Netta86 skrev 2013-05-17 10:39:27 följande:
Jag har en son på 5 v som föddes med mikroti på höger öra. Vi bor i Solna och fick ganska direkt en hel hög med remisser i brevlådan. Vi har varit på hörsel på KS samt öronkliniken. Vi har fått en kalleles gällande BAHA på Rosenlunds sjukhus nästa v och kommer högst troligt få ett sådant pannband. Även kallelse till plastik senare under sommaren...
Jag tycker det är en stor stress att man inte kan operera tidigare än skolåldern men hoppas att man växer in i detta och accepterar situationen som den är. Han hör trotsallt perfekt på den friska örat och är perfekt i övrigt.
Det var otroligt jobbigt att se örat när han kom ut och jag undrar hela tiden hur det kunde bli så...
Såg att någon i tråden dock 2010 skrev att Stockholm först opererar vid 10 års ålder?! Är det någon som blivit opererad tidigare i tråden? Har det ändrats sedan dess? Informationen vi fick på öron på KS igår var att han troligtvis kan opereras innan skolåldern dvs kanske 6 års åldern.
Är det någon som känner till någon som opererats i Sthlm för detta och hur blev resultatet?
Oj, så tidigt..?
Här (vi bor i Örnsköldsvik) har de hela tiden sagt att det görs ingen operation förrän i tonåren (14-15 år)..
Man kan göra en operation när han är ett par år, som innebär att man opererar in en skruv i skallbenet för att fästa hörisen på, så man slipper pannbandet..
Vi har också varit nervösa då vi har tänkt kring dagis/skola, men å andra sidan har jag läst så många berättelser på nätet om folk med mikroti som valt att inte göra någon operation överhuvudtaget då lillörat är en del av henne/honom..
Vi kallar lillörat för tursnibben.. "Hitta Nemo" är en favoritfilm här hemma och han har ju en fena som är mindre som de kallar "turfenan".. :)
Många vi har träffat har inte ens reagerat på att Colin har mikroti förrän vi själva har påpekat det eller satt på honom pannbandet..
Vi har två äldre pojkar på 10 och 8 år och de frågade ju mycket i början och tyckte synd om Colin, men vi brukar resonera som så att "det är bara ett öra".. Det finns så mycket annat hemskt som kan drabba de små liven..
Här tänker vi positivt och vi ska se till att den här lilla killen har tillräckligt med självförtroende och självkänsla för att kunna stå upp mot eventuella mobbare i framtiden! :)