• Rakad Apa

Dödsstraff? För eller mot?

Själv är jag mot dödsstraff, tycker inte att det är ett lämpligt i ett civiliserat samhälle. Och det finns ju en viss risk att någon blir oskyldigt dömd. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 13:43
    Hehe, råkade klanta mig när jag gjorde omröstningen, sorry!

Ja = För
    Nej = Mot
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff? För eller mot?
  • tvåtjejstomp

Om man har tagit fel då man låst in nån kon man släppa ut vedebörande med ett rejält skadestånd men vad gör man då man upptäcker att man fimpat fel snubbe?

• Qaroliine

Jag är emot dödsstraff.
    En brottsling ska inte få slippa undan genom att få dö.

~*~Myran bf 110114~*~
  • ugnspannkakan

nej. jag är emot. den skyldige är också en människa, med minnen och drömmar. Och brottet blir inte ogjort för att man dödar den skyldige. och någon måste ju döda de skyldige, och hur kommer den människan att må efter att ha dödat i sitt jobb i kanske 10 år? tillsist kommer inte han/hon kunna märka skillnad på vem den ska döda, och kanske går ut och dödar en oskyldig.

• Anton Chigurh

För, definitivt för. Ta Helen-snubben tex, kålroten på den fan borde vara avlägsnad för länge sen. Nu fixade han det visserligen själv, men alla svin har inte den självinsikten så där kanske samhället kan rycka in med en hjälpande hand. Eller yxa.

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Cerasus

Moraliskt för, juridiskt absolut emot.

Jag anser att dödsstraff för brott som sexuella övergrepp, grov miljöförstöring och angrepp på viktiga samhällsfunktioner som ambulans och brandkår är moraliskt rätt.

Folk som misshandlar och vandaliserar för tex fotbolls skull är inte heller nödvändiga att låta leva enligt min privata moral.

Förutsatt ett perfekt rättssystem.

Innan vi har ett rättssystem som är 100% felfritt så är man en total fullblodsidiot och helt och hållet fri från all form av moral och etik om man är för dödsstraff.

• Rabelais

För, och helst skall det gälla alla brott från snatteri och uppåt. Gärna något system i stil med "Judges" som åker runt och griper, dömer och verkställer på plats.

• Anghammarad
    Rabelais skrev 2010-06-24 18:11:04 följande:
    För, och helst skall det gälla alla brott från snatteri och uppåt. Gärna något system i stil med "Judges" som åker runt och griper, dömer och verkställer på plats.
    Tokbra idé. På superfeta motorcyklar.
  • Lillsnufflan

Mot

För det första finns det ohyggligt få fall där man verkligen kan vara säker på att man gripit och dömt rätt person. För det andra tycker jag att det är ganska få brott som begås som jag verkligen tycker är så grova, ofta finns någon psykisk sjukdom i botten som kan förklara och kan vara en förmildrande omständighet (även om den inte är så tydlig att man får psykiatrisk vård i stället för fängelse) och då tycker jag man har rätt till rehabilitering. Dessutom så fyller det som flera nämt inte funktionen att vara avskräckande och det är ju ofta det som används som argument. Men framför allt tycker jag inte att det är riktigt värdigt ett humant samhälle. Även om någon tagit livet av någon tycker jag inte det motiverar att vi som samhälle ska göra samma sak tillbaka. Jag tror helt enkelt inte på principen "öga för öga". Jag tycker vi ska vara lite bättre än mördarna och jag tycker inte att bödel är ett bra och sunt yrke. Jag tycker folk ska slippa det...

• Bolibompadraken

Mot!

Håller med Lillsnufflan, öga för öga känns inte som ett rätt sätt när det gäller att straffa ett brott. Vem ska bestämma detta? Vem ska utföra detta, ett liv för ett liv. Bödeln blir själv en mördare då anser jag. Risken att döda en oskyldig människa är för stor, det går aldrig att göra ogjort.
    Det blir snarare en hämnd, för de anhöriga till offret.
    Tyvärr fungerar inte detta som ett avskräckande straff då brotten inte minskar i länder som utför dödsstraff.
    Dagens DNA-tester har bevisat och satt 123 dödsdömda fångar på fri fot I USA, tänk om dessa skulle ha avrättats för ett brott de inte begått?

• Majken

Definitivt EMOT!!!
    Instämmer i de flesta motargument som redan skrivit...

Love my M-girls
  • Anton Chigurh

Lite spill får man räkna med, i det stora hela blir det bra. Med dagens DNA teknik är det ytterst sällan det blir fel, så av med kålroten bara, när det är befogat. Som tex 9-åriga Helen Nilsson's mördare.  

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Rakad Apa
    Anton Chigurh skrev 2010-07-15 23:53:00 följande:
    Lite spill får man räkna med, i det stora hela blir det bra. Med dagens DNA teknik är det ytterst sällan det blir fel, så av med kålroten bara, när det är befogat. Som tex 9-åriga Helen Nilsson's mördare.  
    "så av med kålroten bara"? HAHAHA
  • Gaalen

Emot!
    Anser att ingen människa har rätten att ta en annan människas liv.

• Aruten
    Anton Chigurh skrev 2010-07-15 23:53:00 följande:
    =) Kålroten =)

Jag är varken för eller emot. Mest för, fast för brott som pedofili och sexuella övergrepp. Inte för snatteri eller andra "stöldbrott". Men kidnappare och sexualförbrytare borde ha ett skott i nacken. Fast då måste dom ju vara 100% säkra på att det blir rätt snubbe dom skjuter, annars kan det lätt bli lite dålig stämning.
  • finskaflikkan

Djurplågare(som e de värsta som finns!) ska stängas in i en cell och plågas på samma sätt som djuren fått lida!
    Våldtäktsmän och såna sjuka människor ska bli av med sina juveler för gott kastrera utan bedövning!
    Såna som mördar ska få lvstidsfängelse alltså sitta inne tills dom ruttnar!
    misshandlare- ska bli misshandlade själva tio ggr värre!

Och alla andra som rånar banker, snattar m.m. kan väl sitta inne i ett par år...

Men de e ju vad jag tycker.

Svar på tråden Dödsstraff? För eller mot?