• AKJ71

Mammor i Karlskoga med omnejd?

För drygt ett år sedan flyttade jag till kärleken i Karlskoga och vi har nu en helt underbar liten kille på nästan 5 månaderGlad Dessvärre har jag varken min släkt eller vänner häromkring och pg a svininfluensan blev det inga föräldragrupper heller.
    Jag är inte ensam och olycklig (jag har vänner, men inte så många på "fikaavstånd") men det hade varit roligt att lära känna lite andra mammor häromkring, som gärna är 30+!

• Svar på tråden Mammor i Karlskoga med omnejd?
  • AKJ71

Föräldragrupper finns väl bara för dom som väntar barn(?) och inte för oss som redan har......
    Dom som var med i föräldragrupper innan det blev stopp för det i och med svininfluensan, dom har väl träffats efter barnen fötts också gissar jag.
    För oss andra så finns det ju babycafé (öppna förskolan för barn upp till ett års ålder).
    Jag har då inte fått reda på något annat av BVC, än babycafé/öppna förskolan.
    Säg gärna till om du får reda på något annat!

Är det pg a jobb som ni flyttar hit? (Du behöver självklart inte svara på det om du inte vill.)

• KarinA

Jag ringde bvc, och sköterskan berättade om babycafé - låter trevligt! När jag sa att jag gärna ville vara med i en föräldragrupp sa hon att det inte har varit i gång på ett tag, men att det kommer och att hon kommer att informera om det i så fall. Hoppas hon förstod att jag menade att jag vill gå med sonen, och inte tror att jag är gravid igen. Där jag bor nu ordnar bvc föräldragruppsträffar . Det är ungefär samma grupp som när jag var gravid fast det har även tillkommit några. Så jag bara antog att det är så överallt, men det är det kanske inte.

På sätt och vis är det pga jobb, ja Glad Sambon jobbar redan i Karlskoga men är väldigt trött på att pendla. Vi har pendlat båda två tills nu, men när vi flyttar slipper åtminstone han att pendla. Får se om jag byter jobb så småningom, om jag hittar nåt i Karlskoga. Ser fram emot att flytta! Nu går vi liksom bara och väntar...

• KarinA

Hm.... utifrån vad jag skrev skulle man tro att jag jobbar, men är alltså föräldraledig. Det jag menade är att när jag börjar jobba igen måste jag pendla, om jag inte byter jobb.

• AKJ71

Ha ha! Jag förstod det!Flört
    Var bor ni nu?
    Jag är från Trollhättan från början, men har bott och jobbat i Stenungsunds kommun i 7 år, och så mellanlandade jag lite i Trollhättan innan jag flyttade hit.

• KarinA
    Skrattande
    Vi bor i Nora, men kommer inte från trakten. Jag är från Norge (Halden), har bott i Örebro/Nora i närmare 8 år nu. Börjar bli några år, tiden går fort.

Så hur är det att bo i Karlskoga? Konstig fråga kanske.... Är det ett bra ställe att bo om man har barn? Verkar vara lagom stort, tycker jag, finns ju mycket mer saker att hitta på än i Nora.
  • AKJ71

Jaa du, bra fråga! Jag kommer ju alltid tycka att Trollhättan är mycket bättre och finare (Trollhättan är ju lite större än Karlskoga också), och västkusten är ju helt klart finare, men vad gör man inte för kärleken!Solig
    Förra året var vi en sväng i Nora då det var marknad. Nora verkar vara en väldigt gullig liten stad tycker jag, det lilla jag såg.
    Jag gissar att Karlskoga varken är bättre eller sämre än andra städer av samma storlek, "hitta-på-mässigt" alltså. Vi får väl se när lilleplutten växer upp, vad han får för intressen!
    Ni andra som bor här, vad brukar ni göra?
    Det jag själv tycker är tråkigt är att det inte finns något Friskis & Svettis!Rynkar på näsan (Visst, det finns väl andra träningsställen...)...och att det finns lite väl lite affärer, men det finns väl inte marknad för mer helt enkelt gissar jag.

Nu har sonen vaknat och vill hitta på något! Snart dax för hundpromenad.

• KarinA

Tack för svar! Det där med träningsställe måste jag kolla upp, skulle behöva komma igång.... Tungan ute

Håller med om att Nora är väldigt mysigt, och praktiskt nära till allt. Men på vintern är det helt folktomt, helt enkelt för litet för min smak. Känner mig väldigt redo för att flytta!

• AKJ71

Hm, jag visste inte att Nora var en sommarstad. Jag kan så lite om den här delen av Sverige...Skäms

Jag har börjat att jogga nu, eller rättare sagt så har jag joggat EN gång.... *hihi*
    Jag är ingen träningsfreak eller så, men jag mår bättre när jag rör på mej lite.

