alltid känt mig annorlunda, det bästa är att låta barnet själv bestämma vad hon/han vill. Jag fick själv bestämma om denna operationen och har ännu bättre självförtroende nu när jag gjort operationerna. Det är annorlunda för alla, jag hade lite smärta men var så envis att man tog det för man svävade på rosa moln största delen. :)
    Hoppas detta hjälpte lite, något mer du undrar över är det bara att höra av dig! :)  
    Hej! kul att höra att du är nöjd med operation.
    En fundering. Kan man simma under vatten och flyga flygplan utan att man får ont , jag tänker med tryckutjämning?:) eller funkar det som det ska? :)
  • Anonym (Lite rädd)

Den här tråden kanske är lite gammal, men den dök upp när jag sökte efter mikroti. Min 1 vecka gamla son har mest troligt det. Läkarens första utlåtande var en mild variant av goldenhars vilket efter mycket sökande jag nu förstått att det inte är. Han är världens finaste och det som gör mig mest orolig är hur elaka barn kan vara mot varandra.. Är rädd att han ska bli mobbad Hoppas han kommer bli stark nog att hantera världen som den är. När det kommer till plastikkirurgi så kommer han få välja själv hur han vill göra med det, skulle aldrig tvinga på mitt barn något så smärtsamt. Kändes skönt att hitta denna tråd och kunna läsa om fler med detta som har erfarenhet. Det här bandet runt huvudet varför får dom det?

• foppalina

Hej, min son föddes 130117 med mikroti och atresi. Vi bor i Boden och skulle tycka det vore kul att prata med eller träffa nån fler som har barn med ensidig öronmissbildning!

Han sliter ofta av sig sin baha så vi kämpar med att få honom att använda den..

Han går i vanlig förskola sedan augusti men känner mig verkligen kluven i den frågan då vi har alternativ att välja en förskola för barn med hörselnedsättning, men den ligger 3 mil från där vi bor..

Svårt val då han lär känna andra barn i byn vi bor i då han nu går på förskolan där.

• Anonym (lilla A)

Vi ångrar inte en sek att vi valde låta våran gå i vanlig skola.

Hon har inga problem med att hänga med, får följa med de kompisar hon alltid haft.

Enda hjälpmedlet är att på lektion så används en örsnäcka som går direkt till mikrofonen som läraren har. Men annars inga hjälpmedlen hemma, på raster eller hos vänner

• sawa1986

Hej,

Min dotter föddes med ensidig öronmissbildning men hon är fortfarande under utredning så vi vet inte hur mkt hon hör på det örat ännu. Vi har inte blivit rekommenderade baha iaf. Just nu går vi en teckenspråkskurs via landstinget så vi vänjer henne med att stödteckna. "Kul" att hitta någon annan som går igenom ungefär samma som vi, s vårt att hitta faktiskt.

• Netta86
    sawa1986 skrev 2015-02-13 14:56:12 följande:

Hej,

Min dotter föddes med ensidig öronmissbildning men hon är fortfarande under utredning så vi vet inte hur mkt hon hör på det örat ännu. Vi har inte blivit rekommenderade baha iaf. Just nu går vi en teckenspråkskurs via landstinget så vi vänjer henne med att stödteckna. "Kul" att hitta någon annan som går igenom ungefär samma som vi, s vårt att hitta faktiskt.

Hej Sawa1986!
    Vår son som fyller 2år i april har också ensidig microti och det går hur bra som helst för honom. Vi har tyckt att han hör extremt bra från det att han var liten så det har vi inte oroat oss för. Han hör saker som jag knappt hör ibland =)

Vi har gjort en del tester på "lillörat" och det verkar som att han har ett fungerande inneröra och att han hör på örat fast dovt då såklart. Med sin baha hör han nästan lika bra som mig enligt undersökningar och tester (helt säker kan man ju inte vara förrän han faktiskt säger så själv)

När han var 4månader fick han sin BAHA, vi var nog en av de tidigare försöken förmodligen då vi bor i Sthlm och har nära till undersökningar.

Perioder har funnits när han sliter av den hela tiden men nu accepterar han den väldigt mycket och har den nästan jämt. Han går i vanlig förskola och följer tal och språkutveckling som han ska i den åldern.

Hör av dig om det är något, jag tycker också det är skönt att kunna bolla om samma situation!!
  • Mikroti

Hej Alla, har skapat en Facebook sida för Mikroti här i Sverige. Hoppas många av er blir medlemmar ???? Den heter Mikroti Sverige, en sida för oss föräldrar, anhöriga och barn inom diagnosen Mikroti.

• Anonym (Barn med mikroti atersi)

Hej san,

Jag har en dotter som nu är 9år. Hon är född med mikroti atresi på vänster örat. Hon undrar alltid om det finns andra barn med mikroti som hon. Vill så gärna träffa någon som har samma situation som hon.

Vi bor i Helsingborg. 
    Vill nån ha kontakt med oss så  kan nå mig på: 0766295783.

• evelina13
    Anonym (Barn med mikroti atersi) skrev 2022-06-29 08:48:15 följande:

Hej san,

Jag har en dotter som nu är 9år. Hon är född med mikroti atresi på vänster örat. Hon undrar alltid om det finns andra barn med mikroti som hon. Vill så gärna träffa någon som har samma situation som hon.

Vi bor i Helsingborg. 
    Vill nån ha kontakt med oss så  kan nå mig på: 0766295783.

• KesoKickan

Hej

Jag har en dotter som är fem och som har mikroti. Hon har börjat fråga nu varför alla andra har två öron och hon bara har ett, så jag har lovat att vi ska försöka träffa andra barn med mikroti. Någon där ute som vill ses?

Vi bor i Malmö. Mitt nr är: 0707-760258.

Allt gott
    Kerstin

Svar på tråden Någon mer med barn som har mikroti?