• HopeNeverFades

tjat tjat och gnat! hur komma ur?

Det har blivit så tråkigt för att det känns son att jag hela dagarna bara tjatar och säger "nej" till min 2,5 årige son. hur gör man för att komma ur detta?
    det låter såhär:
    får bråka på honom varje gång vi ska/ska hem från någon stans. innan alla måltider då han tycker att vi inte får steka/koka maten. allt tjat om allt han vill äta men inte får och sedan tjat om att han inte äter upp det han bett om. Hur gör man? bara gnäll och tjat det är såå tråkigt.
    jag försöker förbereda honom och så så han vet vad som ska hända men det hjälper inte.

Tips tack!!!
    tex. hur gör jag när han ber om något ex. macka på morgonen och han får det, men inte äter upp (vaaarje gång)?? känns ju onödigt att slänga mat hela tiden. eller hur gör jag när han inte äter någon middag men 5 min efteråt är jäääätehungrig?? Eller för att han inte ska tjata ihjäl mig när jag sagt att jag ska göra något men tex. går på toa först??

• Svar på tråden tjat tjat och gnat! hur komma ur?
  • lövet2

Om barnet inte brukar äta upp mackan, så gör jag halva mackor eller ännu mindre. Bara att göra en till om han faktiskt äter upp den första. Ingen idé liksom med stora portioner eller hela mackor åt ett barn som äter lite.

Om barnet inte äter middagen, så låter jag den stå i en timme. Då är det bara att värma på om han ändrar sig.

Att han tjatar är liksom ett led i utvecklingen. Han har inte lärt sig tålamod än ...

• HopeNeverFades

okej tack. ja men oftast äter han mycket (gillar mat) men han vill alltid ha macka efter välling/gröt på morgonen/kvällen och jag gör en halv limpa (eller hård om han vill det) men han äter oftast bara lite och sedan vill han inte ha och sedan är han hungrig en halvtimme efteråt.

det där med middagen var bra, ska han få den värmd och framsatt hur många gånger han vill under den timmen?

• HopeNeverFades

en fråga till som du kanske har ett tips på. när han ska sova ligger han och klöser bort tapeten, vad kan man göra åt det? jag har talat om att det är fel etc. men det går ett tag sedan gör han det igen.

• Novmbertjej

Känner igen mig, alltid tjat om vad de inte får göra. Jag har börjat att bara säga till en gång tex, vid middag, tjat om att de är hungriga mamma lagar mat nu det är klart om ca 20 minuter. Och sen fortsätter de att tjata men då bara ignorerar jag, jobbigt men effektivt. Om de inte äter upp och jag vet att de kommer att bli hungriga igen sparar jag maten på en tallrik i kylen och värmer när de vill ha igen. De får ingen annan mat bara de vi åt till middag. Om han vill ha en macka till bre en macka och vill han inte äta upp den spara och ta fram nästa gång han vill ha igen, de lär sig ganska snabbt. 

• Flickan och kråkan

Jag brukar spara mackor. Har en 2½-åring som inte äter så mycket och som är "trög" med maten. Han äter ett par tuggor på sin morgonmacka, men sedan vill han inte ha. Lägger den i lite plast i kylen så äter han upp den en stund senare. Jag är glad om han äter

• HopeNeverFades

okej ska testa det där men macka. ja jag förstår om det är barn som äter dåligt men min son kan äta tex 1dl havregryn (som gröt) med olika frön i, på kvällen för att sedan vilja ha välling och seedan macka! Så han kan inte vara speciellt utsvulten! Tungan ute men som sagt ska testa att lägga undan den och ta fram. gör ni så även om den är hård? det leder inte till massa småätande att ta fram och bort? när de då har ätit  upp mackan tillslut, om de vill ha mer hur gör ni då? (förstår att det kanske beror på situation men).

• Flickan och kråkan

Oftast brukar han äta upp gång nummer två, så att en smörgås räcker till två ätningar. mer småätande än om han ätit hela mackan första gången blir det så klart. Blir det rester kvar ändå så äter slaskhinken lillebror gladeligen upp det . Han är inte riktigt lik sin bror . Som du säger så beror det lite på situationen hur man gör men här finns det ganska tydliga mönster hur han äter så att säga. Som med er kille, det där med att han vill ha på kvällen men sedan inte orkar.....och så blir han mer hungrig lite senare.

