• Rakad Apa

Är det okej för en kille att slå tillbaka om han blir slagen av en tjej?

Jag och tjejkompis hade en diskussion för ett tag sedan, hurvida det var okej för en kille att slå tillbaka om han blev slagen av en tjej. Jag menade på att det inte var okej då killar oftast är fysiskt starkare. Min kompis däremot blev arg och förolämpad, hon tyckte att det är helt okej för killar att slå tillbaka och att min åsikt var diskriminerande eftersom att mitt synsätt menade på att tjejer är svaga. Förstår hennes tänkande men man har ju blivit uppfostrad med "man slår inte tjejer" sedan barnsben.

Vad tycker ni? Skriv gärna kommentarer, jag vill gärna vet vad ni tycker!  Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej för en kille att slå tillbaka om han blir slagen av en tjej?
  • Miss Obsessive

Varför skulle han inte slå tillbaka? Varför ska det vara okej att använda fysiskt våld bara för att man är tjej och anses vara "fysiskt svagare"? Idiotiskt.. 

Såg en dokumentär för några år sedan om män som levde i förhållanden där de blev både verbalt och fysiskt misshandlade-av sina flickvänner. De slog inte tillbaka, för de hade också lärt sig att man slår inte tjejer..  

• Haraaz

En kvinna kan mycket väl misshandla en man. Om man kollar på statistik om våld i relationer så är det faktiskt 50/50 och inte alls majoriteten män som slår kvinnor. Män brukar skämmas för att ens erkänna det men kvinnor kan helt klart misshandla en man lika mycket som han kan misshandla henne...

• Selfish Geene
    Miss Obsessive skrev 2010-06-27 13:28:30 följande:
    Varför skulle han inte slå tillbaka? Varför ska det vara okej att använda fysiskt våld bara för att man är tjej och anses vara "fysiskt svagare"? Idiotiskt.. 

Såg en dokumentär för några år sedan om män som levde i förhållanden där de blev både verbalt och fysiskt misshandlade-av sina flickvänner. De slog inte tillbaka, för de hade också lärt sig att man slår inte tjejer..  
    Frågan i ts är inte om det är ok för tjejer att använda fysiskt våld, utan om det är ok för en kille att slå tillbaka om han blir slagen av en tjej.
  • Selfish Geene
    Miss Obsessive skrev 2010-06-27 13:28:30 följande:

fö vill jag påstå att problemet i ett misshandelsförhållande inte är att den som blir slagen inte slår tillbaka, utan att h*n stannar kvar i relationen efter h*n blivit slagen
  • Johan01

Jag tror helt enkelt att alla får finna sitt eget svar i detta. Hur ska man någonsin komma underfund med ett univesiellt fungerande tillvägagångssätt som gäller för alla.

Vissa tänker slå tillbaka om de själva blir slagna av en tjej och tycker det är rätt väg att gå, andra tänker inte slå tillbaka och tycker det är rätt väg att gå.

• Miss Obsessive
    Selfish Geene skrev 2010-06-27 14:46:38 följande:
    Frågan i ts är inte om det är ok för tjejer att använda fysiskt våld, utan om det är ok för en kille att slå tillbaka om han blir slagen av en tjej.
    Ja, jag såg vad TS fråga var och jag svarade på den. Om det är okej att en tjej slår tillbaka i självförsvar, varför skulle det inte vara okej för en kille? Varför anses det vara mer okej att en tjej försvarar sig än en kille, bara för att män oftast är fysiskt starkare? 
    Selfish Geene skrev 2010-06-27 14:48:27 följande:
    fö vill jag påstå att problemet i ett misshandelsförhållande inte är att den som blir slagen inte slår tillbaka, utan att h*n stannar kvar i relationen efter h*n blivit slagen
    Jo, det har du ju rätt i. Problemet är samma oavsett vilket kön den som blir slagen har, men många kvinnor skulle försöka att slå tillbaka till skillnad från många män som inte fredar sig eftersom det är just en kvinna som slår och man slår inte en kvinna. 
  • Hercule

Tycker inte att lämpligheten i att slå tillbaks har med könet att göra. Oavsett kön tycker jag att man kan slå i självförsvar ... förutom självförsvar känns det ytterst sällan som att det är ok att slå någon bara för att de har slagit en. Det känns så sandlådeaktigt! 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Zombra79

Man har rätt att försvara sig mot den som slår, och jag tycker inte att det är mer okej för en tjej att slå en kille än tvärt om. Moraliskt i alla fall. Fast om jag skulle slå min man på käften så skulle det inte hända speciellt mycket, medan om han slog mig så är det inte säkert att jag skulle vakna igen. Skadorna blir ju större när en kille slår en tjej än tvärt om. Lurig fråga ..

