• frufunderar

Ta Pergotime utan kontakt med vården??

Jag har en liten son på snart två år. Men att för att bli gravid med honom krävdes det en pergotime-kur. Vi hade kämpat i fem år utan resultat, men bara efter andra kuren pergo så funkade det. MEN nu till min fundering - vi skulle gärna vilja ha ett syskon till honom. Är det någon som vet om man kan ta en kur pergotime "på eget bevåg" . Jag har nämligen ett oöppnat paket kvar som jag aldrig hann använda. Eller bör jag ta kontakt med gyn först?

Detta blev ett långt inlägg, men tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Ta Pergotime utan kontakt med vården??
  • Fimpen72

det stämmer att ca 10% får flerbörd dvs tvillingar eller fler.

Men det är bara 1% av normala graviditerer som blir tvillingar så det är ju väldigt förhöjd risk för flerbörd jämfört med utan Pergotime.

OM man kan acceptera att få tvillingar/trillingar (som är vanligast) så visst, kör på.

vi blev trilling gravida via pergo

• Corina

Fimpen72:

Såg i en annat tråd att du köpt Pergo via GoldPharma.
    Hade du fått rådet från läkare i Sverige att äta Pergo?

Funkade allt bra med bruksanvisningar och så?

Hade du egen ägglossning innan du åt Pergo också?
    Det verkar som att många läkare rekommenderar Pergo även till dem som har egen ägglossning....

Kul att höra när någon blir hjälpt och får effekt av läkemedlen. Själv skulle jag bli överlycklig över tvillingar/trillingar.

Hoppas allt går/gick bra för dig. Berätta gärna mer om dina erfarenheter.

=)

• Fimpen72
    Corina skrev 2010-08-21 12:19:05 följande:
    Fimpen72:

Såg i en annat tråd att du köpt Pergo via GoldPharma.
    Hade du fått rådet från läkare i Sverige att äta Pergo?

Funkade allt bra med bruksanvisningar och så?

Hade du egen ägglossning innan du åt Pergo också?
    Det verkar som att många läkare rekommenderar Pergo även till dem som har egen ägglossning....

Kul att höra när någon blir hjälpt och får effekt av läkemedlen. Själv skulle jag bli överlycklig över tvillingar/trillingar.

Hoppas allt går/gick bra för dig. Berätta gärna mer om dina erfarenheter.

=)
    Jag var till gyn nyligen för att kolla äggstockarna och livmodern. Jag berättade att vi vill bli gravid men pga att jag har för högt BMI skriver de inte ut Pergotime. Fertilitetskliniken prioriterar även bort oss eftersom vi redan har barn tillsammans. Därför beställde jag från goldpharma. JAg vet ju vilken dos jag ska äta för att få ägglossning och hur kroppen reagerar. Jag kollade även upp mig (VUL) ungefär 1½ vecka innan jag började med Pergo för att försäkra mig om att jag inte hade egna ägg på gång...
    Jag har egen ägglossning men så pass glesa att det knappt kan räknas. Har mens ungefär 1-2ggr/år och kanske 1 ägglossning per år.

Ibland får kvinnor med ägglossning Pergotime för att ge lite extra skjuts för äggen. Men eftersom man man överstimuleras är det viktigt att man åtminstone kollas under en första kur.

Nu tog jag sista tabletten igår, ägglossningen ska alltså komma mellan tis-söndag nästa vecka och mens ca 14dgr efter ägglossningen(fast hoppas ju på plus istället). Man kan ju inte använda ÄL stickor när man äter Pergo så man får mysa på regelbundet.

Man ska vara medveten att trillingar och fler har mkt högre risker för barnen och mamman.
    Den högre risken innebär ökade risker för skador pga tidig förlossning.
    http://www.tvillingnytt.se/graviditeten
  • helena29

Hej!
    Jag har en fråga ang pergotime. Bara för att man ägglossar så är det ju inte säkert att man blir gravid. Jag menar, pergotime gör väl det inte lättare att bli gravid menar jag?
    Är det meningen att pergotime ska sätta igång kvinnans ägglossning så att hon sedan ägglossar av sig självt?
    Min mens har inte kommit igång efter p-piller, kan de skriva ut pergotime då? Får man gå och kolla med vul så man inte har typ  10ägg?

