• MatildaAn

Klarar sig en familj på 20.000 i månaden? Hjälp mig!

Då är frågan som ovan: klarar sig en familj på 3 sig på 20.000 i månaden?
    Jag planerar att stanna hemma ca 2år med vårt lilla pyre. (Jag ska studera efter min mammaledighet och ska söka in till Polisen och behöver därför 2år på mig att komma iform och att söka, då det tar 1år från det man ansöker till man kommer in)

Vi har en hyra+lån på bostaden; 8000kr/månaden
    Lån; 2000kr/mån
    Övriga utgifter så som mobil, internet och tv; ca 3000kr/mån
    Bensin; 1500kr/mån

Då får vi över 5500kr i månaden till mat och övriga saker.. Är det alldeles för lite?

Och när ska min sambo då ta ut? Om jag har tagit ut 390dagar, hur många dagar är då kvar till honom? Eller har jag tagit alla?

Jag fyllde i detta på försäkringskassans hemsida. Ser det tokigt ut?

Ersättningen uppgår till:

Före skatt Efter skatt Kronor per månad 7 344 4 928 Kronor per dag 459 308 Föräldrapenningen räcker till 2012-09-03  

Utöver ovanstående ersättningsperiod har du/ni rätt till sammanlagt 90 lägstanivådagar med 180 kronor om dagen (tidigare kallade garantidagar).

Vid tvillingfödsel tillkommer ytterligare 90 dagar med denna ersättning.

Av tekniska skäl har vi beräknat alla månader som 30 dagar långa. Det innebär att detta är en preliminär beräkning. Försäkringskassan kan hjälpa dig att göra en exakt beräkning med dina personliga uppgifter.

Beräkningen är baserad på följande uppgifter: Total inkomst per år 216 000 kronor Skatteavdrag 33 % Totalt antal föräldrapenningdagar 390 dagar Första dag med föräldrapenning 2010-09-04 Antal föräldrapenningdagar per månad 16 dagar Omfattning Hela dagar Prisbasbelopp 42 400 kronor

Observera att detta endast är en uppskattning baserad på de uppgifter du själv lämnat nu. För en exakt beräkning ber vi dig kontakta Försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 08:12
    En annan fråga; Jag har ju jobbat mycket kvällar och helger nu under min heltidstjänst.. räknas dessa med när man ska räkna ut sin föräldrapenning? Utan medräknat Ob blir min årsinkomst 214 000, med Ob blir den ca 240 000. det är ganska stor skillnad... Hur räknar man? Räknar jag med Ob?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-16 07:05
    Jag räknade fel på FKS hemsida och vi kommer ha 9000kr över varje månad, så det ska räcka:)

Och ang. min dröm om polisen! jag VET att man inte kommer in första gången man söker, eller det är väldigt ovanligt. Det är tredje gången jag söker nu och jag vet vad det handlar om! Jag har bestämt mig att komma in och har en vilja av stål..så snälla ni behöver inte "trycka" ner och vara negativa mot min dröm. För man klarar allt bara man vill och man kämpar! Tråden har handlar om ekonomi och inte min dröm att bli polis...så snälla håll er till ämnet!
  • Svar på tråden Klarar sig en familj på 20.000 i månaden? Hjälp mig!
  • MatildaAn
    parvati skrev 2010-06-14 14:10:23 följande:
    Nejdå jag ska inte försöka hjälpa dig mer. Tror nog att de flesta poliser ser det som oerhört meriterande kanske inte bara när man ska söka polisutbildningen utan även när man väl ska arbeta med polisiärt arbete. Det är inget fel med att ha suttit i kassan på ICA men att ha erfarenhet från att tex ha arbetat på rättspsyk, anstalt, ungdomshem är något helt annat. erfarenhets- och kunskapsmässigt.
    Jag förstår dig helt och hållet vad du menar och ja det är meriterande och arbeta innan man söker. Men jag har arbetat och jag vill inte arbeta mer nu. NU vill jag SÖKA och studera.. Jag blir lite kort i tonen för min fråga var inte om jag skulle söka till PHS eller arbeta, jag har redan bestämt mig för att söka och att komma in. Så därför anser jag inte att folk behöver tala om för mig hur jag ska göra och vad som är bäst för mig utan det vet jag bäst själv. Jag ska söka. Min fråga var ang. ekonomi, men det var jag löst nu..för jag hade räknat fel på FKs hemsida..så vi kommer ha pengar över varje månad när allt är köpt och betalt.
    Jag ber om ursäkt om detta inlägget låter vrångt, det är absolut inte min mening och jag uppskattar all hjälp. Tack
  • MatildaAn
    popcornplaya skrev 2010-06-14 14:20:23 följande:
    Jag kan säga att i ca ett år så har vi kanske haft 2000 över efter räkningar i månaden och då är vi tre stycken. Ibland har vi till och med haft mindre över. Och vet ni vad! Vi har klarat oss.... Man klarar sig på mycket mindre än vad man tror. Sen kan man ju inte leva nått lyxliv direkt.....
    Okej oj det är starkt och duktigt levt! Men godis och "småskit" kostar mer än vad man tror...:) Jag är impad!
  • MatildaAn
    myran82 skrev 2010-06-14 14:57:09 följande:
    Vi har ungefär 19 000kr i månaden och lever gott på det. 2 vuxna och ett barn på 2 månader som äter ersättning.

