• Wavva

Är jag egoistisk för att jag vill ha egentid några timmar ibland?

Våran yngsta son är 3 månader och den stora är 4 år. Jag ammar och fixar det mest med hushållet nu eftersom jag ändå är hemma. Då jag har egentid 2h per vecka storhandlar jag. Ibland vill jag göra något själv känner jag som inte är storhandling... Min man säger att det inte finns fler mammor med 3 mån barn som vill vara iväg flera timmar ftrån sina barn.Han själv åker på semester en helg på vår och höst samt är iväg på golf och fest och spelningar med sitt band. Jag känner mig lite avis på att han bara kan dra iväg p grejer- jag skulle inte vilja åka iväg länge men kanske gå till frisören, shoppa i lugn och ro etc...
    Är jag verkligen så ego?  

• Svar på tråden Är jag egoistisk för att jag vill ha egentid några timmar ibland?
  • Stinky

Nej, du är verkligen inte ego! Din partner däremot borde ta sig en funderare över sin papparoll som far och flänger runt som han gör, men låter dig knappt vara för dig själv i ett par timmar. Fan, jag blir så förbannad på sådana skitgrisar till fäder! Usch! Skrikandes

• LAMadde
    NEJ du är absolut inte ego! Man behöver få känna sig mer än 'bara' mamma och man behöver lite tid för sig själv så man kan ladda batterierna. Nu är ju min tjej 2år och det har varit mest senaste året lr så som jag börjat gå på gymmet på kvällarna när min man är hemma, åkt och grejjat naglarna/klippt mig/gått på massage, gått på bio med tjejkompisar.etc. Nu är jag höggravid så det va ett tag sedan jag gjorde nåt 'för mig själv' (för jag orkar inte). Men att få komma iväg till gymmet 1tim 2-3 ggr i veckan är SÅ skönt och jag kommer absolut skaffa gymkort fortare denna ggn än jag gjorde efter första förlossningen.
  • kelgrisen

Vittra har argumentet. Din storhandling kan absolut inte räknas som egentid. Och det handlar inte om att man vill vara ifrån sitt barn utan om att man måste få koll på sig själv för att kunna vara en bra mamma (och sambo också för den delen). Blir bara arg - varför ska han..? och så beskylla DIG för att vara ego???? Usch och fy. Ta absolut INTE åt dig.

• mariamitsu

Vilket märkligt argument, skulle det inte finnas mammor med små bebisar som vill vara borta några timmar? Speciellt om man har flera barn?
    Tala om att bli slut ibland.

Håller med någon som skrev tidigare, pappan då? Varför är det OK för honom att vara borta en hel helg?

Eftersom du ammar kan du kanske pumpa ur och lämna honom med barnen några timmar en lördag? Klippa dig och bara vara? Jag tyckte det var kul bara att åka till ett köpcentrum och titta på folk, äta choklad och prova lite kläder :=)

• Themis

Tja, min man såg absolut poängen med att jag kunde träna 90 minuter 2-3 gånger i veckan från att lillen var 3 veckor gammal, men visst, vill man ha en fet fru som vantrivs med sig själv så kan man ju prioritera annorlunda...

• susieq82

egentid...detta ord alltså. Klart man inte ska förlora sig själv i allt tumult som uppstår när man blir förälder. Men jag tycker vi balanserar det rätt bra utan att behöva ta någon speciell tid för det..ibland drar jag iväg, ibland han...inget snack om den saken. 

• alvias78
    vittra skrev 2010-06-18 16:01:28 följande:
    Du är inte ego, han är det.
    Ifrågasätt varför det skulle vara ok för honom att vilja vara ifrån sina barn så mycket?
    Håller med!
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Det är INTE egentid att storhandla enligt mig. Låt honom storhandla OCH ta med sig barnen Nä men ärligt, jag har en snart 8 veckors och är iväg ibland 1-2 timmar. Jag ammar och ger ersättning ibland, mest av den anledningen att jag vill vara lite fri. Dottern tog ej flaska och jag var hennes napp i ca 2 år...Svårt med egentid där. Det är inget fult att inte bara vara mamma. Mammor är oxå människor liksom Sen håller jag med om att det kan vara svårt att slappna av om bebisen är lite skrikig hos pappa men det enda sättet de kan lära känna varann bättre är ju genom att spendera mer tid ihop. Jag skulle iväg och shoppa lite kläder och annat till mig för nån vecka sen, tror du jag hittade något? Nej Jag åkte en annan dag istället MED lillkillen, kunde inte prova något med köpte en hel del OCH det passade

Jag känner att när jag är utan mina barn, speciellt när de är bebisar och man är mammaledig, känner jag mig lite lost. Som om jag glömt något hemma

Ta ett snack med din man!!