• Fimpen72
    helena29 skrev 2010-08-22 17:24:21 följande:
    Hej!
    Jag har en fråga ang pergotime. Bara för att man ägglossar så är det ju inte säkert att man blir gravid. Jag menar, pergotime gör väl det inte lättare att bli gravid menar jag?
    Är det meningen att pergotime ska sätta igång kvinnans ägglossning så att hon sedan ägglossar av sig självt?
    Min mens har inte kommit igång efter p-piller, kan de skriva ut pergotime då? Får man gå och kolla med vul så man inte har typ  10ägg?
    Pergotime gör det ju lättare att bli gravid om man inte har egen ägglossning.
    Den stimulerar kroppen så ägg ska mogna, ägglossningen fixar kroppen själva. Annars finns det injektioner man kan få för att äggen ska släppa.
    Att blir gravid är ju en hel annan grej än att ägglossa. Du kan ju släppa ägg varje månad och inte bli gravid förrän sjätte ggn för vid minsta fel så blir det ju ofta inte befruktet eller tidigt missfall.

Om du inte har fått mens efter p-piller finns det annars Provera och Primolut-nor som ska fungera så att man blöder. Kolla gärna fass.
  • Corina

Tack Fimpen72 för att du delar med dig av din erfarenheter.

Du skrev att det inte går att kolla med ÄL stickor när man äter Pergo.... Varför inte?

=)

• Fimpen72
    Corina skrev 2010-08-24 22:36:29 följande:
    Tack Fimpen72 för att du delar med dig av din erfarenheter.

Du skrev att det inte går att kolla med ÄL stickor när man äter Pergo.... Varför inte?

=)
    Enligt Apotekets ÄL stickor går det inte att testa. Men vet att många testar ändå, hur säkert resultaten blir vet jag inte.
    Så här står det ang Clearblues fertilitetsmonitor: 

""""Vissa hälsotillstånd och läkemedel kan påverka Clearblue Fertilitetsmonitor-funktionen negativt. Om du har symptom på menopaus, polycystiskt ovariesyndrom, nedsatt lever- eller njurfunktion, eller om du är eller nyligen har varit gravid (även om graviditeten var ofullbordad), kan resultaten vara missvisande.

Resultaten kan också bli missvisande om du behandlas med antibiotika som innehåller tetracyklin, hormonpreparat (t.ex. hormonpreventivmedel eller hormonersättning), fertilitetspreparat som innehåller hCG eller LH, eller annan behandling som kan påverka din cykel.

Om du tar klomifencitrat, bör du rådgöra med din läkare innan du börjar använda Clearblue Fertilitetsmonitor. Klomifencitrat kan höja östrogennivån vilket kan leda till att hög fertilitet indikeras för tidigt i cykeln eller under för många dagar, och i vissa fall att monitorn inte visar dagar med maximal fertilitet även under ägglossning.

• Primrose

Jag har fått Pergotime en gång, bara för en månad och då gjordes inget VUL eller någon som helst kontroll. Den gynekologen verkade dock litet slapp. Jag gick till henne pga att jag ville veta om jag kunde göra något för att förbättra mina chanser (jag var 42 år) samt att jag hade haft två missfall i tät följd. Jag hade nyligen flyttat tillbaka till Sverige efter många år utomlands och hade ingen gynkontakt i Sverige. Jag var infertil mellan jag var c:a 30-40år pga en oupptäckt tumör på hypofysen. Utomlands hade de rekommenderat IVF.
    Hon gav mig Pergotime utan att egentligen berätta vad det var och utan att jag efterfrågade det. Mina cykler var normala, med ägglossning. Senare har jag fått veta att det kan vara negativt att ta Pergo om man har regelbunden ägglossning. Jag åt kuren i mars/april och i juni plussade jag (med missfall i juli). Jag vet inte om det var pga kuren som jag plussade.

