• ungkvinna81

2 eller 1 embryro?Till er som har valt att sätta in 2st!

Hej!

det här en fråga till er som har valt att sätta in 2 st embryo. Hur var er upplevelse? Vad händer/hände om båda äggen fäster sig men 1 av de får ett hjärtslag? kanon bra om ni med några rader skriver om er erfarenhet. Fick ni tvillingar?Hur var graviditetetn? Var det mycket jobbigt? Förlosning, bara kejsarsnitt? 

• Svar på tråden 2 eller 1 embryro?Till er som har valt att sätta in 2st!
  • loisan31
    amn skrev 2010-08-30 13:14:14 följande:
    Hej, här kommer fler erfarenheter, Vi blev ÄD-gravida 2 ggr (2006 och 2007). Båda gångerna satte vi in 2 st embryos. Bägge gångerna hade jag en blödning i vecka 5 resp 6 utan smärtor.
    Vi tolkade det som om det ena embryot släppte och lyckligtvis stannade våra små guldklimpar kvar (första gången=flickan och andra gången=pojken).
    Vi hoppades på tvillingar men dessa två beter sig som tvillingar och det är de ju också på ett sätt eftersom de är skapta samma dag (pojken=FET).
    amn
    Härligt med två ÄD guldklimpar. Jag och maken kommer göra syskonförsök i slutet på januari, tanken var nu i slutet på september men vi skjuter på det tills lillen kan gå och går på dagis.

Hoppas på en liten ÄD bebbe till.

Loisan31
  • Hinos

Jag kollade upp nu på Ava Kliniken i Riga då vi ska dit senare i höst och göra syskonförsök. Sätter man in två eskimåer är det 40 % chans att bli gravid. Det är 5 % chans till tvillingar...
    Så vi kommer att sätta tillbaka två!

Förra ÄD fastnade båda två men vår lille pojke somnade in i vecka 22 men tjejen är 6 månader nu Hjärta

• ungkvinna81

Hej!

40% chans att bli gravid trots två st embryos är ju väldigt litet... jag trodde siffran var högre än så!!!

nu har jag gjort skal öppning för att öka chansen att äggen fäster sig i livmodern... Har någon annan provat denna metod?

• sodkt

Ungkvinna81, Jag tror att du menar hatching, laser hatching kallas också assisted hatching,  många kliniker i bl.a Tjeckien gör det alltid innan insättning av embryon.

• ungkvinna81
    sodkt skrev 2010-08-31 05:21:26 följande:
    Ungkvinna81, Jag tror att du menar hatching, laser hatching kallas också assisted hatching,  många kliniker i bl.a Tjeckien gör det alltid innan insättning av embryon.
    precis!!! assisted hatching ska jag de göra på mina embryos i AVA ... det kostade runt 3000kr....
  • sodkt

Ungkvinnan,,, Jag hade 3 blastsiar om man gjorde hatching på, det ingår i priset vid de flesta kliniker i Tjeckien... Lycka till

• El66

Så har det gått för mig:

1 IVF satte in ett emb, Minus
    2 IVF satte in två emb, ett fastnade Gravid och blev en underbar liten pojke Baby
    3 IVF satte in ett emb, Minus
    1 FET satte in två emb, Minus

När jag gjorde ultraljudet efter 2:IVF och fick reda på att det var "bara" ett emb som tagit sig så kände jag att glädjen över att få bli mamma var större än sorgen att det andra emb inte klarat sig.

Det var värre andra gången jag satte in två då jag trodde att åtminstone ett emb skulle klara sig.

• bubbe

Satte in två i nov-08, blev inget. Nytt försök med ny donator i mars-09, satte in två ägg och det blev två flickor! Första gången satte vi in 2 för att det bara blev 4 ägg varav bara 2 dög att sätta in - ville då inte riskera att förlora det ena i frysen. Nästa gång fick vi hela 17 befruktade ägg och borde ju faktskt ha kunnat sätta in bara ett men vi var helt enkelt så trötta på alla misslyckanden så det blev två. Graviditeten var komplikationsfri men otroligt tung, födde vginalt i v. 37+6 efter igångsättning.
    Har två helt olika men underbara töser och skulle ju nu aldrig kunna tänka på att bara ha satt in ett ägg för då skulle ju en av dem inte att finnas. Dock skulle jag inte göra om det - allt har ju gått bra men det är ju ändå en riskgraviditet - och livet med tvillingar är allt annat än enkelt. Ibland kan jag känna att jag skulle kunna ge en enling så mycket mera tid och uppmärksamhet, såsom de förtjänar.

• ungkvinna81
    bubbe skrev 2010-09-06 22:43:20 följande:
    Satte in två i nov-08, blev inget. Nytt försök med ny donator i mars-09, satte in två ägg och det blev två flickor! Första gången satte vi in 2 för att det bara blev 4 ägg varav bara 2 dög att sätta in - ville då inte riskera att förlora det ena i frysen. Nästa gång fick vi hela 17 befruktade ägg och borde ju faktskt ha kunnat sätta in bara ett men vi var helt enkelt så trötta på alla misslyckanden så det blev två. Graviditeten var komplikationsfri men otroligt tung, födde vginalt i v. 37+6 efter igångsättning.
    Har två helt olika men underbara töser och skulle ju nu aldrig kunna tänka på att bara ha satt in ett ägg för då skulle ju en av dem inte att finnas. Dock skulle jag inte göra om det - allt har ju gått bra men det är ju ändå en riskgraviditet - och livet med tvillingar är allt annat än enkelt. Ibland kan jag känna att jag skulle kunna ge en enling så mycket mera tid och uppmärksamhet, såsom de förtjänar.
    Hej:)

va roligt:)

Undrar om du har provar assited attachment?
    nu sätte jag in 2st embryos föra veckan med denna teknik... jag måste vänta till nästa vecka för att få veta om jag är gravid eller ej... hittils känner jag ingen skillnad, däremot har jag VÄRLDENS smärta i nedre delen av ryggen... där brukar jag få ont endast när jag har mens... undrar om det innebär att jag är gravid!!!!

första gången jag bara sätte 1 och det misslyckades.... nu valde vi att sätta in 2st med assited attachment som ska hjälpa äggen att fäste sig vid livmodern.... men jag känner mig orolig...!!! kanske jag blir gravid men fostrets hjärta slår inte:(
  • bubbe

Vi gjorde inte assisted hatching - som jag förstått är det bra om äggen har en för hård yta och har svårt att "kläckas" själv. Om äggen har normal yta lär det finnas en risk att skada ägget istället.
    Lycka till Ungkvinna81! Sluta oroa dig kommer du aldrig, först handlar det om man ska bli gravid, sedan om barnet är friskt osv, om några år kommer du oroa dig för om barnets skola är bra eller ej!

• ungkvinna81
    bubbe skrev 2010-09-07 22:08:12 följande:
    Vi gjorde inte assisted hatching - som jag förstått är det bra om äggen har en för hård yta och har svårt att "kläckas" själv. Om äggen har normal yta lär det finnas en risk att skada ägget istället.
    Lycka till Ungkvinna81! Sluta oroa dig kommer du aldrig, först handlar det om man ska bli gravid, sedan om barnet är friskt osv, om några år kommer du oroa dig för om barnets skola är bra eller ej!
    tack för hjälpen ståscha :)

jag lycktas faktiskt hitta en intressant studie om ägg skal öppningen men på ENG.
  • Hinos

De flesta gör utomlands och Linköping har jag inte hört något om men kanske!

Svar på tråden 2 eller 1 embryro?Till er som har valt att sätta in 2st!