• KarinA

Duktigt! Det svåraste är att börja, särskilt eftersom jag inte har tränat på flera år... Får försöka göra det när vi har kommit i ordning. Tar gärna emot tips på bra träningsställe om du hittar nåt!

En annan fråga... var kan man handla bebis-saker i Karlskoga? Är det leksaksaffären som gäller?

• AKJ71

Ja precis (det finns en leksaks- babyaffär på skolgärdet), eller så en tur till Babyproffsen på Marieberg.

Förra tisdagen var jag och testade zumba i Kristinehamn. Det var roligt(!), fast lite förvirrande när man inte riktigt vet hur alla rörelser ska utföras!Skrattande

• Ida Lii

Hej

Jag och min sambo går ibland i tankar att flytta till KGA då han jobbar där. Jag har inte svårt att umgås med folk men är inte lika utåtriktad som han =) så jag är rädd att man blir ganska ensam,man behöver ju bygga upp ett nytt nätverk.

Ni som har flyttat, hur tycker ni att omgivningarna är? Dagis?Man är så rädd att man ska tycka det är bättre där man bor nu =)  

?°*°?.♥.?°*°?.Ida-Li 070704.?°*°?.♥.?°*°?Gabriel 081223?°*°?.♥.?°*°?.
  • Sejrla

Dryga året sedan någon skrev i tråden men tänkte ändå se om någon av er "finns kvar". Blev det något träffande eller rann det ut i sanden? Vi flyttade hit i somras utan att känna någon i stan och skulle gärna lära känna fler barnfamiljer. Vi har en 4-årig son och en 2-årig dotter.

• AKJ71

Hej Sejrla (och ni andra)!

Nej, det blev inget träffande för mej i alla fall. Jag känner lite folk här, men inte jättemånga som jag umgås med så ofta. Så jag står kvar på ruta ettRynkar på näsan

Jag är 40 år, och vår son har blivit äldre sedan jag skrev sist. Han fyller 2 år på söndagFörvånad
    Vi har också ett helt gäng hundar (närmare bestämt 5) av mellanstor ras.

• Sejrla

Det kan ta ett tag att bygga upp ett nytt socialt nätverk, där vi bodde förut var det många som flyttade av våra vänner ungefär samtidigt och det tog 2-3 år innan vi hade lärt känna lite nytt folk ordentligt, och då började vi inte på ruta ett utan från ruta "ha några bekanta".

Då är din son lika gammal som vår yngsta, hon fyllde 2 i december. Hon känns som hon blivit så stor bara de sista månaderna.

Det var verkligen ett helt gäng hundar du har! Jag är uppvuxen med hundar, mina föräldrar är uppfödare av Riesenschnauzer. De har som mest haft 4 hundar på en gång och jag tyckte det var mycket .

• AKJ71

I april har jag bott i Karlskoga i tre år. "Folk" har ju oftast sina vänner/grupper/familjer som dom umgås med och det kan vara svårt att komma in i det. Jag har lätt för att lära känna nya människor, men man vill ju inte tränga sej på i andras umgängeskretsar. På vardagarna efter arbete, middagslagning och hundpromenad osv. så hinner man ju inte så mycket mer innan kvällen är slut, men ibland hade det varit trevligt att kunna träffa någon och bara fika och babbla en stund. Mina bästa vänner bor ett par timmar bort med bil.....
    Min sambo (som är härifrån) brukade säga förut att folk från västsverige (där jag är ifrån) är mycket mer öppna, glada och lättsamma. Jag har dock träffat flera supertrevliga och positiva människor här i stan också så visst finns det hopp även för Karlskoga!FlörtSolig

Ja, det går fort i utvecklingen nu! Dessutom svarar vår son nej på nästan alla frågor man ställer och har börjat att försöka testa gränsernaSpöke 

Riesenschnauzer är ju stora hundar och tar stor plats, så jag förstår att fyra stycken kändes som mycket!
    Våra är ju inte alls lika stora. Jag har haft två valpkullar (så min yngsta tik är dotter till min äldsta tik) förut när jag bodde på västkusten men nu är min kennel vilande och hundarna börjar bli gamla. Min sambo och jag träffades när vi båda satt i rasklubbens styrelse!Flört Så när vi blev sambos blev ju även våra hundar det. På den vägen är det......
    När dessa inte finns längre kommer vi inte att ha lika många igen, kanske som mest 2-3 st. hemma.

Ha en bra eftermiddag!{#emotions_dlg.flower}

• Luupi

Hej ja heter louise bor i karlskoga med sambo o min fantastiska son vill gärna ha fila o led vänner både till min son o til mig

Akj71
Svar på tråden Mammor i Karlskoga med omnejd?