Vår son var förvisso bara 6 år när vi flyttade, men jag tror att en del av de saker som vi gjorde och blev tipsade om då, kan hjälpa till här med.
I vår sons fall var det så att jag och hans pappa skulle flytta ihop (vi hade inte levt ihop på över 3 år, så han kunde inte ens minnas att vi hade bott ihop) vi skulle flytta till ett ställe som var mer ute på landet än mitt i stan, som han var van vid, han skulle börja skolan och ingen av hans kompisar skulle gå i samma skola och dessutom skulle vi bo i 4 rum och kök, vilket i hans värld var fruktansvärt stort och läskigt eftersom hans pappa hade bott i en minietta och jag i en tvårummare med honom. Han mådde rent ut sagt skit de tre månader innan det tog innan vi flyttade.
Vi gjorde som så att vi åkte på utflykt till området vi skulle bo i. Vi hade picknick på en äng där i närheten några gånger. Vi gick förbi skolan han skulle börja i och vi promenerade runt mycket. Vår son, som var van vid tung trafik och trafikljus överallt reflekterade genast över att det inte fanns några trafikljus någonstans. Då tog vi fasta på det och spanade in olikheter och skillnader i de båda miljöerna. Sådant som vi var orolig över, var inte alls vad han kände, upplevde vi snart, och så kommer nog ni också märka om ni går i stan några gånger. Barn ser helt andra saker än vad vuxna gör.
Vi ville gärna besöka skolgården, men i vårt fall var den låst, så vi kunde bara kika in genom staketet, men det gjorde vi lääänge de fyra tillfällen som vi körde en "heldag" i den nya miljön. Jag antar att ni kommer att ha betydligt mer att uppleva som inte flyttar från stan och till landet, utan tvärtom. Mitt tips till er är att i förväg kolla upp ställen som ert barn kan tyckas vara roligt och som är på promenadavstånd från den nya bostaden, utgå ifrån den nya bostaden och promenera dit, så får han ett hum om vilka roliga grejer som finns i närheten. Vår son var mest förkrossad över hur fruktansvärt långt det var till Coop... det lär ju inte ni få uppleva, direkt.
I övrigt så är det kanske bra om ert barn följer med till den nya bostaden innan ni flyttar in. I vårt fall, så skyllde vi på att vi var tvungna att "mäta lite" (vilket bara var delvis sant) så att vår son fick se bostaden halvtom. Det gjorde att vi kunde visualisera det hela för honom, förklara att det här ska bli ditt rum och här ska soffan stå och så vidare.
När vi väl flyttade så var prio ett vårt barns rum. Faktum var att några av vårt barns grejer var de första som kom ut ur flyttbilen och vi öppnade kartongerna direkt. Därefter fokuserade vi på att soffa och vardagsrumsbord kom på plats. Där åt vi under en hel vecka medan vi gjorde vår sons rum klart tillsammans med vår son. Det gjorde att han blev trygg där i alla fall.
Utomhusmiljön, som var så skild från vår gamla utomhusmiljö, var den svåraste biten för honom. Vi fick ta många långa stunder och bara gå runt ute. Det tog nästan ett halvår innan han var helt trygg med miljöskillnaden. Hemma, så tog det för oss också ett par veckor, men det var mest för att han inte var van vid den mycket större ytan än tidigare och jag kan tänka mig att ert barn kanske inte har problem med det, eftersom ert barn är äldre än vad vårt barn var när vi flyttade.