Nu har det gått ett par år. Jag fick en underbar son strax innan jag fyllde 44 år, på naturlig väg och med stöd av progesteron och Trombyl under den första trimestern. Nu har jag blivit gravid igen (jag är 45 år och i v. 11), men tyvärr har det vid VUL konstaterats att fostret har dött (först sa gyn att graviditeten var ofostrig, men några veckor senare visade sig ett foster på VUL). Det jag undrar är om någon vet om Pergotime skulle kunna hjälpa mig nu när vi, i allra sista minuten, ska försöka igen (när det blir vet jag ju inte exakt eftersom inte missfallet har börjat ännu)? Jag tänker att om det finns en chans till fler ägg finns det också en större chans till att ett av äggen är av tillräcklig bra kvalitet för att fostret senare ska överleva. Dvs om t ex tre ägg fertiliseras samtidigt så kanske ett till slut blir ett barn och de andra två "försvinner"/aborteras av kroppen? Spekulationer förstås. Men det skulle vara intressant om någon har några tankar kring det.

• Fimpen72
    Primrose skrev 2010-08-25 15:11:09 följande:
    Jag har fått Pergotime en gång, bara för en månad och då gjordes inget VUL eller någon som helst kontroll. Den gynekologen verkade dock litet slapp. Jag gick till henne pga att jag ville veta om jag kunde göra något för att förbättra mina chanser (jag var 42 år) samt att jag hade haft två missfall i tät följd. Jag hade nyligen flyttat tillbaka till Sverige efter många år utomlands och hade ingen gynkontakt i Sverige. Jag var infertil mellan jag var c:a 30-40år pga en oupptäckt tumör på hypofysen. Utomlands hade de rekommenderat IVF.
    Hon gav mig Pergotime utan att egentligen berätta vad det var och utan att jag efterfrågade det. Mina cykler var normala, med ägglossning. Senare har jag fått veta att det kan vara negativt att ta Pergo om man har regelbunden ägglossning. Jag åt kuren i mars/april och i juni plussade jag (med missfall i juli). Jag vet inte om det var pga kuren som jag plussade.

Nu har det gått ett par år. Jag fick en underbar son strax innan jag fyllde 44 år, på naturlig väg och med stöd av progesteron och Trombyl under den första trimestern. Nu har jag blivit gravid igen (jag är 45 år och i v. 11), men tyvärr har det vid VUL konstaterats att fostret har dött (först sa gyn att graviditeten var ofostrig, men några veckor senare visade sig ett foster på VUL). Det jag undrar är om någon vet om Pergotime skulle kunna hjälpa mig nu när vi, i allra sista minuten, ska försöka igen (när det blir vet jag ju inte exakt eftersom inte missfallet har börjat ännu)? Jag tänker att om det finns en chans till fler ägg finns det också en större chans till att ett av äggen är av tillräcklig bra kvalitet för att fostret senare ska överleva. Dvs om t ex tre ägg fertiliseras samtidigt så kanske ett till slut blir ett barn och de andra två "försvinner"/aborteras av kroppen? Spekulationer förstås. Men det skulle vara intressant om någon har några tankar kring det.
    Risken för att mista åtminstone ett foster i trillinggraviditet är 40%
    Så OM du blir trillinggravid är ju chansen stor att ett eller två foster inte klarar sig.
    MEN man vet ju aldrig.
    Pergo borde ju öka dina chanser, att ngt av äggen klarar sig om det blir flera.
    Men du måste ju tänka på att det ju kan hända att alla foster klarar sig.
    Jag blev trillinggravid, men vi gjorde en fosterreduktion och fick tvillingar.
    Vår gyn var väldigt förvånad att alla foster klarade sig till v12 (då reduktionen gjordes) det är ju inte vanligt att alla tre foster överlever till v12
  • MissEllie
    Kan ju berätta min Pergo-story och varför man bör göra VUL och besöka vården...

Var hos en privat-gyn och fick efter utredning Pergo enkelkur utskriven. Började efter anvisningar och efter två dagar så fick jag i princip alla biverkningar man kunde få samt svullnade 5 kg bara sådär.

Fick en tid dagen efter avslutad kur och gjorde då ett VUL. Läkaren blev tyst och bara satt och tittade på skärmen, givetvis blev jag livrädd och undrade vad han hittat.

Det visade sig att jag hade 16, ja SEXTON mogna äggblåsor som låg färdiga och det var därför jag svullnat så otroligt mycket. Vi fick sexförbud och skulle komma tillbaks fyra dagar senare.

