Funderingar om hur man ger sitt barn bra självkänsla
Ska försöka fatta mig kort...
Är nybliven förälder till en dotter på snart tre månader, och självklart funderar man redan mycket på hur man ska kunna ge sitt barn de bästa förutsättningarna i livet. Jag har själv så länge jag kan minnas haft ganska dålig självkänsla vilket yttrar sig i att jag har lätt att känna mig värdelös som person om jag inte presterar bra (som om mitt värde satt i hur bra och duktigt jag kan prestera). Detta vill jag såklart undvika att föra vidare till min dotter, jag vill att hon ska känna att hon är bra precis som hon är och vara trygg i att hon är värdefull oavsett prestationer.
Som en del av detta försöker jag redan nu tänka på hur jag bemöter henne, det är lätt att slentrianmässigt berömma och säga "vad duktig du är" för att visa sin uppskattning och det försöker jag undvika. Till exempel att inte säga "har du sovit hela natten i din egen säng, vad duktig du är!" utan istället kanske "oj sov du hela natten i din egen säng, det var väl skönt att få sova så länge?". Frågan är nu hur viktigt det är att involvera folk runtomkring i detta tänk? Jag diskuterar förstås sånt här med min man, men mor- och farföräldrarna har jag inte pratat med och där tror jag det är lätt att det blir "oj vad duktig du är, vad fint du ritar!" för hela slanten, vilket jag kan förstå för det sitter så väl inpräntat i många av oss att det är omtänksamt och kärleksfullt att berömma barn och tala om för dem hur duktiga de är.
Vad tror ni, är det viktigt för självkänslan att alla i barnets närhet (som umgås med det ofta) försöker se barnet som person och inte dess prestation, eller är det fullt tillräckligt att föräldrarna gör det? Mina egna föräldrar skulle jag nog ganska lätt kunna involvera i dessa tankar och få dem att tänka över sitt eget beteende, men jag är mer osäker på svärfamiljen (känner ju inte dem lika väl). Samtidigt kan det vara känsligt för jag vill ju inte heller att de ska behöva känna att de måste vakta sin tunga hela tiden när de umgås med sitt barnbarn.
Hade varit kul att ta del av andras tankar och funderingar kring detta, så jag hoppas på många svar!