• lövet2
    HopeNeverFades skrev 2010-06-15 08:43:52 följande:
    det där med middagen var bra, ska han få den värmd och framsatt hur många gånger han vill under den timmen?
    Jag värmer inte maten fler än 2 gånger, för sedan bedömer jag den som oätlig. Och en timme sätter jag som hållbarhetsgräns helt enkelt - det är inte en fråga om principer. Överhuvudtaget så släpper jag i genom ganska mycket krångel med maten i den åldern, för jag bråkar inte om mat med ett barn som är runt 3 år. Det enda är att om barnet ofta matvägrar eller äter lite, då ser jag till att dra ner allt som går på ev onyttigheter som fika och glass.

• lövet2
    HopeNeverFades skrev 2010-06-15 08:52:57 följande:
    en fråga till som du kanske har ett tips på. när han ska sova ligger han och klöser bort tapeten, vad kan man göra åt det? jag har talat om att det är fel etc. men det går ett tag sedan gör han det igen.
    Vi har nog prövat det mesta. Till slut kom vi fram till att tapeterna råkar illa ut hur vi än gör. Vi har gjort så att när ett barn växer i från att klösa på tapeterna, så byter h*n sovplats. Då får nästa barn i syskonskaran sova där. På det sättet har alla barn i tapetrivaråldern sovit på samma plats, och tapeterna är bara sabbade just där.

• HopeNeverFades

okej då förstår jag. ska bli spännande att testa hur han reagerar :)

har ni några tipps hur jag ska hantera att han ofta inte lyssnar på mig förän jag blir arg? säger jag åt honom att tex. komma för att vi ska åka hem, springer han ofta iväg. jag ropar då på honom, han tittar på mig och ler. jag säger "endera kommer du nu eller så kommer mamma och hämtar dig" så ler han bara. när jag börjar gå mot honom och ska ta honom blir han förtvivlad och skriker "jag kommer" "gå själv" etc. men då brukar jag bära honom och sätta in i bilen iaf. vad tycker ni, är det fel/rätt?  jag vill ju att han ska lyssna innan jag behöver börja hämta honom.. Tios?

• lövet2
    HopeNeverFades skrev 2010-06-15 09:40:53 följande:

okej då förstår jag. ska bli spännande att testa hur han reagerar :)

har ni några tipps hur jag ska hantera att han ofta inte lyssnar på mig förän jag blir arg? säger jag åt honom att tex. komma för att vi ska åka hem, springer han ofta iväg. jag ropar då på honom, han tittar på mig och ler. jag säger "endera kommer du nu eller så kommer mamma och hämtar dig" så ler han bara. när jag börjar gå mot honom och ska ta honom blir han förtvivlad och skriker "jag kommer" "gå själv" etc. men då brukar jag bära honom och sätta in i bilen iaf. vad tycker ni, är det fel/rätt?  jag vill ju att han ska lyssna innan jag behöver börja hämta honom.. Tios?

Han är 2½ år. Det är inte så vanligt att de lyssnar på föräldrarna då. Om ett år, när han kommit ur trotsåldern - då kan du börja förvänta dig sådant.

• stinalottalarsson

Med min son fungerar det oftast att säga "säger du till när du är färdig för att borsta tänderna/ta på jackan/sätta dig vid bordet" o.s.v. Då är "makten" hans och det tar mellan 0-10 minuter innan han självmant kommer och gör det jag har bett om. Det är mest när man har tidspress som det blir bråk, men det är så klart lite tålamodsprövande att behöva locka med att han får välja själv när han vill göra något. Jag har gjort så i någon vecka nu bara, så det är lite tidigt att utvärdera, men än så länge fungerar det bra!

Ofta säger han "mamma, ser du att jag inte är ledig nu, jag måste bara parkera bilen först", eller något liknande! Och visst skulle man själv bli arg om man alltid var tvungen att göra något så fort någon annan sa åt en...

• HopeNeverFades

okej.. känns så tråkigt bara att måsta tapetsera om i lägenheten då vi flyttar för att han klöst sönder tapeten :/
    jag förstår att jag kanske inte kan förvänta mig det. men ska jag bli arg? eller bara hämta honom? eller låta han gå själv?

stinalottalarsson: ja det lät också som en bra ide!  nu gör han ju aldrig något utan oss (tex leker) så han är ju som mest och bara väntar som en osalig ande kring benen

• stinalottalarsson

Min son lekte aldrig själv förut heller, det var först när han började på dagis som han kom igång ordentligt med det. Han leker fortfarande helst med någon, men ibland kan han leka själv i en timme. Ett tips är att börja leka ihop, sedan säga att man måste gå och göra något annat, jag kommer snart tillbaka, och så går man iväg i en minut. Sedan ökar man på tiden man är borta. Det fungerade med min son....

Svar på tråden tjat tjat och gnat! hur komma ur?