Fast & andra sidan har vi inte så dyrt boende, 4400 ungefär, då är elen inräknad.
    Vi funderar på ett annan boende som kan komma att sluta på runt 6000-65000 kr i månaden men har inte bestämt oss än eftersom vi känner att det kanske blir lite svårt...

Med ett boende på runt 8000 kr/månaden så skulle vi nog tycka att det blev lite svårt.
    Okej jag har räknat fel på den uträkningen och vi kommer ha ca 9000kr över  varje månad till mat, bjöjor osv....Så det måste vi klara oss på...annars blir det lyxfällan nästa ;)
  • shoreline

Åh va härligt att ha räknat fel "åt rätt håll" ! Jag gjorde tvärtom, haha! Lycka till med bebis och PHS.

• MatildaAn
    shoreline skrev 2010-06-15 09:10:29 följande:
    Åh va härligt att ha räknat fel "åt rätt håll" ! Jag gjorde tvärtom, haha! Lycka till med bebis och PHS.
    Haha okej...jo fast...alltså man vet aldrig hur FK egentligen tänker=P så  vi får fålla tummarna att jag har räknat någorlunda rätt...jag ska vara hemma från okt -10 till jan 2012 :) Sen ska min sambo vara hemma efter det :)
  • Kristina1982

Jag måste bara undra om du räknat med att kanske inte komma in på PHS första eller andra gången du söker, finns det en marginal då gällande ekonomin? Många söker ju både 3 och 4 ggr innan de kommer in.

• jessamy

Hej. tilläggssvaret. Be löneassistenten skriva ett intyg. Då räknar hon vad din årslön är med obtillägg

• annagirl

Ojoj, det hade vi inte klarat oss på och detta är vårt första barn =)

Iof så har vi en hyra på 9800:- och vi äter bara vi 2 för 4000:- i månaden men det gäller då att prioritera men du kanske kan ta lite xtra jobb om ni märker att det inte fungerar, man vill ju kunna leva med =)

• MatildaAn
    Kristina1982 skrev 2010-06-15 13:23:19 följande:

Jag måste bara undra om du räknat med att kanske inte komma in på PHS första eller andra gången du söker, finns det en marginal då gällande ekonomin? Många söker ju både 3 och 4 ggr innan de kommer in.

Jag har sökt till Phs 2gånger tidigare och JAG SKA KOMMA IN DENNA GÅNGEN!! Jag vet exakt vad det handlar om..jag har klarat svenskprovet och behöver inte göra om det...Fystesterna har jag klarat men har varit för ung har jag fått som svar...nu är jag äldre och har fystesterna och psykologsamtal kvar. Så jo tack, jag vet att man inte kommer in första gången man söker....

Som jag har skrivit i tidigare inlägg så räknade jag fel på FKs hemsida och vi kommer ha ca 9000 över varje månad till mat och blöjor....osv.

