Selfish Geene skrev 2010-06-27 18:12:12 följande:
Det framgår inte i ts att det skulle vara ok att en tjej slår en kille (de flesta, inkl svensk lagstiftning, verkar vara överens om att det inte är "ok" att en tjej slår en kille)
Det rimliga bör vara att utgå ifrån att det inte är ok när en tjej slår en kille (men att hon gör det ändå)
Är det i så fall "ok" att han slår tillbaka?
"Jag och tjejkompis hade en diskussion för ett tag sedan,
hurvida det var okej för en kille att slå tillbaka om han blev slagen av en tjej.
Jag menade på att det inte var okej då killar oftast är fysiskt starkare. Min kompis däremot blev arg och förolämpad,
hon tyckte att det är helt okej för killar att slå tillbaka och att min åsikt var diskriminerande eftersom att mitt synsätt menade på att tjejer är svaga. Förstår hennes tänkande men
man har ju blivit uppfostrad med "man slår inte tjejer" sedan barnsben"
Jag sa inte att det var okej för någon att slåss, oavsett kön. Det jag faktiskt sa och det som TS frågar, är om det är okej/acceptabelt att en kille slår tillbaka om det är en tjej som slår. TS tycker
inte att att det är okej, eftersom män oftast är fysiskt starkare, medan hennes kompis tycker att det
är okej, eftersom det är fel att stämpla tjejer som svagare.
Mitt svar till TS: "Varför skulle han
inte slå tillbaka? Varför ska det vara okej att använda fysiskt våld bara för att man är tjej och anses vara "fysiskt svagare"? Idiotiskt.."
Det jag menade var att det oftast anses acceptabelt att en tjej försvarar sig om en kille slår henne, så varför skulle andra regler gälla för en kille som blir slagen av en tjej?