• LyckligtSlut

Han åker alltså bort på semester utan er, men du är ego för att du åker och handlar själv? Det är ju liksom något som ändå ska göras. Tycker inte att det låter riktigt klokt av honom.

Dessutom det där med "egentid" som begrepp och att mammor ska skämmas om de gör något själva utan barnen. Jag förstår det inte. Visst om barnen skulle fara illa av det just då pga sjukdom t ex, men förr eller senare måste man ju vänja dem med att vara med andra, utan mamma och pappa, eller ska de kunna det utan invänjning direkt de börjar skolan?

Det är bra att de lär sig att inte vara klistrade vid den ena eller andra föräldern, tror jag. Man kan ju inte börja med det först när de börjar skolan!

PMS året runt :(
  • mclo

Nej du är verkligen inte ego, en mamma behöver minst lika mycket fritid som mannen.
    Oftast ser inte mannen det kvinnan gör, de har varit samma sak här hemma.

• t0va

ojsan... nej du är inte egoistiskt som de andra skriver. Vi var på föräldrautb. i måndags och våran bm tryckte stenhårt på att bägge föräldrarna behöver egentid då den andra har ansvaret för barnet. Då man kan ta en fika med vänner, ligga i badet, gå och träna osv.

Sen behöver man partid om det finns möjlighet, då någon annan än föräldrarna har ansvaret för barnet någon/några timmar. Bara så man kan äta en middag i lugn och ro själva, gå på bio etc.

Jag och sambon väntar vårat första barn om 2 månader och har bestämt att så långt det går ska jag ha egentid några timmar på måndagar, då jag kan åka och träna själv och träffa andra människor som inte bara pratar barn som det säkert lätt blir på öppna förskolan eller liknande.

Sen ska han få egentid några timmar/vecka, det tror vi är lika viktigt som att både han och jag får egentid ihop med barnet. Jag kommer vara hemma så jag får mycket tid själv med barnet men det är minst lika viktigt att sambon får det också utan att jag hänger över hans axel.

Så du ska gå på din känsla, att åka och handla är inte egentid.

• doomsdaysjesus
    Wavva skrev 2010-06-18 09:17:18 följande:
    Våran yngsta son är 3 månader och den stora är 4 år. Jag ammar och fixar det mest med hushållet nu eftersom jag ändå är hemma. Då jag har egentid 2h per vecka storhandlar jag. Ibland vill jag göra något själv känner jag som inte är storhandling... Min man säger att det inte finns fler mammor med 3 mån barn som vill vara iväg flera timmar ftrån sina barn.Han själv åker på semester en helg på vår och höst samt är iväg på golf och fest och spelningar med sitt band. Jag känner mig lite avis på att han bara kan dra iväg p grejer- jag skulle inte vilja åka iväg länge men kanske gå till frisören, shoppa i lugn och ro etc...
    Är jag verkligen så ego?  
    Nej nej .Du är verkligen inte ego. Känner inte din man jag tycker som en del andra att det är han som är ego
    Stå på dig och hävda din rätt till egentid

Blir heligt förbannad när jag läser sådant. Vi lever faktiskt på 2000-talet
  • Niiskuneiti

Jag tycker din mans argument är konstiga eftersom de bara gäller för dig och inte för honom!!

Du begär inget orimligt, att gå till frisören är inte för mycket begärt!

Men visst kan jag också fundera varför man vill ha flera timmars egentid från en liten bebis...???

Men som sagt - det är vansinne att det ska gälla olika för dig och din man!

• Inez matte

Wavva:
    Vill bara säga tyvärr är du inte ensam...... har en make som resonerar ungefär likadant! "Du gör ju saker som barnen kan vara med på....." Du är INTE ego man mår bra av egentid!

• jossemebebis
    JAG HOPPAS DU SER DETTA !!

jag säger, SNÄLLA släpp fram ditt ego! ( det är dessutom ditt ego som är en del till din personliga styrka!)

Vad behöver Du, Vad vill Du få ut av livet, kanske någon härlig utflykt.. kanske fika med tjejerna..
    Kan din partner inte acceptera Dina behov, är det något som inte stämmer. eller han kanske inte vet hur du känner? Som jag ser det ska han väl vara lycklig över att göra dig lycklig?

som tjejerna sagt tidigare, storhandla är INTE egentid.

ta hand om dig.
  • Maggis

För min del så tror jag att du behöver bli lite mer ego. Inte mindre.

//Maggis
Svar på tråden Är jag egoistisk för att jag vill ha egentid några timmar ibland?