Rädd, nervös, men vet inte för vad? Att tappa kontrollen kanske? Vill veta dina erfarenheter av smärtlindring.
Jag är gravid med mitt första barn. Min sambo har 2 sen tidigare, men dom förlöstes med kejsarsnitt, så en vanlig förlossning är något nytt för oss båda två.
Och jag vill ju innerst inne klara av en vanlig förlossning, men skulle något gå på tok och kejsarsnitt är enda utvägen så självklart, allt för barnets skull.
Jag känner mig lite rädd och mycket nervös, men jag vet inte riktigt för vad. Det går liksom i vågor. Ena dagen känner jag att det där kommer gå galant. Som igår exempelvis. Var på en infoträff på mvc och vi fick se en förlossningsfilm. Det såg så enkelt ut.
Andra dagar, vet jag inte hur jag kommer att klara av det...
Jag tror jag mest är rädd för att jag kommer att tappa kontrollen, vilket jag kommer att göra om jag inte är lugn och sansad och får andning och avslappning att fungera.
Jag är rädd för jag vet att jag kommer få det väldigt svårt att kommunicera, med både min sambo och personalen.
Jag känner det viktigt att få nerprintat i min förlossningsplan allt detta, så att dom vet mina känslor inför detta.
Har även funderat mycket på det här över smärtlindring, vad ska man våga testa och inte? Vill jag bli helt smärtfri eller bara så att den är hanterbar?
Går in i v.35 imorn, det närmar sig... oron ökar tyvärr... Försöker tänka positivt..
Vi ska sätta oss ner en kväll, sambon och jag och prata igenom hur jag skulle vilja ha det, så att han oxå vet.
Vad var du mest rädd för? Allt det här med att kräkas, bajsa på sig osv... klart man är lite ängslig för det med... men det är ju egentligen en bagatell i denna situation.
Vad och hur tänkte DU ang smärtlindring? Vad blev det till slut och var du nöjd eller hade du velat haft på något annat vis?
Vill gärna dela med mig av mina tankar kring förlossningen, och tar tacksamt emot era tankar o funderingar och erfarenheter.