• MatildaAn
    jessamy skrev 2010-06-15 17:12:28 följande:
    Hej. tilläggssvaret. Be löneassistenten skriva ett intyg. Då räknar hon vad din årslön är med obtillägg
    Åh det är en smart ide´. Tusen tack! För det varierar ju varje månad:)
  • MatildaAn
    annagirl skrev 2010-06-15 22:39:34 följande:

Ojoj, det hade vi inte klarat oss på och detta är vårt första barn =)

Iof så har vi en hyra på 9800:- och vi äter bara vi 2 för 4000:- i månaden men det gäller då att prioritera men du kanske kan ta lite xtra jobb om ni märker att det inte fungerar, man vill ju kunna leva med =)

Nej det gör inte vi heller. Jag räknade fel på FKS hemsida och vi kommer ha 9000kr över varje månad, så det ska räcka:)
  • chokladkaffe

Nu känner jag mig lite lugnare när jag läser om hur lite pengar folk klarar sig på. Sambon vill plugga i höst utan studiemedel (har inga kvar) och det kan ju vara skönt att veta att det går att göra och klara sig på en lön.

• MatildaAn
    chokladkaffe skrev 2010-06-16 08:46:50 följande:
    Nu känner jag mig lite lugnare när jag läser om hur lite pengar folk klarar sig på. Sambon vill plugga i höst utan studiemedel (har inga kvar) och det kan ju vara skönt att veta att det går att göra och klara sig på en lön.
    Vad skönt att du kan andas ut :)  Jo det klarar man sig absolut på, det gäller bara att prioritera rätt :) Som jag tror, du skrev tidigare, inte köpa dyrt shampo, äta ute varje dag...osv..  :) 
  • chokladkaffe
    MatildaAn skrev 2010-06-16 08:48:36 följande:
    Vad skönt att du kan andas ut :)  Jo det klarar man sig absolut på, det gäller bara att prioritera rätt :) Som jag tror, du skrev tidigare, inte köpa dyrt shampo, äta ute varje dag...osv..  :) 
    Eller prioritera bort allt Skämt åsido, det går ju en liten period. Problemet är nog att vi är aktiva och gör mycket grejer, samt familjen på avstånd. Äter ute och köper kläder gör vi väldigt väldigt sällan. Det är skillnad på att överleva och leva...men överleva kan fungera lite det också
  • MatildaAn
    chokladkaffe skrev 2010-06-16 08:50:56 följande:
    Eller prioritera bort allt Skämt åsido, det går ju en liten period. Problemet är nog att vi är aktiva och gör mycket grejer, samt familjen på avstånd. Äter ute och köper kläder gör vi väldigt väldigt sällan. Det är skillnad på att överleva och leva...men överleva kan fungera lite det också
    Nej då lite måste man få unna sig.. men det beror ju på vad man äter...och vad hyran ligger på osv....mat och boende måste man ju ha...men mat kan man prioritera.
    Jag hade en skräckräkning på mat en månad, BARA JAG, hade ätit mat,lunch,fika för 4500kr på en månad..SKRÄCKSUMMA!
    nu däremot äter jag inte frukost,lunch och middag ute varje dag längre;)
  • Iduns

Jag och sambon har väl liite väl mycket saker vi spenderar pengar på och vi kommer märka en kraftig ökning i plånboken när vi väl börjar utesluta visas saker.

3 st bilar + två dyra garageplatser+ bensin = 3600kr/månaden (ett garage och en bil ska bort = 2000kr mindre)
    Hyran + el = 4500 kr/månaden
    Telefon/tv/bredband= 1000kr
    Mat= 2000kr/månaden

Och vi kommer ha en inkomst på ca 22.500 kr

Känsn som vi kommer klara det ganska så bra även om mer alltid är bättre^^

• Viewsonic

Jag har läst hela tråden, men inte lusläst. Är 20.000:-/mån efter skatt, och inkl. barnbidrag och ev. bostadsbidrag? 

• bananiss

Allt löser sig :) Inte många som kan spara pengar när man är mammaledig, så räkna bara med pengar som ska räcka månaden ut :)

OB ska du absolut räkna med i beräkningen :)
    Ni kommer klara er BRA med rätt prioriteringar :)
    Lycka till!!

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
Svar på tråden Klarar sig en familj på 20.000 i månaden? Hjälp mig!