Då var det "bara" 8 mogna blåsor och sexförbud fram till mensen. Månade efter så blev jag gravid på naturlig väg och det berodde förmodligen på effekterna av Pergo. Nu är jag i vecka 37 och väntar med spänning.

Men, min  läkare menade på att jag var ett ypperligt exempel på varför man måste gör utredning, undersökningar och VUL under tiden behandling, för tänk om det inte hade följts upp. Då hade jag i realiteten kunnat bli befruktad med 16 ägg.

Därför tycker jag det är vansinnigt hur en del bara skriver ut Pergo, eller att vissa tom köper det på nätet. Pergo är inget man ska ta lättvindigt på utan det kan ställa till en hel del....
  • Primrose
    Fimpen72 skrev 2010-08-25 16:25:21 följande:
    Risken för att mista åtminstone ett foster i trillinggraviditet är 40%
    Så OM du blir trillinggravid är ju chansen stor att ett eller två foster inte klarar sig.
    MEN man vet ju aldrig.
    Pergo borde ju öka dina chanser, att ngt av äggen klarar sig om det blir flera.
    Men du måste ju tänka på att det ju kan hända att alla foster klarar sig.
    Jag blev trillinggravid, men vi gjorde en fosterreduktion och fick tvillingar.
    Vår gyn var väldigt förvånad att alla foster klarade sig till v12 (då reduktionen gjordes) det är ju inte vanligt att alla tre foster överlever till v12
    Tack för svar. Jag har pratat litet med min man om det faktum att om jag skulle ta Pergotime så skulle vi "riskera" att få fler än ett barn till. Han sa, litet till min förvåning, "the more, the merrier!". Men jag skulle vilja gå på VUL-koll för att se hur många ägg där var och jag är ganska säker på , OM det skulle lyckas, att det skulle bli reduktion om det visade sig vara fler än två. Även om jag är i god form är väl inte en trillinggraviditet och födsel helt ok i någon ålder, men antagligen en stor risk om man är 40+.

Jag kan tillägga att jag har regelbunden mens och verkar ha relativt lätt för att bli gravid nu när jag medicinerar mot mitt hypofysproblem. Jag slutade t ex att amma helt i april nu och blev sedan gravid i junicykeln. Däremot har jag inte svarat jättebra vid IVF:er så tillvida att de har fått ut få ägg (3-5). Så kanske jag inte skulle få så många ägg vid Pergokurer heller. Men jag ska kanske ge det en chans. Bara det inte "stör" min kropp för mycket. Den verkar inte gilla alltför artificiella behandlingar. Jag har inte plussat vid IVF:er.
  • Fimpen72

Primrose - hoppas du får hjälp med VUL.
    Jag blev nekad VUL när jag blev gravid med tre. Första kuren tittade så jag fick ägglossning, ett ägg. Men sen när jag i kur 3 fick ont i magen och ringde och bad att få komma in pga rädsla för överstimulering så nekade de mig. De vägrade alltså. Anledningen var att det var juli, dvs semsestermånad.
    Vi hade ju redan sexat så det var försent.

När jag gjorde min fosterreduktion sa Dr Connor att han rättade till de andra läkarnas fel. Dvs de läkare som struntar i VUL eller liknande.
    När man läser på FL verkar ju knappt hälften få VUL under samtliga cykler.

• friluftsmamman

Jag och min man vill ha barn. Vi har påbörjat en utredning i Danmark och det enda som väntas är att få ett recept av någon gyn här i Stockholm på Pergotime. INGEN vill ge oss det, alla stänger dörren så fort man ber om hjälp! Man blir så jäkla ledsen! Vi vet att vi kan göra utredning osv här i Sverige men eftersom att vi konstigt nog lyckades bli gravida och fick en bebis för 1 år sedan (efter  års försök) så kommer det att ta lång tid och vi orkar inte vänta. 
    Vet någon vart man kan få tar i Pergotime? Någon som kanske har en kur kvar som ligger och väntar på att användas? Haha!
    Någon som har fått det utskrivet från en gynmottagning här i Stockholm UTAN en utredning i Sverige?
    Tacksam för svar!

Svar på tråden Ta Pergotime utan kontakt med vården??