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Zombra79 skrev 2010-06-27 17:21:43 följande:
    Man har rätt att försvara sig mot den som slår, och jag tycker inte att det är mer okej för en tjej att slå en kille än tvärt om. Moraliskt i alla fall. Fast om jag skulle slå min man på käften så skulle det inte hända speciellt mycket, medan om han slog mig så är det inte säkert att jag skulle vakna igen. Skadorna blir ju större när en kille slår en tjej än tvärt om. Lurig fråga ..
    Jag tror att du (och många andra, både män och kvinnor) underskattar detta faktiskt. Visst, man kanske inte tror att det blir så mycket kraft men enligt fysiska lagar så blir det en hel del även från en ganska liten kvinna.

Man ska inte tro att det inte kommer att kännas om man blir träffad eller att det inte kommer att göra någon skada, för det gör det.

Jag är ingen liten kille, men jag skulle verkligen inte vilja bli träffad av en tjej. Visst i magen/bröstet eller armarna/benen skulle det förmodligen inte hända så mycket. Men det är inte de mål man ska sikta på heller. Hals, ansikte, ögon, käke, skrev. Alla ställen jag gärna skulle undvika att bli träffad, även av någon som väger hälften så mycket som jag gör.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Selfish Geene
    Miss Obsessive skrev 2010-06-27 17:12:17 följande:
    Ja, jag såg vad TS fråga var och jag svarade på den. Om det är okej att en tjej slår tillbaka i självförsvar, varför skulle det inte vara okej för en kille? Varför anses det vara mer okej att en tjej försvarar sig än en kille, bara för att män oftast är fysiskt starkare? 
    Selfish Geene skrev 2010-06-27 14:48:27 följande:
    Jo, det har du ju rätt i. Problemet är samma oavsett vilket kön den som blir slagen har, men många kvinnor skulle försöka att slå tillbaka till skillnad från många män som inte fredar sig eftersom det är just en kvinna som slår och man slår inte en kvinna. 
    Det framgår inte i ts att det skulle vara ok att en tjej slår en kille (de flesta, inkl svensk lagstiftning, verkar vara överens om att det inte är "ok" att en tjej slår en kille)

Det rimliga bör vara att utgå ifrån att det inte är ok när en tjej slår en kille (men att hon gör det ändå)
    Är det i så fall "ok" att han slår tillbaka?
  • Miss Obsessive
    Selfish Geene skrev 2010-06-27 18:12:12 följande:
    Det framgår inte i ts att det skulle vara ok att en tjej slår en kille (de flesta, inkl svensk lagstiftning, verkar vara överens om att det inte är "ok" att en tjej slår en kille)

Det rimliga bör vara att utgå ifrån att det inte är ok när en tjej slår en kille (men att hon gör det ändå)
    Är det i så fall "ok" att han slår tillbaka?
    "Jag och tjejkompis hade en diskussion för ett tag sedan, hurvida det var okej för en kille att slå tillbaka om han blev slagen av en tjej. Jag menade på att det inte var okej då killar oftast är fysiskt starkare. Min kompis däremot blev arg och förolämpad, hon tyckte att det är helt okej för killar att slå tillbaka och att min åsikt var diskriminerande eftersom att mitt synsätt menade på att tjejer är svaga. Förstår hennes tänkande men man har ju blivit uppfostrad med "man slår inte tjejer" sedan barnsben"

Jag sa inte att det var okej för någon att slåss, oavsett kön. Det jag faktiskt sa och det som TS frågar, är om det är okej/acceptabelt att en kille slår tillbaka om det är en tjej som slår. TS tycker inte att att det är okej, eftersom män oftast är fysiskt starkare, medan hennes kompis tycker att det är okej, eftersom det är fel att stämpla tjejer som svagare. 

Mitt svar till TS: "Varför skulle han inte slå tillbaka? Varför ska det vara okej att använda fysiskt våld bara för att man är tjej och anses vara "fysiskt svagare"? Idiotiskt.."

Det jag menade var att det oftast anses acceptabelt att en tjej försvarar sig om en kille slår henne, så varför skulle andra regler gälla för en kille som blir slagen av en tjej? 
  • Dofilus

Om det handlar om självförsvar och det är den enda utvägen så självklart. Eller ska t ex en kille på 165cm och 57kg bara tacka och ta emot bara för att det råkar vara en tjej på 185cm och 90 pannor som bankar på honom?

Svar på tråden Är det okej för en kille att slå tillbaka om han blir slagen av en tjej?